پنجشنبه, ۲۰ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 9 May, 2024
جنهٔ الماوی در معراج
و لقد راه نزله اخری عند سدره المنتهی عندها جنهٔ الماوی مینویسند كه پیغمبر اكرم (ص) فرمود دوبار من جبرئیل را به صورت اصلی و حقیقی خود دیدم. زیرا برای ابلاغ وحی، فرشته نوری ربوبی به صورت ناسوتی به نظر پیغمبر دیده شده است. اما بار اول كه به صورت حقیقی تجلی نمود، در كوه حرا بود كه جبرئیل آمد و بالهای او شرق و غرب را گرفته بود و نورانیت او چهره او را پوشانیده بود. صدای او از هر طرف شنیده میشد و عظمت او هیبتی ایجاد میكرد و گفت: «اقرا باسم ربك الذی خلق» بار دوم در مقام قرب در افق اعلای سدره المنتهی بود كه نهایت و پایان مقامات و علوم ملائكه و انتهای مقام امكان است. سدره المنتهی حد مرز امكانی است كه علوم و عقول و افهام و ادراكات و ارواح و فرشتگان بالاتر از آن قدرت نفوذ و صعود و عروج ندارند.
اما جنهٔ الماوی همان حد انتهای سدره المنتهی است كه عرفا و حكمای الهی گویند مقامیاست كه از آن مقام بالاتر راهی ندارند. این خبه الماوی غیر از جنات عدن و جنات خلد و جنات دنیا میباشد. جنات دنیا و خلد و عدن، معبر و رهگذر ترقیات و تكاملات روحانی انسانی است كه در این خط سیر هم امكان علو درجات باقی است.
اما جنهٔ الماوی منتهی درجه حد ترقی و تعالی نفوس ممكنات است كه دیگر عقل و علم بشر قادر به فهم و عبور از آن نیست.
دریاها
پیغمبر (ص) فرمود چون از سدره المنتهی گذشتم، به چهار دریا رسیدم كه هر یك رنگی مخصوص داشت. فرمود:ای جبرئیل در بحر اعلی، بالای همه صف ها، جمعی را دیدم كه صف كشیده و گرد عرش مجید در آمده بودند. ایشان چه كسانی بودند؟
جبرئیل گفت: آنان كروبیان اعلی و اشراف فرشتگان هستند و مقام منزلت كار آنها برتر از آن است كه من بتوانم وصف كنم. آن فرشتگانی كه از آن دریای عظیم صف كشیده بودند، روحانیان هستند كه در قرآن برای كارهای عظیم عوالم غیبی و سرادقات حجب عرشی، چشم بر حكم و گوش بر فرمان دارند.
طریقه قبض روح عزرائیل از خلایق
پیغمبر اكرم (ص) فرمود در آسمان هفتم دیدم فرشته بزرگی بر كرسی نشسته و طشتی بزرگ پیش رو داشت و لوحی در برابر، كه با توجهی خاص بدان مینگریست. از جبرئیل پرسیدم كیست؟ گفت عزرائیل است. قابض الارواح و ملك الموت كه كاری بزرگ دارد. با جبرئیل نزدیك او رفتیم من سلام كردم. تهنیت گفت و افزود: یا محمد تو را تبریك و تهنیت میگویم كه همه خیر و نیكی را در امت تو میبینم. گفتم: «الحمدا... المنان بالنعم» این لوح چیست؟ گفت نام خلایق و اجل آنها در این لوح ثبت است. هر كه اجلش رسید نامش محو میشود و من قبض روح میكنم. و این طشت به منزله دنیاست كه همه در اختیار من است و دست من به همه میرسد و به آسانی وظیفه خود را انجام میدهم. پیغمبر (ص) فرمود: شبی كه مرا به آسمانها بردند بهشت را به من نشان دادند.
عبادت و ایام
از حضرت امام موسی بن جعفر (ع) نقل شده است هر كه آیه الكرسی را بعد از نماز فریضه بخواند او را هیچكس ضرری نرساند و در حدیث معتبر دیگر فرمود كه رسول خدا (ص) فرمود یا علی، بر تو باد به خواندن آیه الكرسی بعد از نماز فریضه به درستیكه بر آن محافظت و مداومت نكند مگر پیغمبری یا صدیقی یا شهیدی. از حضرت رسول خدا (ص) نقل شده است هر كه آیه الكرسی را بعد از هر نماز بخواند مانعی نباشد او را از داخل شدن به بهشت مگر فوت. به روایت دیگر هر كه آیه الكرسی را بعد از نماز فریضه بخواند نمازش مقبول گردد و در امان خدا باشد و خدا او را از بلاها و گناهان نگاه دارد.
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
ایران دولت سیزدهم روز دختر دولت انتخابات مجلس شورای اسلامی رافائل گروسی رئیس جمهور سید ابراهیم رئیسی رهبر انقلاب حجاب انتخابات مجلس
قتل تهران پلیس هواشناسی شهرداری تهران سلامت بارش باران آموزش و پرورش سیل قوه قضاییه شهرداری سازمان هواشناسی
گاز نمایشگاه نفت مالیات خودرو قیمت دلار قیمت خودرو قیمت طلا مسکن حقوق بازنشستگان ایران خودرو بازار خودرو بانک مرکزی
نمایشگاه کتاب نمایشگاه کتاب تهران تلویزیون فضای مجازی محمدمهدی اسماعیلی کتاب سینمای ایران سریال دفاع مقدس تئاتر موسیقی سینما
اینوتکس دانشجویان دانش بنیان
رژیم صهیونیستی غزه اسرائیل جنگ غزه فلسطین رفح آمریکا حماس روسیه حمله به رفح نوار غزه ترکیه
فوتبال پرسپولیس استقلال لیگ قهرمانان اروپا رئال مادرید لیگ برتر ذوب آهن بازی باشگاه استقلال لیگ برتر ایران نساجی لیگ برتر فوتبال ایران
اینترنت تبلیغات اپل عیسی زارع پور سامسونگ ناسا گوگل آب مایکروسافت شبکه اجتماعی
سرطان سنگ کلیه هندوانه بیماران خاص کمردرد اعتیاد بیمه سبزیجات افسردگی