دوشنبه, ۲۴ دی, ۱۴۰۳ / 13 January, 2025
وبلاگ نویسی و پول
در ژانویه ۲۰۰۷، اریک ناکاگاوا، یک برنامهنویس مقیم هاوایی عکسی از یک گربه چاق در حال لبخند زدن که میتواند به راحتی در اینترنت پیدا شود، در سایتش قرار داد. وی روی این عکس این عبارت را قرار داده بود: «میتوانم یک چیزبرگر داشته باشم؟»
به نظر میرسید این عکس فقط یک جوک باشد. اریک به کارش ادامه داد و چندین پست دیگر به شیوه مشابه با عکسهایی از گربههای زیبا با پانویسهای خندهدار نوشت. پس از آن اریک سایتش را به وبلاگ تبدیل کرد، حالا دیگر بازدیدکنندگان میتوانستند برای پستهایش کامنت بگذارند. ولی همین وبلاگ بیاهمیت، ناگهان بازدیدکننده زیادی پیدا کرد.
ناکاگاوا میدید که ترافیک وبلاگش که آن را با دوستش با نام مستعار Tofuburger ایجاد کرده بود، هر ماه دو برابر میشود. در ماه مارس این وبلاگ ۳۷۵ هزار بازدیدکننده داشت، در آوریل ۷۵۰ هزار نفر از این وبلاگ بازدید کردند و در می، تعداد بازدیدکنندگان به ۵/۱ میلیون نفر رسید. در حال حاضر این وبلاگ روزانه بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار نفر بازدید کننده دارد و قیمت ارزانترین آگهی در این وبلاگ هفتهای ۵۰۰دلار است، در حالی که قیمت گرانترین آگهی در این وبلاگ نزدیک به ۴ هزار دلار است.
داستان «چیزبرگر» یک نمونه و مثال غیرمعمول از موفقیت یک وبلاگ در جلب کردن خوانندگان پرشمار است، وبلاگی که در فاصله کوتاهی بعد از تأسیساش به خوانندگان زیادی دست پیدا کرده است. اما بسیاری از وبلاگهای محبوب دیگر هم چنین شیوه کار و شروع مشابهی داشتند.
در مقابل، بسیاری از وبلاگهای دیگر در گمنامی باقی میمانند و تنها به وسیله عده معدودی خوانده میشوند.
موفقیت اولیه یک وبلاگ میتواند تصادفی باشد، اما تداوم محبوبیت و جلب بازدیدکننده محتاج ترفندهایی است. در مورد مثال ما و وبلاگ چیزبرگر، ناکاگاوا سعی کرد به وبلاگش عملکرد یک جامعه را بدهد و راههایی برای تعامل بیشتر با خوانندگانش پیدا کند. وی ویجیتی در زیر پستهایش قرار داد که خوانندگان میتوانستند به پستها به راحتی نمره یک تا پنج بدهند.
همچنین ابزاری اینترنتی درست کرد که به یاری آن خوانندگان میتوانستند یک عکس را آپلود کنند و بعد برای آن پانویس با فونت و اندازه دلخواه بگذارند. به این ترتیب خوانندگان هم در نوشتن پستها سهیم شدند و چه بسا، عکس یک بازیدکننده الهامبخش بازدیدکننده دیگر در ایجاد یک عکس بامزه میشد.
صرفنظر از موضوعی که وبلاگنویسان مشهور- این ستارگان وبلاگستان- در مورد آن مینویسند، آنها میتوانند از دلمشغولی شخصی خود سود مالی قابل توجهی ببرند.
بیایید مروری داشته باشیم بر تعدادی از وبلاگهای مشهور و محبوب و پولی که صاحبان آنها از طریق وبلاگنویسی به دست میآورند:
▪ وبلاگ BoingBoing؛ این وبلاگ فهرست راهنمای چیزهای عجیب و غریب محسوب میشود. در سال ۹۸ مارک فرونفلدر به همراه همسرش کارلا سینکلر، علاقهمند شدند که وبلاگی در مورد طنز، موضوعات علمی- تخیلی، فناوری و کامپیوتر داشته باشند، «ترافیک BoingBoing به دلایلی که هنوز ما نمیدانیم چه هستند، روز به روز بیشتر و بیشتر شد.»
از صفحات این وبلاگ که همیشه در صدر وبلاگهای پربازدیدشونده تکنوکراتی میایستد، در ماه ژوئن ۲۲میلیون بار این وبلاگ بازدید شد و تعداد بازدیدکنندگان این سایت به ۶/۲ میلیون نفر رسید. صاحب این وبلاگ برای یک آگهی کوچک در این وبلاگ ۳۵۰دلار در هفته دریافت میکند و بهای یک آگهی به صورت « بنر» در این وبلاگ ۲ تا ۳ هزار دلار است.
فرونفلدر میگوید: «حالا ما به جایی رسیدهایم که وبلاگنویسی ما به یک تجارت تبدیل شده است.»
درآمد BoingBoing از محل آگهیها در سال به یک میلیون دلار میرسد.
I Can Has Cheezburger؛ ناکاگاوا با نوشتن پستهایی که فقط حاوی عکسهای احمقانه گربهها با پانویسهای احمقانهتر بود، خیلی زود راه موفقیت را پیمود. در واقع در میان وبلاگهایی که از پلتفرم وردپرس برای انتشار محتوا استفاده میکنند، این وبلاگ در مقام سوم ایستاده است.
حالا ناکاگاوا آنقدر شیفته کارش شده که کار برنامهنویسیاش را رها کرده و به طور تماموقت وبلاگ مینویسد.
این وبلاگ طبق آمار تکنوکراتی در رتبه ۲۶ام وبلاگهای محبوب ایستاده است. قیمت یک آگهی ساده در این وبلاگ هفتهای ۵۰۰دلار است، در حالی که برای یک آگهی ویژه در این سایت باید مبلغ ۵۴۰۰ دلار پرداخت کرد. این وبلاگ در عین حال از سیستم آگهی کلمهای گوگل و سایت AdBrite هم استفاده میکند. تخمین زده میشود این وبلاگ، ماهی ۵۶۰۰ دلار درآمد نصیب صاحبش کند.
ShoeMoney؛ خیلی جالب است که آدم از طریق نوشتن ترفندهای درآمدسازی آنلاین، برای خودش درآمد آنلاین جور کند! Jeremy Schoemaker یک کارآفرین ۳۳ ساله اینترنتی، دقیقاً چنین کاری انجام میدهد. او روزی نیم ساعت صرف نوشتن وبلاگ میکند، وبلاگی که ۲۰ هزار بازدیدکننده دارد و ماهانه ۱۲هزار دلار برای نویسندهاش به ارمغان میآورد.
این وبلاگ همواره در میان ۱۰۰ وبلاگ برتر تکنوکراتی قرار دارد و تا ژانویه ۲۰۰۷ آگهی جذب نمیکرد. البته این وبلاگ فقط ۳ درصد کل درآمد آنلاین Jeremy Schoemaker را تأمین میکند.
Overheard in New York؛ مورگان فریمن یک برنامهنویس کامپیوتر و ۵همکارش به صورت پارهوقت، این وبلاگ را مینویسند. این وبلاگ در واقع منتخب و مجموعهای از کامنتهایی است که به وسیله خوانندگان این وبلاگ گذاشته میشود. محتوای پستهای این وبلاگ از مطالب خندهدار تا مطالب چالشبرانگیز متغیر است.
این وبلاگ در جولای ۲۰۰۳ کار خود را شروع کرد. قیمت یک آگهی ساده در این وبلاگ هفتهای ۳۷۵ دلار است، در حالی که برای درج یک آگهی ویژه فلش در این وبلاگ باید ۶ هزار دلار پرداخت کرد. ماهانه ۶ میلیون از صفحات این وبلاگ به وسیله بازدیدکنندگان مرور میشود و روزانه صد نفر مشترک آن میشوند.
سال قبل پستهای این وبلاگ به صورت یک کتاب به چاپ رسیدند. فریمن آرزو دارد یک شرکت موفق وب ۲ تأسیس کند و آن را میلیونها دلار به فروش برساند. تخمین زده میشود این وبلاگ ماهانه ۸۱۰۰ دلار برای نویسندگانش درآمد داشته باشد.
ترجمه علیرضا مجیدی
منبع: بیزنس ویک
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست