دوشنبه, ۲۲ بهمن, ۱۴۰۳ / 10 February, 2025
مجله ویستا

سوناتا با موتور خوشمزه


سوناتا با موتور خوشمزه

پرونده ای برای آخرین عضو کمپانی هیوندای

مدت‌ها هیوندای سوناتا به‌عنوان یک جایگزین ارزان‌قیمت برای تویوتاکمری به‌حساب می‌آید چراکه به همان اندازه جادار و راحت بود. برای سال ۲۰۱۱ هیوندای تصمیم گرفت روند خود را تغییر دهد و خودرویی را عرضه نماید که با قیمتی معادل ۱۵۰۰ تا ۲۵۰۰ دلار ارزان‌تر از مدل‌های مشابه تویوتا کمری،‌ نیسان آلتیما و هوندا آکورد سردمدار اتومبیل‌های این کلاس شود.

در نگاه اول سوناتای جدید یک خودرو کاملا جذاب و مدرن به‌نظر می‌آید که با قیمتی مابین ۱۹ تا ۲۸ هزار دلار هر خریداری را وسوسه می‌کند.

وقتی وارد اتاق آن می‌شوید، حس می‌کنیدداخل یک لکسوس نشسته‌اید. فرمان‌پذیری آن همانند یک بی‌ام‌و و صدای منتقل شده به اتاق کمتر از یک تویوتا کمری است. تنهانقطه مشترک مدل ۲۰۱۱ با مدل‌های قبلی آرم شرکت هیوندای است! طرح جدید که منجر به تولید نسل هشتم سوناتا شد در آمریکا به روی کاغذ آمد. هیوندای به‌دنبال خودرویی بود که از هر جهت مشتریان را به خود جلب کند و جای هیچ‌گونه شکی برای آنها باقی نگذارد به‌همین دلیل با تلفیق یک سدان و یک کوپه چهار در به طرح جدید خود رسید.

فضای داخلی آن بسیار بزرگ و جادار است و با توجه به تجهیزات و ادوات گوناگون همانند کابین خلبان به‌نظر می‌آید. کنسول آن مملو از دکمه‌ها، چراغ‌ها و ادوات مختلف است. حتی صفحه نمایش کنترل آب‌و‌‌هوا همانند مدل‌های موجود در ولوو می‌باشد. به‌رغم این همه تجهیزات و جزئیات تنها با چند ساعت رانندگی همه‌چیز عادی و نرمال می‌شود.

با باز کردن در کاپوت به موتور ۴/۲ لیتری ۴سیلندر تمام آلومینیومی هیوندای برمی‌خوریم. این موتور تزریق سیستم که از سیستم جرقه‌زنی متغیر بهره می‌گیرد ۱۹۸ اسب بخار در ۶۳۰۰ دور دردقیقه و ۱۸۴ پوند فوت گشتاور در ۴۲۵۰ دور در دقیقه تولید می‌کند.

خودروساز کره‌‌ای جواهر گران‌بهای خود را با دو نوع گیربکس عرضه می‌کند. مدل شش سرعته معمولی (M۶GF۲)که در مدل توسان هم استفاده می‌شود و مدل شش سرعته اتوماتیک جدید که A۶MF۲ نام دارد. این اولین گیربکس شش سرعته ساخت هیوندای است که از مدل پنج سرعته قبلی ۴/۲۶ پوند سبک‌تر است و ۶۲‌قطعه کمتر دارد. برخلاف گذشته، دیگر موتور شش سیلندر برای سوناتا قابل سفارش نیست. هیوندای با توجه به اینکه رقبای آن یعنی تویوتا کمری، هوندا آکورد، نیسان آلتیما، فورد فیوژن و شورولت مالیو با هر دو نوع موتور وارد بازی می‌شوند این تصمیم را اتخاذ کرده است. به‌نظر مقامات این کمپانی تا سال ۲۰۱۶ دیگر خودروهای سدان در این کلاس با موتور شش سیلندر عرضه نخواهند شد. البته برای مشتریان قدرت‌طلب! مدل توربو شارژردار نیز عرضه می‌شود. وقتی در این مورد از جان کرافکیک مدیر هیوندای آمریکا سوال شد، گفت: «این موتور چهار سیلندر توربو بسیار خوشمزه است!»

اگرچه موتور چهار سیلندر تزریق مستقیم، بسیار پیشرفته و مدرن است، اما تولید این نوع پیشرانه‌ها امروزه به امری عادی مبدل گشته است. چیزی که سوناتا را به صدر جدول منتقل کرده است مصرف سوخت آن است. مدل اتوماتیک بایک گالن سوخت ۲۴ مایل در شهر و ۳۵ مایل در اتوبان را طی می‌کند این ارقام برای مدل دستی ۲۲ و مجددا ۳۵ است. در حالی که رقبای سوناتا در بزرگراه به‌مراتب سوخت بیشتری مصرف می‌کنند و حداکثر ۱۹۵‌اسب بخار توان دارند. موارد زیادی باعث مصرف کم سوناتا در بزرگراه می‌شود. این موارد شامل: طراحی گیربکس و سیستم سوخت‌رسانی، طراحی بدنه، یاتاقان‌های کم‌اصطکاک و آلترناتیوی جدید می‌شود.

طراحی داخلی، بسیار زیبا، مدرن و جذاب است امکاناتی نظیر ورودی USB، IPOD، رادیوی ماهواره‌ای XM، بلوتوث و تجهیزات دیگر مشتریان را راضی نگاه می‌دارد. سیستم صوتی آن به شش بلندگو متصل است تا صدایی کاملا واضح و دلنشین را عرضه کند.

البته این سیستم می‌تواند با مدل ۴۰۰ واتی اینفنیتی جایگزین شود.

هیوندای با ارائه این مدل نشان داد که دیگر نمی‌توان به آن به‌عنوان یک خودروساز کره‌ای معمولی نگریست طرح جدید نشان‌دهنده انقلابی بزرگ در این کمپانی است که می‌تواند به‌زودی به مدل‌های دیگر سرایت کند.

سوناتای ۲۰۱۱ زنگ خطری برای رقبای آسیایی و حتی اروپایی و آمریکایی این کلاس بود. این موضوع باعث تنگ‌تر شدن عرصه رقابت می‌شود و به احتمال قوی در آینده شاهد طرح‌های زیباتری از سوی رقبا خواهیم بود.

آریا صارمی