سه شنبه, ۱۴ اسفند, ۱۴۰۳ / 4 March, 2025
بورس کالا چیست

موج - اولین سال فعالیت بورس کالا بهانه ای شد تا به بهانه اطلاع رسانی و شناخت بورس کالا در ذیل به اختصار به معرفی بورس کالا بپردازم، به هر حال با گذشت چیزی در حدود ۵ سال از افتتاح اولین بورس کالایی ( بورس فلزات ) در کشور شاید هنوز هم افرادی باشند که نسبت به این بورس شناخت و اطلاع کافی نداشته باشند.
● بورس کالا چیست؟
بورس کالا ، بازار متشکل و منسجمی است که تعداد زیادی از عرضهکنندگان، کالای خود را عرضه و کالای مربوطه پس از بررسیهای کارشناسی و قیمتگذاری توسط کارشناسان آن بازار، به خریداران عرضه میشود. در این بورسها، معمولاً کالاهای خام و فرآورینشده مانند فلزات، پنبه، گندم، برنج و... داد و ستد میشوند. یکی از مزایای بورس کالا، حضور نهادهای نظارتی و تنظیمگری است که تمامی تولیدکنندگان، مصرفکنندگان و تجار کالا با حضور این نهادها، از مزایای مترتب بر قوانین و مقررات حاکم بر بورس برخوردار میشوند. به طور کلی، شرکتکنندگان در بورس کالا به دو دسته تقسیم میشوند. دسته اول کسانی هستند که میخواهند از ریسک نوسان قیمتها در امان باشند و در بورسهای کالا، به عنوان خطرپوش ریسک شناخته میشوند، مانند تولیدکنندگان کالا، مصرفکنندگان عمده و... . دسته دوم، بر خلاف گروه اول کسانی هستند که از نوسانات قیمت استفاده کرده و سود خود را حداکثر میکنند. در بورسهای کالا، این گروه با نام سوداگران معرفی میشوند.
● چه کسانی از بورس کالا بهرهمند میشوند؟
همان طوری که قبلا گفته شد، بورس کالا یک بازار سازمانیافته و متشکلی است که در آن کالاها بصورت نقدی یا آتی مورد داد و ستد قرار می گیرد، بورس کالا بر صحت انجام معاملات نظارت نموده و اجرای قراردادها را تضمین میکند. بنابراین، همانند بازارهای دیگر، ورود تمامی افراد، گروهها و نهادهای جامعه در آن بلامانع بوده و تمام افراد میتوانند وارد بازار شوند و از آن منتفع گردند. از آنجا که ورود تمامی افراد و نهادها به بازار بورس کالا مبتنی بر انگیزه و هدفی میباشد، میتوان تمامی شرکتکنندگان بازار را بر اساس اهداف و انگیزه ورود به بازار، دستهبندی نمود.
گروهی به دنبال فرار از ریسک قیمت و رفع نگرانیهای ناشی از نوسانات قیمتی وارد این بازار خواهند شد. تولیدکنندگان محصولات کشاورزی، فلزات و نظایر آن و مصرفکنندگان اصلی این محصولات عمدتاً در این گروه قرار میگیرند. گروهی دیگر در پی سود وارد این بازار میشوند. آنها با قبول ریسک موجود در بازار، به سود بیشتر که عمدتاً ناشی از تغییر قیمتهاست، دست مییابند. سوداگران، دلالان، سلفخران، واسطهها، تجار و سایر افراد در این گروه قرار میگیرند به عنوان نمونه در ادامه، هر یک از گروههای فوقالذکر در بورس کالایی مانند بورس فلزات مورد بررسی قرار میگیرد:
تولیدکنندگان و بازرگانان مواد اولیه: تولیدکنندگان همواره برای برنامه ریزی حجم و نوع محصولات خود، چالش هایی دارند. عمدهترین آنها عبارتست از عدم شفافیت بازار، نامعلوم بودن روند آتی قیمت محصولات و ناکارآمدی نظام تعیین قیمت و توزیع محصولات. بنابراین تولیدکنندگان می توانند با استفاده از ابزارهای داد و ستد در بورس فلزات، در برابر نوسانات قیمت ایمن شوند و با خرید و فروش قراردادهای سلف و آتی، ریسک قیمت را پوشش دهند.
بازرگانان نیز می توانند با همین روش با اطمینان خاطر بیشتری از قیمتهای آتی برای صادرات و واردات محصولات موردنظرشان تصمیمگیری نمایند.
▪ صنایع فلزی و سایر مصرفکنندگان:
صنایعی که مواد فلزی را به عنوان مواد اولیه خود دریافت می نمایند، نقش بسیار مهمی در بازار فلز ایفا میکنند. طبیعتا این صنایع نیز برای برنامه ریزی تولید خود، تمایل دارند از خطرات ناشی از نوسان قیمت ها ایمن شوند و با برآوردی مطمئن از قیمت تمام شده، به تولیدی اقتصادی بپردازند. برای این گروه، بورس فلزات مکان مطمئنی برای خرید مواد اولیه، دریافت اطلاعات موثق در مورد روند قیمتها و در نتیجه تضمین سود شرکت میباشد.
▪ سوداگران:
سوداگران گروهی دیگر از شرکتکنندگان در بازار هستند که با استفاده از نوسان قیمت کالاها و قراردادها، در بازار سود میبرند. آنها با قبول ریسک موجود در بازار، کسب سود مینمایند. این افراد معمولاً به منابع اطلاعاتی دقیق دسترسی داشته و یا از قدرت تجزیه و تحلیل بیشتری برخوردارند. سوداگران زمانی خریدار و در زمان دیگر فروشنده میباشند. اگر پیشبینی شود که قیمتها افزایش خواهد یافت، قرارداد خرید را امضا میکنند و بر عکس، اگر آنها پیشبینی کنند قیمتها کاهش خواهد یافت، به عنوان فروشنده قرارداد حاضر میشوند. سوداگران نقش مکمل مبادلهگران تضمینی را داشته و بدون آنها امکان رونق بورس کالا وجود ندارد. سوداگران به سختی میتوانند از بازاری که در آن تنها مبادله فیزیکی کالا انجام میگیرد، بهرهمند شوند. اما آنها علاقهمند به فعالیت در بازارهایی هستند که در آن مبادلات با کاغذ (رسید انبار) انجام میگیرد. زیرا مشکلات انبارداری و حمل و نقل را متحمل نمیشوند.
▪ سازمانهای ناظر یا تسهیلکننده:
این نهادها گرچه به طور مستقیم در مبادلات شرکت نمیکنند، اما وجود آنها در رونق یا امنیت بازار ضروری است. شرکت های بیمه، بانکها، انبارها، تجهیزات ترابری، اتاق پایاپای و... از جمله این تسهیلکنندگان هستند.
از طرفی بورس کالا منافعی نیز برای کل بازار و نظام عرضه، تقاضا و قیمتگذاری در بر دارد. این منافع بطور مستقیم بر فعالان در بازار مورد نظر و بطور غیرمستقیم بر مجموعه نظام اقتصادی، روابط فیمابین تجار و مصرفکنندگان و کلیه دستاندرکاران مسایل بازرگانی و اقتصادی تأثیرگذار خواهد بود. برخی از منافع بلندمدت آن بدین قرار است:
۱) شفافیت بازار:
بازارها دارای اطلاعاتی هستند که بر اساس آن تصمیمگیری اقتصادی انجام میگیرد. مهمترین اطلاعات در هر بازار، قیمتها میباشند. در بازارهای سنتی به دلیل ناکارآمد بودن آنها، اطلاعات مزبور در اختیار تمام افراد قرار ندارد و بنابراین افراد خاصی که از اطلاعات ذیقیمت بهرهمندند، میتوانند سود غیرمتعارف نصیب خود کنند. نقطه مقابل این سود اضافی، زیانی است که اکثر فعالان در بازار، بدلیل تصمیمگیری نادرست متحمل میشوند. در یک بازار بورس کارا، اطلاعات بازار در دسترس تمام افراد قرار میگیرد و برخورداری از رانت اطلاعات بدلیل دسترسی نسبتاً یکسان به اطلاعات، تا حد قابل ملاحظهای کاهش خواهد یافت.
۲) تصحیح ساختار بازار:
در اقتصاد پیشرفته، بهترین نوع بازار داد و ستد، حالت رقابتی آن است. هرقدر ساختار یک بازار به شکل رقابتی نزدیکتر شود، تخصیص منابع برای کل فعالان بهتر خواهد بود. بورس نمادی از بازار رقابتی است که قیمت کالاها از برخورد مستقیم عرضه و تقاضا حاصل میشود. اولاً قیمتهای تعیین شده در بورس تعادلی است. ثانیا بدلیل ثبات بیشتر، برای پیشبینی قابل اعتمادتر است.
۳) افزایش کیفیت کالاها و استاندارد شدن آنها:
از آنجا که استانداردهای خاصی برای داد و ستد محصولات، در بورس کالا توسط کمیتههای تخصصی تعیین میشود، لذا راهاندازی این بورس گامی مثبت و بسیار مهم در جهت بهبود کیفیت محصولات و ارتقاء توان رقابتی در بازارهای جهانی خواهد بود. برخورداری تولیدکنندگان و تجار کالاها از مزایای قوانین و مقررات حاکم بر بورسهای کالا، جزء ملزومات این بازار است. این مقررات و قوانین و نظارت بر اجرای آن موجب امنیت بازار و در نتیجه رونق میگردد.
۴) افزایش کارآیی بازاریابی:
به دلیل ورود و خروج آسان افراد در بورس، امکان فرصتهای سودجویانه برای گروهی خاص (حداقل در بلندمدت) باقی نمیماند.
قسمت قابل توجهی از حاشیه بازاریابی (تفاوت قیمت پرداختی مصرفکننده با قیمت دریافتی تولیدکننده) مربوط به سود ویژه واسطهگران و دلالان است. لذا تقلیل سود، موجب کاهش هزینه بازاریابی میگردد. بورس قادر است زمینه لازم برای کاهش لایههای مضاعف از تولید تا مصرف را فراهم کند.
● ابزارهای داد و ستد!
دو ابزار مهم مالی که در بورسهای کالا مبادله میشود، قراردادهای آتی و اختیار معامله هستند. وجود اختیار معامله خود منوط به وجود ابزارهای دیگری است که باید پیش از آن در بورس کالا داد و ستد شده باشد. بنابراین، نخستین ابزار مالی که باید برای هر بورس کالای نوظهور طراحی کرد، قراردادهای آتی و انواع آن است. مزیت مهم استفاده از ساز و کار بورس کالا، فراهم ساختن امکاناتی جهت انجام معاملات تأمینی برای تولیدکنندگان و مصرفکنندگان آن کالا است. این امر شاید از پارهای جهات، مهمتر از انجام معاملات نقدی و تحویل فیزیکی کالا در بورسهای یاد شده باشد.
انجام معاملات در بورس کالا، تنها منحصر به رد و بدل کردن کاغذ بین طرفین قرارداد نیست، بلکه خریداران میتوانند کالای خریداریشده را در سررسیدهای مندرج در قرارداد تحویل گیرند (در مورد معاملات نقدی، روز بعد از انعقاد قرارداد). این امر از طریق یکی از انبارهای مورد قبول بورس صورت میپذیرد. برای این منظور، بورس باید چندین انبار کالا را به رسمیت بشناسد. در مورد بورس فلزات لندن، به عنوان یکی از قدیمی ترین و معتبرترین بورسهای کالا ۳۹ مورد از این انبارها در انگلستان و ۲۳۵ مورد در ۱۱ کشور دیگر واقع شدهاند. وظیفه این انبارها دریافت، بازرسی و ذخیرهسازی فلز تحویلشده به آنها جهت اجرای تعهدات قراردادهای خرید و فروش است. در ازای فلزی که در این انبارها ذخیره میشود، یک برگه گواهی صادر میگردد. در عرف بورس فلزات لندن، انتقال این برگه گواهی از فروشنده به خریدار، به منزله تحویل فلز است.
باید توجه داشت که تمام قراردادها صرفاً به منظور تحویل فیزیکی کالا منعقد نمیگردد. بلکه این قراردادها میتوانند جهت خطرپوشی و یا سوداگری نیز منعقد شوند. انجام معاملات بورس فلز لندن از طریق نمایندگان شرکتهای عضو این بورس که بر روی جایگاه حلقه مانندی در تالار بورس مینشینند و به یکدیگر پیشنهاد خرید و فروش فلز ارایه میدهند، صورت میگیرد. معامله وقتی انجام میشود که یک پیشنهاد مورد قبول واقع شود. در این صورت، بیدرنگ قرارداد مربوط منعقد میشود. شرط مهم برای عملکرد یک بازار آتی، همانا استاندارد منطقی کالای عرضهشده در آن است. هر بورس کالایی باید همواره این موضوع را مورد توجه بایسته و شایسته قرار دهد.
● بورس کالا چیست؟
بورس کالا ، بازار متشکل و منسجمی است که تعداد زیادی از عرضهکنندگان، کالای خود
را عرضه و کالای مربوطه پس از بررسیهای کارشناسی و قیمتگذاری توسط کارشناسان آن بازار، به خریداران عرضه میشود. در این بورسها، معمولاً کالاهای خام و فرآورینشده مانند فلزات، پنبه، گندم، برنج و... داد و ستد میشوند. یکی از مزایای بورس کالا، حضور نهادهای نظارتی و تنظیمگری است که تمامی تولیدکنندگان، مصرفکنندگان و تجار کالا با حضور این نهادها، از مزایای مترتب بر قوانین و مقررات حاکم بر بورس برخوردار میشوند. به طور کلی، شرکتکنندگان در بورس کالا به دو دسته تقسیم میشوند. دسته اول کسانی هستند که میخواهند از ریسک نوسان قیمتها در امان باشند و در بورسهای کالا، به عنوان خطرپوش (Hedger) شناخته میشوند، مانند تولیدکنندگان کالا، مصرفکنندگان عمده و... دسته دوم، بر خلاف گروه اول کسانی هستند که از نوسانات قیمت استفاده کرده و سود خود را حداکثر میکنند. در بورسهای کالا، این گروه با نام سوداگران معرفی میشوند.
مهدی وحیدی
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست