جمعه, ۱۵ تیر, ۱۴۰۳ / 5 July, 2024
مجله ویستا

پژوهش موردی پست کشور ایسلند


پژوهش موردی پست کشور ایسلند

در سال ۱۹۹۸, پس از جدا شدن ادارات مخابرات و پست در ایسلند, شرکت پست ایسلند بنیاد نهاده شد

در سال ۱۹۹۸، پس از جدا شدن ادارات مخابرات و پست در ایسلند، شرکت پست ایسلند بنیاد نهاده شد. در حال حاضر این شرکت با حدود ۱۲۰۰ نفر پرسنل، یکی از بزرگترین کارفرماهای کشور ایسلند محسوب می شود. اگرچه سازمان نسبتاً جوانی است اما ریشه در تاریخ ۲۳۰ ساله پست در ایسلند دارد.

پست ایسلند یک سازمان فراگیر خدماتی و حمل و نقل است که مسئولیت امور پستی را در سرتاسر کشور برعهده دارد. این مسئله برای کشوری به وسعت ایسلند با جمعیت ۲۹۹۳۸۸ نفر امری حساس و حیاتی است. علاوه بر دفاتر پستی و انبارها، محل های عرضه خدمات پستی در اکثر بخش های کشور موجود است و سرویس روستائی، ارائه خدمات را در مناطق دورافتاده تر برعهده دارد. وجود حدوداً ۳۵۰ صندوق پستی سبب شده است که هیچکس برای ارسال نامه خود نیاز به طی مسافت طولانی نداشته باشد. شرکت پست ایسلند از دو مرکز تجزیه و توزیع مرسولات، یکی در شهر ریکیاویک و دیگری در آکوریری (Akureyri) بهره می گیرد.

این شرکت دارای ۸۳ محل در سطح کشور برای اجرای عملیات است. در طول یک دوره یک ساله پست ایسلند تقریباً ۱۱۰ میلیون مرسوله را به گیرندگان تحویل می دهد که وزنی بالغ بر ۱۱ هزار تن دارد. برای دستیابی به اهداف شرکت و پاسخگوئی به تقاضاهای روزافزون مشتریان، بکارگیری فناوری پیشرفته و روزآمد کاملاً در کانون توجه قرار گرفته است.

پست ایسلند توانسته است موقعیت خود را در بازار با استفاده از فناوری چاپ زبرا (Zebra) ارتقاء بخشد. فناوری های زبرا مسائل تخصصی چاپ را با استفاده از چاپگرهای حرارتی قبض (رسید) و برچسب بارکد دار حل می نماید.

قبل از استفاده از چاپگرهای زبرا، پست ایسلند راهکار دیگری برای حل مسائل چاپی اتخاذ کرده بود که چندان کارائی نداشت و باعث کندی روند انجام امور شده بود. در این روش چاپگرها با استفاده از نرم افزار کمکی پستی، برای مشتریان مورد استفاده قرار می گرفت، اما اختلالات بوجود آمده و نیاز به سرویس پی در پی این چاپگرها، مانع بازدهی مطلوب خدمات پستی شده بود. طول عمر این چاپگرها تقریباً دو سال بود.

شرکت زبرا ده سال پیش کار خود را با پست ایسلند آغاز کرد و در این مدت عملیات روزانه آن را به مرور تغییر شکل داد و متحول نمود. حوزه های مهم کاربرد این چاپگرها در مراکز تجزیه و توزیع و دفاتر پستی است.

کاربردها در مراکز تجزیه و توزیع شامل تگ (tag) مربوط به کیسه مرسولات و برچسب (Label) سینی تجزیه، برچسب توزیع های محلی و برچسب حمل امانات پستی است.

بنا به اظهار آقای تورستنسون (Thorsteinsson) مدیر مرکز IT پست ایسلند، در یک مورد سه دستگاه چاپگر ۲۷۴۶e در کنار هم برای تولید تگ هائی با رنگ های متفاوت راه اندازی شد.

آقای تورستنسون اضافه کرد : (( تگ ها برای شناسائی محموله های زمینی و هوائی داخله و محموله های بین المللی بکار برده می شوند. در تمام کاربردها از بارکد برای رهگیری کالا استفاده می شود. بدین ترتیب روند کلی اجرای عملیات بهبود یافته و جابجائی مرسولات پستی در زنجیره عرضه بهتر انجام می شود))

ضمناً در کاربرد دفتر پستی، یک تمبر الکترونیکی تولید می شود که شامل لوگو (Logo) پست ایسلند، آدرس پستی و هزینه ارسال است. در این مورد طرح هائی برای استفاده از بارکد نیز وجود دارد. در رابطه با سرویس پست تجاری، شرکت پست ایسلند برای مشتریان تجاری اش راهکار سخت افزاری و نرم افزاری خود را بکار می برد. بدین ترتیب، شرکت برچسب های حمل را برای امانات و تمبرهای پست سفارشی را برای اسناد تولید می کند که قابل رهگیری هستند. این سرویس بیش از ۳۰۰ مشتری در کشور ایسلند دارد.

با بکارگیری چاپگرهای بارکد و برچسب های هزینه پستی کد شده، پست ایسلند بر روی همه نامه ها و امانات ارسالی کنترل خواهد داشت و می تواند برچسب های هزینه پستی کد شده چاپ نماید که منجر به حذف روش های دستی و بهبود خدمات ارائه شده به مشتری خواهد شد. چاپگرها به طور کامل با پروتکل SAP کار می کنند و این رهگیری تمام نامه ها و امانات را امکان پذیر می سازد.

برچسب های کدشده، حاوی اطلاعات درباره مقدار هزینه پستی و شماره محموله در قالب یک بارکد هستند. با بکارگیری فناوری، در روال های جدید کاری کنترل داخلی امانات و نامه ها بهتر انجام می شود و اطلاعات دفترداری نیز اصلاح و ارتقاء می یابد. تمام مرسولات بصورت الکترونیکی ثبت شده و رهگیری نامه ها و امانات ارسالی امکان پذیر خواهد شد.

باتوجه به تمایل روزافزون مشتریان به خرید اینترنتی، پست ایسلند خود را برای رو به رو شدن با مشکل تعداد روزافزون مصرف کنندگانی که بصورت آنلاین خرید می کنند، کاملاً آماده کرده است.از سال ۱۹۹۹، سرویس تحویل در منازل بین ساعت ۵ عصر تا ۱۰ شب ارائه می شود. با رونق بیشتر خرید اینترنتی بر اهمیت این سرویس بیش از پیش افزوده خواهد شد.

به منظور اطمینان از نیل به اهداف شرکت، پست ایسلند به عنوان شریک با شرکت TNT همکاری می کند. آنچه در این مورد جالب توجه است، همکاری یک سازمان دولتی با یک شرکت رقیب در جهت پاسخگوئی به انتظارات مشتریان است.

هماهنگ با ادامه رشد کسب و کار، پست ایسلند در صدد بکارگیری فناوری های جدید است تا بتواند تمام سرویس های موردنیاز را به مشتریان خود ارائه نماید. از برنامه های آینده، بکارگیری چاپگرهای همراه (mobile printer) است. از این فناوری برای کار بر روی بسته ها و اماناتی که به دلیل برچسب (Label) نخوردن به دفتر پستی بازگردانده شده اند، استفاده خواهدشد و در ضمن به راه اندازی باجه های پستی همراه (mobile post office) کمک خواهد کرد.

اقتصاد ایسلند اگرچه کوچک ولی کاملاً پیشرفته است. تولید ناخالص ملی آن در سال ۲۰۰۵ بالغ بر ۵۷/۱۰ بیلیون دلار بوده است. پست در ایسلند نقشی مهم و کلیدی در توسعه آینده کشور بازی می کند. همانطور که تجربه در دیگر ممالک نشان داده است، بی توجهی به مشکلات پست می تواند کشور را بطور بالقوه دچار وقفه و سکون نماید. استفاده از فناوری جدید برای پاسخگوئی به نیازهای متنوع و در حال تغییر مصرف کنندگان و کسب و کارهای بزرگ یا کوچک تأثیر مهمی در بهبود روند کسب و کار روزانه یک کشور دارد.