سه شنبه, ۱۶ بهمن, ۱۴۰۳ / 4 February, 2025
نقدی بر سکولاریسم اسلامی
در باب سکولاریسم و نقد آن، تاکنون آثاری به رشته تحریر در آمده است، هر چند اندک؛ اما برخی از آنها به خوبی وارد بحث از این مقوله و نقد علمی آن شدهاند. از جمله آثار خوب در باب نقد سکولاریسم و بخصوص سکولاریسم اسلامی، کتابی است با عنوان «سکولاریسم اسلامی؛ نقدی بر دیدگاه متفکران مسلمان». این کتاب توسط دکتر منصور میراحمدی تالیف و به همت پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در سال ۸۷ منتشر شده است.
از آنجا که آثاری از این دست میتواند در جهت شفافترسازی ادبیات سیاسی معاصر در جهان اسلام و یافتن راهکارهای نظری معتبر برای حل مسائل اساسی زندگی سیاسی امروزی مسلمانان موثر باشد، در نوشتار حاضر، به بررسی و تبیین این اثر میپردازیم.
مولف کتاب با بیان این مطلب که جدایی دین از دولت و به عبارت دیگر، تفکیک نهادهای دینی از نهادهای سیاسی و دولت، از دیرباز با رویکردهای مختلفی در کانون نظریهپردازی نظام سیاسی اندیشهورزان مسلمان قرار گرفته است، اذعان میدارد که به رغم تعدد بسیار زیاد این رویکردها میتوان در یک تقسیمبندی کلی، آنها را به ۲ دسته دروندینی و بروندینی تقسیم کرد. سپس ادامه میدهد: مقصود از دروندینی، رویکردی است که با تکیه بر دین و آموزههای دینی و در چارچوب سنت رایج فقهی و تفسیری و روششناسی متداول در آنها، به تبیین رابطه دین و دولت پرداخته، درباره جدایی دین از دولت، نظریهپردازی میکند؛ در حالی که در رویکرد بروندینی، استدلالها نه بر پایه دین و آموزههای دینی، بلکه متاثر از روششناسیها و نظریههای معرفتشناختی جدید و با استدلالهای بروندینی و خارج از سنت فکری رایج ارائه میشود.
مولف کتاب در ادامه به رویکرد دوم پرداخته و بر این باور است که رویکرد دوم، عمدتاً خود را به این مکاتب و روششناسی رایج آنها وفادار نمیداند. از این رو، رویکرد دوم را در آثار جدید نگارش یافته از سوی برخی از اندیشهورزان معاصر اسلامی میتوان مشاهده کرد.
آنگاه وی با اذعان به اهمیت بسیار زیاد رویکرد نخست، بررسی خود را در این کتاب به رویکرد دوم معطوف ساخته و معتقد است که اگر چه پرداختن به هر یک از این دو رویکرد، از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است، اما به نظر میرسد که در دوران معاصر، تحولات سیاسی ـ اجتماعی و نیز چرخشهای معرفتی، اهمیت رویکرد بروندینی را در مطالعات و ادبیات سیاسی امروز افزون ساخته است.
به باور مولف کتاب، این تحولات و چرخشها، دولتسازی مدرن را به مسالهای اساسی در ساحت نظریهپردازی نظام سیاسی تبدیل کرده است. در دوران معاصر، هر چند با تاخیر، جهان اسلام، با این مساله رو به رو شده است، رویارویی با غرب و فروپاشی یا حداقل تضعیف بنیانهای نظم سیاسی پیشین در جهان اسلام، چگونگی دولتسازی مدرن را به پرسشی اساسی در حافظه فکری اندیشهوران مسلمان تبدیل کرده است. به اعتقاد نویسنده، این پرسش نظری، پاسخهای متعددی دریافت کرد که یکی از مهمترین آنها در قالب ایده سکولاریسم اسلامی (یعنی پذیرش سازگاری اسلام و سکولاریسم و طرح ایده جدایی دین از دولت و نه جدایی دین از سیاست) در اندیشه سیاسی روشنکفران مسلمان مطرح و ارائه شده است.
مولف کتاب، سکولاریسم اسلامی را اینگونه تعریف میکند که این اصطلاح، ایدهای است که در دوران معاصر، در پاسخ به مساله دولتسازی مدرن، به ارائه الگوی نظری بدیل در برابر حکومت دینی مورد نظر دو طیف متفاوت نوگرایی/ اصلاحطلبی دینی و سلفیگرایی/ رادیکالیسم اسلامی پرداخته است. در حقیقت، موضوع اصلی پژوهش مورد اشاره، تبیین و ارزیابی انتقادی ایده سکولاریسم اسلامی است.
این کتاب در ۴ فصل ساماندهی شده است که در فصل اول، پژوهشگر با توجه به اهمیت بسیار زیاد موضوع سکولاریسم اسلامی در شرایط کنونی و وضعیت آتی کشورهای اسلامی و با اعتقاد به ضرورت فراهمسازی درآمدی بر این بحث بسیار مهم، تلاش کرده تا در این فصل، با اشاره به چگونگی طرح مساله دولتسازی مدرن متعاقب ظهور مساله عقبماندگی و انحطاط در جهان اسلام، با توجه به تفاوت مفهومی این دو، پاسخ طیف خاصی از اندیشمندان مسلمان به این مساله را بررسی کند. مولف آنگاه با توجه به این که تبیین و بررسی انتقادی این پاسخ، مستلزم شناخت بیشتر ایده سکولاریسم اسلامی است، در فصل دوم کتاب خود، چگونگی تمهید مبانی معرفتشناختی این نظریه در آراء و افکار نسل جدید سکولارهای مسلمان را مورد بررسی قرار داده و برای نمونه به آراء و افکار برخی از آنان؛ همچون مهدی بازرگان، عبدالکریم سروش، محمد مجتهد شبستری و مصطفی ملکیان در ایران و محمدعابد الجابری، محمدسعید العشماوی و عبدو فیلالی انصاری در خصوص دیدگاهشان در باب رابطه اسلام و سکولاریسم اشاره کرده است.
نکته: سکولاریسم اسلامی به لحاظ مفهومی از خلوص تئوریک برخوردار نیست. به همین دلیل در پاسخ به چیستی ماهیت سکولاریسم اسلامی، طرفداران این ایده به طور مستقیم نمیتوانند به هیچ یک از دو سنت فکری غربی و اسلامی تکیه کنند
نویسنده کتاب حاضر، بعد از تبیین نحوه ورود سکولاریسم به جهان اسلام، در فصل اول و توضیح مبانی معرفتشناختی نظریه سکولاریسم اسلامی در آراء و افکار برخی از سکولارهای مسلمان در دهههای اخیر، با استفاده از نقاط مشترک ذکر شده در باب رابطه اسلام و سکولاریسم از دیدگاه آنها به صورتبندی این نظریه در فصل سوم پرداخته و در حقیقت در این فصل به تبیین مفهوم و ماهیت سکولاریسم اسلامی میپردازد. به این منظور در فصل سوم، بعد از بررسی زمینههای تاریخی شکلگیری این ایده و آشنایی با مبانی معرفتشناختی آن، مولفههای مفهومی سکولاریسم اسلامی و ماهیت آن را توضیح داده و با بیان این مطلب که بر خلاف ایده اصلی سکولاریسم مبنی بر نفی مرجعیت دین در زندگی به طور کلی، سکولاریسم اسلامی، مرجعیت دین را تنها در تنظیم زندگی سیاسی انکار میکند، معتقد است که این ایده را میتوان در ۳ گزاره به اختصار بیان کرد و دیدگاه نظریهپردازان سکولاریسم اسلامی را درباره آنها جویا شد. این سه گزاره عبارتند از:
۱) پذیرش مرجعیت دین در فهم ارزشهای دینی ناظر به زندگی سیاسی؛
۲) انکار مرجعیت دین در تنظیم قوانین حاکم بر زندگی سیاسی و نهادهای آن؛
۳) پذیرش مرجعیت عقل در تنظیم زندگی سیاسی. آنگاه مولف با در نظرداشت ملاحظات فوق الذکر، نتایجی را درباره مفهوم و ماهیت سکولاریسم اسلامی بیان میکند که عبارتند از:
۱) انکار جدایی دین از سیاست؛
۲) پذیرش جدایی دین از دولت.
به هر حال با دقت در نتایج ذکر شده، به خوبی ماهیت مفهومی سکولاریسم اسلامی آشکار میشود. بر این اساس، سکولاریسم اسلامی از ماهیتی التقاطی برخوردار است و به لحاظ مفهومی از خلوص تئوریک برخوردار نبوده، حاصل نوعی تلفیق عناصر مفهومی عاریت گرفته شده از دیگر واژگان و اصطلاحات است. به همین دلیل، در پاسخ به چیستی ماهیت سکولاریسم اسلامی، طرفداران این ایده، به طور مستقیم نمیتوانند به هیچ یک از ۲ سنت فکری غربی و اسلامی تکیه کنند. به این معنا که نه سنت فکری غربی و نه سنت اسلامی، هیچ یک، چنین برداشتی از سکولاریسم را بر نمیتابند؛ چرا که در سنت فکری غربی، مرجعیت دین به طور کامل ــ چه در تبیین ارزشهای دینی و چه در تدوین قوانین زندگی سیاسی ـ انکار میشود و در سنت فکری اسلامی غالب مرجعیت دین به طور کامل پذیرفته میشود. در حقیقت، سکولاریسم اسلامی، انکار مرجعیت دین در تنظیم زندگی سیاسی را از سنت فکری غربی و پذیرش مرجعیت دین در تبیین ارزشهای حاکم بر زندگی سیاسی را از سنت فکری اسلامی اخذ میکند.
مولف کتاب، آن گاه در فصل چهارم و پایانی این اثر، با توجه به مولفههای سه گانه ایده سکولاریسم اسلامی به نقد و بررسی این ایده پرداخته و در آغاز، این نکته را متذکر میشود که در این اثر، سکولاریسم به عنوان یک ایده نظری مورد نقد و بررسی قرار گرفته است و هدف فصل نهایی کتاب را بررسی این مطلب مهم میداند که آیا تلاشهای فکری صورت گرفته میتواند سکولاریسم اسلامی را به عنوان یک ایده نظری معرفی کند؟ به چه میزان، نظریهپردازان سکولاریسم اسلامی توانستهاند به این هدف دست یابند؟ آیا امکان مفهومی و تئوریک سکولاریسم اسلامی فراهم شده است؟ آنگاه ادامه میدهد که پاسخ به این پرسشها و سوالاتی از این قبیل، مستلزم نقد و بررسی ایده سکولاریسم اسلامی است.
وی آن گاه با در نظرداشت اهداف ذکر شده به مهمترین ایراداتی که بر ایده سکولاریسم اسلامی میتوان وارد کرد، پرداخته است که عبارتند از:
۱) پذیرش نسبیت و فقدان معیار داوری در اعتباریابی معرفتهای دینی؛
۲) فرقهگرایی و فقدان بنیانهای عام و فراگیر توجیه؛
۳) ناسازگاری درونی؛
۴) تقلیل و اغتشاش مفهومی سکولاریسم؛
۵) ناتوانی در ارائه نظریه بدیل دولت دینی؛
خود این ناتوانی نیز معلول عوامل متعددی است که ازجمله آنها عبارتند از:
الف) خلط مفهومی دولت سکولار و دولت دموکراتیک دینی؛
ب) تناقض جوهری دولت سکولار با دولت دینی (اسلامی)؛
۶) نامربوطبودگی؛ این نظریه را با نگاهی گذرا به شرایط کشورهای اسلامی در دهههای اخیر میتوان توضیح داد. بر این اساس، ویژگیهایی را که موجبات نامربوطبودگی این نظریه را فراهم میسازند، از دیدگاه مولف کتاب عبارتند از:
الف) تشدید اقدامات مداخلهگرایانه غرب در کشورهای اسلامی؛
ب) رشد روزافزون اسلامگرایی و گرایش عمومی اسلامگرایان به حکومتهای مردمی اسلامی؛
ج) ناهماهنگی با فرهنگ سیاسی حاکم بر کشورهای اسلامی؛
د) فقدان دانش و دادههای علمی دینی حامی الگوی دولت سکولار اسلامی.
سید جواد میرخلیلی
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست