شنبه, ۱۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 4 May, 2024
یك هندی ماجراجو در «فرمول یك» پول یا صلاحیت
می گویند این راننده ۲۸ ساله و ماجراجوی تیم جوردن فقط به این خاطر به رقابت های معتبر گراندپری اتومبیلرانی راه داده شده كه روی نام كشورش می توان مانور داد و پول هنگفتی را در بازار های جنوب و شرق آسیا به جیب زد و تمام اهرم های به كارگیری او مواردی مالی بوده اند و نه موارد فنی. كارتی كیان این اتهامات ظاهراً درست و ملموس را رد كرده و گفته است: «بله، خیلی ها می گویند نگرش های اقتصادی و سود جویی مدیران فرمول یك و چشم داشتن به بازار های اقتصادی آسیا پای مرا به این رقابت ها باز كرده است، اما مجبورم این قضیه را رد كنم و بگویم كه چنین نیست.
من آن قدر ها هم كه تصور می كنید راننده بدی نیستم و در رقابت های فرمول ۳ پیروزی هایی را داشته ام و انتخاب من برای فرمول یك فقط با منظر فنی بوده است. این یك افتخار برای هند است و در كشور من همه از این بابت خوشحال و مفتخرند.»
البته كارتی كیان راست می گوید، برای مردم هند تماشای یك قهرمان اتومبیلرانی تیره پوست مثل یك رویای بزرگ است. تردیدی نیست كه هیچ یك از جمعیت یك میلیاردی هندوستان توقع پیروزی او را بر شوماخر یا جنسن باتن ندارند. تا همین جای كار هم نارایین قهرمان بزرگی برای هندی هاست، شاید همتراز آمیتاباچان یا شاهرخ خان.
راهی طولانی
و البته، كارتی كیان راهی طولانی را تا «فرمول یك» طی كرده است. او طی ۸ سال اخیر، در اكثر زمان ها در سری رقابت های فرمول ۳ بریتانیا شركت می كرد و همچنین در پیكار های نیسان ورد سریز هم حضور می یافت.دو مرتبه تلاش قبلی او برای راهیابی به عرصه نخست كه همان «فرمول یك» باشد، با شكست مواجه شده بود. او در سال ۲۰۰۱ در تیم های جگوار و جوردن تست داد، اما قبول نشد و با این كه در سال ۲۰۰۳ به كسب مجوز لازم نزدیك تر شد، اما باز راه به جایی نبرد. به واقع تیم میناردی در آن سال به وی اجازه حضور در رقابت ها را داد اما او نتوانست موقعیت های وسیع مالی ای را كه این تیم از حضور وی می طلبید و الزامی می دانست، فراهم آورد و باز هم خط خورد.
تست هایی وسیع
اما بخت كارتی كیان سرانجام طی سال گذشته باز شد و آن زمانی بود كه اسپانسر های او كه شركت های تاتا و بهارات هند بودند توافق كردند كه پول بیشتری را پشتوانه این كار و وجود وی كنند. او با چنین دلگرمی مالی، با تیم جوردن قرارداد بست و سپس در اروپا به تست هایی وسیع و طولانی دست زد تا گواهینامه شركت در رقابت های فرمول یك را كه بسیار سخت تر از سایر گواهی ها قابل ابتیاع است، به دست آورد و سرانجام به آن رسید. كارتی كیان اینك و در حالی كه كمبود تجربه اش در این سطح یك عامل باز دارنده و دست و پا گیر برای او محسوب می شود، می گوید كه برخلاف باور های رایج، موارد و مسائل و توانایی های مورد نیاز در صحنه فرمول یك را در اختیار دارد و یكی از كسانی كه برخلاف انتظارهای همگان مثل او می اندیشد، میشائیل شوماخر قهرمان آلمانی ۷ دوره پیكار های فرمول یك است. او گفته است: «تست ها و مسابقات نخست كارتی كیان را در این فصل دیده ام و معتقدم كه او صلاحیت لازم را دارد. شرایط برای او تازه و خطرناك است اما متوجه شده ام كه وی تقریباً همه چیز را در كنترل خود دارد و اگر وقت بیشتری به او داده شود، حتماً نتایج قابل قبولی خواهد گرفت.»
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
ایران انگلیس دولت انتخابات عراق دانشگاه تهران مجلس شورای اسلامی دولت سیزدهم چین روز معلم رهبر انقلاب نیکا شاکرمی
سیل آتش سوزی زلزله شهرداری تهران سازمان هواشناسی آموزش و پرورش هلال احمر قوه قضاییه پلیس معلم فضای مجازی قتل
تورم بانک مرکزی مسکن قیمت خودرو سهام عدالت قیمت طلا قیمت دلار بازار خودرو خودرو ایران خودرو حقوق بازنشستگان سایپا
مهران غفوریان ساواک رضا عطاران تلویزیون موسیقی عمو پورنگ سریال شهاب حسینی صداوسیما مسعود اسکویی سینمای ایران دفاع مقدس
اسرائیل فلسطین رژیم صهیونیستی جنگ غزه غزه آمریکا روسیه ترکیه حماس نوار غزه اوکراین یمن
فوتبال پرسپولیس استقلال سپاهان آتیلا حجازی باشگاه استقلال علی خطیر لیگ برتر بازی لیگ برتر ایران تراکتور لیگ قهرمانان اروپا
اپل هوش مصنوعی صاعقه گوگل ناسا تلفن همراه عکاسی مدیران خودرو کولر
کبد چرب فشار خون چای دیابت بیماری قلبی