چهارشنبه, ۲ خرداد, ۱۴۰۳ / 22 May, 2024
نیم نگاهی دوباره به «خانه ای در تاریکی»
بیشتر فیلمهایی که موفق بوده و تاثیر بسیاری روی مخاطب خود گذاشته اند، توانسته اند فیلمسازان خود را برای ساخت قسمتهای بعد یا حداقل ادامه کار در همان فضا و ژانر تشویق کنند ؛ اما در میان این فیلمسازان ، عده کمی توانسته اند قسمتهای بعد یا ژانر مورد نظر را با موفقیت ادامه دهند.
دو سال قبل سریالی از سیما پخش شد که توانست نظر مخاطبان را جلب و آنها را وادار کند پای گیرنده ها بنشینند و داستان سریال را پیگیری کنند.
سریال «پس از باران» با ساختاری منسجم ، شخصیت هایی مناسب و ارائه فضایی تاثیرگذار توانست یکی از سریال های بلندی باشد که اینچنین نظر مخاطب را به خود معطوف کند؛ اما هنوز این موفقیت از ذهن بینندگان محو نشده بود که سریال خانه ای در تاریکی ، تقریبا با همان تیم قبلی از سیما پخش شد.
گرچه فضا، ساختار و حتی زمان این سریال نیز شبیه سریال پیشین بود، اما توانست در مدت کوتاهی خود را از زیر سایه سریال پس از باران بیرون بکشد و شخصیت مستقلی را به بیننده ارائه کند.
این هنر سلطانی ، کارگردان این سریال است که توانست با همان شرایط سریال قبلی داستانی را در لوکیشن محدود و مدت زمانی طولانی بسازد که علاوه بر تاثیر بر تماشاگر، خود را به عنوان متخصص در خلق فضاهای معمایی در مکانی محدود معرفی کند.
همه وقایع و رویدادها قرار است در آن اتفاق افتد. بجز چند سکانس که نسبت به زمان طولانی سریال بسیار کم است ، صحنه های دیگر در این خانه به تصویر کشیده می شوند.
این خود، باعث می شود قدرت هرگونه مانور از کارگردان گرفته شود و او را محدود کند ؛ اما سلطانی با طراحی شخصیت های مناسب و متضاد توانسته وقایعی را در داستان قرار دهد که از یک طرف بیننده را ترغیب کند تا پایان روایت ، به انتظار نشسته و بی صبرانه سرانجام شخصیت ها را پیگیری کند و از طرف دیگر، فضایی کاملا متفاوت را با آنچه در سریال پس از باران شاهد بودیم در اینجا تماشا کنیم.
چنین شخصیت هایی این توان را دارند تا بتوانند هر لحظه مسیر داستان را عوض کند. شازده ، تاج الملوک ، ماه تابان و بهترین شخصیت سریال یعنی بازپرس با بازی فرهاد اصلانی ، شخصیت هایی هستند که می توانند داستان را در بالاترین سطح به پیش ببرند، حتی فریده سپاه منصور هم در نقش مادر بازپرس توانسته ، شخصیتی کاملا متفاوت و جذاب خلق کند که این خود نشان از تبحر کارگردان در هدایت بازیگران دارد.
اما با تمام نقاط مثبتی که این سریال دارد آنچه تا حدودی مخاطب را آزار می دهد فاصله زیاد بین وقایع داستان است که این شائبه را نزد بیننده تقویت می کند که قرار است صحنه هایی تنها به دلیل پر کردن زمان گنجانده شوند که گرچه تعداد این صحنه ها کم است ، اما می تواند به ریتم کلی و روند پیشروی داستان ضربه بزند.
این نکته در مقایسه با مدت زمان طولانی سریال که در تلویزیون ایران کم سابقه است می تواند قابل چشم پوشی باشد، اما در هر صورت برای آثار بعدی سلطانی و بهتر شدن چنین فضاهایی حتما باید مد نظر قرار گیرد.
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
رئیس جمهور شهدای خدمت سقوط بالگرد رئیسی شهید جمهور ابراهیم رئیسی رئیسی سیدابراهیم رئیسی شهادت ایران سید ابراهیم رئیسی سقوط بالگرد بالگرد
هواشناسی پیام تسلیت امتحانات نهایی تهران کنکور شهرداری تهران هلال احمر سانحه بالگرد رئیسی بارش باران سیل قوه قضاییه پلیس
قیمت دلار خودرو قیمت خودرو قیمت طلا بورس بازار خودرو یارانه دلار یارانه نقدی حقوق بازنشستگان سایپا بازنشستگان
سینمای ایران سینما ژیلا صادقی تلویزیون جشنواره کن ازدواج آیت الله سید ابراهیم رئیسی هنرمندان شعر رسانه ملی لیلا حاتمی سریال
کنکور ۱۴۰۳ دانش بنیان
رژیم صهیونیستی روسیه اسرائیل غزه امیرعبداللهیان فلسطین ترکیه جنگ غزه آمریکا چین ولادیمیر پوتین اوکراین
فوتبال پرسپولیس استقلال رئال مادرید لیگ برتر والیبال لیگ برتر ایران باشگاه پرسپولیس فدراسیون فوتبال لیگ برتر انگلیس باشگاه استقلال منچسترسیتی
هوش مصنوعی اپل مایکروسافت گوگل سامسونگ ناسا تبلیغات موبایل آیفون
سلامت سرطان مغز کاهش وزن سلامت روان آلزایمر طول عمر افسردگی مغز انسان دیابت فشار خون