سه شنبه, ۱۶ بهمن, ۱۴۰۳ / 4 February, 2025
مجله ویستا

ادب مــرد بــه ز دولـت اوسـت


ادب مــرد بــه ز دولـت اوسـت

مودب بودن معیارهایی دارد که گاهی با آنچه خیلی ها فکر می کنند تفاوت دارد

مودب‌بودن بیشتر مواقع در لباس ملاحظه‌گر بودن و قدرشناس بودن خودش را نشان می‌دهد اما برای خیلی از افراد «مودب» بودن یک کنکاش است و برای بعضی‌ها به هیچ‌وجه این موضوع اهمیت ندارد...

آنها مدام در حرف‌هایشان به آدم‌های مودب، با نزاکت و مبادی‌آداب متلک می‌اندازند و دستمایه شوخی قرارشان می‌دهند. اما اگر شما - حتی شمایی که با‌ادب‌ها برایتان یک موضوع برای شوخی هستند– در حال خواندن این مطلب هستید همین عمل نشان می‌دهد که «مودب بودن یا نبودن» برایتان مساله بااهمیتی است و برای شما مهم است که در جامعه، خانواده، محل کار و... طوری رفتار کنید که از شما به عنوان فرد مبادی‌آداب نام برده شود نه بی‌ادب و کسی که موجب آزار دیگران می‌شود. مطلبی که در ادامه آمده به شما می‌گوید چگونه فرد مودبی باشید.

۱) مهربان باشید نه زورگو و مرغ یک پا: این صفت‌ها به این معنی نیست که شما با هر چیزی موافقت کنید یا خود را برای انجام کاری که دوست ندارید مشتاق نشان دهید. مهربان‌بودن و زورگونبودن به این معنی است که وقتی کاری را انجام می‌دهید، چیزی را پیشنهاد می‌دهید یا درخواستی از کسی می‌کنید آن را طوری مطرح کنید که دیگران به هیچ‌وجه فکر نکنند مجبور هستند آن را انجام بدهند. اگر می‌خواهید سر بحث یا گفت‌و‌گویی را با کسی باز کنید ببینید آیا طرف مقابل هم آمادگی شنیدن این گفت‌و‌گوها یا اصلا اشتیاقی به شنیدن آنها در آن زمان دارد یا نه؟! وقتی هم شروع می‌کند به اینکه نظرش را بدهد اجازه بدهید تا در کمال آرامش حرفش را بزند و او را مدام با دلیل و برهان‌های خود مجبور به سکوت نکنید. حتی اگر در حال کمک‌کردن به کسی هستید نباید با اجبار آن را انجام دهید حتی اگر این کار شستن ظرف‌ها باشد!

۲) دیگران را ببینید: وقتی شک دارید کاری مودبانه است یا نه، به رفتار دیگران توجه کنید. به قول همان ضرب‌المثل معروف ادب را هم می‌توان از بی‌ادبان آموخت و اما از باادبان هم می‌توان. با دیگران مشورت کنید که آیا این لباسی که در نظر دارید برای میهمانی بپوشید مناسب است یا نه؟! آیا دست دادن و روبوسی شما با اطرافیان کار مودبانه‌ای تلقی می‌شود یا نه؟ و...

۳) خوشرو باشید: با همه با خوشرویی برخورد کنید حتی اگر شیفته آنها نیستید و از آنها به نوعی بدتان هم می‌آید. هیچ‌وقت برخوردی خشمگین نسبت به دیگران نداشته باشید مخصوصا در محلی که افراد زیادی حضور دارند مثل میهمانی‌ها، جشن‌ها و حتی محل کار. برخورد خشن و ابراز تنفر و خشم‌کردن در لایه بیرونی ارتباطات، باعث می‌شود تا مدام مجبور به مرور خاطرات و برخوردهای بد باشید و حتی آنها را بسازید و با این کار موجب شوید فشار عصبی بیشتر از معمولی به شما وارد شود.

اگر کسی به شما بی‌احترامی یا حتی توهین کرد، خود را وارد جر و بحث با او نکنید چون همین کار او نشان می‌دهد که تا چه اندازه غیرمعقول است. تنها با یک جمله او را وادار به سکوت کنید و خود را نجات دهید! «بیا قبول کنیم که با هم نمی‌سازیم». با این جمله کلا فضای بحث را عوض می‌کنید و هم طناب دراز و بی‌سرانجام جر و بحث را می‌برید.

۴) از خود متشکر و چشم‌چران نباشید: اگر ابتدای آشنایی‌تان با دیگران است صحبت‌تان را با سوالی درباره دیگران آغاز کنید. سعی نکنید زیاد از خودتان حرف بزنید و از خوبی‌های فوق‌العاده‌تان! همان‌قدر هم سعی نکنید درباره بدی‌ها و نقطه‌ضعف?تان صحبت کنید چون هر دوی اینها به اندازه همدیگر بد، آزاردهنده، خسته‌کننده و گاهی بی‌ادبانه هستند و باعث می‌شوند اطرافیان از حضور شما معذب شوند. زمانی هم که فرد مقابل صحبت می‌کند به اطراف سرک نکشید و به دیگران خیره نشوید. این کار می‌تواند نه تنها شما را بی‌ادب که چشم‌چران جلوه دهد.

۵) صادق باشید: مودب‌های واقعی -نه افرادی که در ظاهر سعی می‌کنند خود را مودب جلوه دهند –افرادی روراست و صادق هستند و کلک و دروغ و تعارف‌های بیجا با دیگران ندارند.

۶) گرم دست بدهید یا اصلا دست ندهید: اگر عادت دارید و دوست دارید با دیگران دست بدهید، سعی کنید با آنها گرم دست بدهید نه مثل یک آدم یخی و به چشم‌های آنها نگاه کنید. دست دادن سرد و نگاه را دزدیدن به آنها می‌گوید شما زیاد هم از دیدن آنها خوشحال نیستید و حتی از دیدن آنها عصبانی و ناراحت هم هستید. البته... خیلی هم دست دیگران را محکم فشار ندهید!

۷) چیدمان ظروف را بدانید: هر چند در فرهنگ ما قرار گرفتن قاشق و چنگال و... زیاد مهم نیست اما بد هم نیست که با این موارد آشنا باشید. مثلا باید بدانید که می‌توانید از دستمال‌هایی که کنار بشقاب‌ها قرار گرفته‌اند به عنوان دستمالی برای روی پا و تمیز کردن غذاهایی که احتمالا می‌ریزند، استفاده کنید. یا باید بدانید بردن تلفن همراه تا روی میز غذا کار درستی نیست یا اینکه مدام آینه جیبی از کیف خود درآوردن و به آن خیره‌شدن صورت خوبی ندارد.

۸) لبخند بزنید:‌ لبخند زدن به این معنا که نشان دهد شما در حال لذت‌بردن هستید نه عذاب‌کشیدن بسیار موضوع مهمی است. لبخند شما می‌تواند، احساس خوبی را در دیگران به وجود بیاورد بدون اینکه به شما فشار زیادی وارد کند. این نکته را در ذهنتان داشته باشید که اهمیت دادن به دیگران و خواسته‌هایشان بسیار مهم است.

۹) ظرافت داشته باشید: کمی با دیگران و حتی با اجسام با ظرافت برخورد کنید. این کار شما را دلپذیر نشان می‌دهد. کمی هم بد نیست چرب‌زبانی کرده و نکات مثبت دیگران را به آنها یادآوری کنید.

۱۰) چیزهای ساده را دست کم نگیرید: دو کلمه «لطفا» و «ممنونم» را فراموش نکنید؛ هرگز! هر لباسی جایی دارد؛ با زیرشلواری (پیژامه) میهمانی نروید و با کفش پاشنه ۱۰ سانتی کوه! با پیشخدمت‌ها مودبانه صحبت کنید حتی اگر پیشخدمت خانه‌تان هستند؛ حرف طرف مقابل‌تان را به هیچ‌وجه قطع نکنید مگر اینکه مجبور به عطسه‌کردن باشید؛ اگر کاری هست که خودتان می‌توانید انجام دهید به هیچ‌وجه از دیگران نخواهید؛ درباره چیزی که می‌خواهید نامش را به کار ببرید مثلا اگر لیوان آب یا نمک می‌خواهید سعی نکنید با دستتان ادای شکل آن را دربیاورید یا با ابرو و ایما و اشاره به دیگران بفهمانید چه می‌خواهید.

اعظم ولی‌قیداری