پنجشنبه, ۱۴ تیر, ۱۴۰۳ / 4 July, 2024
نابلدی هایمان را که پاسخ می دهد ؟ !
![نابلدی هایمان را که پاسخ می دهد ؟ !](/web/imgs/16/96/vm6so1.jpeg)
...و از دوره کودکی که خود را می کاویدم تا به معرفت انسانی دست یابم ، یاد دارم که نه من ، بلکه همسالان من هم با معضل کمبود و عدم کیفیت محصولات فرهنگی دست و پنجه نرم می کنند .... و هنوز امروزه این توشه نافرهنگی مان را با خود همچنان به این سو و آن سو می کشیم . به حقیقت چرا جامعه تولیدگران فرهنگی ما توجه ویژه ای به نوآموزان کودک و نوجوان توجه ندارد .! به یقین یکی از دلایل این است که هنوز این قشرجامعه مان را باور نکردیم و یه نیازهایشان به ضرورت نمی نگریم . البته نگارنده حرکت هایی که در این راستا به انجام رسیده است را ناچیز قلمداد نمی کند و چه بسا دست مریزادی نثار تلاشگرانی که سخت کوشانه همت کردند تا کورسویی از این چراغ فرهنگی همچنان روشن بماند ، پیشکش می نماید . . اما گفتنی است که پیکره زخم خورده فرهنگ و هنر حوزه کودک و نوجوان با این حرکت های مقطعی درمان نمی شود .
این بیماری را باید با برنامه ریزی کارشناسی شده حل کرد . تشکلی که جنس روحی ، ذهنی و روانی و زبانی کودک را بشناسد . نه اینکه هر که تحصیلات ادبیات اش را به پایان رساند با ذهنیت اینکه تولید کالای فرهنگی برای کودکان و نوجوانان ، ساده و از سر تفنن است ، اثری را خلق کند .شمار وافری از روزنامه نگاران و نویسندگان اهل فکر بارها این اصل مهم را یاد آوری کرده اند ، تمامی مراکز آموزشی که با این گروه سنی سروکار دارند وظیفه خطیرشان را به راستی جامه عمل بپوشانند و دست اندرکاران فرهنگی برای تولیدات ناب فرهنگی [ موسیقی کودک ، تئاتر کودک ، سینمای کودک ، کتاب کودک و ... ] برنامه ریزی بلند مدت ، میان مدت و کوتاه مدت داشته باشند [ صد البته که این برنامه ریزی های ما همیشه به شعار گرایی منتهی می شود ... اما همچنان در انتظاریم ] مطالعات ثابت کرده که در دیگر کشورهای توسعه یافته دنیا ابتدایی ترین برنامه ریزی فرهنگی را در جامعه انسانی مختص قشر کودک و نوجوان است چرا که این نوگلان هستند که به آینده ما معنا خواهند بخشید . در دیگر نقاط دنیا آثار ناب فرهنگی این قشر را در انظار عموم به نمایش می گذارند و چه بسا فستیوال های بزرگ جهانی بر پا می دارند و ... و ما هنوز اندر خم یک کوچه ایم .... درد و فهم آسیب های فرهنگی قشر کودک و نوجوان در یک پاراگراف درمان نمیشود و تنها راه حل سکوتی است که برویم و به راستی برای جهان فکری آنان لحظه ای به تفکر بنشینیم ... اما افسوس که همچنان بیست میلیون کودک و نوجوان در انتظاز تغذیه فرهنگی اند و ما هنوز به تجارت های فرهنگی می اندیشیم . به راستی نایلدی های ما را در قبال نا تلاشگری هامان که پاسخ می دهد و در فردای دیگر چه جواب مجاب کننده ای برای اذهان کودکان و نوجوانان تهی از معنا داریم ؟ ... من حیرانم !
سعید گودرزی
منتقد و روزنامه نگار
دورههای مدیریتی دانشگاه تهران
ویزای تضمینی ایتالیا کانادا
فروش انواع ژنراتور دیزلی با ضمانت نامه معتبر
انتخابات ریاست جمهوری مسعود پزشکیان سعید جلیلی انتخابات انتخابات ریاست جمهوری 1403 ایران انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم جلیلی مناظره مناظره انتخاباتی دولت ریاست جمهوری
هواشناسی پلیس تهران قتل اصفهان شهرداری تهران وزارت بهداشت قوه قضاییه حوادث خانواده آموزش و پرورش سازمان هواشناسی
خودرو مسکن تورم قیمت طلا قیمت دلار بازار خودرو قیمت خودرو قیمت سکه دلار دولت سیزدهم بازار سرمایه بورس
تلویزیون سینما محرم بازیگر تئاتر علیرضا قربانی سینمای ایران تخت جمشید سارا بهرامی رسانه ملی کنسرت دفاع مقدس
ماهواره کنکور ۱۴۰۳
رژیم صهیونیستی روسیه فلسطین جو بایدن ترکیه دونالد ترامپ غزه جنگ غزه آمریکا اسرائیل فرانسه چین
پرسپولیس فوتبال استقلال یورو 2024 سپاهان باشگاه پرسپولیس کریستیانو رونالدو باشگاه استقلال تیم ملی پرتغال جام ملت های اروپا لیگ برتر لیگ برتر ایران
هوش مصنوعی گوگل موبایل اینترنت نمایشگاه الکامپ سامسونگ اینستاگرام اپل عیسی زارع پور ایرانسل فیبرنوری ربات
تب دنگی کاهش وزن برنج خواب سرطان مغز گلابی دیابت مو بارندگی