پنجشنبه, ۴ بهمن, ۱۴۰۳ / 23 January, 2025
تولید و مصرف فرآورده های اطلاعاتی معماری در دانشكده های معماری و شهرسازی
دانشجویان دانشكده معماری در طول دوران تحصیلی خود به دو نحو در معرض فرآوره های اطلاعاتی و شهرسازی قرار می گیرند :
۱) مصرف فرآورده های معماری (كارهای دیگران ) . نقشه های بناهای تاریخی سراسر كشور كه در طول سالهای متمادی و در شرایط دشوار توسط كارشناسان سازمان میراث فرهنگی كشور ، دفتر تاریخی ، سازمان ملی حفاظت آثاربلستانی تهیه گردیده است ، از مهمترین و ارزشمندترین اسناد معماری و شهرسازی این سرزمین محسوب می شوند .
۲) تولید فرآورده های معماری ( كارهای خودشان ) طبیعت آموزش در دانشكده های معماری ، ضرورتا اقتضا می كند كه دانشجوی معماری ، در معرض استفاده از اطلاعات تولید شده مذكور در قسمت اول ، قرار گیرد ، تا موقعیت تاریخی / جغرافیایی خود را به عنوان معمار / شهرساز در تاریخ سارندگی كشور بشناسد . این كار تحت عناوین و دروس گوناگون آشنایی با معماری مجتمعهای زیستی ، اصول و مبنای معماری و شهرسازی و ..تحقق می پذیرد . این فرآیند با تجزیه و تحلیل و مصرف فرآورده ها ی اطلاعاتی آموزش / پژوهش همراه است . هم اكنون این روند تولید و مصرف در دانشكده های معماری ، علی رغم امتیازات فراوان ، دارای نواقصی نیز هست كه عمده ترین آنها را می توان به شرح زیر مطرح كرد :
الف ) اتلاف وقت دانشجو جهت دستیابی به كارهای انجام شده ؛
ب ) عدم اطلاع از كارهای انجام شده در كشور ؛
ج ) سرقت اطلاعات ؛
د ) هویت زدایی اطلاعات ؛
ه ) احتكار اطلاعات ؛
و ) دوباره كاری و چند باره كاری در تولید اطلاعات ؛
ز ) خلاء نظام تصحیح و تكمیل .
پیشنهاد می گردد : به منظور رفع نارساییهای موجود ، یك كاسه كردن اطلاعات ، سیاستگذاری و دستیابی به شبكه اطلاع رسانی در خور این حركت آموزشی / پژوهشی ، كمیته ای متشكل از : مركز اطلاعات و مدارك علمی ایران ، وزارت مسكن و شهرسازی ، سازمان میراث فرهنگی كشور ، دانشكده های معماری و شهرسازی و . تشكیل و این كمیته در راستای دستیابی به مشی واحد و هماهنگ ، برنامه ریزی لازم به عمل آورد .امید است این همكاری بتواند ، منشا اثرات مفیدی در تولید و مصرف اطلاعات معماری و شهرسازی شده و حركت سازندگی كشور را به سهم خود و به نحو شایسته ای تقویت نماید .
● چرایی امر
خوشبختانه در روند آموزش معماری در داخل كشور ، شرایطی به وجود آمده است كه تقریبا بلا استثناء همه دانشجویان كارشناسی ارشد پیوسته معماری ، در معرض آشنایی نسبتا مطلوب با گذشته معماری و شهرسازی در این مملكت قرار می گیرند . این امر به دلایل عمده زیر صورت می گیرد :
الف) آشنایی جهت ایجاد مهارت ارتباط در دانشجو ، با منبع اطلاعاتی معماری كه زمان و مكان در تكون آن نقش داشته است . آموزش " سواد معماری " جهت خواندن اطلاعات نهفته در اثر یا آثار ؛
ب) ایجاد زمینه های حساسیت لازم در دانشجو ، برای درك قابلیتهای آموزشی و پژوهشی محیط ؛
ج) افزایش باور دانشجویان نسبت به توانمندیهای آفرینش معماری در مقابل با خودباختگی فرهنگی به عنوان یكی از ترفندهای استعماری ؛
د) كاهش نیاز به اطلاعات معماری و شهرسازی وارداتی بدلایل / فرهنگی / فنی .
● معماری و شهرسازی كشور
بناها و مجموعه های بسیاری درسراسر كشور وجود دارند كه با توجه به اهمیت آنها از نظر فرهنگی / تاریخی ، نقشه برداری و بازنگاری شده اند شامل خانه های قدیمی ، بازارها ، مساجد ، مدارس كاروانسراها ، آب انیارها ، بازارچه ها ، سراها ، تیمچه ها و بخش عمده ای از اطلاعات فی یاد شده توسط سازمان ملی حفاظت آثار باستانی ( سابق ) ، دفتر آثار تاریخی (سابق ) آماده شده و در سازمان میراث فرهنگی كشور كه حاصل ادغام سازمانهای سابق الذكر است این فعالیت ادامه یافته و اطلاعات نگهداری می شود . نقشه ها و اسناد یاد شده ، بعضا منتشر گردیده ، ولی بسیاری از آنها شرایط انتشار نیافته است . امكانات مالی و پاره ای ضرورتهای بازنگری در كیفیت دقت آنها از عوامل عمده عدم انتشار این اطلاعات بوده است . نقشه ها برحسب تناسب با موضوع ، در مقیاس تهیه شده اند كه جهت سهولت تكثیر و امكان چاپ ، به صورت كتاب یا مجله ، فیلم شده و به اندازه قطع ۵ A درأمده اند . این نقشه ها از طریق معرفی نامه دانشكده ها یا دانشگاهها درازای مبلغی ناچیز ، جهت استفاده در اختیار دانشجویان قرار می گیرد .
● تجربه یزد
در دهه اول انقلاب اسلامی ، كار سند برداری از بناهای تاریخی استان یزد را به عهده داشتیم . این كار قبلأ توسط پیشكسوتان ما و مدیران قبلی انجام شده بود . ما نیز همان راه را ادامه دادیم و در جهت تكامل آن كوشیدیم . در تداوم این راه ، یعنی تولید اسناد اطلاعاتی از ابنیه تاریخی استان ، تعدادی از همكاران به همراه كادر فنی به انجام این رسالت تولید اسناد علمی فرهنگی و اطلاع رسانی كمك كردند . این كار در غربت تمام ، دور از چشم مردم و مسئولان و در زمان بسیار دشوار جنگ همراه با كمبود امكانات مالی ، اداری و تداركاتی انجام پذیرفت .قبلأ زمانی كه جهت نقشه برداری از كاروانسرای "خرگوش" واقع در جاده قدیم یزد اصفهان عزیمت كردیم ، وسیله نقلیه ما یك دستگاه وانت بود كه گروه پنج نفری ما را به آنجا برد . سه شبانه روز در آنجا اتراق كردیم و در خرابه ها با مار و موش و گوسفندان ساكن در كاروانسرا همخانه شدیم .
● سندبرداری كلان
نقشه برداری از مجموعه بازار تا میدان "خان" یزد ، یكی از پروژه هایی بود كه در دهه یاد شده به كوشش و زیر نظر اینجانب انجام شد و حدود چهار سال طول كشید . این كار ، از نظر كیفیت و دقت در مقایسه با موارد مشابه در سطح كشور ، از كیفیت و دقت در مقایسه با موارد مشابه در سطح كشور ، از كیفیت نسبتا بالایی برخوردار است .باتوجه به وسعت مجموعه ، مسئله و ضرورت اعمال دقتهای لازم با دو روش نقشه برداری با دوربین و بازرنگاری با دست ، تواما صورت گرفته است . و زحمت كار با دوربین را یكی از همكاران مهندس به عهده داشتند . این نقشه ، شامل پلان ، مقاطع و نمادهاست . با دست هاشور خورده تا عناصر معماری و ارتباطات فضایی این مجموعه شهری و تاریخی ، آن طور كه شایسته است جلوه گر شده ، اطلاعات نهفته در خود را به نحو بهتری عرضه و معرفی نماید . سندبرداری از مجموعه بازارها و میدان خان یزد ، اگر چه درداخل شهر انجام می گرفت و مشكلات آمد و شد در پی نداشت ؛ اما به دلیل تنوع مالكیتها ، بسته بودن در بعضی مغازه ها ، كارگاهها ،حجره ها به دلایل گوناگونی نظیر فوت ، مسافرت ، مهاجرت ، مسائل حقوقی و ۰۰۰ زمان زیادی را مصرف كرد و دوندگیهای فراوانی به دنبال داشت . این سند كه با مقیاس تهیه گردیده ، هنوز جای كار فراوان دارد . مجموعه های ارزشمند دیگری در اطراف بازار وجود دارند كه آنها نیز می بایست به آن اضافه شوند .
● سند برداری از بافت اطراف دانشكده معماری
از آنجا كه دانشكده معماری دانشگاه یزد كه در جوار همین مجموعه واقع شده و بافت همجوار آن نیز واجد ارزش است ، در سال گذشته توسط تعدادی از دانشجویان این به صورت مجموعه ای معرفی گردید .
دراین مورد ، مقیاس طوری انتخاب شده كه قابلیت همسازی با نقشه های قبلی وجود داشته باشد . دورنمای این حركت ، می تواند به نقشه برداری و مستند سازی بخش عمده ای از شهر یزد به عنوان یكی از بافتهای تاریخی و باارزش كشور منتهی شود .
● ریزبرداری
در یك فرصت استثنایی به هنگام تعمیر ، یا به تعبیری بهتر ، كالبد شكافی سقف نفیس چهار سوق بازار خان یزد كه به صورت كادربندی در سه مرحله اجرا شده است ، موفق شدیم جزئیات اجرایی ساخت و ساز آن را در مقیاس سندبرداری كنیم كاری مشابه آن را به هنگام تعمیر سقف ایوان مسجد جامع یزد به لطف خداوند انجام دادیم .
نوشته: محمدرضا اولیاء
مركز اسناد و تحقیقات دانشكده معماری و شهرسازی دانشگاه یزد
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست