جمعه, ۱۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 3 May, 2024
چگونگی ارتباط با عالم برزخ
ارتباط با عالم برزخ (محل دفن میت) چگونه است؟
مسئله عالم برزخ و چگونگی آن، از مباحث دقیق در فرجامشناسی میباشد و آیات و روایات متعددی به این بحث پرداخته است. انس با محسوسات و امور مادی، تصوری غلط از مسائلی مثل عالم برزخ ایجاد كرده، از این رو نیازمند طرح مقدمات مختلفی برای توضیح مسئله میباشیم.
برای پاسخ سؤال به نكات زیر توجه نمایید:
۱. بسیاری از حقایق هستی - و خصوصاً حقایقی كه در ماورای جهان طبیعت وجود دارد - برای ما مجهول است. این ندانستن، بیشتر در كمّ و كیف و چگونگی آن حقایق است؛ ولی اصل آن حقایق را عقل و وحی در جای خود اثبات كرده و ما نسبت به آن آگاهی داریم. علم ما به كنه و ماهیت آن حقایق بسیار محدود است؛ مگر برای عده كمی كه با سلوك عملی در همین دنیا به آن عوالم راه یافته باشند و علم اجمالی آنها به علم تفصیلی تبدیل شده باشد. از این رو، سنخیت و چگونگی بدنهای برزخی برای ما به صورت كامل و دقیق روشن نیست؛ ولی در عین حال، از مجموع آیات و روایات و تحلیلهای عقلی میتوان دورنمایی از كم و كیف بدن برزخی را تصور كرد.
قبل از تفسیر اجمالی مطلب، توجه به مطالب زیر ضروری است:
الف) در تمام عوالم هستی (عالم مادی، برزخ و قیامت) انسان دارای بدن است و در هیچ عالمی بیبدن نیست؛ به دلیل این كه در متن و ذات روح انسانی، تعلق به بدن خوابیده است؛ از این رو، ممكن نیست كه روح باشد و بدنی در كار نباشد. پس اگر بدن در عالم طبیعت، برزخ و قیامت، دارای روح است - كه هست - واجد بدن نیز خواهد بود.
ب) هر یك از عوالم هستی، دارای نظام، آثار و قوانین مخصوص به خود است؛ یعنی در عالم طبیعت، قوانینی غیر از عالم برزخ حكمفرماست و در عالم قیامت، آثاری است كه در دو عالم برزخ و ماده نیست. از این رو، بدنی كه در عالم طبیعت است، همسنخ با قوانین حاكم بر این دنیاست؛ و این بدن، غیر از بدن برزخی است. بدن برزخی، همسنخ با احكام و آثار عالم برزخ است.
همچنین بدن در قیامت، غیر از بدن برزخی و بدن مادی است و بدنی است كه همسنخ با سنن ویژه عالم قیامت و آماده پذیرش آن قوانین مخصوص است؛ مثلاً بدن قیامتی، بدنی است كه در عین سوختن مدام، از بین نمیرود و بدن قیامتی یك فرد بهشتی به صورتی است كه در عین خوردن و آشامیدن، نیازی به تخلیه مواد تغذیه شده از بدن ندارد و بدن طوری ساخته شده است كه نیازمند چنین امری نیست. بنابراین، نباید تصور كرد كه بدن مادی، برزخی و قیامتی یكسان هستند.
در جای خود ثابت شده است كه عالم تجرد و قیامت، عالم بالاتر و نزدیكتر به مبدأ متعال است و از این رو، موجودات آن از مراتب وجودی بالاتر و كاملتری برخوردارند. قبل از آن (یعنی در مرتبه فروتر)، عالم مثال و برزخ است كه مترتب بر عالم تجرد و متأخر از آن است. عالم آخر، عالم جسم و جسمانیات و یا نظام مادی است كه دورترین عالم از مبدأ متعال است. از این رو، موجودات آن نیز از مراتب ضعیفتر و ناقصتری بررخوردارند. بنابراین، موجودات عالم برزخ از موجودات عالم مادی، كاملتر و نسبت به موجودات عالم قیامت و تجرّد، ناقصترند.۱
با دقت در مطالب پیشین، مطالب زیر روشن میشود:
۱. بدن برزخی، غیر از بدن مادی و غیر از بدن قیامتی است.
۲. بدن برزخی، متناسب با احكام، آثار و قوانین عالم برزخ است.
۳. بدن برزخی، از بدن مادی كاملتر و بالاتر و از بدن قیامتی، ناقصتر و پایینتر میباشد.
بنابراین، بدن برزخی از بدن عادی بالاتر است و از سنخ ماده و جسم طبیعی نیست تا احكام ماده بر آن غالب باشد؛ ولی از آن جا كه از بدن قیامتی پایینتر است، واجد برخی لوازم ماده، چون شكل، اندازه و مقدار میباشد. روایات نیز به صراحت بیانگر این حقیقتند كه بدن برزخی شبیه بدن دنیوی است. امام صادق علیهالسلام میفرماید: «ارواح مؤمنان (در برزخ) در بدنهایی شبیه بدنهای دنیوی آنان است».۲
امام علیهالسلام در جملهای دیگر میفرماید: «ارواح انسانها (در برزخ) به صورت جسدهای دنیوی اند».۳
هر چند بدن برزخی بالاتر و كاملتر از بدن مادی است، در عین حال، از بدن قیامتی ناقصتر است. در سخن امام صادق علیهالسلام آمده است كه آنان «بدنهایی شبیه بدنهای دنیوی» دارند یا «در صورت جسدهای دنیوی» هستند كه این، بیانگر شباهت است، نه یكسان بودن و شبیه آن است، چون شكل، مقدار و اندازه دارد و هر فرد مردهای، مرده دیگر را در این قالب مشاهده كرده، او را میشناسد؛ چنان كه در خواب، آدمی صورت خود را به شكل دنیوی با دیگران در سرور یا رنج میبیند؛ اما عین شكل دنیوی خود نیست؛ چون میتواند بدون وسایل و ابزار مادی، مثلاً مسافت طولانی را سیر كند و با ارادهای خود را در جای دیگر قرار دهد؛ چنان كه درعالم خواب، آدمی بدون استفاده از ابزار مادی، سیر و سفر میكند و به همین جهت، در بسیاری از روایات خواب را نشان خوبی برای عالم برزخ و بدن برزخی دانستهاند.۴
پس بدن برزخی، نه مادی محض است، مانند بدن دنیوی و نه غیر مادی محض است، مانند بدن قیامتی؛ بلكه بدنی است كه در قالب جسم طبیعی دنیوی نمیباشد و در عین حال، برخی از آثار جسم طبیعی چون شكل، اندازه و مقدار را دارد.
۲. روح انسان پس از مرگ و انقطاع از بدن مادی، خود را با بدن برزخی و قالب مثالی مییابد و میبیند. در واقع، روح آدمی بإ؛ّّس رفتن از حیات دنیوی به حیات برزخی، بدن مادی خود را رها كرده، با بدن مثالی خود متحد میگردد؛ بدنی كه متناسب با نظام برزخی بوده، اتحادش با روح، قویتر از اتحاد آن با بدن مادی در زندگی دنیوی است. قالب مثالی موجود در خواب، میتواند تا حدودی ما را به بدن برزخی هدایت كند؛ زیرا هنگام خواب كه تعلق روح به بدن مادی تا اندازهای كم میشود و از حدود مادی تا اندازهای آزاد میگردد، روح، خود را با یك نوع تن مثالی - یا بدنی شبیه بدن مادی و دنیوی - میبیند و این، دلیل روشنی است كه روح انسان در صورت عدم تعلق به بدن مادی یا تعلق كمتر، قدرت تمثّل به بدن مثالی را دارد.
انسان در هنگام خواب دیدن، خودش را با همان بدن و با همان شكل و تصویر میبیند و این، حكایتگر وجود بدن مثالی و قالب برزخی است كه با انتقال روح از این عالم مادی به نظام برزخی به وجود نیامده؛ بلكه قبلاً هم در آن نظام وجود داشته، ولی ما از آن محجوب بودهایم و اگر این حجاب را - كه تعلق و توجه به نظام مادی و مادیات است - كنار زنیم، هم اكنون نیز خود را در آن قالب مثالی متمثّل میبینیم؛ همان گونه كه در خواب كه تعلق روح به بدن مادی كم میشود و بدن مادی در رختخواب افتاده، در حال آرامش است، خود را با بدنی مشابه با این بدن یافته، سیر، حركت، فهم، دیدنیها، شنیدنیها، خوردنیها و خواستنها با آن داریم.۵
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
انتخابات عراق احمد وحیدی حسن روحانی مجلس شورای اسلامی حجاب دولت نیکا شاکرمی چین رهبر انقلاب مجلس شهید مطهری
ایران هواشناسی تهران یسنا سیل هلال احمر روز معلم پلیس قوه قضاییه معلم شهرداری تهران آموزش و پرورش
قیمت خودرو سهام عدالت قیمت طلا حقوق بازنشستگان طلا بازار خودرو قیمت دلار خودرو بانک مرکزی ایران خودرو سایپا تورم
مهران غفوریان موسیقی عمو پورنگ تلویزیون سریال مهران مدیری عفاف و حجاب تبلیغات سینمای ایران مسعود اسکویی سینما تئاتر
رژیم صهیونیستی فلسطین اسرائیل غزه آمریکا جنگ غزه روسیه ترکیه حماس نوار غزه انگلیس اوکراین
استقلال فوتبال پرسپولیس علی خطیر سپاهان باشگاه استقلال لیگ برتر تراکتور جواد نکونام لیگ برتر ایران رئال مادرید لیگ قهرمانان اروپا
ناسا هوش مصنوعی فناوری اپل اینستاگرام گوگل عکاسی
خواب فشار خون کبد چرب دیابت