جمعه, ۲۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 17 May, 2024
آزمون کاربرد الگوهای رشد درونزا در اقتصاد ایران
در مقاله حاضر، قابلیت کاربرد الگوهای رشد درونزا در اقتصاد ایران با استفاده از دو نوعالگو، یکی مبتنی بر سرمایههای فیزیکی و انسانی (AK) و دیگری مبتنی بر پژوهش و توسعه(R&D) مورد آزمون قرار گرفته است. برای آزمون این الگوها از آزمون سریهای زمانی استفادهشده است. متغیر وابسته در این بررسیها، نرخ رشد محصول ناخالص در دوره (۱۳۷۲-۱۳۳۸)است. این نرخ، هر چند طی زمان بسیار پر نوسان بوده، لیکن ماناست. برای آزمون مدل AKیکبار از متغیر توضیحی نسبت سرمایهگذاری به محصول ناخالص داخلی، و بار دیگر، از متغیرنسبت سرمایهگذاری در ماشینآلات به محصول ناخالص داخلی استفاده شده است. نتایجآزمون آماری، بیانگر آن است که هر دو متغیر فوق نامانا میباشند. بنابراین، از آنجا که نمیتوانروند یک متغیر مانا را به کمک متغیرهای نامانا توضیح داد، کاربرد مدل AK در اقتصاد ایرانمردود شمرده میشود. در مدل R&Dمتغیر توضیحی، عبارت بوده است از نسبت کارکنانعلمی، فنی و تخصصی به کل شاغلان. آزمون این سری زمانی نیز بیانگر نامانا بودن آن است.بنابراین، به دلایل پیش گفته، این مدل نیز در اقتصاد ایران نمیتواند کاربرد داشته باشد.
عنوان | فایل | |
---|---|---|
آزمون کاربرد الگوهای رشد درونزا در اقتصاد ایران | text/plain 1.htm 2 KB |
دانلود |
بهروز هادی زنوز; محمدرضافرزین; علی عرب مازار یزدی
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
ایران دولت سازمان ملل رئیسی مجلس شورای اسلامی رئیس جمهور دولت سیزدهم شورای نگهبان احمد وحیدی قوه قضائیه سید ابراهیم رئیسی مجلس دوازدهم
سیل مشهد هواشناسی پلیس تهران سازمان هواشناسی بارش باران قوه قضاییه شهرداری تهران قتل آموزش و پرورش فضای مجازی
خودرو چین ایران خودرو قیمت دلار قیمت خودرو قیمت طلا مالیات بازار خودرو مسکن بانک مرکزی دلار سایپا
نمایشگاه کتاب کتاب نمایشگاه کتاب تهران تلویزیون سریال سینمای ایران موسیقی سینما همایون شجریان فردوسی شاهنامه
سرعت اینترنت دانشگاه تهران
اسرائیل رژیم صهیونیستی غزه فلسطین روسیه آمریکا جنگ غزه حماس ترکیه اوکراین نوار غزه طوفان الاقصی
فوتبال پرسپولیس استقلال تراکتور سپاهان جام حذفی لیگ برتر بازی باشگاه استقلال لیگ برتر ایران لیگ برتر انگلیس رئال مادرید
هوش مصنوعی آیفون اپل گوگل عیسی زارع پور سامسونگ تبلیغات دوربین تلفن همراه موبایل
بارداری چای دیابت کاهش وزن زوال عقل سرماخوردگی دندان عقل