دوشنبه, ۱۵ بهمن, ۱۴۰۳ / 3 February, 2025
مجله ویستا

آموزش پیش دبستانی در اتریش


اولین مؤسسات مراقبت از كودكان با ایجادكارگاههای تولیدی درسال۱۷۵۰و كارهای ساعتی زنان خانه دار اتریش درخارج ازخانه و در كارگاههای صنعتی تشكیل گردیدند

تاریخچه

در این گروه می‌توان ازسیستم‌ یتیم خانه‌ها در آغاز عصر جدید نام برد. اولین مؤسسات مراقبت از كودكان با ایجادكارگاههای تولیدی درسال۱۷۵۰و كارهای ساعتی زنان خانه‌دار اتریش درخارج ازخانه و در كارگاههای صنعتی تشكیل گردیدند.با تأسیس اولین مركز مراقبتی کودکان در اتریش در سال۱۸۳۰ مؤسسه‌ای ایجاد گردید كه جزء سیستم آموزشی مدارس به حساب نمی‌آمد (و از اینرو هیچگونه حمایتی از جانب صندوق مدارس دریافت نمی‌كرد، بلكه به وسیلهٔ كمكهای مالی مردم روی پای خود بود) و تنها به صورت اصولی به امر“حمایت و نگهداری” كودكان و كمتر به امر آموزش می‌پرداخت. با تأسیس اولین مهدكودك در سال ۱۸۶۳ (بر اساس طرحهای كومینوس، اوبرلین، پستالوتسی و فریدریش فروبل) یك شكاف اجتماعی رو به رشد ایجاد گردید: مراكز مراقبت از كودكان خانواده‌های كم‌درآمد و مراكز مراقبت از كودكان و فرزندان طبقهٔ متوسط. از سال ۱۸۷۰ تقریباً در همهٔ ایالتهای اتریش مهدكودكهای خصوصی و ایالتی وجود داشته است. وظیفهٔ این مراکز آموزشهای تربیتی تکمیلی در کنار خانواده بود. در سال ۱۸۷۱ اولین اتحادیه شغلی مربیان مهد کودک تشکیل گردید که قوانین مربوط به تأسیس، برنامه‌ریزی، اداره، نظارت و مراقبتهای تربیتی، ساختار ظاهری و فضا و مسائل آموزشی آنها در حدود یكصد سال معتبر بودند. تعداد مهدهای كودك از سال ۱۸۸۵ تا سال ۱۹۱۲ از تعداد ۱۳۴ به ۵۴۸ مهدكودك و تعداد مراكز مراقبتی صرف در طی این مدت از ۱۸۳ به ۲۴۴ مركز افزایش یافته است.از سالهای دههٔ ۱۹۲۰ به بعد مراكز مراقبتی بیشتر به سمت حاشیه رانده شدند و تفكرات مونته سوری در مهدهای كودك جایگزین شدند. در آن سالها وین، كه مشاور امور رفاهی آن در شورای شهر دكتر جولیوس تاندلر بود بسیار بیشتر از سایر پایتختهای جهان دارای مهدكودك بود. همچنین “كودكستانهای ملی” با ساعات كاری طولانی‌تر نیز وجود داشتند. كار با كودكان با دورنگری خاصی برنامه‌ریزی شد. درهر“گوشه” (به عنوان مثال: گوشهٔ ساختمان‌سازی، گوشهٔ عروسكها) اسباب‌بازیهای مقتضی با سن و از نظر تربیتی مفید برای كودكان قرار داشت. ژیمناستیك و تدریس موسیقی نیز در كودكستانها ارائه می‌شد.تحت تأثیر جو روانی حاكم از سوی رژیم ناسیونال سوسیالیسم (نازی) از سال ۱۹۳۸ تا ۱۹۴۵ در کودکستانها بیشترین تأكید بر “اطاعت و فداكاری” حكمفرمابود. استعدادهای بدنی بیشترمورد بهره‌برداری قرار می‌گرفتند. كودكستانهای اتریش تحت نظارت ادارهٔ رفاه ملی نازیسم درآمدند. در آن زمان (برای “راحت كردن” مادران شاغل از بچه‌هایشان و ایجاد و تضمین سیاست اجتماعی فعال) تعداد زیادی مهدكودك در كارگاهها ایجاد شدند.پس از جنگ جهانی دوم و از سال ۱۹۴۸ سیاست نوسازی ساختار مراکز پیش دبستانی با بحثهایی دربارهٔ بهبود كیفی مراقبتها آغاز گردید در (چهارمین نشست روانشناسی تربیتی كودكان كم‌سن و سال اتریش). تدوین قانون مدارس در سال ۱۹۶۲ نیز از اهمیت برخوردار بود: وظایف طور دیگری تقسیم‌بندی شدند (بخش كودكستانها و مهدكودكها امری ایالتی و آموزش و تصویب قوانین اصولی دربارهٔ ضرورتهای استخدامی مسئلهٔ ای دولتی به حساب آمدند) و هدفهای جدیدی مدنظر قرار گرفتند و تعریف شدند (آماده‌سازی برای ورود به مدرسه، اما نه با روشهای مدرسه‌ای، بلكه با روشهای متناسب و مخصوص كودكان خردسال.)

دههٔ هفتاد شاهد توسعه و گسترش چشمگیری در حوزه و بخش مهدهای كودك و كودكستانها بوده است. در آن سالها همچنین قالبهاو روشهای جانشین و جدیدتری در (گروههای كودكان) به آهستگی ایجاد شدند. از دههٔ بیست تا آن زمان میانگین ضریب مراجعهٔ كودكان به این مراكز بیشتر از چهار برابر افزایش داشت. كلاسهای پیش‌دبستانی برای كودكان واجب‌التعلیم كه هنوز آمادگی رفتن به مدرسه را ندارند، ایجاد گردیدند (به بند ۱-۱۲-۴ مراجعه كنید) و بدین‌ ترتیب وظایف و اهداف جدیدی در بخش پیش‌دبستانی تعریف شدند.دههٔ نود فشارهای بیشتری را برای حرفه‌ای‌تر شدن و متخصص شدن پرسنل مراقبت با افزایش دورهٔ آموزشی از چهار به پنج سال به همراه داشت (فارغ‌التحصیل با مدرك امتحان نهایی دیپلم كه امكان اشتغال و همچنین امكان ادامه تحصیل در مقطع مدارس عالی را می‌داد). تدابیر در خصوص یكپارچه‌سازی مجدد آموزشی مجزا در كل منظر سیستم آموزشی راه یافتندو از اینرو كودكستانهای یكپارچه متشكل از كودكان سالم و كودكان معلول نیز ایجاد شدند. در حال حاضر آمورش بین فرهنگی و چند فرهنگی یكی از مباحث اصلی آموزش در كودكستانها به شمار می‌رود.

ساختار آموزشی

مهد كودكها سبك سنتی از آموزش پیش دبستانی برای كودكان ۳ تا ۶ سال در اطریش می‌باشند. با این وجود، این مهد كودكها شكلی جدا از نظام آموزشی نمی باشند. مهد كودك‌ها اختیاری می باشند و كودكان در وهلهٔ اول با والدینشان حضور می یابند. در سالهای ۹۲/ ۱۹۹۱، ۶/۸۵ در صد كل كودكان در اطریش از سن ۵ تا ۶ سالگی در مهد كودكها حضور یافتند (در سال‌های ۶۱/۱۹۶۰ این رقم تنها معادل ۵/۲۳ در صد بود)، اختلافات منطقه ای چشمگیر در میزان ایجاد مهد كودك وجود دارند. هر كسی كه تمایل و درخواست ایجاد مهد كودك می نماید مجبور به رعایت تعدادی از شروطی است مبنی بر اینكه قیمومت مهد كودك آموزشی رعایت گردد. مهد كودك های دولتی ( توسط دولت، ایالتها یا شهرداریها تأسیس یافته اند) و مهد كودك های خصوصی وجود دارند. بعضی از مهد كودك های خصوصی توسط مربیان و والدین بعنوان گروه های مستقل اداره و كنترل می شوند. اكثر مهد كودكها توسط شهرداریها ( تقریباً ۷۵ درصد) تأسیس یافته‌اند. هزینه های اجرائی و كارمندان عموماً توسط بخش اداره كنندگان تأمین و تقبل می گردد. سهمی كه توسط ایالتها جهت هزینهٔ استقرار و عملكرد یك مهد كودك پرداخت می شود بطور چشمگیری متغیر می باشد ؛ این امر بویژه در مهد كودك های خصوصی صدق می نماید.مهد كودك های خصوصی كه توسط انجمن‌ها، كلیسا ها یا گروه های مذهبی اداره می‌شوند، كمك هزینه های را به منظور هزینهٔ كارمندان و هزینه های اضافی تحت شرایط مشخص، یا بر حسب اصل مادهٔ قانون كودكستان یا مطابق میزان در صد ثابتی بنا بر مادهٔ قانون كودكستان قابل اعمال دریافت می دارند. كودكستانهای خصوصی بجای اینكه توسط مواردی كه در فوق ذكر گردید توسط بخش‌های دیگر نیز اداره می شوند و عموماً هیچگونه كمك مالی را دریافت نمی‌كنند.بعضی از مهد كودكها، هنگامی كه بسیاری از شهرداریها هزینهٔ مراقبت را مطابق جدول درجه بندی شده مطابق با درآمد خالص خانواده پرداخت می نمایند، هیچگونه هزینه ای را دریافت نمی‌كنند. مهد كودك های خصوصی مقادیر متفاوت و متغیری را دریافت می‌نمایند. آموزش مهدكودك برروی رشد شخصیت كودك بطور اخص تكیه می نماید تا اینكه كودكان را برای مدرسه آماده نمایند.


شما در حال مطالعه صفحه 1 از یک مقاله 3 صفحه ای هستید. لطفا صفحات دیگر این مقاله را نیز مطالعه فرمایید.