چهارشنبه, ۲۴ بهمن, ۱۴۰۳ / 12 February, 2025
تعریف فلسفه و كلام
![تعریف فلسفه و كلام](/web/imgs/16/152/rf9351.jpeg)
ما با چند اصطلاح روبهروییم: فلسفه، كلام، فلسفه علم دین و فلسفه دین. روشن شدن این اصطلاحات، راهگشای رفع ابهامات است.
هركدام از اینها دانشهای خاص و مستقلی هستند كه برای خود موضوع و هدف و قلمرو ویژهای دارند و هرچند در پارهای از مسائل مشترك باشند، ولی هركدام از جنبه خاصی به مسائل مینگرند.
● فلسفه
فلسفه دانشی استبرین كه درباره عوارض ذاتی موجود - بما هو موجود - بحث میكند.
چنانكه از تعریف فوق برمیآید، موضوع فلسفه، موجود - بما هو موجود - است. یعنی موضوع آن، مقید به هیچیك از حیثیتهای تقییدیه نیست. موجود جسمانی یا موجود كمی یا موجود كیفی، مقید به یكی از حیثیتهای تقییدیه شده است و صلاحیت این كه موضوع فلسفه باشد، ندارد. بلكه میتواند موضوع طبیعیات یا ریاضیات یا علوم جزئی دیگر باشد.
این كه موضوع فلسفه، موجود - بما هو موجود - است، به این دلیل است كه اولا میتواند محور تمام مسائلی باشد كه در فلسفه مورد بحث واقع میشوند و ثانیا نیاز به تعریف و اثبات ندارد (۱) . به همین دلیل است كه تمام علوم جزئی به خاطر تعریف و اثبات موضوع به فلسفه نیاز دارند، ولی فلسفه به لحاظ بداهت تصوری و تصدیقی موضوع، نیاز به هیچ علمی ندارد. فلسفه نسبتبه سایر علوم، علم برین محسوب میشود و سایر علوم، نسبتبه فلسفه، زیرین، فلسفه در محفل علوم، بالادست و صدرنشین است و علوم، زیردست و زیرنشین.
در عین حال، هیچ مانعی نیست كه فلسفه در صغریات مسائل خود، از قضایای علمی بهره گیرد و با ضمیمه كردن كبریات فلسفی به آنها، نتایج فلسفی بگیرد. منتهی صحت آن نتایج را بهطور مطلق، تضمین نمیكند، بلكه میگوید: صحت این نتایج، منوط ستبه صحت صغریاتی كه از علوم استفاده شده است و لذا اگر روزی معلوم شود كه آن قضیه علمی باطل بوده است، فلسفه متضرر نمیشود. زیرا به قول معروف : «تنخواه بد به ریش صاحبش است!» .
با توجه به آنچه گذشت، میتوان قلمرو فلسفه را به شرح زیر تبیین كرد:
الف) اثبات همه حقائق وجودی. مانند وجود خداوند و توحید و اسما و صفات وافعالش، یعنی ملائكه و كتب و رسل و آخرت و همه مخلوقات او.
ب) اثبات مقولاتی كه برای موضوع فلسفه، به منزله انواعند نه خود انواع. مانند جوهر و كم و كیف و...
ج) اثبات امور عامه كه برای موضوع فلسفه، به منزله اعراض خاصهاند نه خود اعراض. چرا كه امور عامه، از معقولات ثانی شمرده میشوند و اعراض، از معقولات اول. به عبارت دیگر: امور عامه محمول بالضمیمهاند، نه محمول بالضمیمه (۲) .
بهترین تعریف امور عامه این است: آن چه بدون واسطه در عروض یا حیثیت تقییدیه، عارض موجود - بما هو موجود - شود. مانند وحدت شیخالرئیس در كتاب «تعلیقات» خود نیز حكمت را به معنای معرفت وجود واجب (۳) - كه موجود اول است - و به معنای معرفت وجود حق (۴) - كه همان واجبالوجود است - دانسته و صدرالمتالهین نیز گفته است: بحث از علتهای غائی از حكمت، بلكه از افضل اجزای حكمت است (۵) .
میتوان حكمت را بدین لحاظ، برترین علم به برترین معلوم دانست كه معلوم آن، همان علت غائی است. چرا كه برای غایت میتوان چهار معنی در استعمالات فلاسفه به دست آورد:
الف) خداوند همانطوری كه فاعل است، غایت نیز هست; چرا كه نمیتوان مانند اشاعره مدعی شد كه فعل او معلل به هیچ غرضی - چه عین ذات و چه زائد بر ذات - نیست و نه همچون معتزله فعل خدا را معلل به اغراض زائد بر ذات دانست. پس چارهای نیست جز این كه گفته شود: فعل او معلل به غرض است و غرض عین ذات است.
ب) غایتبه معنای علم او به نظام خیر است و علم عین ذات اوست.
ج) غایتبدین معنی است كه ذات مقدس او مطلوب و مقصود و معشوق همگان است.
د) غایتبدین معنی است كه خارج از ذات فاعل است و به ماهیتخود، سبب فاعلیت فاعل و به وجود خود، معلول اوست (۶) .
بنابر سه معنای اول، غایتشناسی فلسفه، یعنی خداشناسی و بدین لحاظ است كه بازهم فلسفه، افضل علم به افضل معلوم است.
كثرت، تقدم و تاخر، قوه و فعل، علیت و معلولیت، امكان و وجود و...
ه) اثبات مبادی عالیه موجودات، یعنی علت فاعلی و علت غائی و علت صوری و علت مادی. چرا كه موجود - بما هو موجود - نه تقوم به علیت دارد و نه تقوم به معلولیت و به همین لحاظ است كه علتبودن و معلول بودن، از عوارض ذاتیه موجود - بما هو موجود - است و باید بحث از علیت، در حوزه فلسفه مطرح شود. بلكه بحث درباره علت نخستین، افضل بحثهای فلسفه و از والاترین اجزای حكمت، محسوب میشود (۷) .
بحث از علت نخستین یا واجبالوجود بالذات، به اندازهای اهمیت دارد كه شیخالرئیس در تعریف خود از فلسفه، تنها به همین مساله توجه كرده و گفته است: «افضل علم بافضل معلوم» (۸) . فلسفه برترین علم، به برترین معلوم است. علم برتر است; چرا كه مفید یقین است و معلوم آن، برتر است; چرا كه معلوم آن، ذات مقدس ربوبی است. بحث از سایر اسباب و علل و بحث از سایر موجودات و عوالم هستی، به طفیل اوست، كه اگر او و عنایات او نبود، هیچ نبود. آری:
به اندك التفاتی زنده دارد آفرینش را
اگر نازی كند از هم فرو ریزند قالبها
● كلام
علم كلام، مدافع و سنگربان دین است. كلام و فلسفه در بسیاری از مسائل و حتی به قول بعضی از بزرگان، مانند حكیم لاهیجی، در موضوع نیز با یكدیگر اشتراك دارند. او میگوید:
«اعلم ان المتقدمین من علماء الكلام جعلوا موضوع الكلام الموجود بما هو موجود لرجوع مباحثه الیه» (۹) .
«بدان كه متقدمان از علمای كلام، موضوع علم كلام را موجود - بما هو موجود - قرار دادهاند; چرا كه مباحث علم كلام، همه بازگشتبه آن دارد» .
او در توضیح مطلب بالا میگوید: متكلم به اعم اشیا - یعنی موجود - مینگرد و آن را به قدیم و حادث تقسیم میكند. حادث را به جوهر و عرض و عرض را به آن چه مشروطبه است، - مانند علم و قدرت - و آن چه مربوطبه نیست، - مانند طعم و رنگ - و جوهر را به حیوان و نبات و جماد تقسیم میكند و توضیح میدهد كه اختلاف جواهر یا به انواع استیا به اعراض. آنگاه در قدیم مینگرد و توضیح میدهد كه او تكثر و تركیب نمیپذیرد و تمیز او از حادث، به صفات واجب و امور ممتنع - یعنی صفات ثبوتیه و سلبیه - و احكامی كه نه واجبند و نه ممتنع، میباشد. عالم حادث و خداوند، فاعل قادر و محدث عالم است. او بر بعثت پیامبران و تعریف صدق آنها به معجزات، قادر است و عقل باید از آنها تبعیت كند (۱۰) .
با توجه به آنچه گذشت، فلسفه و كلام هیچگونه تمایزی از یكدیگر ندارند. بهخصوص اگر تمایز علوم را به تمایز موضوعات بدانیم.
اگر تمایز علوم را به تمایز اغراض بدانیم، كلام و فلسفه به لحاظ غرض از یكدیگر تمایز و تباین آشكار دارند. چرا كه كلام، دغدغه اثبات عقاید دینی و دفاع از آنها دارد و خود را در برابر شبهاتی كه بر دین وارد میشود، متعهد میداند كه دفاع كند و حریم مطهر دین خدا را از تهاجم شبههآفرینان و عوامل ضعف ایمان و از لوث شك و ریب پاك سازد. ولی فلسفه چنین دغدغهای ندارد. متكلم، درد دین دارد و فیلسوف بیدرد است. اگر فیلسوف، به دفاع از دین بپردازد، متكلم شده است.
فلاسفه بزرگ اسلامی مانند فارابی و شیخالرئیس و ابن رشد و صدرالمتالهین را نمیتوان افراد بیدردی معرفی كرد كه به دین - آن هم دینی چون اسلام كه به عقل و برهان اهمیتی بسزا میدهد - بیاعتنا باشند. اینان كاملا توجه به دین داشتهاند.
پس یا باید اینان را هم فیلسوف و هم متكلم بنامیم، یا باید بگوییم: متكلم مسلمات دینی - هرچند مسلمات به نظر خودش - را میگیرد و برای اثبات آنها به جستجوی دلیل میپردازد. ولی فیلسوف، هیچیك از قضایا و احكام را - هرچند قضایا واحكام دینی - قبل از اقامه برهان، مسلم فرض نمیكند. بلكه تلاش میكند كه به روش استدلال، از بدیهیات به نظریات برسد و با نردبان نظریات مبرهن و اثبات شده، به نظریات دیگری نائل آید. معنای این روش، مخالفتبا دین نیست، بلكه فیلسوف مسلمان در برابر پیامبر خدا صلی الله علیه وآله و اولیای دین زانو میزند و از معارف دینی الهام میگیرد و تبعیت از دین را همواره وظیفه خود میشمارد.
دكتر احمد بهشتی
پینوشتها:
۱) الشواهد الربوبیهٔ به تصحیح استاد آشتیانی، ص ۱۴ و ۱۵.
۲) امور عامه اعراضی هستند كه ما به ازای خارجی ندارند، بلكه صرفا منشا انتزاع دارند. امكان، چیزی نیست كه د رخارجضمیمه موضوع بشود، بلكه از راه تحلیل ذهنی به دست میآید. و لذا سفیدی را محمول بالضمیمه و امكان را محمول بالضمیمه میگوئیم. اصطلاح عوارض تحلیلی و تركیبی هم در اینجا مناسب است.
۳) التعلیقات به تصحیح عبدالرحمان بدوی. نشر مكتب الاعلام الاسلامی قم، ص ۲۰.
۴) همان، ص ۶۱.
۵) الحكمهٔالمتعالیهٔ به تصحیح استاد حسنزاده آملی، ج۲، ص ۳۴۰.
۶) همان، ص ۳۴۱ تا ۳۴۷.
۷) نگاه كنید به الشواهدالربوبیهٔ، ص ۱۵ و ۱۶.
۸) الالهیات من كتاب الشفاء، المقاله، ج۱، الفصل/ ۲، ص ۲۴ به تصحیح استاد حسنزاده آملی.
۹) شوارق الالهام، چاپ و نشر مكتبه فارابی، ص ۱۱.
۱۰) همان ماخذ.
۱۱) الالهیات من الشفاء، (پیشین) ص ۴۶۰ تا ۴۶۲، المقاله ۹، الفصل ۸.
۱۲) همان مدرك، ص ۴۶۲.
۱۳) همان.
۱۴) الاشارات و التنبیهات، النمط ۵، آخرین عبارت از آخرین فصل.
۱۵) همان، از شرح خواجه.
۱۶) شوارق الالهام (پیشین)، ص ۱۱.
۱۷) رجوع شود به كتاب رؤیت ماه در آسمان از نصرالله پورجوادی كه به بررسی تاریخی مساله لقاءالله در كلام و تصوف پرداخته است. او میگوید: روایت مشهور این حدیث كه در بسیاری از كتب حدیث و كلام نقل شده است (از جمله صحیح بخاری و صحیح مسلم و مسند احمد بن حنبل) چنین است: «انكم سترون ربكم كما ترون هذاالقمر» (ص ۳۹) .
۱۸) شوارق الالهام (پیشین) ص ۱۱ و ۱۲.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست