جمعه, ۱۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 3 May, 2024
مجله ویستا

خرید سال نو، رسمی مشترک


خرید سال نو، رسمی مشترک

زمان، زمان خداحافظی با زمستان و استقبال از بهار است؛ استقبالی که تابع رسم و رسوماتی دیرینه و باستانی است. خرید لباس نو از جمله این رسومات است. هیجان زندگی در آخرین روزهای سرد …

زمان، زمان خداحافظی با زمستان و استقبال از بهار است؛ استقبالی که تابع رسم و رسوماتی دیرینه و باستانی است. خرید لباس نو از جمله این رسومات است. هیجان زندگی در آخرین روزهای سرد زمستانی میان مردم موج می‌زند. این عقیده وجود دارد که با آغاز سال نو، همه چیز باید نو شود. به همین علت در روزهای پایانی سال بازارها، مراکز تجاری و فروشگاه‌ها مملو از جمعیتی است که برای خرید لوازم مورد نیازشان در تکاپو هستند. همه می‌خواهند با شروع سال جدید لباسی نو بر تن کنند.

در فروشگاه‌ها جای سوزن انداختن نیست. همه مشغول خرید هستند. در این میان کودکان خوشحال‌تر از همیشه با دستی پر به خانه بازمی‌گردند.

رسم خرید نوروزی در گذر زمان

در گذشته خرید لباس و وسایل جدید در آغاز سال نو بخش عمده‌ای از هزینه‌های فصلی و حتی سالانه افراد را تشکیل می‌داد. در این میان حتی افرادی که بضاعت کافی نداشتند نیز سعی می‌کردند هزینه اندکی برای خرید لباس نوی خانواده اختصاص دهند. در آن زمان رسم بر این بود که از اوایل اسفند تا اواخر بهمن برای هر یک از اعضای خانواده پارچه‌ای به رنگ روشن تهیه و لباس مورد نظر به خیاط سفارش داده می‌شد. کار شبانه‌روزی خیاط‌ها هم یکی از سنت‌های نوروزی بود. پدر و مادرها به صلاحدید خودشان لباس مناسبی برای فرزندانشان تهیه می‌کردند و اغلب فرزندان در انتخاب کفش و لباسشان حقی نداشتند، اما این روزها نوجوانان دیگر حاضر نیستند به حرف پدر و مادرها گوش بدهند. در گذشته پوشیدن لباس نو رسمی ‌همگانی بود که کوچک و بزرگ نمی‌شناخت، اما امروزه خرید نوروزی فقط مختص فرزندان است.

این رسم فقط ایرانی نیست

خرید لباس نو تنها رسم ایرانی‌ها نیست. ساکنان دیگر کشورهایی هم در آستانه تغییر سال با خرید به استقبال از سال جدید می‌روند. به این ترتیب می‌توان پوشیدن لباس نو در آستانه سال جدید را رسمی مشترک میان اقوام مختلف در سراسر دنیا دانست که از گذشته‌های دور به عنوان رسمی‌ دیرینه و کهن برجای مانده است. در آستانه سال نوی میلادی همه مراکز تجاری و فروشگاه‌های بزرگ غرق در هیاهو می‌شود. بسیاری از برندهای معروف و پرطرفدار نیز از این فرصت استفاده می‌کنند و در رقابت با دیگر برندها، اجناسشان را به حراج می‌گذارند تا بتوانند رضایت مشتریان را در این بازار پرهیاهو به دست آورند، اما یکی از تفاوت‌های بارز این کشورها در مقایسه با کشور ما این است که همه ساله زمان و بودجه قابل توجهی را به خرید عیدی برای اقوام، دوستان و آشنایان اختصاص می‌دهند. در این کشورها رسم بر این است که باید هدیه‌ای به عنوان عیدی برای هر یک از افراد خانواده و دوستان و آشنایان تهیه شود و در بسته‌بندی‌های زیبا کنار درخت کریسمس که سمبل سال جدید است، قرار داده شود. به این ترتیب خرید هدیه یا عیدی بخش قابل توجهی از خریدهای نوروزی را تشکیل می‌دهد. ساکنان کشورهای سنگاپور، چین، کره و ژاپن نیز قبل از سال نو به خرید می‌روند و علاوه بر خرید مایحتاج اعضای خانواده و خرید وسایل و لوازم ضروری، هدایایی را نیز برای نزدیکان و دوستانشان تهیه می‌کنند.

سهیل امیری