یکشنبه, ۷ بهمن, ۱۴۰۳ / 26 January, 2025
ما و دموکراسی
دموکراسی عبارت است از نظامی که به مردم حق انتخاب می دهد تاکسی را که می خواهند حاکم خود قرار دهند . واشخاص و نظامهایی بر اراده ملت چیره نشوند . دموکراسی این حق را به مردم می دهد تا حاکم خود را مورد بازخواست قرار دهند و یا اینکه هنگام انحراف از جاده صحیح او را عزل نمایند.
ابزار رسیدن به این اهدف که حاصل تلاش فشرده انسان و دست آوردهای تجربه های بشری است عبارت است از انتخابات و نظرسنجی عمومی و برتری یافتن رای اکثریت ،تعداد احزاب سیاسی و حفظ حقوق اقلیت در میدان مبارزه و آزادی مطبوعات ،استقلال قوه قضاییه و نوسانات در قدرت و ...
درتعرف دیگری از دموکراسی می توان گفت عبارت است از سهیم کردن مردم در حکم دادن و مراقبت نمودن از صاحبان قدرت و مشارکت در نتیجه حکم... وقتی دموکراسی برای این اهداف و همراه با این مسائل باشد هیچگونه مغایرتی با برنامه اسلام ندارد . با کتاب و سنت نیز تضادی ندارد و حتی می توان گفت نزدیکترین روشی است که با روح شورا همگن است وبدون تردید می توان آن را به عنوان یک نظام و وسیله تنظیم قدرت و چگونگی رابطه قدرت با ملت بکار برد.
این نظام هیچ تضاد اساسی با نصوص ثابت در اسلام ندارد . بلکه با اجتهادات دانشمندان مشهور معاصری که در میدان متغیرات فعالیت و اجتهاد دارند موافقت می کند و چندین نص و سخن صریح از دستورات و توجیهاتی وجوددارند که خطوط گسترده را برای موضوع قدرت و چگونگی تنظیم رابطه بین آن (قدرت) و مردم ترسیم می کند . تاکید اسلام بر مبداء شورا در زندگی در زندگی اسلامی ، عدالت در حکومت داری ، آزادیهای عمومی و حقوق انسان و همچنین تاکید آن بر طرد ظلم و استبداد و غرور و ضایع کردن حقوق و تحقیر دیگران به همین معنی است .
فهم ما از دموکراسی این است که ابراز داشتیم و با این چنین فهمی آن را می پذیریم و مورد ارزیابی قرار می دهیم . اما اگر دموکراسی در غرب مفهوم دیگری داشته باشد یا دارای یک اساس فلسفی و ایدئولوژی خاصی باشد که عنصر وحی نزد آن ها وجود نداشته باشد آن چیز دیگری است و ما ملزم به این چنین فهم و درک فلسفی از دموکراسی نیستیم. زیرا غرب فهم و درک خود را برای هر چیزی فقط بر اساس خود بشری بنا می کند . کاملاً از وحی بریده و مکانیزم های جدید یگانه مرجع آنهاست . اما ما مسلمانان نیازی به این مرجع فلسفی و ایدئولوژی ربای مفهوم دموکراسی نداریم . بلکه ما به دموکراسی به عنوان یک نظام اجتماعی سیاسی و مکانیزم انتخاب قدرت و مراقبت مردمی و در نتیجه نوسانات قدرت و تنظیم رابطه بین قدرت و ملت نیازمندیم و در همه این زمینه ها جای بررسی و تحقیق به عنوان اجتهاد و ابزار رای و نظر و فهم انسان از وحی محفوظ است ، زیرا جز یک خطوط گسترده و قواعد عمومی هیچ نصوصی از وحی درباره این مسائل نیامده است .
پس منبع و مدار ما در زمینه امور ثابت همچون عقیده و عبادت و کلیات زندگی شرافتمندانه انسانی وحی است و در زمینه هایی که نص وجود ندارد برداشت دانشمندان متخصص و رای و اجتهاد کارساز است .
فهم ما از این مقوله که مردم منبع و مصدر سه قوه مجریه ، مقننه و قضاییه می باشند این است که حق تعیین اشخاص را از میان کسانی که مناسب ، امین ،دانشمند و شایسته برای آن منصب و مسئولیت ها هستند ، دارند و در این زمینه هیچ گونه تفویض الهی صورت نگرفته است و حق تعیین قوای سه گانه و تفویض آن ها به ملت بر می گردد.
اما راه و برنامه و مرجعیت فلسفی و ایدئولوژی ، در نظر ما به اسلام برمی گردد . برنامه ای که قانون آن را وضع کرده و ملت نیز به آن اقرار و اعتراف دارند و هیچ ایرادی در این مسئله در مملکت ما وجود ندارد زیرا اکثریت مردم مسلمان هستندو دین رسمی دولت نیز اسلام است .
پس هیچ لزومی ندارد که کشور ما از محاسن نظام دموکراسی تجربه شده به دلیل نکات منفی آن و آغاز شدنش از سوی دولت های غربی ، محروم بماند . زیرا دموکراسی کلی نیست که قابل تجربه نباشد.با این وصف تاکید می کنیم که دموکراسی به عنوان یک کار بشری و غیر معصوم باقی می ماند که قابلیت پذیرش یا رد آن نیز وجود دارد .
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست