یکشنبه, ۱۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 5 May, 2024
مجله ویستا

سریع ترین مسابقه جهان


سریع ترین مسابقه جهان

معتبرترین مسابقه اتومبیل رانی جهان

مسابقه‌های اتومبیلرانی «فرمول یک» از سال ۱۹۵۰ شروع شد و در پایان شصت و دومین سال برپایی‌اش بیش از هر زمانی مهم‌ترین و معتبرترین و بالاترین سطح رقابت در این ورزش حرفه‌ای به حساب می‌آید.

این پیکارهای پرطرفدار هر چند ده‌ها اسپانسر و صدها عامل اجرایی و هزاران عوامل تکمیلی دارد، اما توسط فدراسیون بین‌المللی اتومبیلرانی (FIA) به رسمیت شناخته شده و ظاهرا متعلق به این نهاد است. استفاده از لفظ فرمول در نام این نهاد برای اشاره به این نکته است که تمام راننده‌ها و تیم‌ها و تشکیلات حاضر و این رقابت‌ها باید سلسله قواعد و فرمول‌های فنی و قواعد اجرایی و مناسبات رفتاری این مسابقه‌ها را که تنظیم و مدون شده، رعایت کنند و یکی از آنها ظرفیت و سقف توان ماشین‌هاست که اولا باید از میزان ذکر شده در قواعد فراتر نرود و ثانیا سبب رجحان کاذب یا حقیقی یک یا چند تا تیم‌ بر سایرین نشود.

هر فصل فرمول یک مشتمل بر ۱۷ تا ۱۹ تورنمنت در طول سال است که هریک با واژه کلی و مشترک گراندپری نامیده می‌شود و نام شهر یا کشور مسابقه در پشت این واژه می‌آید و در پایان فصل هر راننده‌ای که در این پیکارها امتیازات بیشتری اندوخته باشد، به عنوان قهرمانی می‌رسد و این امر در مورد قسمت تیمی هم صدق می‌کند و هر تیمی که راننده‌هایش در طول فصل امتیازات فزون‌تری را جمع‌آوری کند، طبعا اول خواهد شد. در حال حاضر ۱۲ تیم در مسابقات فرمول یک شرکت می‌کنند و با توجه به این که هر تیم متشکل از دو راننده است، تعداد کل شرکت‌کننده‌ها به ۲۴ می‌رسد.

در دوران «پیش فصل» باید تدارکات فنی هر تیم و میزان ظرفیت اتومبیل‌هایش و نقل و انتقال راننده‌ها و تغییر موتور و هر تحولی در ضوابط کاری تیم‌ها به اطلاع و تائید «FIA» برسد و فقط بعد از تائید نهایی این نهاد است که کلید فصل بعدی زده می‌شود. تحت هر شرایطی اتومبیل‌های فرمول یک سریع‌ترین ماشین‌های دنیا به حساب می‌آیند و این سرعت فقط با استفاده از وسایل جنبی و کمکی ایرودینامیک‌ها تامین می‌شود. سرعت‌هایی برابر با ۳۴۰ کیلومتر در ساعت نیز در این رقابت‌ها مرسوم است و در سال‌های اخیر نقش آخرین فرآیندهای الکترونیک در کارایی این اتومبیل‌ها بسیار بیشتر شده و با این که FIA کوشیده است از رواج بسیاری از عوامل و وسایل کمکی فوق مدرن دیجیتال به ماشین‌ها و راننده‌هایشان با این استدلال که برخی تیم‌ها به آن دسترسی ندارند جلوگیری کند و مساوات را برقرار نماید، اما مشکلی نیست که کنترل بیست و چهار ساعته بر آنچه در داخل ماشین‌ها می‌گذرد، غیرممکن است و همسو با هر تحقیق FIA و مجازات خاطیان پیشرفتی را هم در کار تیم‌ها می‌بینیم که حتی تا ۱۰ سال پیش هم قابل باور و تصور نبود و گاهی به نظر می‌رسد آنچه روی پیست‌های فوق مدرن Formula One مثل نور می‌آید و از مقابل چشم‌ها می‌رود، نه اتومبیلی کوتاه و دراز و نه حتی موجودی آتش گرفته، بلکه سفینه‌ای فضایی است که تصمیم گرفته به جای آسمان روی زمین نمایش سرعت بدهد.

● کلکسیونر رکوردهای جوانانه

سباستین فتل آلمانی که امسال هم فاتح مسابقات اتومبیلرانی «فرمول یک» جهان شد، کلکسیونی از رکوردها را بویژه حدنصاب‌های مرتبط با جوانی و سن کم را در این رقابت‌ها در اختیار دارد.

او با فتح پیکارهای امسال با ۲۵ سال سن جوان‌ترین مردی شد که در این رقابت‌ها سه بار متوالی به رتبه اول رسیده است.

او سال پیش هم هنگام کسب دومین عنوان قهرمانی پیاپی‌اش در فرمول یک کم سن و سال‌ترین راننده انجام دهنده این مهم شده بود. در سال نخست قهرمانی‌ اش هم فتل به جوان‌ترین فاتح تاریخ برپایی این مسابقات تبدیل شده بود. فتل اضافه بر این جوان‌ترین کسی است که در یک مسابقه رسمی «تعیین خط» (زمان‌سنجی) گراندپری شرکت کرده و جوان‌ترین فردی است که در این رقابت‌ها با ایستادن در رده‌ها و رتبه‌های لازم (ده نفر اول تورنمنت‌ها) به اندوختن امتیاز نایل شده و همچنین جوان‌ترین کسی که در جریان یک گراندپری پیشتاز راننده‌ها شده و در صدر شرکت‌کنندگان قرار گرفته و همچنین کم سن و سال‌ترین فردی که در «تعیین خط» اول شده و موقعیت موسوم به Pole position را به خود اختصاص داده است. البته او جوان‌ترین راننده‌ای هم هست که یک گراندپری، یعنی یکی از تورنمنت‌های فرمول یک را فتح کرده است.

در سال ۲۰۰۹ که فتل در این پیکارها نایب‌قهرمان شد، به جوان‌ترین فرد صاحب این عنوان بدل گشت. پیروز‌ی‌های او در آن فصل اولین موفقیت تیم ردبول نیز به شمار می‌آید و اولین قهرمانی این تیم در تاریخ برگزاری مسابقات تیمی نیز به لطف توان و فن وی تحقق یافت.

وصال روحانی