یکشنبه, ۳۰ دی, ۱۴۰۳ / 19 January, 2025
امام حسین علیه السلام از نگاه دکتر شریعتی
دكترعلی شریعتی متفكر و اندیشمندی بود كه در یك دوره تاریخی، تأثیر فزایندهای بر روی نهضت اسلامی گذاشت. شهید دكتر بهشتی با اشاره بدین موضوع، حق مطلب را ادا میكند:
«دكتر در طول چند سال حساس، هیجان مؤثری در جوّ اسلامی و انقلاب اسلامی به وجود آورد و در جذب نیروهای جوان درس خوانده و پر شور و پر احساس به سوی اسلام اصیل، نقش سازندهای داشت و دلهای زیادی را با انقلاب اسلامی همراه كرد. این انقلاب و جامعه باید قدردان این نقش مؤثر باشد.»(۱)
آثار دكتر شریعتی از فراز و فرودهای بسیاری برخوردار است؛ برخی آثار وی همچون «اسلامشناسی متعهد با مخاطبهای آشنا» و «تشیع علوی، تشیع صفوی» دارای ضعفهای ساختاری و اساسی میباشد، و برخی از آثار وی از جمله «علیعلیه السلام»، «فاطمه، فاطمه است» و «نیایش» را باید در رده كتاب های خوب و تأثیرگذار وی محسوب كرد.
برخی از سخنرانیها و نوشتههای دكتر شریعتی در مورد شهادت امام حسینعلیه السلام و حادثه كربلا، از جمله آثار خوب وی به شمار میرود. در این نوشتار سعی خواهیم نمود به حدّ وسع خود، دیدگاه دكتر شریعتی را در این موارد به تصویر كشیم:
شهید در لغت، به معنای حاضر، ناظر، به معنای گواه و گواهی دهنده و خبر دهنده راستین و امین و هم چنین به معنی آگاه و نیز به معنی محسوس و مشهود، كسی كه همه چشمها به او است و بالاخره به معنی نمونه، الگو و سرمشق است.
۱. شهید
نوع فهم دكتر شریعتی از مفهوم عالی شهید، برداشتی خالص، عمیق و ناب از فرهنگ اصیل اسلامی است. وی در تعریف كلمه «شهید» میگوید:
"شهید در لغت، به معنای حاضر، ناظر، به معنای گواه و گواهی دهنده و خبر دهنده راستین و امین و هم چنین به معنی آگاه و نیز به معنی محسوس و مشهود، كسی كه همه چشمها به او است و بالاخره به معنی نمونه، الگو و سرمشق است."(۲)
«شهید» زنده، جاوید، حماسه ساز، عارف، آگاه، انتخابگر و روزی خوار نعم الهی است و این اصیلترین دریافت از متون و فرهنگ اسلامی به شمار میرود، چنانچه قرآن كریم نیز بدان اشاره میكند. دكتر شریعتی در جای دیگر مینویسد:
"شهید، قلب تاریخ است؛ هم چنان كه قلب به رگ های خشك اندام، خون، حیات و زندگی میدهد، جامعهای كه رو به مردن میرود، جامعهای كه فرزندانش ایمان خویش را به خویش، از دست دادهاند و جامعهای كه به مرگ تدریجی گرفتار است، جامعهای كه تسلیم را تمكین كرده است، جامعهای كه احساس مسئولیت را از یاد برده است و جامعهای كه اعتقاد به انسان بودن را در خود باخته است و تاریخی كه از حیات و جنبش و حركت و زایش بازمانده است؛ شهید همچون قلبی، به اندامهای خشك مرده بیرمق این جامعه، خون خویش را میرساند و بزرگترین معجزه شهادتش این است كه به یك نسل، ایمان جدید به خویشتن را میبخشد. شهید حاضر است و همیشه جاوید؛ كی غائب است؟"(۳)
بخش فوق بیشتر رویكردی كربلایی دارد، بدین معنا كه دكتر با نگاه به شهیدان كربلا و فضای حاكم بر آن، به وصف شهید پرداخته است و الا همیشه اینگونه نیست كه در جامعهای منحط و رو به عقب، سیمای تابناك شهید رخ نماید. شهدای جهادهای نبی اكرم صلی الله علیه و آله و امام علیعلیه السلام شاهد این ادعاست. البته مرحوم شریعتی بدین موضوع پرداخته است كه در جای دیگر بدان اشاره میكنیم.
یكی از بهترین و حیات بخشترین سرمایههایی كه در تاریخ تشیع وجود دارد، شهادت است.
۲. شهادت
شهادت، بُرندهترین سلاحی است كه هیچ دشمنی را یارای مقاومت در برابر آن نیست، مرحوم شریعتی در این باره بحثهای مبسوطی دارد كه برای رعایت اختصار، به گزیدههایی از آن اشاره میكنیم.
"یكی از بهترین و حیات بخشترین سرمایههایی كه در تاریخ تشیع وجود دارد، شهادت است."(۴)
"در فرهنگ ما شهادت، مرگی نیست كه دشمن ما بر مجاهد تحمیل كند. شهادت مرگ دلخواهی است كه مجاهد با همه آگاهی و همه منطق و شعور و بیداری و بینایی خویش، خود انتخاب میكند!... شهادت، در یك كلمه - بر خلاف تاریخهای دیگر كه حادثهای است و درگیری است و مرگ تحمیل شده بر قهرمان است و تراژدی است - در فرهنگ ما، یك درجه است، وسیله نیست؛ خود هدف است، اصالت است؛ خود یك تكامل، یك علو است؛ خود یك مسئولیت بزرگ است؛ خود یك راه نیم بُر به طرف صعود به قله معراج بشریت است و یك فرهنگ است."(۵)
امروز این سخنان با پشتوانه سرمایه عظیم انقلاب، جنگ تحمیلی و اندیشههای ناب حضرت امام قدس سره برای نسل جدید، عادی و جا افتاده شده است؛ لیكن در اواخر سال ۵۰ كه این سخنرانیها ایراد شده، فضای فكری جامعه دست خوش تحولات اساسی بود و لزوم ارائه مفاهیم «حماسی اسلامی» به زبان روز و متناسب با زمان، به شدت احساس میشد.
علاوه بر این، خفقان و امنیت پلیسی حاكم بر آن دوره تاریخی، بیانگر شهامت و شجاعت سخنران است؛ به طوری كه بعد از سخنرانی «پس از شهادت» در مسجد جامع نارمك، حاضران تظاهرات با شكوهی برپا كردند.
مرحوم شریعتی شهادت را به دو بخش حمزهای و حسینی تقسیم میكند. شهید مطهری نیز از منظری دیگر، بدان میپردازد؛ وی در این مورد مینویسد: "جناب حمزه، سیدالشهدای زمان خودش است و امام حسینعلیه السلام سیدالشهدای همه زمانها است."(۶)
دكتر شریعتی در این باره میگوید: "ما دو نوع شهید داریم؛ سمبل یكی حمزه سیدالشهداء، و سمبل دیگری امام حسینعلیه السلام است."(۷)
برای روشن شدن تقسیم بندی فوق، مستقلاً به هر كدام میپردازیم.
در شهادت حسینی، شهید با خوب مردن پیروز میشود و در شهادت حمزهای، با خوب كشتن. در شهادت حسینی، شهید با شكست ظاهری از دشمن پیروز میشود و در شهادت حمزهای، شهید با پیروزی بر دشمن. در شهادت حسینی، وظیفه اولیه شهید، شهادت است و در شهادت حمزهای، وظیفه اولیه شهید، مجاهدت و تلاش برای شكست دشمن است.
شهادت حمزهای
«حمزه یك قهرمان مجاهد است كه برای پیروزی و شكستن دشمن رفته، شكست خورده و كشته و شهید شده است... حمزه و سایر مجاهدان برای پیروزی آمده بودند - البته با احتمال این كه اگر هم مرگ شده، شد - و هدفشان پیروزی و شكستن دشمن بود... بنابراین شهید حمزهای و شهادت حمزهای، عبارت است از مردی و كشته شدن مردی كه آهنگ كشتن دشمن كرده است."(۸)
دكتر شریعتی شهدای حمزهای را مجاهدانی میداند كه نه برای شهید شدن، كه كشتن و شكست دادن دشمن به میدان جهاد شتافتهاند و شهادت، آنها را انتخاب كرده و روزی آنها شده است. به عبارتی وظیفه اولیه اسلامی شهدای حمزهای، شكست دشمن و حفظ اردوگاه اسلام است، لیكن قضای الهی بر سرنوشت ایشان، شهادت نوشته است. بنابراین، شهید حمزهای آرزومند شهادت است ولی در پی آن نمیباشد؛ چرا كه وظیفه اولیه خود را شكست دادن دشمن میداند. و در صورت لزوم، از شهادت استقبال میكند.
●شهادت حسینیعلیه السلام
"شهادت حسینی كشته شدن مردی است كه خود برای كشته شدن خویش قیام كرده است... امام حسینعلیه السلام از مقوله دیگری است؛ او نیامده است كه دشمن را با زور شمشیر بشكند و خود پیروز شود، و بعد موفق نشده و یا در یك تصادف یا ترور توسط وحشی، كشته شده باشد. این طور نیست، او در حالی كه میتوانسته است در خانهاش بنشیند و زنده بماند، به پا خاسته و آگاهانه به استقبال مردن شتافته و در آن لحظه، مرگ و نفی خویشتن را انتخاب كرده است... امام حسینعلیه السلام یك شهید است كه حتی پیش از كشته شدن خویش به شهادت رسیده است؛ نه در گودی قتلگاه، بلكه در درون خانه خویش، از آن لحظه كه به دعوت ولید - حاكم مدینه - كه از او بیعت مطالبه میكرد، «نه» گفت، این، «نه» طرد و نفی چیزی بود كه در قبال آن، شهادت انتخاب شده است و از آن لحظه، حسین شهید است."(۹(
سمبل شهادت حسینی در این تعریف، تنها سلاح پیروز است. البته شهادت حسینی شرایط ویژه خود را میطلبد. وقتی ظلم، انحطاط و انحراف همه گیر میشود و ارزشهای والای اسلامی مسخ میگردد و موعظهها بر گوشهای سنگین كارگر نمیافتد؛ حسین با همه دانایی به عدم توانایی خود در پیروزی ظاهری بر دشمن، علناً به پیشواز مرگ میرود و با انتخاب شهادت، بزرگترین كاری را كه میشد كرد، انجام میدهد.
ثمره شهادت امام حسینعلیه السلام آگاهی و بازگشت مردم به هویّت اصیل اسلامی و زدن داغ رسوایی كُشتن فرزند رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم بر پیشانی كریه حكومت یزید است.در شهادت حسینی، وظیفه اولیه اسلامی برای یاری دین خدا، شهادت است؛ در این جا مجاهد فیسبیلالله با شهادت خود، دین خدا را یاری میكند. شهادت عمار یاسر نیز از این قبیل است؛ لیكن انعكاس شهادت اباعبدالله الحسینعلیه السلام به دلایلی گسترده و خارج از ظرف زمان است.
در شهادت حسینی، شهید با خوب مردن پیروز میشود و در شهادت حمزهای، با خوب كشتن. در شهادت حسینی، شهید با شكست ظاهری از دشمن پیروز میشود و در شهادت حمزهای، شهید با پیروزی بر دشمن. در شهادت حسینی، وظیفه اولیه شهید، شهادت است و در شهادت حمزهای، وظیفه اولیه شهید، مجاهدت و تلاش برای شكست دشمن است.
۳. امام حسینعلیه السلام
تأثیر اباعبدالله الحسینعلیه السلام بر روی اندیشههای دكتر شریعتی و خلق روح حماسی و نگاه حسینی وی، در همه آثارش به وضوح دیده میشود. بازتاب حماسه حسینی در جولان فكر و روحیه وی بسیار گسترده، شورانگیز و عمیق میباشد؛ به طوری كه بسیاری از جریانات سیاسی و اجتماعی و رویدادهای تاریخی را با رویكرد به «حادثه كربلا» تحلیل و ارزیابی میكند. پرداختن به عاشورای حسینی از منظر دكتر شریعتی بیشتر انعكاس یك قریحه قوی، احساس شورانگیز و ترجمان روح حماسی و بیتاب اوست. این بخش در زوایای مختلفی قابل مدح است، كه اختصاراً به چند مورد از آن میپردازیم:
الف) شرایط نهضت امام حسینعلیه السلام
"شكل مبارزهای كه حسین انتخاب كرده، قابل فهمیدن نیست مگر این كه اوضاع و شرایطی كه حسین در آن شرایط، قیام خاصّ خودش را آغاز كرد، فهمیده بشود... اكنون حسین مسئول نگاهبانی انقلابی است كه آخرین پایگاههای مقاومتش از دست رفته است و از قدرت جدش و پدر و برادرش، یعنی حكومت اسلام و جبهه حقیقت و عدالت، یك شمشیر برایش نمانده و حتی یك سرباز! سالهایی است كه بنیامیه همه پایگاههای اجتماعی را فتح كرده است."(۱۰)
اسلام در این زمان، چون پوستین وارونه شده است؛ ارزشهای اسلامی رنگ باخته و دین با حاكمیت افراد فاسد و غاصب، رو به انحطاط و انحراف میرود. امام حسینعلیه السلام در چنین شرایطی برای اصلاح دین جدش قیام میكند؛ از یك سو، نیرویی برای تغییر وضع موجود ندارد و از دیگر سو، در سكوت خود مشعل امیدی نمیبیند. بنابراین، با تنهاترین و برندهترین سلاح، سلاح شهادت، به رویارویی با یزید، مظهر باطل میشتابد و با شهادت خویش بر آنها پیروز میشود.
این كه حسین فریاد میزند - پس از این كه همه عزیزانش را در خون میبیند و جز دشمن كینه توز و غارتگر در برابرش نمیبیند - فریاد میزند كه: «آیا كسی هست كه مرا یاری كند و انتقام كشد؟» «هل من ناصر ینصرنی؟»؛ مگر نمیداند كه كسی نیست كه او را یاری كند و انتقام گیرد؟ این «سؤال»، سؤال از تاریخ فردای بشری است و این پرسش، از آینده است و از همه ماست و این سؤال، انتظار حسین را از عاشقانش بیان میكند و دعوت شهادت او را به همه كسانی كه برای شهیدان حرمت و عظمت قائلند، اعلام مینماید.
پینوشتها:
۱. دكتر شریعتی جستجوگری در مسیر شدن، آیهٔالله دكتر بهشتی، ص ۱۰۸، چاپ دوم.
۲. حسین وارث آدم، مجموعه آثار، ۱۹، «شهادت» دكترعلی شریعتی، ص ۱۷۱.
۳. همان، «پس از شهادت»، ص ۲۰۴.
۴. همان، ص ۲۰۲.
۵. همان، «شهادت»، صص ۱۹۲ و ۱۹۵.
۶. قیام و انقلاب مهدی (عج) به ضمیمه شهید، استاد شهید مطهری، ص ۱۰۹.
۷. حسین وارث آدم، مجموعه آثار ۱۹، (بحثی راجع به شهید، ص ۱۱۶.)
۸. همان، صص ۲۱۶، ۲۱۷ و ۲۲۳.
۹. همان، صص ۲۱۶، ۲۲۲ و ۲۲۳.
۱۰. همان، ص ۱۳۶.
۱۱. همان، صص ۱۶۶ و ۱۶۷.
۱۲. صحیفه امام، ج ۲۱، ص ۲۸۴.
۱۳. حسین وارث آدم، ص ۱۷۱.
۱۴. همان، صص ۱۸۷ و ۱۸۸.
۱۵. همان، صص ۲۰۳ و ۲۰۴.
۱۶. همان، ص ۱۹۵.
۱۷. همان، ص ۲۰۳.
۱۸. همان، ص ۲۰۶.
منبع:كوثر، شماره ۵۲؛ اكبر مظفری
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست