دوشنبه, ۸ بهمن, ۱۴۰۳ / 27 January, 2025
استفاده از انیمیشن در بازاریابی چرا و چگونه
استفاده از انیمیشنهای کامپیوتری در بازاریابی و تبلیغات را میتوان در دستهبندی خاص خود قرار داد. دستهبندی ویژهای که آن را از بقیه روشهای بازاریابی و تبلیغات متمایز میکند.
هرچند انمیشینها هم مانند رسانههای تصویری دیگر از تصویر و صوت تشکیل شدهاند ولی دارای ویژگیهای منحصر به فردی هستند که هیچ رسانهی دیگری آنها را ندارد. جنس ارتباطی یک انیمیشن با مخاطب بسیار تعاملی تر و تاثیرگذارتر است.
در بخش اول این مطلب به بررسی ۵ دلیل مهم برای استفاده از انیمیشن در کمپینهای تبلیغاتی آنلاین و آفلاین خود میپردازیم.
۱. جلب توجه
در دنیای پرسرعت و شلوغ امروز، بازه توجه مردم بسیار کمتر شده است. دیگر کمتر کسی است که بخواهد سر از چیزی دربیاورد که به دانستن آن نیازی ندارد. زمانی که کسی برای اولین بار به سایت شما سر میزند، ۱۰ تا ۳۰ ثانیه فرصت دارید که توجه او را جلب بکنید، وگرنه به سرعت وبسایت شما را ترک خواهد کرد.
انیمیشن روش فوقالعاده جذابی برای جذب و حفظ مخاطب است چرا که نه تنها متفاوت و هیجانانگیز است، بلکه مصرف آن توسط مخاطب نیز بسیار راحت است.
به یاد داشته باشید که طبق فرمول قدیمی بازاریابی یعنی AIDA ( توجه، هیجان، آرزو و عمل) جلب توجه نقش حیاتی را در بازاریابی ایفا میکند.
۲. برقراری سریع ارتباط
همانطور که گفته شد، کسبوکارها زمان طولانی برای برقراری ارتباط ندارند و برای دوام خود مجبورند به بهترین نحو از آن استفاده کنند. انیمیشن راه فوق العادهای برای کسبوکارها است تا در کوتاهترین مدت، بهترین داستانها را روایت کنند.
همانطور که در مطالب قبلی وبلاگ هم اشاره کردیم، طبق تحقیقات Forester، یک دقیقه ویدیو معادل ۱.۸ میلیون واژه است.
با استفاده از یک انیمیشن می توانید، نقاط قوت فروش خود را به سرعت به مخاطبی که در حال گذر است، منتقل کنید.
۳. به دست آوردن درک صحیح
شاید مهمترین و بهترین دلیل تولید یک انیمیشن برای کسبوکار این باشد که میتوان از طریق آن به راحتی هدف کسبوکار را به کاربر منتقل کرد. بالاخص برای کسبوکارهایی که خدمات یا محصولات پیچیدهای ارائه میدهند که کار با آنها کمی چالشبرانگیزتر است، استفاده از انیمیشن روشی ایدهآل است.
یک ایده پیچیده، میتواند با استفاده از یک انیمیشن به بخشهای قابل هضم کوچکتری تقسیم شود.
۴. درگیر کردن مخاطب
انیمیشن باعث میشود که بتوانیم اطلاعات را در قالبی ساده و طنز منتقل کنیم، کاری که مخاطب را کاملا درگیر میکند و بسیار تاثیرگذار است.
تصور کنید که دادههای عددی پیام کسبوکارتان با استفاده از انیمیشنهای جذاب به صحنه زندگی واقعی بیایند، این کار شما مطمئناً برای مخاطب نهایی بسیار جذابتر است.
۵. تاثیرگذاری بلند مدت
کسانی که یک انیمیشن را تماشا میکنند، ۵۸٪ بیشتر از زمانی که به تصاویر ما بین یک متن سیاه و سفید، خیره شدهاند اطلاعات بدست میاورند. دلیل این اتفاق این است که یک انیمیشن هر دو طرف مغز را تحت تأثیر خود قرار میدهد.
سمت راست مغز انیمیشنها را به این خاطر دوست دارد که انیمیشن به شکلی کامل، احساسات و عواطف را درگیر میکند. سمت چپ مغز هم قادر است تفکرات را تصویرسازی کند و در نتیجه انیمیشن باعث تأثیری بلندمدتتر در مغز میشود.
تا اینجا فهمیدیم که انیمیشن میتواند خلاقیت و تصویرسازی را به فرایند بازاریابی ما هدیه کند و توان نمایش هر نوع خدمات و محصولی را به ما میدهد. ولی سؤال مهمتر که باید به آن پرداخت این است که چگونه میتوان از انیمیشن در بازاریابی استفاده کرد؟
تلویزیون
انیمیشنها دهههاست که از طریق تلویزیون با اهداف بازاریابی و تبلیغاتی پخش میشوند ولی امروزه با توسعه تکنولوژی تلویزیونهای سهبعدی و HDTV استفاده از انیمیشن میتواند نقطه عطف کسبوکار شما باشد.
وبسایت
استفاده از انیمیشن در وبسایتها بسیار هوشمندانه و سرگرم کننده است. برخی وبسایت ها از انیمیشنهای تعاملی استفاده میکنند که ارتباط با مخاطب را چندبرار میکند.
بازاریابی ایمیل
از انیمیشنها به شکل بسیار تاثیرگذاری در بازاریابی ایمیلی میتوان استفاده کرد. این کار باعث میشود که بتوانیم از فضای محدود یک ایمیل نهایت بهره را ببریم.
شما خودتان زمانی که ایمیلی دریافت کنید که حاوی یک دکمه Play باشد چه حسی خواهید داشت؟ مخصوصاً وقتی که متوجه شوید یک انیمیشن جذاب و بامزه را به شکلی رایگان دریافت کردهاید، حستان بسیار بهتر خواهد شد.
البته در نظر داشته باشید که ایمیل برای همه یکسان نیست و باید با آشنایی از نحوه استفاده کاربرانتان از اینترنت مانند میزان سرعت آنها و اطلاعات دموگرافیشان از انیمیشن در ایمیل استفاده کنید.
بازاریابی B۲B (بازاریابی تجارت به تجارت)
استفاده از انیمیشن در ارائههای تجاری مهم، میتواند بسیار تاثیرگذار و منحصر به فرد باشد. این کار به نوعی احترام به زمان مخاطب است، چرا که یک محتوای کامل در مدت زمان کمی منتقل میشود.
دیگر لازم نیست که با آوردن محصول واقعی و صرف زمان برای تنظیم آن وقت خود و بقیه را بگیرید و یک انیمیشن جذاب میتواند به سادگی مفهوم مورد نظر شما را منتقل کند.
یک انیمیشن سه بعدی که فکری عمیق پشت آن باشد میتواند تاثیرگذاری چند صد برابری از مکالمه شما روی یک سری عکس در ارائه را داشته باشد.
در نهایت اینکه کسبوکارهای بسیاری از انیمیشنهای خلاقانه برای روایت داستانشان استفاده میکنند ولی هنوز هم جای کار بسیاری در این زمینه وجود دارد، چرا که هیچ حد و مرزی برای خلاقیت نیست.
پویا روحی
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست