سه شنبه, ۹ بهمن, ۱۴۰۳ / 28 January, 2025
تولد موجودی که موستانگ را می بلعد
کامارو سابقهای درخشان در صنعت خودروسازی دارد. برای روشن شدن هر چه بهتر این سابقه بد نیست به رقیب همیشگی کامارو یعنی فورد و محصول خلاقانه آن یعنی ماستنگ اشاره کنیم.
پس از گذشت ۴۵ سال از تولید اولین کامارو،کمپانی شورولت با توجه به نوع طراحی کامارو جدید تصمیم به احیای مجدد کامارو نسل اول نمود.
نسل اول شورولت کامارو درسال ۱۹۶۷ به بازار عرضه شد و توانست درمدت زمان تولید بیش از تعداد ۶۹۹ هزار دستگاه را به فروش برساند و این فروش خوب به این دلیل بود که این خودرومی توانست نیاز خانوادهها و جوانان را به اتومبیلی با فضای کافی و اسپرت تامین کند نخستین حضور شورولت کامارو جدید به سال ۲۰۰۵ و در نمایشگاه بینالمللی دیترویت بازمی گردد.
تلفیق طراحی سنتی و مشخصات عالی نظیر شاسی و موتورخارق العاده باعث شده تا نسل نوین کامارو طرفداران بیشماری داشته باشدچهره این مدل به دلیل وجود یک هود عضلانی به روی کاپوت و اسپویلر یک تکه جلو با سه ورودی هوا و دو لامپ زنون و الای دی بسیار عصبانی به نظر میرسدبا نیم نگاهی به تاریخچه خودروهای اسپرت، شورولت کامارو اگر محبوبترین نباشد، یکی از ۳ خودرو اسپرت محبوب جهان به شمار میآید. گذشته از این بسیاری از کارشناسان امور خودرو بر این باور هستند که شورولت کامارو محبوبترین خودرو اسپرت در میان مردم آمریکاست.
این خودرو بهزودی ۴۵ ساله میشود و شورولت به عنوان یکی از برندهای قدیمی خودروسازی به عنوان کیک جشن تولد ۴۵ سالگی این خودرو محبوب نسخه استثنایی از آن ارائه کرده است.
نسخه جدید کامارو خودرویی تندرو با موتور جدید ۶سیلندر از نوع احتراق مستقیم است که با ظرفیت ۶/۳ لیتر نشان روشنی برای قدرت قابل توجه این خودرو است. در سالهای اخیر نسخههای به روزی از کامارو ارائه شده است اما تجمیع انبوهی از فنآوریهای نوین در کنار توجه به ریزه کاریهای طراحی بخشهای داخلی خودرو چیزی متفاوت از تلاشهای قبلی بوده است. از دوردوزی چرم دور فرمان گرفته که با ظرافت چشمگیری صورت گرفته است تا سرعت و قدرت قابل توجه سیستم برقی شیشهها، در کامارو ۴۵ ساله همه چیز در بهترین وضعیت ممکن قرار دارند. در چند مدل قبلی که آنها هم با استقبال خوبی روانه بازار شدند، اصلاحات زیادی در بخشهای متعدد صورت گرفته است اما به رغم آن که شاید نیاز دوبارهای به بازنگری نبوده است اما مهندسان شورولت باز هم بیکار ننشسته و حتی پنل مرکزی خودرو را نیز دوباره طراحی کردهاند. فرمان خودرو متفاوت از نمونههای قبلی است و همچنین شاهد نصب سیستم دوربین عقبی هستیم که این خود خبر خوشحال کنندهای است.
شورولت همه ساله مراسمی تحت عنوان جشن تولد کامارو برگزار کرده است. اینکه هر سال این مراسم برگزار شده است در عین حال که اتفاقی جالب توجه به شمار میآید نشان از محبوبیت آن در میان مردم و بخصوص مردم آمریکاست. ریک شید، معاون رئیس بخش بازاریابی شورولت میگوید: در سالهای گذشته تحقیقات گستردهای درخصوص ایجاد تغییراتی موثر در طراحی و عملکرد کامارو صورت گرفته است که این خود به تقویت و محبوبیت بیشتر آن کمک کرده است. از نظر وی، سال ۲۰۱۲ زمانی است که کاماروی با راحتی و سطح عملکرد خیرهکننده وارد بازار خواهد شد. قرار است این خودرو اوایل سال ۲۰۱۲ روانه بازار شود. مدیران شورولت برای اینکه این نسخه جدید را در تاریخ جاودانه کنند نام «چهل و پنجمین سالگرد» را برای آن برگزیدهاند، اتفاقی عجیب که در تاریخ خودروسازی بیسابقه است!
این خودرو که تابستان امسال یعنی از چند هفته دیگر به تولید انبوه میرسد، از موتوری با قدرت۳۲۳ اسب بخار برخوردار است. این رکوردی مناسب برای چهل و پنجمین سالگرد به شمار میآید. مقایسهای میان موتور جدید و نسخه سال ۲۰۱۱ نشان از بهبود ۱۱ اسب بخار موتور کامارو مدل ۲۰۱۲ دارد. البته از حیث بازده مصرف سوخت هیچ تفاوتی میان مدل ۲۰۱۱ و چهل و پنجمین سالگرد دیده نمیشود. موتور خودرو که به اختصار LFX معرفی شده است ۳/۹ کیلوگرم از نسخه قبلی سبکتر است که این خود میتواند به تعادل هرچه بیشتر خودرو بخصوص در سرعتهای بالا کمک زیادی کند. گروهی از محققان مقایسهای میان موتور کامارو مدل ۲۰۱۲ و موتور خودروهای اسپرت شناخته شده یک سال اخیر انجام دادهاند. نتایج این تحقیق نشان از آن دارد که موتور LFX بالاترین قدرت ممکن را به نسبت ظرفیتهای تعیین شده برای آن تولید میکند.
مهندسان شورولت در یک سال گذشته دست به نوآوریهای زیادی درخصوص طراحی بخشهای مختلف کامارو ۲۰۱۲ زدهاند. آنها سر سیلندر جدیدی برای آن طراحی کردهاند. در این نوآوری شاهد خروجی اگزوز تلفیقی هستیم. همچنین پمپ سوختی جدیدی برای آن طراحی شده است. احتراق مستقیم فنآوری کلیدیای است که موتور کامارو مدل ۲۰۱۲ را قادر میسازد قدرت و بازده مصرف سوخت را در یک جا ارائه کند. مکانیسمی که در این روند به کار گرفته شده، موجب شده است تا بازده بهتری درخصوص فرآیند احتراق به ثبت برسد.
این یعنی مصرف سوخت کمتر و در عین حال حفظ قدرت موتور. پمپسوختی جدیدی که برای چهل و پنجمین سالگرد طراحی شده است در مقایسه با نمونههای قبلی کم سر و صداتر است. ال اوپنهایزر، رئیس بخش مهندسی کامارو میگوید: «هدف اصلی ما خلق محصولی با بالاترین کیفیت هندلینگ بوده است و فکر میکنیم به این هدف نیز رسیده ایم.» او میگوید از تجربیات قبلی که در فرآیند طراحی موتور و بدنه کاماروهای قبلی به دست آمده نهایت استفاده شده است. چرخهای ۲۰ اینچی چهل و پنجمین سالگرد نیز بخشی از هیجان ذاتی آن را به بیننده منتقل میکنند. در حقیقت ارتفاع کم خودرو و بزرگی تایرها موجب میشوند بیننده در نگاه اول مسحور این ترکیب هیجان انگیز شود. شورولت برای این خودرو امضایی نیز در نظر گرفته است. روی کاپوت و همچنین در صندوق عقب خودرو نوار پهن قرمز رنگی دیده میشود که روی آنها عنوان چهل و پنجمین سالگرد دیده میشود. این نوارهای قرمز رنگ بر جذابیت خودرو افزودهاند بهویژه آن که خودرو سراسر مشکی است. دنباله این جذابیت به داخل خودرو نیز کشیده شده است. طراحان شورولت به جزئیترین موارد نیز توجه داشتهاند. آنها حتی گرافیک و تنظیمات جدیدی برای پنل مرکزی چهل و پنجمین سالگرد در نظر گرفتهاند. طراحی فرمان نیز به گونهای تغییر یافته است تا بیش از گذشته با فیزیک انسانی در زمان نشستن روی صندلی خودرو هماهنگی داشته باشد. دوربینی که در قسمت عقبی خودرو نصب شده است کارایی زیادی دارد بهویژه در زمانی که راننده قصد دارد سریعتر از همیشه خودرو را در محلی تاریک پارک کند.
نکته جالب توجه ظاهر شدن تصاویر ویدئویی لحظه به لحظه پارک خودرو در آینه وسط خودرو است. در قسمت سپر و چراغها و همچنین در صندوق عقب نیز ابداعات مختصر اما جذابی صورت گرفته است. چراغهای مه شکن و اصلی خودرو در فرورفتگی محسوسی قرار گرفتهاند. همچنین در قسمت انتهایی در صندوق عقب خودرو باله کوچکی قرار دارد که از آن به عنوان استانداردی برای خانواده کاماروها یاد میشود.
می توان در یک توصیف کل کامارو مدل ۲۰۱۲ را معجونی از فنآوریهای نوین و ظرافتهای طراحی عنوان کرد. شورولت که اکنون خود را در میان انبوهی از رقبای سرسخت و قدرتمند عرصه خودروسازی و بخصوص خودروهای اسپرت میبیند امیدوار است با ارائه انبوه این خودرو در سال ۲۰۱۲ باز هم همچون گذشته سهم قابل توجهی از بازار پررونق فروش خودروهای اسپرت را به خود اختصاص دهد.
کامارو سابقهای درخشان در صنعت خودروسازی دارد. برای روشن شدن هر چه بهتر این سابقه بد نیست به رقیب همیشگی کامارو یعنی فورد و محصول خلاقانه آن یعنی موستانگ اشاره کنیم.
سال ۱۹۶۴ کارخانه فورد اولین جرقه را در زمینه خودروهایی که ما امروزه آن را ماسل (ماسل به خودرویی گفته میشود که دارای حجم بالای موتور، قدرت بالا و همچنین طراحی بدنه که به عضلات انسان شبیه است را دارا باشد) مینامیم ایجاد کرد. این جرقه چیزی نبود جز تولید خودرویی به یاد ماندنی به نام موستانگ. در سال ۱۹۶۶ کارخانه دوج خودرویی به این عرصه هیجان انگیز اضافه کرد یعنی دوج چارجر. اما رویای کامارو سال ۱۹۶۷ آغاز شد. در این سال شورولت اولین ماسل خود یعنی کامارو را به عنوان رقیب دوج و فورد ارائه کرد و جالب اینکه شورولت برای لغت کامارو این تعریف را انتخاب کرده است: کامارو موجودی است که موستانگ را میبلعد.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست