سه شنبه, ۱ خرداد, ۱۴۰۳ / 21 May, 2024
تاثیر اجتماع در رشد کودک
هدف آموزش به کودکان تنها یاد دادن اندیشه های کم و بیش عقلا نی یا فضایل اخلا قی مانند راستگویی، شجاعت و... نیست. کارکرد یک فرد در اجتماع بسیار فراتر از این است افراد باید یاد بگیرند که مطابق الگوهای تعریف شده توسط ساختار تولیدی و مصرفی گروه و جامعه ای که در آن زندگی می کنند کار کنند و مصرف کنند.
در قرن های گذشته مهمترین ویژگی شخصیتی که در آن زمان جزو فضایل اخلا قی طبقه ای متوسط بود شامل تمایل به مال اندوزی و صرفه جویی، تمایل به بهره کشی از دیگران خصوصا کارگران و... بود، این ویژگی ها در قرن چهاردهم از بین رفتند و دیگر از فضایل اخلا قی شمرده نشدند و به جای صرفه جویی از مصرف لذت بردند.
در جامعه موسسه های اقتصادی بر پایه همکاری تمام کارمندان و کارگران فعالیت می کنند و از این جهت وقت شناسی، منظم بودن و قابل اعتماد بودن در کار به وجود میآید و برای کارکرد مناسب هر جامعه ای به فرد به عنوان اعضای جامعه نیاز دارد و اگر به ضرر جامعه تصمیم بگیرد کارکرد جامعه را تهدید می کند و رفتار اجتماعی باید به شکل یک ویژگی شخصیتی درآید و خصوصیات فرد شخصیت جامعه را می سازد و از آن جا که شخصیت والدین هماهنگ با شخصیت اجتماعی است آن ها شخصیت کودک را مطابق با شخصیت اجتماعی شکل می دهند.
به این ترتیب خانواده تبدیل به عامل روانی جامعه می شود و نباید تغییر اساسی در جامعه پیش بیاید این روند منظم ادامه می یابد و اگر تغییری پیش بیاید چون ناسازگاری بین شخصیت اجتماعی، سنتی و نیازهای جامعه به وجود میآید که افراد برای مقابله با آن آمادگی دارند.
در چنین وضعی والدین احساس ناتوانی می کنند و قدرت نفوذی خود را از دست می دهند و فرزندانش را درک می کنند در نتیجه غالبا برای حل این مسائل گیج کننده و جبران آن نیازمند کمک می باشند و نسل جدید دیگر معنای زندگی را نمی داند زیرا فضایل اخلا قی چون فروتنی و صداقت و هدر دادن بیشتر پول متمرکز شده و والدین احساس ضعف می کنند و این درست است که از نظر اجتماعی انسان ها باید برای شخصیت اجتماعی شان هدفی داشته باشند و هر چه اختلا ف بین خواسته های اجتماعی و خواسته های بشر بیشتر باشد جامعه بدتر خواهد شد.
در این وضعیت انسان تنها می تواند بین یک شخصیت روانی با نیازهای انسان همخوان شود و یکی را برگزیند این که والدین امروز به سادگی تحت تاثیر خواسته های جامعه قرار نگیرند تا به موفقیت یا پول یا تجملا ت بیشتری دست یابند آن ها باید روی این که چه ارزش ها و ایده آل هایی را برمی گزینند به سادگی تسلیم کودکانشان نشوند. وجود ارزش خود را فراموش می کنند و بیماری روانی نشانه ای است از نیاز ارضا نشده و کمبود محبت که برای بودن دلیلی وجود ندارد، نشانه ایست از کمبود عدالت، از این که چیزی مهم گم شده و به همین دلیل تمایلا ت آسیب شناختی رشد پیدا می کند.
اگر والدین می خواهند فرزندانشان نه فقط موفق بلکه سالم نیز باشند، باید ارزش های اساسی که باعث سلا مت روان می شوند در کنار هم قرار گیرد و به چیزهایی که باعث موفقیت اند بها دهند یا سردرگمی به آینده ای که نه در گذشته و نه در حال آن را می شناسند، زمان خود را سپری نمایند و انتخاب عقلا نی بهترین راه حل مشکل است.
نویسنده : ایرج فخار
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
سید ابراهیم رئیسی سیدابراهیم رئیسی رئیس جمهور رئیسی سقوط بالگرد رئیسی ایران شهادت بالگرد تبریز حسین امیرعبداللهیان دولت سیزدهم شهادت رئیسی
تهران کنکور هواشناسی شهرداری تهران شورای شهر تهران تعطیلی مدارس هلال احمر قوه قضاییه پلیس سیل بارش باران آموزش و پرورش
قیمت خودرو قیمت دلار قیمت طلا یارانه بورس خودرو دلار بازار خودرو سایپا حقوق بازنشستگان ایران خودرو بازنشستگان
شهادت رئیس جمهور داریوش ارجمند پیام تسلیت تلویزیون لیلا حاتمی سینمای ایران آیت الله سید ابراهیم رئیسی سینما شعر زری خوشکام رسانه ملی نمایشگاه کتاب
کنکور ۱۴۰۳ دانش بنیان دانشگاه پیام نور تلسکوپ فضایی هابل
رژیم صهیونیستی اسرائیل ترکیه امیرعبداللهیان روسیه غزه فلسطین آمریکا جنگ غزه چین حماس اوکراین
فوتبال پرسپولیس استقلال لیگ برتر باشگاه پرسپولیس لیورپول لیگ برتر ایران لیگ برتر انگلیس فدراسیون فوتبال بازی رئال مادرید منچسترسیتی
هوش مصنوعی مایکروسافت تبلیغات گوگل سامسونگ موبایل اپل اینترنت آیفون فناوری
رژیم غذایی آلزایمر طول عمر سلامت روان کاهش وزن افسردگی مغز انسان