پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 2 May, 2024
مجله ویستا

راجر فدرر, مردی برای تمام اسپانسرها


راجر فدرر, مردی برای تمام اسپانسرها

فدرر چه می کند که تبدیل به ثروتمندترین تنیسور دنیا شده است

برای عاشقان تنیس، راجر فدرر یک اسطوره به معنای واقعی کلمه است. این تنیسور سوئیسی به واسطه سبک بازی چشم نوازش، تماشاچیان بسیاری را مجذوب خود می کند؛ البته این فقط تماشاچی ها نیستند که مهر راجر به دلشان افتاده؛ کم نیستند اسپانسرهایی که برای عقد قرارداد با راجرر فدرر به راحتی سر کیسه را شل می کنند تا میلیون ها دلار به پای این تنیسور مطرح بریزند.

ساموئل جابرگ در یادداشتی که پارسال برای سایت swissinfo.Ch نوشت، فدرر از سال ۱۹۹۸ (زمانی که فدرر وارد دنیای تنیس حرفه ای شده) تاکنون پولسازترین تنیسور دنیا بوده است.

در همان زمان، مجله اقتصادی بیلان چاپ سوئیس دارایی های بهترین تنیسور دنیا را ۳۰۰ میلیون فرانک سوئیس تخمین زدکه فدرر ۳۱ ساله با چنین ثروتی جزو ۳۰۰ ثروتمند کشورش قرار می گرفت.

مجله آمریکایی اسپورتس ایلستریتد هم در گزارشی در سال ۲۰۱۰ به درآمد ۶۲ میلیون دلاری فدرر در همین سال اشاره کرده بود. درآمدی که حجم عمده آن به قراردادهای تبلیغاتی فدرر برمی گشت و تنیسور سوئیسی از این حیث بعد از تایگروود – که درآمدی ۹۰ میلیون دلاری داشت – در رده دوم قرار می گرفت.

یکی از اشخاصی که در مورد موفقیت های اقتصادی فدرر صحبت کرده، تونی گادسیک، نایب رئیس شرکت مدیریتی IMG است که از سپتامبر ۲۰۰۵ آمار فاتح گرند اسلم های مختلف تنیس را به خوبی گرفته است.

به عقیده او یکی از مهمترین دلایل موفقیت فدرر، پاسپورت سوئیسی اوست: «راجر یک چهره بین المللی است ودلیل اصلی که او تبدیل به چهره محبوب کمپانی های بزرگ شده، ملیت اوست. سوئیس کشور کوچکی است که مردمش ویژگی های جذابی دارند و شاید به همین دلیل باشد که فدرر هر کجا که می رود مورد توجه قرار می گیرد. بی طرفی سوئیسی ها موجب شده تا او تبدیل به یک شهروند جهانی شود.»

حرف های گادسیک را هر کسی قبول نمی کند. یکی از این افراد فابیل اوهل جامعه شناس ورزشی دانشگاه لوزان است که نظر دیگری دارد: «اصلیت فدرر در خارج از کشور تاثیر چندان زیادی ندارد جایی که برای مردمانش دنبال ارزش هایی می گردند که به فرهنگ کشورشان نزدیک باشد. در کشورهای آسیایی مثل هند، پاکستان، چین و ژاپن، فدرر به عنوان یک مرد غربی موفق شناخته می شود و کسی دنبال کشور او نیست.»

● محاسن راجر

در سال ۲۰۱۰ خیلی ها می خواستند بدانند چطور در شرایطی که رافائل نادال اسپانیایی عملکرد بهتری نسبت به فدرر در مسابقات داشته، اسپانسرها و شرکت ها بیشتر سراغ فدرر می روند تا رقیب اسپانیایی اش. یکی از دلایل این قضیه را می توان در چهره راجر جستجو کرد. چهره ای دوستانه و بی آلایش. او در زندگی شخصی اش هیچ مشکلی ندارد و در بازی با راکت هم که یک استاد تمام عیار است.

● قراردادهای تبلیغاتی

راجر فدرر طرف قرارداد شرکت های زیادی است. از موسسات اعتباری سوئیس گرفته تا راکت ویلسون، ساعت رولکس و شرکت مرسدس بنز. زمانی قرارداد همکاری فدرر با بنز تنها مختص در کشور چین بود اما در قرارداد جدیدی که بین طرفین امضا شده فدرر در تمام کشورها بنز را تبلیغ می کند و البته دو برابر گذشته از این غول خودروساز آلمانی پول می گیرد.

او با ژیلت هم همکاری می کند و یکی از ارکان برنامه های اسپانسرینگ این شرکت برای المپیک ۲۰۱۲ بود. یکی از بهترین اسپانسرهای فدرر شرکت نایک است. قرارداد نایک با بهترین تنیسور دنیا، در سال ۲۰۰۸ به مدت ۱۰ سال تمدید شد که راج رسالانه ۱۰ میلیون دلار از این کمپانی آمریکایی دریافت خواهد کرد.

رولکس هم جزو حامیان اصلی فدرر محسوب می شود ودر حین گرند اسلم ویمبلدون – که با قهرمانی مرد سوئیسی به پایان رسید – این بحث مطرح شد که او از همکاری اش با رولکس ۱۵ میلیون دلار درآمد دارد. او هنگام بالا بردن جام قهرمانی ویمبلدون آخرین مدل ساعت رولکس را به دست داشت و مسئولان این شرکت از همکاری شان با فدرر ۳۰ ساله حسابی راضی هستند، چرا که معتقدند فدرر همیشه برای موفقیت قدم برمی دارد و مدل تبلیغاتی ایده آلی برای محصولات آنهاست.

فدرر هم تا امروز برای رولکس کم نگذاشته و مثلا بعد از قهرمانی در ویمبلدون فوری ساعت گرانقیمتش را به دست کرد. آنطور که روزنامه دیلی میل انگلیس گزارش داده، فاصله قهرمانی فدرر در این گرند اسلم با بستن ساعت رولکس به دستانش تنها یک دقیقه و ۲۸ ثانیه بوده است تا مسئولان رولکس حسابی خوشحال شوند.

● ثروتمندترین تنیسور دنیا

سایت معتبر اقتصادی فوربس در گزارشی پردرآمدترین تنیسورهای دنیا در سال ۲۰۱۲ را معرفی کرده که نام فدرر در صدر این لیست دیده می شود. به نوشته این سایت افرادی مثل رافائل نادال، نواک جوکوویچ و اندی ماری اگرچه در زمین تنیس می توانند فدرر را به زحمت بیندازند اما در خارج زمین توان مقابله با او را در بحث درآمدزایی ندارند.

فدرر پولدارترین تنیسور دنیا بین جولای ۲۰۱۱ و جولای ۲۰۱۲ بوده که ۵۴/۳ میلیون دلار وارد حساب های بانکی اش کرده است. از این مبلغ ۳/۹ میلیون دلار مربوط به پاداش های قهرمانی او بوده است و ۴۵ میلیون دلار باقیمانده از قراردادهای تبلیغاتی او به دست آمده است.

کمپانی ها به این دلیل سراغ راجر می روند که مجذوب استحکام و تداوم او شده اند. بین سال های ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۰ فدرر در فینال ۱۸ گرند اسلم از ۱۹ گرنداسلم ها را به عدد ۱۷ رساند.

این موفقیت او را دوباره تبدیل به نفر اول رنکینگ بهترین تنیسورهای دنیا کرد. فدرر از یک بابت دیگر هم رکورددار است و آن دستمزد او برای شرکت در مسابقات و برنامه هایی است که بیرون از آمریکا برگزار می شود و راجر بابت حضوردر هر کدام از آنها یک میلیون دلار می گیرد. حالا حساب کنید سفر ماه دسامبر او به آمریکای جنوبی چه پولی وارد حساب های بانکی اش خواهد کرد.

● سایر نفرات

با اینکه اسپانسرینگ در حوزه ورزش؛ طی سال های گذشته تحت تاثیر مشکلات اقصادی قرار داشته اما تنیسورهای سرشناس با خیال راحت مشغول درآمدزایی از قراردادهای تبلیغاتی خود هستند چرا که تنیس به عنوان یک ورزش جهانی هوادارانی دارد که حاضرند پولشان را برای خرید بهترین چیزها هزینه کنند.

۱۰ تنیسور پردرآمد دنیا، طی سال گذشته نزدیک به ۲۱۲ میلیون دلار جمع کرده اند که ۷۵ درصد آن مربوط به درآمدهای خارج از زمین بوده است. در بین ۱۰ نفر بالایی هم تنیسور مرد وجود دارد هم زن و آمریکا تنها کشوری است که در این فهرست ۱۰ نفره دو نماینده دارد.

بعد از راجر فدرر، رافائل نادال اسپانیایی با درآمد ۳۲/۴ میلیون دلاری در سال گذشته در جای دوم قرار دارد. اسپانیایی ۲۶ ساله با قهرمانی در مسابقات اوپن فرانسه فهتیم قهرمانی اش در زمین های رولند گاروس را جشن گرفت هر چند که مصدومیت زانو باعث غیبت او در المپیک و مسابقات تنیس آزاد آمریکا شد.

نادال تا امروز ۵۰ میلیون دلار بابت قهرمانی اش در تورنمنت های مختلف به دست آورده که از این حیث هم پشت سر فدرر در رده دوم قرار دارد. او سالانه ۲۵ میلیون دلار از قراردادهای تبلیغاتی اش دریافت می کند که آن را باید مدیون اسپانسرهایی نظیر نایک، کیا موتورز و بابولات باشد.

نفر چهارم این لیست (سراغ سومین نفر هم می رویم) نواک جوکوویچ صرب است که طی ۱۲ ماه گذشته ۱۹/۸ میلیون دلار درآمد داشته. درآمد جوکوویچ بابت قراردادهایی است که او با کمپانی های لباس و کفش بسته است.

نواک قراردادی ۱۰ ساله با کمپانی لباس سرجیو تاچینی در سال ۲۰۰۹ منعقد کرده بود که سال گذشته به خاطر یکسری مشکلات منتفی شد تا جوکوویچ سراغ برند ژاپنی Uniqlo برود. نفر سوم این لیست ماریا شاراپوای روس است که پردرآمدترین تنیسور زن دنیا هم محسوب می شود و ۲۷/۱ میلیون دلار در سال گذشته به دست آورده است.

شاراپوا سال گذشته فاتح مسابقات اوپن فرانسه شد و به نوشته سایت فوربس، درآمد او از داخل زمین ۵/۱ میلیون دلار بوده و بقیه ثروت او حاصل زحمت اسپانسرهایش است! قرارداد ۸ ساله ماریا با نایک ۷۰ میلیون دلار برای این تنیسور روسی به همراه می آورد و آنهایی که فکر می کنند نایک پول زیادی هزینه کرده کاملا در اشتباهند چرا که فروش محصولاتی که نایک برای شاراپوا تولید می کند در سال ۲۰۱۱ دو برابر شد.

شاراپوا البته در حوزه های غیرورزشی هم سرمایه گذاری کرده و با راه انداختن کارخانه آب نبات سازی اش می خواهد ثروتش را بیشتر از قبل کند. نفر پنجم فهرست ثروتمندترین تنیسورهای دنیا، یک بانوی آسیایی به نام لی نا است که پارسال ۱۸/۴ میلیون دلار به دست آورده که تنها ۱/۴ میلیون دلار آن مربوط به داخل زمین است.

لی نا قراردادهای تبلیغاتی اش را بعد از قهرمانی در مسابقات آزاد فرانسه در سال ۲۰۱۱ امضا کرده است. این برای اولین بار بودکه یک تنیسور آسیایی فاتح یک گرنداسلم می شد.

بعد از او نوبت به سرنا ویلیامز آمریکایی است که پارسال ۱۶/۳ میلیون دلار وارد حساب های بانکی اش کرده. او تا امروز از قهرمانی هایش ۳۸ میلیون دلار به دست آورده که از این حیث برترین تنیسور زن دنیا محسوب می شود.

او از سال ۲۰۰۳ تبدیل به یکی از ارکان برنامه های تبلیغاتی نایک شده است. نفر هفتم این فهرست کارولین و وژنیاکی است که ۱۱ میلیون دلار از ۱۳/۷ میلیون دلار درآمدش مربوطبه فعالیت های بیرون زمین است. او که زمانی بهترین تنیسور زندنیا بود اسپانسرهای متعددی دارد و از تابستان به دنیای تولیدکنندگان لباس اضافه شده.

بعد از این خانم ها سراغ اندی ماری بریتانیایی می رویم. قهرمان المپیک لندن پارسال ۱۲ میلیون دلار به دست آورد و با آدیداس، شرکت تولیدکننده راکت تنیس هد، ساعت رادو و رویال بانک اسکاتلند قرارداد همکاری امضا کرد.

ویکتوریا آزارنکا در رده نهم تنیسورهای پردرآمد قرار دارد که سال قبل ۹/۷ میلیون دلار به دست آورده و حالا بهترین تنیسور زن دنیاست. آخرین نفر هم اندی رادیک آمریکایی است که سرویس هاهی قدرتمندش هیچ وقت از خاطر علاقه مندان به تنیس پاک نمی شود.

او که از دنیای تنیس خداحافظی کرده پارسال ۸/۸ میلیون دلار درآمد داشت و بزرگترین قرارداد تبلیغاتی او با شرکت لاگوست است که کفش هایش را در اختیار قهرمان سابق یو اس اوپن قرار می داد.