چهارشنبه, ۳۰ خرداد, ۱۴۰۳ / 19 June, 2024
مجله ویستا

درباره فیلم «از ما بهترون»


درباره فیلم «از ما بهترون»

گاهی اوقات بدون دلیل و قصد به سینما می‌رویم و بعضی وقت‌ها هم حضور عوامل شناخته شده در یک فیلم سینمایی ما را به دیدن آن ترغیب می‌کند. فیلم «از ما بهترون» ساخته مهرداد فرید از آن دست …

گاهی اوقات بدون دلیل و قصد به سینما می‌رویم و بعضی وقت‌ها هم حضور عوامل شناخته شده در یک فیلم سینمایی ما را به دیدن آن ترغیب می‌کند. فیلم «از ما بهترون» ساخته مهرداد فرید از آن دست فیلم‌هایی است که تماشاگر را ضایع می‌کند. تماشاگری که به خاطر حضور مهرداد فرید به عنوان کارگردان و رضا عطاران به عنوان یک بازیگر شناخته شده طنز که می‌تواند فروش یک فیلم را تضمین کند، به تماشای فیلم «از ما بهترون» می‌رود و اگر بتواند تا انتهای فیلم را تحمل کند، ناامید و سرخورده سالن نیمه‌خالی سینما را ترک می‌کند. نقدهای سینمای «فرید» در سال‌های قبل و ساختن فیلم قابل قبولی همانند «همخانه» انتظار مخاطب را از او بالا می‌برد. فیلم «همخانه» به عنوان اولین ساخته «فرید» به‌رغم حضور بازیگران نه چندان معروف توانست مخاطبان را تا حدودی راضی کند و عطاران نیز که در سریال‌ها و فیلم‌های مختلف بارها نشان داده است که می‌تواند به تنهایی بار هر اثری را به دوش بکشد به‌طور عجیبی خوب نیست. فیلم داستان روزنامه‌نگاری است که از همسرش، بهنوش بختیاری جدا شده و در زندگی شخصی‌اش به مشکل برخورده است.

او در روزنامه یک گزارش درباره رمال‌ها و فالگیرها می‌نویسد و با عکس‌العمل مردم و نهادهای مختلف مواجه می‌شود. مردم به‌دنبال نشانی آن فالگیر هستند و ماموران او را به همدستی با فالگیرها متهم می‌کنند و صاحبخانه (مریم امیرجلالی)، دختری (الناز شاکردوست) دارد که به این شخص علاقه دارد. تعجب نکنید اگر هنوز داستان فیلم تمام نشده است و یکی از بزرگ‌ترین مشکلات این فیلم پراکندگی موضوع است، طرح موضوعات مختلف که هیچ حلقه‌ای آنها را به هم متصل نمی‌کند و تماشاگر در هر برهه از فیلم با یک داستان و موضوع مواجه می‌شود. پیش‌‌تر در فیلم «قاعده بازی» احمدرضا معتمدی هم با این مسئله مواجه بوده‌ایم. ساختن فیلم طنزی که تماشاگر را می‌خنداند و نه حتی تبسمی کوچک بر لب او پدید می‌آورد و شاید بتوان «مهرداد فرید» را به عنوان ادامه دهنده راه احمدرضا معتمدی در خلق «ژانر»‌ی جدید که ظاهرا طنز است اما نه هیچ اتفاقی را در عمل ایجاد نمی‌کند، نه فضای فیلم شاد و مفرح است، نه دیالوگ‌ها تو را مجذوب می‌کند و نه قرار است در انتها بفهمیم که چه بر سر داستان و شخصیت‌ها آمده است. «از ما بهترون» مجموعه بازیگرانش در آثار طنز قبلی‌شان کم و بیش موفق بوده‌اند. حضور الناز شاکردوست که ظاهرا یکی از الزامات فیلم ساختن در دوره کنونی است، بازیگری که با این روند، قطعا می‌تواند رکورد رضا بیک ایمانوردی را در سینما بشکند. اکران همزمان چند فیلم از شاکردوست در زمان‌های مختلف در یک سال به یک امر طبیعی تبدیل شده است.

بازیگری که در این فیلم به همان سبک و سیاق قبلی بازی می‌کند. دختری لوس و ظاهرا امروزی که ما را در هر سکانس با پوشش متفاوتش مواجه می‌کند. بهنوش بختیاری که برایش فرقی نمی‌کند در چه نقشی بازی می‌کند و همه شخصیت‌ها را به طرز عجیبی به یک شکل در می‌آورد و اگر تفاوت لباس‌ها یا عینک نبود، متوجه نمی‌شدیم که این فیلم‌ها با هم تفاوت دارند. ظاهرا قرار است متفاوت‌ترین حضور بهنوش بختیاری همچنان نقش پرستار در فیلم «مهمان مامان» باشد. برزو ارجمند و نادر سلیمانی از دیگر بازیگران طنز حاضر در این فیلم هستند که به علت قرار نداشتن سرجایشان یکی از بدترین نقش‌آفرینی‌های کارنامه‌کاری‌شان را رقم زده‌اند. «از ما بهترون» فیلم بدی است و این واقعیت تلخی است که وجود دارد. این فیلم قطعا نه در گیشه موفق خواهد بود و نه از نگاه منتقدان. در سال‌های اخیر فیلم‌های طنز بی‌ارزش بسیاری ساخته شده است که البته فروش خوبی هم داشته‌اند. نکته اینجاست که این فیلم‌ها تکلیف خودشان را با مخاطبان روشن کرده‌اند و کسی شاید از کارگردان‌های آنها انتظار دیگری نداشته باشد اما اینجا توقع از عوامل بالاتر است. باید دید چه زمانی سینمای ایران و مخاطبان عرصه را برای ساخت اینچنین فیلم‌هایی تنگ می‌کنند و سطح سلیقه‌ها ارتقا پیدا می‌کند.