سه شنبه, ۲ مرداد, ۱۴۰۳ / 23 July, 2024
آرت تیتوم
آرت تِیتوم (۱۹۰۹ - ۱۹۵۶) از نوازندگان پیانوی جاز امریکا بود.
آرت در شهر تولدو ایالت اوهایو امریکا بدنیا آمد و با این که یک چشمش نابینا و چشم دیگرش کم سو بود به نظر بسیاری بزرگترین پیانو نواز موسیقی جاز به شمار میرود. اگر چه آموختن موسیقی را در خانواده هنرمند خود شروع کرد و در مدرسه موسیقی تولدو ادامه داد، عمدتاً خود آموخته بود. آموزگارانش که استعداد او را میدیدند کوشیدند که او را به سمت موسیقی کلاسیک ببرند ولی او به موسیقی فتس والر علاقه نشان میداد و تأثیر این علاقه در آثار او محسوس است. بعدها خودش گفت: «من از فتس شروع کردم و آقا عجب جائی برای شروع کردن بود.»
او گروه سه نفری خود را تشکیل داد و به اجرای موسیقی در ایالتهای امریکا پرداخت. در سال ۱۹۳۳ نخستین صفحه خود را ضبط کرد که آهنگ «تایگر رگ» هم در آن بود. اجرای آرت تیتوم از این آهنگ، که ضرب بسیار تند و شیرینکاریهای مشکل دست چپ و دست راست دارد، حیرت دیگر پیانونوازان را برانگیخت. رسم اشاره به آهنگهای معروف دیگر در قطعه را او به جاز آورد. آسکار پیترسن در نخستین بار که اجرای او را شنید فکر میکرد که دونفر پیانو میزنند. او بعدها گفت که آرت تیتوم بزرگترین نوازنده جاز است.
نیویورک، سکوی پرتاب
در سال ۱۹۳۲ کار او توسط آدلئید هال شنیده شد و مورد توجه قرار گرفت. او خوانندهای بود که آرت را به نیویورک آورد تا در بعضی اجراها وی را همراهی کند. یکسال بعد آرت اولین صفحه موسیقی اش را ضبط کرد که قطعه «تایگر رگ» هم درمیان آن بود. این ترانه به سرعت مورد توجه موزیسینها و علاقمندان به موسیقی جاز قرار گرفت و با سرعتی بی نظیر در امریکا منتشر شد. اجرای این قطعه به قدری پیچیده و استادانه بود که همه پیانیستهای کشور از تردستی و مهارت او در نواختن متحیر و شگفت زده شدند. در همین هنگام در نیویورک آوازه شهرت و همراهیش با پیانیستهای بزرگ پیچیده بود.
وی سپس برای مدت چند سال به نواختن پیانو در کلیولند، شیکاگو، نیویورک و لس آنجلس گذراند و در سال ۱۹۳۸ نیز برای مدتی به انگلستان رفت، در همین دوران بود که خود را به عنوان یکی از پیانیستهای مطرح و مستعد این حرفه معرفی کرد.
در اوایل دهه ۱۹۴۰ با دو تن از مطرحترین نوازندگان امریکا اسلم استوارت، نوازنده بیس و تاینی گرایمز نوازنده کوس (درامز)، تشکیل یک گروه سه نفره را داد و خیلی زود در تمام امریکا محبوب شد.
طی سالهای پس از آن بیشتر وقتش را صرف تورهای امریکای شمالی کرد و در سال ۱۹۵۳ با نورمن گرنتز، یکی از تهیه کنندگان موسیقی قراردادی امضاء کرد و با کسانی مثل بنی کارتر، بادی دی فرانکو، روی الدریج، لاینل همپتن، بن وبستر و دیگران همکاری داشت.
استعداد افسانهای و باور نکردنی او باعث شد تا به طور چشمگیری در عرصه موسیقی فعالیت کند و قطعات به یاد ماندنی زیادی بنوازد. سرگئی راخمانینوف وقتی کار او را شنید گفت: «آرت تیتوم بزرگترین نوازنده پیانو در هر سبکی است.»
تعمیرکار درب برقی وجک پارکینگ
دورههای مدیریتی دانشگاه تهران
فروش انواع ژنراتور دیزلی با ضمانت نامه معتبر
ویدیوهای آموزشی هفتم
مسعود پزشکیان ایران دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی دولت سیزدهم دولت مجلس انتخابات رهبر انقلاب محمدجواد ظریف مجلس دوازدهم
شورای شهر تهران شهرداری تهران هواشناسی تهران قوه قضاییه سازمان هواشناسی قتل پلیس علیرضا زاکانی سیاست اربعین تب دنگی
قیمت دلار قیمت خودرو قیمت طلا خودرو واردات خودرو حقوق بازنشستگان بازار خودرو سایپا ایران خودرو مالیات برق دلار
سعید راد سینمای ایران سینما ماه محرم مهران مدیری بازیگر سینما فضای مجازی دفاع مقدس بازیگر تلویزیون کربلا عاشورا
دانشگاه وزارت علوم دانش بنیان فناوری حوزه علمیه آموزش عالی شرکت دانش بنیان دانشگاه آزاد اسلامی سازمان امور دانشجویان
رژیم صهیونیستی جو بایدن کامالا هریس غزه فلسطین دونالد ترامپ اسرائیل روسیه آمریکا یمن چین ترامپ
فوتبال پرسپولیس استقلال لیگ برتر لیگ برتر ایران نقل و انتقالات باشگاه پرسپولیس المپیک 2024 پاریس سپاهان نقل و انتقالات لیگ برتر المپیک باشگاه استقلال
بازی تلگرام هوش مصنوعی بیت کوین فیلترینگ سامسونگ ایلان ماسک گوگل سرعت اینترنت مایکروسافت شرکت های دانش بنیان اپل
دیابت گرمازدگی چاقی کاهش وزن رژیم غذایی فشار خون بارداری ویتامین افسردگی استرس