چهارشنبه, ۱۲ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 1 May, 2024
مجله ویستا

آرامش مجلس حاصل گفتار و رفتار یک اقلیت نجیب است


آرامش مجلس حاصل گفتار و رفتار یک اقلیت نجیب است

انتخابات مجلس هشتم در پیش است و حال که سخن از احترام به آرای مردم به وفور گفته می شود, امیدواریم که مسوولا ن اجرا و نظارت در انتخابات, اطمینان مردم را در برگزاری انتخاباتی سالم, آزاد, عادلا نه و رقابتی فراهم کنند تا رأی و نظر مردم معلوم و به آن در عمل احترام گذاشته شود

ماه مبارک رمضان است و ایام پرفیض قدر در پیش، پس چه بهترکه از این تقارن برای امروزخویش توشه‌ای برگیریم: علی(ع) مثال اعلا‌ی حکومت‌داری و شهید جاودان عدالت و آزادی است؛ از علی وسعت در نظر و اخلا‌ص در عمل را بیاموزیم.

عدالت علی (ع) مفهومی وسیع‌تر از عدالت اقتصادی است. مصداق برجسته عدالت علوی و قبول حقوق اساسی انسان، از جمله حق حاکمیت وی بر سرنوشت خویش است. ظلم اقتصادی و استبداد سیاسی دو روی یک سکه‌اند و عدل شیعی و آزادی نوع انسان و توانمندی همه‌جانبه جامعه انسانی، دو وجه دیگر یک حقیقت‌اند. ‌

عدلی که علی‌ابن‌ابیطالب (ع) دارد برای توانمندسازی جامعه است نه صدقه دادن؛ امروز برای دستیابی به جامعه‌ای که معیارهای مورد توصیه امام علی(ع) را محقق سازد، نیازمند بهره‌گیری از عقل جمعی، توان تخصصی کشور، قانونمندی، رعایت حقوق شهروندان و وجود آزادی‌های اساسی هستیم. ‌ علی (ع)‌ حکومتش را تنها مبتنی بر رأی مردم نمی‌داند بلکه آزادی‌های اساسی برای ابراز این رأی را هم در نظر دارد. وقتی روی کار می‌آید از حق اعتراض مخالفان و حتی معارضانشان دفاع می‌کند و حقوق آنها را از بیت‌المال قطع نمی‌کند. لا‌زمه‌این نظر که مبنای دیدگاه امام راحل در میزان دانستن رأی ملت به قانون اساسی است، تحقق آزادی‌اندیشه، آزادی بیان و آزادی انتقاد نسبت به صاحبان قدرت و اصحاب حکومت است. ‌

در نظام علوی حاکمان باید پاسخگوی مردم باشند و نخبگان، با عامه مردم گرفتار فرار از‌ اندیشیدن و لکنت در زبان نقد نشوند. اخلا‌ق علوی، ترغیب به نقد و بیان وظایف به جای مانده اصحاب حکومت است، نه تبلیغ تبلیغات سازمان‌یافته و ترویج فرهنگ تملق. ‌ به عنوان عضو کوچکی از اقلیت نجیب و صبور مجلس شورای اسلا‌می، این ایام را فرصتی مناسب برای بازاندیشی و اصلا‌ح‌اندیشه و روش جریان یکپارچه حاکم بر کشور بر پایه سیره‌ آن بزرگوار می‌دانم: ‌

۱) شرایط بین‌المللی، حضور رئیس‌جمهور در مجامع جهانی و موضع‌گیری‌های تند قدرت‌های مسلط دنیا نشان داد که اهتمام به پیشبرد مردم‌سالا‌ری، دفاع از حقوق شهروندان، آزادی جریان اطلا‌عات، گفت‌وگو و تعامل با جهان، پرهیز از تنش و افراط‌گرایی، که از جمله برنامه‌های اساسی اصلا‌حات بود، خوشبختانه مورد نظر جریان‌های رقیب نیز قرار گرفته است؛ دیگر حال کسی از دموکراسی به هم نمی‌خورد و گفت‌وگو و مذاکره علا‌ئم وادادگی نیستند. این تحول در گفتار را به فال نیک می‌گیریم و امیدواریم که برای تحقق آنها در کشور شاهد تحول در رفتار نیز باشیم. ‌

۲) انتخابات مجلس هشتم در پیش است و حال که سخن از احترام به آرای مردم به وفور گفته می‌شود، امیدواریم که مسوولا‌ن اجرا و نظارت در انتخابات، اطمینان مردم را در برگزاری انتخاباتی سالم، آزاد، عادلا‌نه و رقابتی فراهم کنند تا رأی و نظر مردم معلوم و به آن در عمل احترام گذاشته شود. ‌

۳) متاسفانه در آستانه این ایام معنوی و در روند نزدیکی به دوران انتخابات شاهد بروز واکنش‌هایی از سوی برخی دوستان اصولگرا هستیم که گویی نه اعتقادی به رأی مردم در آنجا که مخالف سلیقه آنهاست دارند و نه ملتزم به پیگیری منصفانه ادعاهایشان هستند. ‌

از چنان نظری ، برخی از دولت‌ها و مجالس پیشین گویا در جهت مخالفت دین و انقلا‌ب و نظام بوده‌اند، چون با سلیقه آنها سازگار نبوده و آنها در آنجا اکثریت نداشته‌اند. در پاسخ تنها به این نکته اکتفا می‌کنیم که اگر امروز آرامشی را در مجلس شاهد هستیم که رهبر معظم انقلا‌ب بارها به آن اشاره کرده‌اند، باید آن را حاصل گفتار و رفتار اقلیت نجیبی بدانند که بدترین تهمت‌ها را برمی‌تابند، ولی برای اینکه فضای مجلس شکننده نشود سکوت می‌کنند؛ اگر مصالح کشور و منافع ملی اقتضا می‌کرد و دوستان مدعی، تاب شنیدن عقاید را داشتند، می‌شد پشت پرده‌جریان‌هایی نظیر کارناوال عصر عاشورا، قتل‌های زنجیره‌ای، کوی دانشگاه و بحران‌آفرینی‌های پیاپی و بسیاری از اقدامات سدکننده‌راه اصلا‌حات را مستدل و مستند بیان کرد. ‌

ما تاکنون بر پایه‌دیدگاه و معیارهای اصلا‌ح‌طلبانه خویش سکوت کرده‌ایم، ولی مسلم می‌دانیم که نه ملت ما دچار بی‌حافظه‌گی تاریخی است و نه خداوند حق را مستور و نامکشوف باقی می‌گذارد.

‌ انتخاب ملت در آینده خود بهترین محک تجربه خواهد بود.

خوش بود گر محک تجربه آید به میان/ تا سیه روی شود هر که در او غش باشد

محمدرضا تابش



همچنین مشاهده کنید