شنبه, ۴ اسفند, ۱۴۰۳ / 22 February, 2025
از سنتی گرفته تا رپ امروزی

من موسیقی زیاد گوش میکنم؛ آن هم از هر نوعی که فکرشو بکنین؛ از سنتی گرفته تا آهنگهای رپ امروزی؛ ولی هیچ هدفی جز سرگرمی از این کار ندارم و به جز آرامش و سپری شدن اوقات، هیچ تأثیری بر من ندارند. سؤال من این است که آیا گوش دادن به این موسیقیها مشکل دارد یا نه؟
هر ترانه و موسیقیای، حرام نیست. موسیقی حرام، معیارهایی دارد که برای تشخیص آن لازم است با آنها آشنا باشید. انواع موسیقی
۱) موسیقی غنایی؛ هرگونه آهنگی است که به لحاظ شکل یا محتوا، موجب تحریک شهوت شود و متناسب با مجالس گناه باشد. این گونه موسیقی, گاهی آرامش تخدیرگونه برای اعصاب دارد و گاهی هیجانات ناهنجار برای روان در پی دارد.
۲) موسیقی غیرغنایی؛ شامل صداهای موزون طبیعت، مارش نظامی, صوت قرآنی غیرغنایی و آواز حدی (برای تحریک حیوانات و دام) میشود. این نوع موسیقی میتواند پاسخگوی گرایش طبیعی انسان به زیباییهای سمفونی و موزون باشد. با توجه به آنچه گفته شد، بررسی متون دینی و آرای عالمان دین نشان میدهد که موسیقی از نظر اسلام در چند صورت زیر حرام میباشد:
الف) موسیقی مطرب؛ یعنی آهنگهایی که موجب (تحریکات غیرارادی در شنونده شوند) و انسان را از یاد خدا غافل سازند. منظور از محرک بودن نیز نوعی و شأنی است؛ یعنی به طور معمول، چنین اثری را دارا باشد؛ نه فقط نسبت به شخص خاص.
ب) موسیقی همراه با مضامین لهوی که به گونهای موجب فساد اخلاق و انحراف اذهان است؛ مانند ترانههای عاشقانه و اشعاری که در وصف زن، شراب و غیره است و از همین قسم است اشعاری که به هر نحو موجب ترویج باطل و مخالفت با حق باشند؛ مانند اشعاری که در جهت توهین به مقدسات و یا در جهت تایید کفر و شرک و نظامهای فاسد و سردمداران آنها باشند.
ج) موسیقی در مجلس گناه و لهو و لعب؛ مانند آهنگهایی که در حال رقص یا نوشیدن شراب و غیره نواخته میشوند. در هر صورت، معیار در حرمت موسیقی، مناسب بودن آن با مجالس لهو و داشتن مضامین فسادانگیز و اغواکننده و طربانگیز است و فرق نمیکند که از صدا و سیما باشد یا غیر آن؛ ایرانی باشد و یا غیرایرانی و نیز فرقی بین رفع خستگی، سرگرمی و غیر آن و برای خود یا دیگران در این حکم نیست و ملاک در تحریک شدن، تحریک نوع مردم است؛ نه شخص انسان و اگر صدای زن باشد، حرمت مؤکد است.
برای اطلاع بیشتر، به سخنان مقام معظم رهبری دربارة موسیقی که در جمع دانشجویان ایراد شده، توجه فرمایید:
در مورد موسیقی دو حرف وجود دارد: یکی این که ببینیم اساساً مشخصههای موسیقی حلال و حرام چیست و دیگر این که بیاییم در مصداق، مرزهایی را مشخص کنیم تا به قول شما، جوانان بدانند که این یکی حرام و این یکی حلال است. البته این دومی، کارآسانی نیست؛ کار دشواری است که انسان از این اجراهای موسیقیهای گوناگون - موسیقی خارجی، موسیقی ایرانی هم با انواع و اقسامش، با کلام، بیکلام - بخواهد یکییکی اینها را مشخص کند؛ اما مشخصههای کلیای دارد که آن را میشود گفت. البته من هم در جاهایی به بعضی از اشخاصی که دستاندرکار بودند، آنچه را که میتوانستم و میدانستم، گفتهام؛ حالا هم مختصری برای شما عرض میکنم.
ببینید! موسیقی اگر انسان را به بیکارگی و ابتذال و بیحالی و واخوردگی از واقعیتهای زندگی و امثال اینها بکشاند، این موسیقی، موسیقی حلال نیست؛ موسیقی حرام است. موسیقی اگر انسان را از معنویت، از خدا و از ذکر، غافل کند، این موسیقی، حرام است. موسیقی اگر انسان را به گناه و شهوترانی تشویق کند، این موسیقی، حرام است؛ نظر اسلام، این است. موسیقی اگر این خصوصیات مضر و موجب حرمت را نداشته باشد، البته آنوقت حرام نیست.
اینهایی را که من گفتم، بعضی از آنها در موسیقی بیکلام و در سازهاست؛ بعضی هم حتی در کلمات است؛ یعنی ممکن است فرضاً یک موسیقی سادة بیضرری را اجرا کنند؛ لیکن شعری که در این موسیقی خوانده میشود، شعر
گمراه کنندهای باشد؛ شعر تشویق کنندة به بیبندوباری، به ولنگاری، به شهوترانی، به غفلت و اینطور چیزها باشد؛ آن وقت حرام میشود. بنابراین، آن چیزی که شاخص حرمت و حلیت در موسیقی است و نظر شریف امام هم در اواخر حیات مبارکشان - که آن نظریه را در باب موسیقی دادند - به همین مطلب بود، این است.
موسیقی لهوی داریم؛ ممکن است موسیقی - به اصطلاح فقهیاش - موسیقی لهوی باشد. «لهو» یعنی غفلت؛ یعنی دور شدن از ذکر خدا؛ دور شدن از معنویت؛ دور شدن از واقعیتهای زندگی؛ دور شدن از کار و تلاش و فرو غلتیدن در ابتذال و بیبندوباری. این موسیقی، میشود حرام. اگر این با کیفیت اجرا حاصل بشود، اگر با کلام حاصل بشود، فرقی نمیکند. شما میگویید زبان بینالمللی؛ آن موسیقیای که به قول خود شما مرزها را درنوردیده و در جاهایی پخش شده، آیا این لزوماً موسیقی خوبی است؟ صرف این که یک موسیقی از مرز فلان کشور خارج شد و توانست به مثلاً کشورهای مختلف برود و یک عده طرفدار پیدا کند، مگر دلیل خوب بودن موسیقی است؟ نه، به هیچ وجه. ممکن است یک موسیقیای باشد که به شهوترانی و تحرکات و نشاطهای شهوی جوانی تحریک میکند؛ طبیعی است که یک مشت جوانی که غفلت زده هستند، از این موسیقی خوششان میآید؛ هر جایی که در دنیا دستشان به این نوار بیفتد، از آن نوار استفاده میکنند. این، دلیل خوب بودن موسیقی نیست.
من نمیتوانم به طور مطلق بگویم که موسیقی اصیل ایرانی، موسیقی حلال است؛ نه، این طور نیست. بعضی خیال میکنند که مرز موسیقی حلال و حرام، موسیقی سنتی ایرانی و موسیقی غیرسنتی است؛ نه، اینطوری نیست. آن موسیقیای که منادیان دین و شرع همیشه، در دورههای گذشته با آن مقابله میکردند و میگفتند: حرام است، همان موسیقی سنتی ایرانی خودمان است که به شکل حرامی در دربارهای سلاطین، در نزد افراد بیبندوبار، در نزد افرادی که به شهوات تمایل داشتند و خوض در شهوات میکردند، اجرا میشده، این، همان موسیقی حرام است. بنابراین، مرز موسیقی حرام و حلال، عبارت از ایرانی بودن، سنتی بودن، قدیمی بودن، کلاسیک بودن، غربی بودن یا شرقی بودن نیست؛ «مرز»، آن چیزی است که من عرض کردم.
این ملاک را میشود به دست شما بدهیم؛ اما اینکه آیا این نوار جزء کدامهاست، این را من نمیتوانم مشخص کنم؛ البته الان دستگاههایی هستند که دارند ممیزی میکنند؛ اما من خیلی هم اطمینان ندارم که این ممیزیها صددرصد درست باشد. گاهی میآیند به ما میگویند که یک نوار بسیار بد یا مبتذلی را دارند به صورت مجاز پخش میکنند. گاهی هم ممکن است عکس این اتفاق بیفتد. من الان نمیدانم واقعاً این ممیزیها چقدر از روی واقعبینی و ضابطهمندی انجام میگیرد؛ اما آن چیزی که من میتوانم به شما - بهعنوان یک جوان خوب و به عنوان کسی که مثل فرزندان خودم هستید - به عنوان نصیحت و نظر خودم بگویم، این است که عرض کردم. به نظرم میرسد که موسیقی میتواند گمراه کننده باشد؛ میتواند انسان را به شهوات دچار کند؛ میتواند انسان را غرق در ابتذال و فساد و پستی بکند؛ میتواند هم این نباشد و میتواند عکس این باشد. مرز حلال و حرام، اینجاست. من امیدوارم که شما جوانان با این زاد و تقوا، بتوانید وارد میدان بشوید و تولیدهایی داشته باشید که به معنای حقیقی کلمه هم خصوصیات موسیقی خوب و بلیغ را داشته باشد و به معنای حقیقی، تأثیرگذار مثبت باشد و حقیقتاً جوانان و روحها را به صفا و به معنویت و به حقیقت، رهنمون کند.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست