سه شنبه, ۱۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 7 May, 2024
زیارت اربعین جامعترین متن عاشوراشناسی
● زیارت اربعین، علامت مؤمنان:
روز بیستم ماه صفر، روز اربعین و به فرموده شیخ مفید و شیخ طوسی، روز بازگشت اهل حرم حسینی از شام به مدینه است. نیز در این روز، جابر بن عبدالله انصاری، نخستین زائر امام حسین علیه السلام به دیدار ایشان شتافت و به کربلا رفت. زیارت ابا عبدالله الحسین علیه السلام در این روز مستحب است و به فرموده امام حسن عسکری علیه السلام ، یکی از پنج علامت مؤمنان شمرده می شود. مرحوم شیخ طوسی در کتاب تهذیب و مصباح خود، زیارت ویژه روز اربعین را از حضرت امام صادق علیهالسلام نقل کرده است که در اینجا به توضیح بندهایی از آن زیارت والا، می پردازیم.
● درسی برای حسین شناسی:
مقام معظم رهبری، حضرت آیت الله خامنهای، زیارت اربعین را، یکی از بهترین زیارات می داند و یکی از بزرگان نیز در مورد این زیارت سترگ چنین می نویسد: «برای معرفی سیدالشهداء، هیچ متنی بهتر از زیارتنامهها نیست. جامعترین متن حسین شناسی، همین زیارت اربعین است. با این زیارت، اهداف سید الشهداء، دشمنان
سید الشهدا و دوستان سید الشهداء را می توان شناخت. زیارت و زیارتنامه ها کانون معرفت اهل بیت
علیهم السلام هستند».
● نگاهی کلی به زیارت:
زیارت اربعین، همچون زیارت عاشورا و زیارت وارث، از مضامین انسان ساز و پرمحتوایی برخوردار است. در بخشهای گوناگون این زیارت والا، ضمن شهادت به بزرگی حضرت، فلسفه نهضت حسینی و اهداف قیام خونین عاشورا بازگو می شود. همچنین خواننده زیارت اربعین، همبستگی خود را با امام
علیه السلام و دوستان او و دشمنی اش را با دشمنان او تا روز قیامت بیان می دارد و از خداوند متعال می خواهد حیات و مرگش را، در پیروی از محمد (صلی الله علیه و آله)
و آلش قرار دهد. در ادامه زیارت، بر اجرای وظایف بندگی از طرف امام حسین علیهالسلام و یاران با وفایش تأکید
می کند و بر قاتلان ایشان لعنت و نفرین می فرستد. نیز در پایان زیارت، پیروی خود را از امام معصوم اعلام می دارد و با صلوات بر آن بزرگواران، زیارت را به پایان میرساند.
● سلامهای توصیفی ابتدای زیارت:
حضرت امام صادق علیه السلام در ابتدای زیارت اربعین، با پنج سلام، ارادت خود را به آستان حضرت
ابا عبدالله الحسین علیه السلام ابراز می دارد: «سلام بر ولی و دوست خدا؛ سلام بر خلیل و انتخاب شده الهی؛ سلام بر برگزیده و پسر برگزیده؛ سلام بر حسین مظلوم و شهید؛ و سلام برکسی که گرفتار اندوهها و کشته اشکها شد.» زائر با عرض این سلامها، خود را به پیشگاه آن حضرت نزدیک می کند و با تکرار آن، روح و روان خود را از زشتیها و پلشتیها پاک می نماید. در واقع زائر با این سلامها، چهره اجتماعی - سیاسی خود را نمایان می سازد و اعلام
می دارد که نه تنها با بت درون مبارزه می کند، بلکه همانند خود آن بزرگوار، با طاغوتیان، ستمگران، مستبدان و خائنان به مردم نیز مبارزه می نماید و با شعار سلام، خود را در زمره یاران آن حضرت قرار می دهد.
● فلسفه نهضت حسینی:
حضرت امام صادق علیه السلام در بخشی از زیارت اربعین می فرماید: «خدایا! امام حسین علیه السلام جانش را در راه تو بخشید تا بندگانت را از نادانی، سرگردانی و گمراهی نجات دهد.» خود امام حسین علیه السلام هم پیش از خروج از مکه، خطاب به برادرش محمد حنفیه وصیتنامه ای نوشت و در آن فرمود: «من برای اصلاح دین جدم رسول خدا صلی الله علیه و آله و امر به معروف و نهی از منکر قیام می کنم.» با مطالعه تاریخ امام حسین
علیه السلام ، درمی یابیم که در دین اسلام، تغییرات بسیاری پدید آمده و بدعتهای فراوانی نهاده شده بود. حضرت ابا عبدالله الحسین علیه السلام برای آنکه حقیقت دین محمدی حفظ شود و دینی سالم به نسلهای بعد برسد، چاره ای جز قیام نداشت. این قیام خونین، فریاد اعتراض ایشان به وضع موجود بود تا همگان دریابند دین کنونی آنها، دینی به یغما برده شده و تحریف گردیده است.
● شباهت قیام حسینی و قیام مهدوی:
یکی از اهداف والای قیام حضرت مهدی (عجل الله) در آخرالزمان، نجات انسانها از بردگی فکری و برداشتن زنجیرهای اسارت از دست و پای فکر و اندیشه آدمیان است تا آزادانه بیندیشند و حق و باطل را تشخیص دهند. امام باقر علیهالسلام در این مورد می فرماید: «هنگامی که قائم (عجل الله) قیام کند، هر آینه باطل از میان میرود.» جالب اینجاست که هدف امام حسین علیه السلام نیز در زیارت اربعین چنین بیان شده است: «خون خود را تقدیم تو کرد تا انسانها را از نادانی و گمراهی رهایی بخشد.» پس قیام مهدوی، در امتداد قیام حسینی است و هدف هر دو بزرگوار، زنده نگه داشتن دین الهی و جلوگیری از انحطاط ارزشهاست.
● قاتلان حضرت امام حسین علیه السلام:
حضرت امام صادق علیه السلام در بخشی از زیارت اربعین، ویژگیهای قاتلان امام حسین علیه السلام را برمیشمارد. آنها کسانی هستند که؛
۱) دنیا ایشان را فریب داد
۲) هستی خود را به بهای ناچیز فروختند و آخرت را به هیچ رها کردند
۳) گردن فرازی نمودند و خود را در پرتگاه هوس انداختند
۴) خدای بزرگ و پیامبر والامقام او را به خشم آوردند
۵) پیروان کسانی شدند که اختلاف انگیز و نفاق افکن بودند
۶) گناه سنگینی بر دوش خود گذاشتند و سزاوار آتش شدند. شهید مطهری در توصیف این انسانهای بدکردار می نویسد: «در پستی یاوران یزید همین بس که در کربلا به جهت اعتقادی که به کرامت و حق آن حضرت داشتند، از مقابله رودررو با وی می هراسیدند، ولی پس از شهادت، لباس او و اهل بیتش را غارت کردند... اینان اگر به دین او و رسالت جدش هم کافر بودند، این عملشان در مذهب مردانگی، پست ترین کار بود.»
● گزیده روایات:
۱) ثواب زیارت امام حسین علیه السلام؛
▪ امام صادق علیه السلام: زیارت قبر امام حسین علیه السلام از برترین اعمال است.
▪ امام باقر علیه السلام: اگر مردم می دانستند در زیارت مزار امام حسین علیه السلام چه فضیلتی است، از شوق آن جان می دادند.
▪ امام صادق علیه السلام: کسی که با شناخت حق
▪ امام حسین علیه السلام به زیارت او برود، خداوند متعال نام او را در بالاترین دفتر فرشتگان مقرب الهی می نویسد.
▪ امام صادق علیه السلام: هر کس دوست دارد روز قیامت، بر سر سفره های نور بنشیند، باید از زائران امام حسین علیه السلام باشد.
▪ امام صادق علیه السلام: همانا زیارت کننده امام حسین علیه السلام ، زیارت کننده رسول اکرم صلی الله علیه و آله
است.
▪ امام صادق علیه السلام: زیارت امام حسین علیه السلام را فرو نگذار؛ که خدا عمرت را طولانی و روزی ات را زیاد می کند. نیز زندگی با سعادت و مرگ با شهادت به تو خواهد بخشید.
۲) ثواب گریه بر امام حسین علیه السلام؛
▪ پیامبر صلی الله علیه و آله: ای فاطمه! همه چشمها در روز قیامت گریان است، جز چشمی که بر مصیبتهای حسین علیه السلام بگرید.
▪ امام حسین علیه السلام : من کشته اشکم؛ هر مؤمنی مرا یاد کند، اشکش روان می شود.
▪ امام صادق علیه السلام: هر گریه و بی تابی مکروه و ناپسند است، جز گریه و بی تابی بر امام حسین علیهالسلام.
▪ امام مهدی (عج) در زیارت ناحیه مقدسه: هر صبح و شام بر تو گریه و شیون می کنم و در مصیبت تو به جای اشک، خون می گریم.
۳) برکت تربت پاک امام حسین علیه السلام؛
▪ پیامبر صلی الله علیه و آله: بدانید که اجابت دعا در زیر گنبد حرم و شفا در تربت حسین است.
▪ امام صادق علیه السلام: شفای هر دردی در خاک قبر حضرت امام حسین علیه السلام است.
▪ امام صادق علیه السلام: خداوند متعال تربت جدم حسین علیه السلام را شفای هر درد و امان از هر ترس قرار داده است. هر گاه یکی از شما مقداری از آن را در دست گرفت، باید ببوسدش و برچشمهایش بنهد و آن را به بدنش بمالد و شفا بجوید.
▪ امام صادق علیه السلام :کام کودکانتان را باتربت حسینی بردارید؛ زیرا موجب امنیت کودکان می شود.
▪ امام کاظم علیه السلام : پیروان ما به چهار چیز نیازمندند که یکی از آنها، تسبیحی از تربت مزار پاک امام حسین علیه السلام است.
▪ امام رضا علیه السلام : خوردن هر خاکی حرام است، جز تربت پاک حسینی که دوای هر دردی است.
محمود سوری
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
ایران رافائل گروسی رهبر انقلاب حج کردستان عراق مجلس شورای اسلامی شورای نگهبان دولت انتخابات حسین امیرعبداللهیان دولت سیزدهم رسانه
تهران شهرداری تهران حجاب قوه قضاییه آموزش و پرورش وزارت بهداشت فضای مجازی قتل پلیس سازمان هواشناسی شهرداری باران
ایران خودرو خودرو بانک مرکزی قیمت دلار قیمت طلا قیمت خودرو بازار خودرو دلار حقوق بازنشستگان مسکن قیمت بورس
تئاتر سریال افعی تهران سریال محمدعلی علومی نمایشگاه کتاب نمایشگاه کتاب تهران تلویزیون دفاع مقدس سینمای ایران صدا و سیما صداوسیما کتاب
مغز دانشگاه آزاد اسلامی دانش بنیان گوشی هوشمند
رژیم صهیونیستی اسرائیل حماس غزه فلسطین جنگ غزه آمریکا روسیه اوکراین رفح طوفان الاقصی نوار غزه
پرسپولیس فوتبال استقلال لیگ برتر نساجی ذوب آهن لیگ برتر ایران لیگ برتر فوتبال ایران بازی سپاهان رئال مادرید جواد نکونام
هوش مصنوعی اپل سامسونگ آیفون گوگل باتری مایکروسافت اندروید اینستاگرام تلفن همراه ماهواره
چاقی بیمه زیبایی ویتامین چای کاهش وزن آلرژی دندانپزشکی