چهارشنبه, ۳ بهمن, ۱۴۰۳ / 22 January, 2025
امام خمینی و معجزه انقلاب اسلامی
با پیروزی انقلاب اسلامی ایران پیامهای الهی و معنوی امام خمینی در سراسر جهان طنینانداز شد.ایشان با تاسی به آموزههای اسلام ناب محمدی بسیاری از روابط اجتماعی، سیاسی ، اقتصادی و فرهنگی رامتحول ساخت و نظامهای رایج دنیا را به چالش فراخواند و الگوی تازهای ارائه کرد و میلیونها انسان سرگشته در برهوت الحاد و بیدینی و گرفتار در دام جاهلیت عصر مدرن را با دعوت به ارزشهای وجودی خویش ودین ومعنویت ،رهایی بخشید.
در تبیین و تفسیر حقیقت انقلاب امام خمینی باید گفت: با وقوع انقلاب اسلامی در ایران دنیا شاهد رخداد یک معجزه عظیم الهی بود و این واقعیتی است که بارها پیرو مرادمان برآن تاکید نمودند:
یک تحول روحی در جامعه پیدا شد که من غیر از آنکه بگویم یک معجزه بود، یک اراده الهی بود،نمیتوانم اسم دیگری رویش بگذارم . و باز میفرمایند: اینجا حساب الهی است ، اینجا دست خداست. اشخاص نمیتوانند یک همچو قدرتی ایجاد کنند... این اراده الهی است که تمام حسابهای حسابگران مادی را باطل کرد. (صحیفه نور ،۲۳۵۸/۲/)
بسیاری از شخصیتهای غیرمسلمان نیز با تائید عدم گنجایش جریان انقلاب اسلامی در چارچوب محاسبات مادی بر اعجاز انقلاب اسلامی صحه میگذارند. رابرت کالستون دانشمند کانادایی در این باره میگوید: از نظر من که یک غربی و فرد غیرمسلمان هستم این معجزه است که یک انقلاب مکتبی و الهی بتواند در جهان امروز این طور تحقق پیدا کرده ودر جهت استقرار عدالت پیش برود. این انقلاب بدون شک از جانب خداوند حمایت میشود... ( کیهان ۱۳۶۰/۱۰/۱۴)
● امام و انقلاب و قدرت نمایی خیره کننده اسلام
انقلاب اسلامی دریکی از حساسترین نقاط جهان هم چون زلزلهای غیرمترقبه اردوگاه آرام و بیدغدغه استکبار عالمی را به شدت به لرزه درآورد. با وقوع انقلاب اسلامی برای اولین بار یک کشور مسلمان بهطور موفقیتآمیزی قدرتهای بزرگ غربی را به مبارزه طلبید. آنان را تحقیر کرد و به منافع مادیشان حسادت وارد کرد. (روزنامه تایمز لندن - ژوئیه ۱۹۸۲) و چون صاعقهای عظیم آسمان جهل وغفلت وعناد را شکافید. (از نظر سمبلیک انقلاب ایران نخستین پیروزی مسلمین بر غرب از قرن ۱۶ به این طرف محسوب میشود .نکته اینجاست که اسلام عامل هدایت کننده این انقلاب بوده و هیچ یک از ایسمهای غربی ناسیونالیسم،کاپیتالیسم،کمونیسم و سوسیالیسم در آن نقشی نداشتند.() دکتر میشل جانسون - نشریه ژئوپلیتکال استراتژیت ۲۱ ژوئیه ۱۹۸۶ )
● امام وانقلاب دو پدیده انفکاک ناپذیر
انقلاب اسلامی ایران از آنجا که بر اساس افکار بلند واندیشه متعالی حضرت امام تکوین یافته است: همواره در عوامل پیدایش و طرح شعارهای محوری وتعیین اهداف و آرمانهای بلندو راهکارهای وصول به آن با باورها ، اعتقادها و آرمانهای آن شخصیت ملکوتی پیوندی ناگسستنی داشته است از اینرو مقام معظم رهبری با انگشت نهادن بر این مهم همگان را متذکر گردیدهاندکه: ( انقلاب وامام خمینی دو پدیده انفکاک ناپذیرند ،تحلیل انقلاب اسلامی ایران بدون شناخت شخصیت رهبر بزرگ آن ... ممکن نیست.(روزنامه رسالت ، ۷۸/۳/۱۷)
تحلیلگران تحولات سیاسی واجتماعی جهان که مسائل انقلاب اسلامی را دائما تعقیب مینمایند به واقعیت فوق به انحاء مختلف اعتراف نمودهاند . مثلا روزنامه انگلیسی گاردین طی تحلیلی درباره انقلاب اسلامی نوشت : نقش آیت الله خمینی در انقلاب عظیمی که در ایران رخ داد بیاندازه مرکزی ومهم بود و تردیدی نیست که آیت الله، سنگ بنای اصل این انقلاب بوده است.
● اندیشه امام(ره) مولد انقلابی استثنایی
اساسا ریشه این واقعیت مهم راکه (انقلاب اسلامی ایران در ذات خود هیچ شباهتی با انقلابهای دیگری که در قرن حاضر به وقوع پیوسته نداشته است) باید در پیوند انفکاکناپذیر انقلاب اسلامی وحضرت امام خمینی(ره) جستجو نمود .از رهگذر پیوند تنگاتنگ انقلاب اسلامی با اندیشه و شخصیت جامع امام تمایز غیرقابل انکار انقلاب اسلامی از سایرانقلابهای بزرگ جهان در قرن بیستم شکل پذیرفت.
دکترین سیاسی امام بر پایه مبانی ثابت واستوار وخدشهناپذیری چون اعتقاد عمیق به غیب وامدادهای غیبی به ایمان خللیناپذیر به تعالیم اسلام و وحی ، اتکا و توکل راسخ بر قدرت لایزال الهی ، تکلیف مداری مطلق و ... قرار داشت . دکترین سیاسی که ( به اعتراف غربیان ،غرب از شناخت آن عاجز مانده است .)
به تعبیردقیقتر اندیشه سیاسی امام (ره) که پایه اصلی و عنصر حیاتی شروع و استمرار جریان انقلاب اسلامی بوده است نتیجه منطقی تفسیر عرفانی ایشان از هستی ومعنی وجودی انسان و...میباشد.
حضرت امام بر مبنای این اندیشه بزرگترین انقلاب اجتماعی قرن بیستم را که در نظر تحلیلگران بینالمللی درچارچوب معیارهای سنجش سایر انقلابهای بزرگ جهان نمیگنجد به حرکت در آورد.
چنانچه میشل فوکو اندیشمند وجامعه شناس برجسته فرانسوی در نوشتههای خود با اشاره به سفری که در کوران حوادث انقلاب سال ۵۷ به ایران داشته و با اشاره به نظریات برخی از تحلیلگران غربی که جریان انقلاب ایران را عبور جامعه ایران از غیرمدرن وسنتی به مدرنیته تفسیر میکردند با معیار قرار دادن وقایع عینی و تحولات جاری که از نزدیک مشاهده نمود مینویسد: من قبول دارم که از قرن هجدهم به بعد هر تحول اجتماعی اتفاق افتاده بسط مدرنیته بوده اما انقلاب ایران تنها حرکت اجتماعی است که در برابر مدرنیته قرار دارد . در واقع فوکو میپذیرد که انقلاب اسلامی ایران دو سده اقتدار یک اندیشه سیاسی را با همه سوابق چند صد سالهاش به چالش کشانده ... و این انقلاب حرف تازهای دارد و ویژگی بارز اندیشه سیاسی حضرت امام هم همین است.
سید علی شریف زاده
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست