پنجشنبه, ۴ بهمن, ۱۴۰۳ / 23 January, 2025
انسان و قدرت انتخاب
انسان موجودی است دارای قدرت اختیار و انتخاب که می تواند تصمیم بگیرد. در این زمینه آیات قرآن هم متعدد است . البته حوزه انتخاب او محدود است و نمی توانیم بگوییم صد در صد آزادانه هرچه بخواهد تصمیم می گیرد و انجام می دهد. عوامل مختلف هم مزاحم و سد است و محدودیت ایجاد می کند. اما اجمالا انسان قدرت انتخاب دارد.
یک مطلب شایان ذکر است که بین قدرت آزادی و انتخاب در مکتب اسلام و آنچه که در فلسفه اگزیستانسیالیسم می گویند فرق وجود دارد. آن فلسفه می گوید آزادی انسان یعنی اینکه انسان سازنده خلاق و آزاد است انسان خود باید تصمیم بگیرد و انتخاب کند و پیش برود حوزه آزادی او آنقدر وسیع است که اصلا همه چیز مخلوق اوست حتی خیر مخلوق اوست آنچه را که او تشخیص دهد و بپسندد و روی آن تصمیم بگیرد همان می تواند خوب باشد.
در اسلام نیز قدرت انتخاب وجود دارد اما فرقش این است که آنجا انتخاب کور و در اسلام رهبری شده است و این تفاوت بسیار جالبی است . در قرآن هست که :
و اما ثمود فهدیناهم فاستحبوا العمی علی الهدی ... (۱ )
« و اما قوم ثمود را هدایت کردیم (رسول فرستادیم ) ولی آنها کوری جهل و گمراهی را بر هدایت برگزیدند. »
انا هدیناه السبیل اما شاکرا و اما کفورا . (۱ )
را به انسان نمودیم خواهد شکر این نعمت کند و خواهد کفران نماید. » ]حق و باطل [ما راه
یعنی محیط محیط روشنی است . راه باز و روشنی در اختیار انسان گذارده اند و در عین حال قدرت انتخاب به او داده و دستش را بیرون از وجودش گرفته اند و در یک دریای طوفانی و در یک بیابان تاریک که هر جا که خودش خواست برود رهایش نکرده اند. انسان اسلام هم خود می رود و خود باید گام بردارد. راههای مختلفی هم از شاهراه و سنگلاخ و راه سعادت و بیغوله وجود دارد.
اما آن فلسفه می گوید که هیچ نوری وجود ندارد که رهبری کند هیچ تابلو و چراغ راهنمایی نیست که انسان آن را ببیند و اگر خواست به این چراغ راهنما اعتماد کند و اگر نخواست اعتماد نکند. اسلام می گوید تو می توانی انتخاب کنی و ما برایت چراغ راهنما هم قرار دادیم دستت را هم گرفتیم و برایت هدف و راه تعیین کردیم . اما تو را در این راه مجبور نساختیم :
لااکراه فی الدین قد تبین الرشد من الغی ... (۳ )
این مسئله بسیار مهمی است که راه هدایت از راه گمراهی آشکار شده است اما اجبار و زوری در کار نیست . آنگاه کسی که به خدا ایمان آورد و طاغوت را کنار گذاشت : « فقد استمسک بالعروه الوثقی لاانفصام لهالله » (۴ ) (به رشته محکم و استواری چنگ زده است که هرگز نخواهد گسست ) و کسی که راه طاغوت را در پیش گرفت و خدا را کنار گذاشت در تاریکی و ظلمات می افتد.
بنابراین آزادی رهبری شده در یک محیط روشن و باز مطرح است ... اندیشه باید در حوزه وحی هم مطالعه کند تا طریق سعادت را از برنامه های الهی کشف کند و با داشتن دستمایه علمی که حاصل اندیشه و نتیجه وحی است این سرمایه دوم یعنی قدرت انتخاب و آزادی اش را به کار اندازد . (۵ )
پاورقی :
۱ ـ فصلت .۱۷
۲ ـ انسان .۳
۳ ـ بقره .۲۵۶
۴ ـ بقره .۲۵۶
۵ ـ گفتارهای تربیتی شهید حجه الاسلام والمسلمین محمدجواد باهنر
بین قدرت آزادی و انتخاب انسان در اسلام و در فلسفه اگزیستانسیالیسم تفاوت وجود دارد. در اسلام آزادی انسان « رهبری شده » و در محیط « روشن » و « باز » است ولی در اگزیستانسیالیسم آزادی و انتخاب انسان « کور » است و به شاهراه سعادت نمی رسد
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست