شنبه, ۱۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 4 May, 2024
نگاهی به کتاب مقتل الحسین (ع)اثر ابومخنف
بخش تاریخ:
دربارهٔ قیام امام حسین (ع) و حماسه عاشورا روایت های متعددی به قلم راویان و روایتگران و محققان نزدیک به عصر امام به رشته تحریر در آمده است که هر کدام به نحوی از انحا درصدد ارائه گزارشی از واقعه بزرگ تاریخی بوده اند.
در میان آثاری که در مورد قیام کربلا نوشته شده و تا دوران معاصر حفظ شده است کتاب ارزشمند مقتل الحسین اثر ابو مخنف از جایگاه ویژه ای برخوردار است در این مقال بررسی مختصری از این اثر و نویسنده ارائه خواهد شد.
واقعیت این است که در تاریخ اسلام همان پیوند عمیق وثیق و وسیعی که میان سیرت رسول الله با محمد بن اسحاق بن یسار مطلبی وجود دارد میان تاریخ کربلا و نهضت حسینی با ابو مخنف یعنی عمده ترین مقتل نویس و راوی فاجعه دشت نینوا نیز موجود است. همان گونه که ابن اسحاق یگانه گزارشگر سیره نبوی نبود اما با حذف روایات او از تاریخ سیره نویسی آثار و روایات ارزشمند بزرگانی چون ابن سعد و محمد بن عمر واقدی نمی توانست همین چشم انداز کنونی و آگاهی های
محدود موجود از سیره نبوی را فراهم سازد و لا جرم بخش های وسیع تری از رخداد های عصر نبوت در محاق می ماند به همان گونه نیز بدون مقتل ابو مخنف مجموعه روایات پراکنده و نا منسجم و متقدم دیگر راویان قادر نبودند تا جرئی از همین حد و اندازه از فروغ روشنایی را که ابو مخنف بر تاریخ کربلا افکنده و مانع افتادن تمام ابعاد آن در محاق گشته است بر نهضت حسینی اندازند و آگاهی های موجود را که بی شک بر اثر تلاش ابو مخنف حاصل شده است ارائه کنند.
درست است که تعدادی از علمای رجالی اهل سنت به نکوهش ابو مخنف پرداخته اند اما شایان ذکر است که شمار افزون تری از محدثان و مورخان و
مقتل نویسان سنی نه تنها با نقل روایات ابو مخنف بر اعتبار او صحه گذاشته اند بلکه تعدادی از اصحاب فتوا و حدیث در بیان برخی از آرای فقهی و تبیین بعضی از باورهای اعتقادی خود به بعضی از اخبار و روایات نبوی که از طریق ابو مخنف نقل شده است استناد جسته اند.
امویان در طول فرمانروایی خویش "۱۳۲ ـ ۱۴۰ هـ.ق" افزون بر فاجعه کربلا منشا کشتار ها و جنگ ها و رخداد های تلخ دیگری نیز بودند. ثبت و ضبط این حوادث نه تنها مورد توجه آنان نبود بلکه تمایل شدیدی داشتند به متروک ماندن اخبار مربوط به این حوادث و فراموش شدن آنها یا حد اقل تحریف تمام ابعاد آن وقایع خاصه هولناک ترین آنها یعنی قتل عام خاندان پیامبر در دشت نینوا.
واضح است که ابو مخنف اولا: با گرد آوری مقتل الحسین (ع) و تلاش برای ممانعت از فراموش شدن ابعاد حادثه کربلا کوششی را در مقابل همین تمایلات از سوی امویان به کار برد، ثانیا: با تنظیم کتاب هایی دیگر در باب قیام ها و حرکت ها و شورش های ضد اموی نشان داد که اقدام وی در این زمینه ها نیز نه از سر دغدغه های اخباری گری بلکه با تمایلات ضد اموی همراه است.
در پایان این مقال کوتاه لازم به ذکر است که توجه به نام تعدادی از این دست از آثار ابو مخنف که احتمالا یکی از دلایل از میان رفتن آنها محتوای ضد اموی آن ها
بوده و به دلیل اتهام نویسنده آنها به تشیع و ارادت به خاندان عترت و نبوت در عصر عباسی نیز امکان کتابت محدود برای باقی ماندن را نداشته اند، حائز اهمیت است.
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
سیستان و بلوچستان چین دولت انتخابات مجلس شورای اسلامی جنگ دولت سیزدهم حسن روحانی نیکا شاکرمی رهبر انقلاب معلمان رسانه
سیل هواشناسی ایران تهران آتش سوزی باران هلال احمر سازمان هواشناسی اصفهان روز معلم شهرداری تهران پلیس
خودرو قیمت خودرو قیمت دلار تورم مسکن قیمت طلا بازار خودرو حقوق بازنشستگان سهام عدالت دلار ایران خودرو بانک مرکزی
صدا و سیما مهران غفوریان تلویزیون ساواک صداوسیما سریال موسیقی سینمای ایران دفاع مقدس رضا عطاران
رژیم صهیونیستی جنگ غزه فلسطین غزه آمریکا ترکیه روسیه حماس اوکراین انگلیس نوار غزه ایالات متحده آمریکا
فوتبال پرسپولیس استقلال لیگ برتر سپاهان جواد نکونام علی خطیر باشگاه استقلال بازی تراکتور باشگاه پرسپولیس لیگ قهرمانان اروپا
آیفون اپل ناسا گوگل صاعقه عکاسی تماس تصویری تلفن همراه
کبد چرب فشار خون