سه شنبه, ۲ مرداد, ۱۴۰۳ / 23 July, 2024
طرحهایی از دفاع مقدس
«ترکشهای قلم» کتابی است که طرحهایی از هشت سال دفاع مقدس را شامل میشود. طرحهای این کتاب را سیدایمان نورینجفی کشیده و در ۱۲۰ صفحه توسط انتشارات روایت فتح منتشر شده و عبدالمجید حسینیراد هم بر آن مقدمه نوشته است.
سید ایمان نوری نجفی درباره این کتاب می گوید: از گذشته، به طراحی علاقه بسیار داشته ام. اگرچه در هنرستان هنرهای تجسمی نقاشی خوانده ام، اما تا آنجا که به یاد دارم، جز چند تابلوی انگشت شمار، نقاشی نکرده و کمتر از رنگ استفاده کرده ام؛ ولی بسیار طراحی می کردم.
او ادامه می دهد: کتاب ترکش های قلم مجموعه ای است از طرح ها و اسکیس هایی که اغلب در اوقات فراغت دوران خدمتم انجام دادم. خدا را شاکرم که در دوران خدمتم فرصتی فراهم شد تا به جای سرگرم شدن به امور مرسوم دیگر، در پاره ای از اوقاتم مشغول طراحی باشم. از این رو از مسئولان نظام وظیفه کشور درخواست می کنم به این نکته دقت و توجه بیشتر داشته باشند که از افراد با گرایش ها و تخصص های گوناگون هرچه بهتر بهره گرفته شود، بخصوص در حوزه هنرهای تجسمی.
عبدالمجید حسینی راد، دانشیار پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران نیز در مقدمه این کتاب نوشته است: کتاب حاضر، با ترکش های قلم آقای نوری نجفی، ما را به فضای ادبیات بصری دوران دفاع مقدس پرتاب می کند.
در صفحات این مجموعه، گویی با هاشورها و خط ها و لکه های مرکب، بار دیگر از پشت خاکریزهای جبهه های جنوب و غرب کشور کنجکاوانه لحظات روزمره زندگی شجاعانه رزمندگان را مرور می کنیم.
اما تنها سنگرها، خاکریزها، انفجارها و رزمندگان پشت تیربارها نیستند که در فضای تصویری طرح ها و یادداشت های قلمی طراح دیده می شوند، بلکه گستره ای وسیع از تصاویری که صحنه های مختلف مرتبط با رخدادهای سال های دفاع مقدس را رقم زده است در این کتاب دیده می شود. ترکش های قلم به بسیاری از فضاهای فراموش شده آن سال ها اصابت کرده و از هرجا که توانسته تصویری فراهم آورده است تا زخم ها، تلخی ها و شیرینی های زندگی آن روزها را قلمی کرده باشد.
به نظر می آید هدف هنرمند تصویرگر این بوده که از پس سال ها، چشم های عادت کرده ما به جذبه های تصویری تبلیغات تجاری و شوهای ماهواره ای و تابلوهای رنگارنگ موسسات اقتصادی را بار دیگر به تماشای رمل های داغ جنوب و خاکریزهای زیر تیر و خمپاره و قایق های شناور در نیزارهای هورالهویزه و جزایر مجنون فراخواند.
تصاویر کتاب، با خطوطی قوی و منسجم بدون هیچ توضیح و عنوان خاصی، مخاطب را در سنگرها زیر آتش می برد تا جدال تاریخی خیر و شر و حق و باطل را در طرح های گویا و گاه ناتمام آن روزها ببیند.
حسینی راد در ادامه می نویسد: به نظر می آید جذابیت طرح های این مجموعه عمدتا مربوط به تکنیک خلق کردنشان با استفاده از آب مرکب، قلم فلزی و به کارگیری قلم ماژیک برای ایجاد تاش های یکدستِ سیاه و خطوط اکسپرسیو قوی و تأثیرگذار است بنابراین تصویرگر نیازی به افزودن شرحی بر نقاشی ها و خلق فضاهای نوتر و خلاقانه تر برای ایجاد لطافت ها و ظرافت های معنوی فراتر از ظواهر بصری ندیده است. واقعیت این است که عکس های گرفته شده از جنگ تحمیلی نیز عموما بدون توضیحات منتشر شده است، چرا که در عکس های جنگ، هر توضیحی افزون بر آنچه در آنها دیده می شود زائد می نماید و از بار احساس قوی و مفاهیمی که از آنها خوانده می شود می کاهد.
تعمیرکار درب برقی وجک پارکینگ
دورههای مدیریتی دانشگاه تهران
فروش انواع ژنراتور دیزلی با ضمانت نامه معتبر
ویدیوهای آموزشی هفتم
مسعود پزشکیان ایران دولت دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی دولت سیزدهم رهبر انقلاب مجلس محمدجواد ظریف انتخابات رئیس جمهور
قتل هواشناسی بازنشستگان تهران قوه قضاییه شهرداری تهران شورای شهر تهران سازمان هواشناسی علیرضا زاکانی سیاست اربعین پلیس
چین خودرو واردات خودرو قیمت خودرو قیمت دلار حقوق بازنشستگان بازار خودرو ایران خودرو سایپا قیمت طلا برق مالیات
سعید راد ماه محرم سینمای ایران سینما فضای مجازی دفاع مقدس عاشورا بازیگر تلویزیون کربلا محرم
دانشگاه فناوری دانش بنیان حوزه علمیه شرکت دانش بنیان دانشگاه تهران سازمان امور دانشجویان وزارت ارتباطات
رژیم صهیونیستی جو بایدن کامالا هریس دونالد ترامپ غزه فلسطین یمن اسرائیل آمریکا روسیه ترامپ جنگ غزه
فوتبال پرسپولیس استقلال لیگ برتر نقل و انتقالات باشگاه پرسپولیس نقل و انتقالات لیگ برتر المپیک 2024 پاریس سپاهان لیگ برتر ایران باشگاه استقلال المپیک
فیلترینگ همستر کامبت سامسونگ ایلان ماسک سرعت اینترنت آیفون مایکروسافت گوگل تلفن همراه
رژیم غذایی سرطان دیابت فشار خون بارداری ویتامین مغز استرس سازمان نظام پزشکی