پنجشنبه, ۱۸ بهمن, ۱۴۰۳ / 6 February, 2025
وقتی BMW وارد میدان شد
![وقتی BMW وارد میدان شد](/web/imgs/16/155/vsw1y1.jpeg)
آنچه امروزه به عنوان شرکت بی.ام.دبلیو در دنیا شناخته میشود سابقهای طولانی دارد که آغاز فعالیتهای آن در عرصه تولید قطعات موتوری به سال ۱۲۹۶ خورشیدی بازمیگردد، اما تا ۱۲ سال بعد خبری از ساخت خودرو در آن شرکت نبود.
در حقیقت طی ۱۲ سالی که از آغاز فعالیتهای اصلی این شرکت تا ساخت نخستین خودرو میگذشت، عمده فعالیتهای آن روی ساخت قطعات هواپیما متمرکز بود که عمدتا مربوط به حضور آلمانها در جنگ جهانی اول بود. اما با ساخت نخستین خودرو، رویه جدیدی در بی.ام.دبلیو آغاز شد که امروزه با گذشت بیش از ۸۰ سال و بهرغم اصلاحات بنیادین قابل توجهی همچنان ادامه دارد. Dixi۳/۱۵p نخستین خودروی ساخت بی.ام.دبلیو است که آینده صنعت اتومبیلسازی را عوض کرد و از آن به عنوان مادر خط تولید خودروهای این شرکت آلمانی یاد میشود.
در پاییز سال ۱۳۰۸ خورشیدی، کارخانه آلمانی کوچکی به نام فاقزوگ فابریک آیسناخ که تا آن موقع دوچرخه، موتورسیکلت و نوعی سیستم موتوری بسیار ساده تولید میکرد با شرکت بی.ام.دبلیو تلفیق شد.
تا پیش از ادغام، این کارگاه کوچک نوعی خودروی بسیار ابتدایی و ساده موسوم به Dixi تولید میکرد که پس از آغاز به کار بی.ام.دبلیو در محل این کارخانه تولید آن پایان یافت، اما زیربنایی شد برای طراحی نخستین خودروی شرکت بی.ام.دبلیو که نسخه بهروزشدهای از Dixi بود و با نام Dixi۳/۱۵p و به عنوان نخستین خودروی بی.ام.دبلیو به بازار عرضه گردید. این اتومبیل تنها ۱۵ اسب بخار قدرت داشت اما همین میزان هم برای خبرسازشدن آن کافی بود. تا مدتها تصاویر Dixi۳/۱۵p بر روی صفحه نخست روزنامههای سیاه و سفید آن دوران اروپا جاخوش کرده بود چون صحبت از سیستم حمل و نقلی بود که مردم را با سرعت و امنیت مناسبی جابهجا میکرد. تا ۳ سال بعد و در قالب سریهای DA۱ تا DA۴ بالغ بر ۲۵ هزار دستگاه از این خودرو تولید شد که در نوع خود رقم قابل توجهی محسوب میگردید.
Dixi۳/۱۵p ۴ سیلندر بود و موتور کوچکش با استفاده از آب خنک میشد. حداکثر سرعت نخستین مدل این خودرو نیز در نوع خود جالب توجه بوده است؛ ۷۵ کیلومتر بر ساعت! اما با گذشت ماههای نخست، اصلاحاتی در ساختار موتوری و بدنه آن صورت گرفت به طوری که در سال ۱۹۳۰ یکسری از این خودروها در مسابقات پیست شرکت کردند. در آن زمان در معدود مسابقاتی که در پیستهای ساده و نهچندان طولانی اروپا برگزار میشد عمدتا از Dixi۳/۱۵p و نسخههای مختلف آن استفاده میشد.
در همان سال این خودرو نخستین موفقیتهای خود در مسابقات پیست را به دست آورد تا مهندسان بی.ام.دبلیو با امیدواری بیشتری به توسعه فناوری ساخت این خودرو ادامه دهند.
با ساخت نخستین خودرو، رویه جدیدی در شرکت بی.ام.دبلیو آغاز شد که امروزه با گذشت بیش از ۸۰ سال و بهرغم اصلاحات بنیادین قابل توجهی همچنان ادامه دارد
براساس اسناد و شواهد موجود، شتاب اولیه خودرو نیز چشمگیر بوده است. نخستین خودروی ساخت بی.ام.دبلیو صفر تا ۴۰ کیلومتر بر ساعت را در ۱۰ ثانیه طی میکرد. اینکه چرا در ۸۰ سال پیش شتاب اولیه را بر مبنای فرمول فعلی یعنی صفر تا ۱۰۰ نمیسنجیدند کاملا روشن است چون در آن دوران خودرویی ساخته نمیشد که حداکثر سرعت آن به ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد! این خودرو در هر ۱۰۰ کیلومتر مسافتی که میپیمود، تنها ۵/۵ لیتر سوخت مصرف میکرد، رکوردی که شاید باور آن باتوجه به ساخت ساده موتورهای آن زمان برای بسیاری سخت باشد.
سری نخستین این خودرو یعنیDA۱ دچار برخی اشکالات اساسی بود که شاید مهمترین آنها به سیستم ترمز این اتومبیل مربوط میشد. در اوایل سال ۱۳۰۹ خورشیدی، نسخه DA۲ رونمایی و جایگزین مدل اول شد. مهمترین تغییری که در مدل جدید دیده میشد بهبود عملکرد ترمزها در هر چهار چرخ آن و با استفاده از پدال بود.
در مدل اول این خودرو ترمزها تنها در چرخهای عقبی دیده میشد. در مدل جدید تایرها کمی بزرگتر شده بودند و در بخش قابل توجهی از بدنه آن نیز فولاد به کار رفته بود. البته در آن سالها تایرهایی که برای خودروهای تولیدی به کار گرفته میشدند از نوع تایرهای موتورسیکلتی بودند که وجود میلههای متعدد در قسمت داخلی بر استحکام تایر میافزود. تایرهایی که برای Dixi۳/۱۵p به کار گرفته میشدند نیز از همین نوع بودند.
پروژه Dixi۳/۱۵p برای بی.ام.دبلیو آغاز یک دوره موفق تاریخی محسوب میشد. مهندسان این شرکت تنها ۳ سال بعد نخستین خودروی ۶ سیلندر ساخت بی.ام.دبلیو موسوم به ۳۰۳ Limousine را روانه بازار کردند. این خودرو را که از جهات گوناگون میتوان مدل بزرگتری از Dixi۳/۱۵p نامید دارای حداکثر سرعتی در حدود ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت بود.
این برای نخستین بار بود که بی.ام.دبلیو خودرویی میساخت که عقربه کیلومترشمار آن به عدد ۱۰۰ میرسید! البته شمار دستگاههایی که از آن تولید شد با نخستین خودروی ساخت بی.ام.دبلیو قابل قیاس نبود. مهندسان این شرکت تنها ۲۳۰۰ دستگاه از ۳۰۳ Limousine را ساختند و گفته میشود تنها چند دستگاه از این خودرو در گوشه و کنار جهان در قالب بخشی از دارایی کلکسیوندارها وجود دارد.
پس از این دو خودرو به نظر میرسید کار مهندسان بی.ام.دبلیو تازه شروع شده است. برخی کارشناسان خودرو معتقدند انگار آنها (مهندسان بی.ام.دبلیو) تازه از خواب بیدار شده بودند. ارائه ۲ محصول تاریخی ۱-۳۱۵ Roadster و ۱-۳۱۹ Roadster که تا ۱۵۰ کیلومتر بر ساعت سرعت داشتند، جهش تاریخی و البته سریعی در دنیای خودروسازی محسوب میشد.
موتور این خودروهای جدید بسیار طویل بود و تقریبا به ۵/۱ متر میرسید. همین ظاهر کشیده و متفاوت این دو خودرو بود که تا سالها باعث اعطای عنوان پرافتخار خودروی لوکس در بسیاری از مناطق اروپا به این دو مدل شده بود.
بدون شک برای مهندسان بی.ام.دبلیو که تنها در مدت ۶ سال حداکثر سرعت خودروهای تولیدشده خود را از ۷۵کیلومتر بر ساعت به ۱۵۰کیلومتر بر ساعت یعنی دقیقا ۲برابر رسانده بودند، یک موفقیت بزرگ و ارزشمند محسوب میشد.
از سال ۱۳۰۸ که نخستین خودروی ساخت بی.ام.دبلیو رونمایی شد تا به امروز بالغ بر ۳۰۰ مدل خودروی متنوع در این شرکت طراحی و ساخته شدهاند. برخی از این خودروها همچون: BMW X۳,BMW Series ۷ ,BMW ۳۱۶،
BMW ۳۳۵i Convertible را به عنوان نقاط عطف پروژه ساخت خودرو در این شرکت به شمار میآورند، اما در میان هیاهوی تمامی این خودروهای مدرن طراحی، ساخت و عملکردDixi۳/۱۵p شاهکاری منحصربهفرد محسوب میشود.
بسیاری از کارشناسان خودرو، فرآیند طراحی و ساخت Dixi۳/۱۵p را یکی از طلاییترین دوران تاریخ بی.ام.دبلیو میدانند، دورانی که گرچه عملا آغاز حیات این خودروساز آلمانی به شمار میآید اما موفقیتهای به دست آمده در آن، راه را برای توسعه دامنه فعالیتهای این شرکت و طراحی نسلهای مدرنتر در دهههای بعدی هموار کرد.
مهدی پیرگزی
منبع: conceptcarz
netcarshow
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست