جمعه, ۱۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 3 May, 2024
مجله ویستا

خلق دانش در پیاده سازی ایزو


خلق دانش در پیاده سازی ایزو

بسیاری از مطالعات انجام شده، به موضوع ارتباط بین استانداردهای ایزو و مزیت رقابتی پرداخته ­اند، اما تعداد کمی در خصوص ارتباط آن با فرآیند یادگیری ، بویژه ارتباط بین این استانداردها …

بسیاری از مطالعات انجام شده، به موضوع ارتباط بین استانداردهای ایزو و مزیت رقابتی پرداخته ­اند، اما تعداد کمی در خصوص ارتباط آن با فرآیند یادگیری ، بویژه ارتباط بین این استانداردها و مدیریت و انباشته ­سازی دانش در بنگاه­ها انجام شده است. هدف اصلی این مقاله، بررسی کاربرد این استانداردها برای فرآیند کد کردن (تبدیل دانش ضمنی به صریح ) در بنگاه­ها است.

در حقیقت مدیریت کیفیت، و در نتیجه تضمین کیفیت براساس فرآیندهای پویای اکتساب و انباشته ­سازی دانش قرار دارند، که این امر می ­تواند از طریق استانداردهای ایزو نیز انجام شود. از آنجا که این استانداردها بسیار مورد استفاده قرار می ­گیرند، می­توان آنها را به صورت یک کد (زبان مورد استفاده توسط بنگاه­ها برای افزایش نیازمندی­ها، روابط صنعتی، و سهم بازار) در نظر گرفت. از آنجا که این کد، نیازمند مستند سازی خاصی است (که بایستی رعایت کننده نیازمندیهای سیستم کیفیت باشد) می­تواند به عنوان یک زبان مشترک در محیطهای صنعتی وتجاری مورد استفاده قرار گیرد.این مقاله برای به دست آوردن درکی از این استفاده خاص از این ابزار، به دنبال شناسایی گام­های مختلف فرآیند پیاده ­سازی ایزو در دو بنگاه کوچک و متوسط با استفاده از رویکرد موردکاوی می باشد و به موارد زیر می پردازد:

ـ دلایل پیاده­ سازی ( چرایی )

ـ فرآیند پیاده ­سازی کارا ( چه چیزی و چگونه )

ـ تأثیر استانداردهای ایزو بر انباشته­ سازی دانش ( نتایج )

این مقاله، نتیجه می ­گیرد که پیاده ­سازی ایزو، از طریق فرایند یادگیری به کد کردن دانش مربوط است، و هر نوع دانش فردی و جمعی را در بر می ­گیرد. بویژه از آنجا که استانداردهای سری ایزو، نه تنها مدل­های سیستم کیفی برای تضمین توسعه، تولید و بازرسی نهایی را در بر می ­گیرد، بلکه راهنمایی­های برای انتخاب و استفاده از این مدل­ها را نیز شامل می ­شود، اهمیت آنها را چند برابر می سازد.

http://kmterms.mihanblog.com/cat/۴/۱۳۸۴/۰۶/Default.aspx