یکشنبه, ۷ بهمن, ۱۴۰۳ / 26 January, 2025
مجله ویستا

بسته امنیت موتورسواری


بسته امنیت موتورسواری

راندن یک موتور سیکلت در نگاه اول کار خیلی ساده ای به نظر می رسد

راندن یک موتور سیکلت در نگاه اول کار خیلی ساده‌ای به نظر می‌رسد. اما اگر بخواهیم منصفانه به قضیه موتور و موتورسواری نگاه کنیم، باید اعتراف کنیم که راندن این وسیله چندان کار ساده‌ای نیست و با توجه به این‌که بیشتر در معرض خطر تصادف است، اتفاقا کار سختی‌ است. با توجه به افزایش کاربرد این وسیله‌ نقلیه که واقعا گاهی آدم آرزو می‌کند به جای اتومبیل، یکی از این موتورهای خوشگل داشته باشد (خصوصا وقتی عجله داری، اما تا جایی که چشمت کار می‌کند ترافیک است و ترافیک و یا وقتی می‌بینی کل سهمیه داخل کارت سوختت در یک باک تمام می‌شود) آن وقت نمی‌توان به راحتی از بعضی حسن‌های موتور‌سیکلت گذشت. حالا برای اینکه به قول معروف «نه سیخ بسوزد و نه کباب!!» بیایید این چند نکته ساده را رعایت کنید تا بتوانید با امنیت بیشتری موتورسواری کنید و این‌قدر مادرتان را جوش ندهید که از قدیم گفته‌اند: «بهشت زیر پای مادران است!»

نمی‌دانم که شما برای خرید موتورسیکلت‌تان چه‌قدر هزینه کرده‌اید اما مطمئنا هزینه‌ای که رعایت تمام نکات زیر برای‌تان به وجود می‌آورد، اصلا قابل مقایسه با هزینه خرید موتورتان و حفظ سلامتی و جانتان نیست. این نکته را به خاطر داشته باشید که طبق آمار ارائه شده توسط معاونت راهنمای و رانندگ نیرو انتظام، در سال ۱۳۹۰، ۵۶ درصد کشته‌ها و مجروحان تصادفات را موتورسواران تشکیل داده‌اند.

● سرخودتان کلاه «ایمنی» بگذارید

مهمترین ابزار ایمنی برای یک موتورسوار، وسیله ساده‌ایست به نام کلاه کاسکت. طبق آمار، ۷۵درصد از مصدومان سوانح رانندگی بر اثر ضربه به سر و گردن، جان خود را از دست می‌دهند.

در کل، ۳ تیپ کلاه وجود دارد: کلاه ایمنی با پوشش کامل، پوشش سه چهارم و پوشش یک دوم.

● برای انتخاب یک کلاه ایمن

به این نکات توجه کنید:

▪ در برابر برخورد با اشیا مقاوم باشد؛

▪ توانایی جذب ضربات را داشته باشد

▪ و آنها را به سر فرد انتقال ندهد؛

▪ ضد آب باشد؛

▪ کاملا استاندارد و گارد فک داشته

▪ و بند کلاه هم سالم باشد؛

▪ دارای بندها و تسمه‌هایی در داخل کلاه باشد که فاصله این بندها از جدار داخلی کلاه از ۵/۲ تا ۱۸/۳ سانتی‌متر باشد؛

همچنین کلاه ایمنی باید دارای کاتالوگی باشد که در آن نام کارخانه سازنده و دسته‌ای (Class) که کلاه در آن قرار می‌گیرد و استاندارد تأیید‌کننده آن آمده باشد.

در ضمن، کلاه‌های چینی وارداتی که با قیمت ارزان به فروش می‌روند را نخرید چون بود و نبودشان فرقی ندارد و استفاده از کلاه «کپ» به جای آن‌ها مفیدتر است.

● گواهینامه موتورسیکلت

حتما می‌دانید که چند سالی است اخذ گواهی‌نامه برای راندن موتور، اجباری شده است. حالا به اینکه بچه محل‌های‌تان معتقدند این کارها سوسول‌ بازی‌ است کاری نداریم، اما این خیلی عاقلانه است که برای موتورسواری، ابتدا مهارت آن را کسب کنید. مراحل دریافت گواهینامه موتورسیکلت مثل خودرو است و شما باید در آزمون آئین‌نامه و توشهری (از نوع موتورسیکلتی!) قبول شوید، که به آن راحتی که فکر می‌کنید هم نیست. در ضمن داشتن حداقل ۱۸ سال سن و تأیید سلامتی جسمی و خصوصا روانی!!، از شروط دریافت گواهینامه موتور است.

▪ کل هزینه (البته بدون دوره آموزشی): ۶ هزار تومان

● لباس ویژه موتورسواری

این لباس بیشتر به درد عاشقان سرعت و موتورسواری می‌خورد تا مردم عادی. این لباس‌ها در دو نوع ژاکت و شلوار جدا و سرهم وجود دارند، در برابر ضربه و ساییدگی مقاوم است و با ضربه‌گیرهایی که در آن تعبیه شده است، از تمام بدن و مخصوصا ستون فقرات، به خوبی محافظت می‌کند.

● بیمه و نصب پلاک ملی

این مورد هم از ضروریات است. اگر می‌خواهید سر چهارراه، افسر راهنمایی موتورتان را به بالای این وانت آبی‌ها منتقل نکند، حتما یک فکری برای بیمه موتورتان بکنید. شرکت‌های خیلی زیادی هستند که برای دوره‌های ۱۵ روزه به بالا، موتورتان را بیمه می‌کنند. اگر هم خوب رانندگی کنید و تصادف نداشته باشید، کلی تخفیف برای‌تان در نظر می‌گیرند. شرکت‌های بیمه‌گذار تا سقف ۶۰ میلیون تومان برای صدمات جانی و تا سقف ۵/۱ میلیون تومان برای خسارت وسیله نقلیه‌تان به شما پرداخت می‌کنند.

چند سالی هست که طرح پلاک ملی به اجرا درآمده و هر مالک موتورسیکلت، باید یک پلاک اختصاصی داشته باشد.

▪ هزینه بیمه‌نامه: به‌طور متوسط سالانه ۷۰۰۰۰ تومان.

▪ هزینه نصب پلاک: ۷هزار تومان

● کفش ویژه موتورسواری

این کفش دارای استانداردهای مخصوص موتورسواری است و با گارد و ضربه‌گیر خود، از تمامی قسمت‌های پا، مخصوصا قوزک و انگشتان محافظت می‌کند. هزینه: ۷۵ تا ۱۵۰ هزار تومان

نویسنده: محمدمهدی اعتمادی