چهارشنبه, ۱۹ دی, ۱۴۰۳ / 8 January, 2025
اضـطـراب امـتـحان
فردی که برای اولین بار در یک جلسه امتحانی حاضر میشود، احساس خاصی را تجربه میکند؛ این احساس برای یک متخصص علوم تربیتی امری کاملاً شناخته شده است.
افراد شرکت کننده حرفهای در امتحانات نیز، با وجود آنکه بارها و بارها در جلسات امتحانی با ظاهری تکراری شرکت میکنند، در موقعیت امتحان دچار اضطرابی خاص میشوند که در اصطلاح به آن ترس امتحان یا اضطراب امتحان گویند.
اضطراب امتحانی نوعی پندار ذهنی است با مشخصههای ساده از جمله:
نبود تمرکز حواس، تردید در مورد تواناییهای خود، واکنش جسمانی نامطلوب و در نهایت افت تحصیلی.
وقتی فرد در یک موقعیت امتحانی دچار نگرانی و تشویش شود، این احساس موجب کاهش عملکرد واقعی او میشود.
احساس اضطراب در انسان امری کاملاً طبیعی و حتی لازم است، اما اگر از حد لازم بگذرد، مشکلساز خواهد شد.
اضطراب در حد کم و معقول، موجب تلاش بیشتر و در نهایت، نتیجهگیری بهتر در امتحان میشود. به این نوع اضطراب، اضطراب تسهیل کننده میگویند.
اگر اضطراب با دلهره و تشویش شدید همراه باشد، اثر منفی بر عملکرد فرد میگذارد مانند فراموش کاری، خطاهای ادراکی و غیره، که به این نوع اضطراب اضطراب ناتوان کننده میگویند. فردی که دچار این نوع اضطراب است نشانههای بارزی را از خود بروز میدهد مانند: بیاشتهایی، ترس از گرفتن نمره کم، عجول بودن در مرور درس و بالاخره همواره از این مطلب نالان است که درس میخواند ولی چیزی نمیفهمد.
متخصصان علوم تربیتی برای این نوع اضطراب، دلایل بسیاری را ذکر میکنند مانند: سختگیری بیش از حد والدین برای گرفتن نمره بیست، رقابت خارج از قاعده دانش آموزان با یکدیگر و مقایسه کردن نابجای آنها برای گرفتن نتیجه بهتر.
والدین مضطرب، اضطراب خود را خواسته و یا ناخواسته به فرزندان خود منتقل میکنند.
راههای کاهش اضطراب:
ـ به فرزندان و دانش آموزان خود یادآوری کنیم همواره توکل به خدا در شروع هر کاری آرامش دهنده دلها است.
ـ همیشه در حد توانایی فرزندانمان از آنها انتظار داشته باشیم و تلاشهای حتی کوچک آنها را تشویق کنیم.
ـ عملکرد فرزندانمان را با خودشان مقایسه کنیم در صورت پیشرفت امروز او نسبت به قبل او را تشویق کنیم و در غیر این صورت به دنبال علل مشکل باشیم.
ـ دانش آموزان باید روش درست و مستمر درس خواندن را یاد بگیرند. این کار مانع آن میشود که درسهای آنان تا شب امتحان روی هم انباشته شود.
ـ فضای شاد و آرام خانه مخصوصاً در ایام امتحان میتواند به درس خواندن دانش آموزان کمک کند.
ـ حتی در ایام امتحان نیز دانش آموز به زمانی مناسب برای تفریح و بازی احتیاج دارد.
ـ تنظیم زمان خواب، یعنی به موقع خوابیدن و به موقع بیدار شدن کمک میکند دانش آموز از لحاظ جسمانی شادابتر باشد.
ـ برنامه امتحانی را باید در مکانی مناسب نصب کنیم و روی هر امتحانی که به پایان میرسد، خط بکشیم. این کار در ایجاد انگیزه برای درس خواندن و احساس نزدیک شدن به پایان امتحانات کمک میکند.
ـ و بالاخره آن که کسب نمره بد به معنای بد بودن دانشآموز نیست، فقط به این معنااست که آن دانش آموز در آن درس خاص کم کار بوده نه چیز دیگر.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست