یکشنبه, ۶ خرداد, ۱۴۰۳ / 26 May, 2024
مجله ویستا

ناظر گرافیكی و تصویری


ناظر گرافیكی و تصویری

منظور از ناظر گرافیكی و یا تصویری, برنامه ای است كه امكان مشاهده ی تصاویر گرافیكی استاندارد را فراهم می سازد

منظور از ناظر گرافیكی و یا تصویری، برنامه‌ای است كه امكان مشاهده‌ی تصاویر گرافیكی استاندارد را فراهم می‌سازد. اگر بخواهیم این برنامه‌ را به طور گسترده‌تری تعریف كنیم باید بگوییم كه منظور، هر برنامه‌ی كاربردی است كه امكان ایجاد، تماشا و یا دستكاری كردن تصاویر را فراهم می‌سازد.

فایل‌های گرافیكی PCX , BMP , TIFF PNG , JPEG , GIF و سایر فایل‌های گرافیكیِ شبیه به آنها، می‌توانند توسط برنامه‌های ناظر گرافیكی و تصویری، ایجاد شده و یا دستكاری شوند.

در اینجا به معرفی تعدادی از برنامه‌های ناظر می‌پردازیم. برخی از این برنامه‌ها تنها یك یْعدی بوده و محدود به گرافیك‌ می‌باشند؛ در حالی كه برخی دیگر، ناظرینِ چندرسانه‌ای هستند و رسانه‌های متفاوتی را شامل می‌شوند.

● ابزار یا بسته‌های گرافیكی وب

ابزار گرافیكی وب، برنامه‌هایی هستند كه در اصل برای برآورده كردن نیاز طراحان سایت‌های وب به‌وجود آمده‌اند.

▪ برنامه‌هایی كه از این ابزار در آنها استفاده می‌شود عبارتند از:

ـ سرویس‌گیرنده‌های انیمیشن GIF مانند PhotoImpact GSF Animator و GIF Constraction Set

ـ Suiteهایی كه برای دستكاری تصاویر وب هستند مانند:

WebImage و Microsoft Image Composer

ـ ابزار بهینه‌سازی گرافیك وب مانند PhotoImpact Smart Saver

● برنامه‌های ناظر چندرسانه‌ای

برنامه‌های ناظر چندرسانه‌ای به شما اجازه می‌دهند كه انواع مختلفی از فایل‌های رسانه‌ای مانند گرافیك متحرك‌سازی شده، فیلم‌های MPEG، فایل‌های تصویری AVI و غیره را تماشا كنید. این برنامه‌ها یك قدم فراتر از ناظران گرافیكی هستند چرا كه توسط آنها می‌توان تصاویری با بیش از یك ویژگی رسانه‌ای را مشاهده نمود.

دیگر ویژگی‌های رسانه‌ای كه در ناظران چندرسانه‌ای وجود دارد ویژگی‌های صوتی و تصویری است. همانطور كه می‌دانیم محتوای اینترنت فراتر از یك متنِ صرف است و همین موجب می‌شود كه ویژگی‌های گرافیكی و در مراحل پیشرفته‌تر، ویژگی‌های صوتی و تصویری نیز در آن مشاهده گردد. می‌توان گفت كه بدین صورت كه پیش می‌رود، تصویر و صدا دو جز سازنده و مهم محتوای اینترنت در آینده خواهند بود.

● برنامه‌های صوتی

برنامه‌های صوتی به شما اجازه می‌دهند كه با استفاده از كامپیوتر، به فایل‌های صوتی گوش داده و یا آنها را خلق نمایید. این در حالی است كه برنامه‌های صوتی قدیمی تنها به شما اجازه می‌دادند كه بافرمت‌های استانداردی مانند WAV و AU كار كنید. اما انواع دیگری از برنامه‌های كاربردی كه اخیراً به بازار آمده‌اند این امكان را فراهم ساخته‌اند كه بتوان برش‌های صوتی را خیلی‌ سریع اجرا كرده و Download نمود.

● ارتباطات داده‌ای و شبكه‌ای

قبل از ظهور و پیدایش كامپیوترهای شخصی، سخت‌افزار كامپیوترهای بزرگ در یك مكان واحد نگه‌داری می‌شد. یعنی تمام امكانات آن كامپیوترها را در یك اتاق جا می‌دادند. امروزه اكثر كامپیوترهای بزرگ به صورت غیرمتمركز نگه‌داری می‌شوند. یعنی خود كامپیوتر و برخی از وسایل ذخیره‌سازی آن در یك مكان بوده، اما سایر وسایلی كه به كامپیوتر ارتباط دارند، مانند ترمینال‌ها و یا حتی كامپیوترهای دیگر بین كاربران متفاوت توزیع شده و در مكان‌های متفاوتی قرار می‌گیرند.

موضوع غیرمتمركز‌سازی كامپیوتر بیش از همه‌چیز به ارتباطات داده‌ای بستگی دارد.

منظور از ارتباطات داده‌ای، انتقال داده‌ها بین وسایل ارتباطی مانند خطوط تلفن می‌باشد. عمل پردازش داده‌های منتقل شده در مكان‌های مختلف صورت می‌گیرد. به این ترتیب می‌توان ارتباطات داده‌ای را به صورت زیر تعریف كرد:

نظم گسترده‌ای شامل روش‌ها، مكانیسم‌ و وسایل درگیر برای انتقال اطلاعات كه این انتقال می‌تواند از یك كامپیوتر به كامپیوتر دیگر باشد. این انتقال همانطور كه گفته شد از درون یك رسانه‌ی ارتباطاتی مانند تلفن، رله‌ی مایكروویو، پیوند ماهواره‌ای یا كابل فیزیكی صورت می‌پذیرد.

بسیاری از سازمان‌ها دریافته‌اند كه با استفاده از شبكه بهتر می‌توانند نیازهایشان را برآورده سازند. شبكه عبارت است از كامپیوتری كه با استفاده از تجهیزات ارتباطاتی؛ كامپیوترها و منابع‌شان را به هم وصل می‌كند. این منابع می‌تواند اجزای سخت‌افزاری، مانند چاپگرها و درایوهای دیسك‌سخت و یا منابع نرم‌افزاری مانند نرم‌افزارها و داده‌ها باشد.

● ارتباط‌پذیری

ارتباط‌پذیری شامل فن‌آوری‌هایی می‌شود كه كامپیوترها را قادر می‌سازند تا داده‌ها و پیغام‌های صوتی و تصویری را به یكدیگر منتقل نمایند. با استفاده از این فن‌آوری‌ها، سیستم‌های كامپیوتری می‌توانند همراه با فن‌آوری‌های دیگر، با یكدیگر ارتباط اینتراكتیو (دوسویه‌ای) داشته باشند. در حقیقت ارتباط‌پذیری ركن اصلی «عصر ارتباطات» را تشكیل می‌دهد.

ارتباط‌پذیری با استفاده از كابل‌ها، خطوط تلفن و سایر كانال‌های ارتباط از راه دور بین كامپیوترهای میزبان و گره‌های موجود در یك شبكه فراهم می‌شود. این كانال‌ها فعالیت‌های پردازشی متفاوتی را انجام می‌دهند كه از جمله‌ی آنها می‌توان به وارد كردن داده‌ها از راه دور، اعمال كامپیوتری سرویس‌گیرنده/ سرویس‌دهنده، دسترسی به اینترنت و ارسال E-mail اشاره كرد.

نرم‌افزارهای ارتباطاتی، اطلاعات جاری بین كامپیوترها را با استفاده از قوانین انتقال كه پروتكل نامیده می‌شوند نشان می‌دهند.

▪ شبكه‌ها دارای دو نوعِ اساسی هستند:

‌LAN و .WAN شبكه‌های LAN معمولاً هنگامی كه كامپیوترها به یكدیگر نزدیك می‌باشند، مورد استفاده قرار می‌گیرند مانند شبكه‌ای كه بین چندین كامپیوتر منفرد در یك اداره و یا ساختمان به‌وجود می‌آید. اما برخلاف شبكه‌های LAN، شبكه‌های WAN با استفاده از تقویت‌كننده‌ی ریزموج و ماهواره‌ها، كاربرانی را كه در گره‌های مختلف قرار دارند قادر می‌سازند تا با كامپیوتر میزبانی كه در مكان بسیار دوری قرار دارد، ارتباط برقرار كنند.

ارتباط‌پذیری، مسیرهای جدیدی را برای برقراری ارتباط و افزایش سطح خدمات اینترنتی فراهم می‌كند اما قبل از این كه این فن‌آوری كاملاً همه‌‌گیر و جهانی شود لازم است كه مشكلات فنی بسیاری برطرف گردد.

● ارتباطات داده‌ای

همانطور كه قبلاً نیز گفته شد سیستم‌های ارتباط داده‌ای، سیستم‌های كامپیوتری هستند كه داده‌ها را از طریق خطوط ارتباطی چون خطوط تلفن ‌عمومی و یا كابل‌های شبكه‌ای خصوصی منتقل می‌نمایند.

▪ ارتباطات داده‌ای به صورت‌های زیر انجام می‌پذیرد:

ـ پردازش داده‌ای متمركز: در این نوع از ارتباط داده‌ای، تمام عملیات پردازش در یك مكان صورت می‌گیرد و امكانات لازم از جمله سخت‌افزار، نرم‌افزار و حافظه نیز در آن مكان قرار دارند.

ـ سیستم‌های پردازش از راه دور: این نوع سیستم‌ها از طریق خطوط ارتباطی به كاربران اجازه می‌دهد تا از راه دور و از طریق ترمینال‌های خود، به كامپیوتر مركزی كه در مكان دیگری است دسترسی پیدا كنند.

ـ پردازش‌ داده‌های توزیع شده: این نوع ارتباط داده‌ای شبیه به سیستم پردازش از راه دور است با این تفاوت كه در این روش علاوه بر دسترسی از راه دور می‌توان عمل پردازش از راه دور را نیز انجام داد.

● طراحی شبكه

با توجه به آنچه كه گفته شد، شبكه‌ها سیستم‌های كامپیوتری هستند كه از تجهیزات ارتباطی برای اتصال چند كامپیوتر و منابع آنها به یكدیگر استفاده می‌كنند. اگرچه اجزای یك شبكه به نظر ساده می‌رسند اما طراحی و ساخت یك شبكه می‌تواند پیچیده باشد.

● اقلام مورد نیاز برای شروع كار

▪ تهیه‌ی اجزای اصلی یك سیستم ارتباط داده‌ای؛ كه شامل یك وسیله‌ی فرستنده، یك لینك (پیوند) ارتباطاتی و یك وسیله‌ی گیرنده می‌شود.

▪ یك مودم؛ برای تبدیل سیگنال‌های داده‌ای به شكلی كه بتواند توسط وسایل ارتباطی منتقل شود.

▪ در سیستم‌های كامپیوتری بزرگ به اجزای بیشتری نیاز است. یكی از این اجزا پردازنده‌ی پیشرو می‌باشد. در اصل این پردازنده، كامپیوتری است كه میان خطوط ارتباطات و كامپیوتر اصلی (میزبان) قرار داشته و اطلاعات مخابره شده را كنترل و هدایت می‌كند. گاهی آن را كنترل‌كننده‌ی ارتباطات نیز می‌نامند. این پردازنده به مدیریتٍ اطلاعاتِ منتقل شده، پرداخته و عملیاتی مانند تشخیص و كنترل خطا، دریافت، انتقال و احتمالاً كدگذاری‌های پیام‌ها و مدیریت خطوط متصل به دستگاه‌های دیگر را انجام می‌دهد.


شما در حال مطالعه صفحه 1 از یک مقاله 2 صفحه ای هستید. لطفا صفحات دیگر این مقاله را نیز مطالعه فرمایید.