دوشنبه, ۱۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 6 May, 2024
سکوت مرگ تمام عیار است
«شعری به تو دادم که زیبایی را در آن ستودهام...»
وان تسه ترجمه عباس صفاری
جغرافیدانی به نام بارون مینویسد: «... هر قبیلهای زبان خودش را دارد و فرهنگ واژههای این مردمان روز به روز کاهش مییابد، زیرا پس از درگذشت هریک از افراد قبیله چند واژه به نشانه سوگواری ممنوع اعلام میشود.» ما کاملا میدانیم عرفهای کلاسیک چه بلاهایی بر سر زبان ما آورده است که بازخورد آن در آزمون و خطای شعر دهه ۷۰ و همینطور پیامد بازدارنده زبان نیمهجنگی میان محفلهای بسته روشنفکری کاملا دیده میشود.
«چرا متن را سادهتر بنویسیم؟» این جمله را بارها شنیدهایم ولی بهندرت به خودمان حق استفاده متقابل از آن را دادهایم. در حقیقت بحران شعر امروز ایران دلیلی جز بیتفاوتی در مقابل زبان و ادبیات قدیم نمیتواند داشته باشد، با این مقدمه کوتاه، به دفتر شعر «برگهای بیعشوه ختمی» سروده شاعری جوان و موفق دهه ۸۰ شعر معاصر «سعدی گلبیانی» نگاهی میکنیم. شاعر در این مجموعه با طرزی «ساختارشکن در اجرای زبان مدرن» توام با احترام به مخاطب، به الفبای شعر نزدیک شده است، شاعر در وصف نگاه هستیشناسانهاش با بیانی قابل ستایش که سرشار از طنز و غم است، به کالبد شعرهایش فرورفته است: «نیچه / با پوچی بزرگی که دمپاییاش را فرا گرفته بود / قلاج میزد در چپقش...»(ص ۱۸) آدمها و سوژههای این دفتر «سنتزی» خارقالعاده در برابر روزمرگیهای عیان جهانند و آبشخوری جز تجربیات زندگی و اتفاقات گذشته را جستوجو نمیکنند: «قسمت، مربوط به عکس تیتر روزنامه امروز بود / در عکس، غزه بمبارانی بود... (ص ۶۸)
در سال ۱۹۲۱ «رومن یاکوبسن» بحث جالبی پیرامون تاریخ و ادبیات داشت که میگفت: «نقد حقیقت به دنبال بازداریهای برخاسته از حرمت اثر فلج شده و سکوت گونهای از مرگ تمامعیار است!» سعدی گلبیانی طبق همین فاکتور و برای دورشدن از نقص شعرهایش و با علم به اینکه زبان، اصلیترین ماده سازنده ادبیات خصوصا در شعر است، به سوی حقیقت «آبژکتیو» در متن پیش رفته است.
بیتردید امکان سخنگفتن در یک شعر مدرن بدون الصاقکردن نمادها کاملا بستگی به زاویه دید و نثر شاعر دارد. طبق همین فرمول ساده سعدی گلبیانی، کاملا به شرایط وخیم و قابل تغییر «زبان شعر» واقف است، چیزی که شاعران معروف بسیاری همچون «مهدی اخوانثالث» کمتر به آن پرداختهاند، سعدی گلبیانی بدون درنظرگرفتن دامنه گسترده عرفهای ادبی که برخاسته از سنت است هرگز در شعرهایش به این عرفهای مرسوم نپرداخته است. از لحظهای که ادعا میکنیم اثر را باید با خودش و براساس دیدگاه ساختاریاش سنجید، نمیتوان از نیازهای ساختاری یک شعر در گستردهترین زوایای آن پرهیز کرد: «نفتی به درازای تاریخ / در خاک کنده باشند با ناخنهای شکسته/ بر کتابها و گوشتی که هرگز نگشود... (ص۱۱۸)» واقعیت این است که نقطه مهم شعرهای این دفتر، نوع زبان اجرایی شعرهاست که در متن پنهانش شکلی اعتراضی به زبان «فئودالی» رایج در شعرهای دهه ۸۰ را یدک میکشد. شاید اغراق نباشد که سعدی گلبیانی را از قابلتاملترین شاعران دهه «نود» شعر ایران بدانیم. او در عین سادگی در زبان، «رئالیسمی» خاص در نگاه مدرن اشعارش دارد.
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
ایران رهبر انقلاب حج آمریکا مجلس شورای اسلامی دولت شورای نگهبان انتخابات حجاب دولت سیزدهم رسانه جنگ
هواشناسی تهران شهرداری تهران قتل فضای مجازی آموزش و پرورش سلامت شهرداری پلیس سازمان هواشناسی باران آتش سوزی
قیمت دلار ایران خودرو بانک مرکزی خودرو قیمت طلا قیمت خودرو بازار خودرو دلار حقوق بازنشستگان مسکن تورم بورس
تئاتر زنان محمدعلی علومی تلویزیون سریال سینما دفاع مقدس سینمای ایران نمایشگاه کتاب صدا و سیما مسعود اسکویی موسیقی
مغز دانش بنیان
اسرائیل رژیم صهیونیستی غزه حماس فلسطین جنگ غزه روسیه اوکراین طالبان نوار غزه نتانیاهو طوفان الاقصی
پرسپولیس فوتبال استقلال لیگ برتر نساجی رئال مادرید لیگ برتر ایران سپاهان جواد نکونام بازی بارسلونا باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی اینترنت فناوری اپل مایکروسافت آیفون گوگل باتری سامسونگ ماهواره ناسا ویندوز
رژیم غذایی مواد غذایی زیبایی چای بیمه کاهش وزن آلرژی دندانپزشکی