پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 2 May, 2024
دیپلماسی عمومی سیاست خارجی
جمهوری اسلامی ایران به دلایل بسیاری از جمله موقعیت ژئوپولتیک و نیز ژئواستراتژیک خود، حداقل یکی از کانون های اصلی تحمیل فشار تبلیغاتی، سیاسی و حتی نظامی امریکا محسوب می شود. در همین راستا فشارهای نظامی و نیز کاربرد شگردها و تاکتیک های تبلیغی برای کسب نتایج سیاسی انجام می پذیرد. طبعاً فشارهای اقتصادی با این هدف اعمال می شوند تا نقاط کور یا پنهان (ضعف) فشارهای نظامی و سیاسی را پوشش دهند.
برای مقابله با این مهم بهترین شگرد می تواند کاربرد دیپلماسی عمومی در سیاست خارجی باشد. دیپلماسی عمومی و کاربرد آن در عرصه سیاست، راهکار و رویکرد جدیدی نیست اما بدون تردید اطلاعات پیرامون استفاده از این روش به اندازه لازم و کافی عمیق نیست. دیپلماسی عمومی به برنامه های مورد حمایت دولت اشاره دارد که هدف از تنظیم آنها اطلاع رسانی یا تحت تاثیر قرار دادن افکار عمومی دیگر کشورها است. ابزار اصلی این هدف نیز انتشار متن های مورد لزوم، برنامه های متعدد و متنوع مبادلات فرهنگی، رادیو و تلویزیون است.
آژانس اطلاعاتی ایالات متحده (USIA) که بیش از چهل سال به صورت تخصصی در زمینه دیپلماسی عمومی فعالیت کرده است، در تعریفی از دیپلماسی عمومی آورده است؛ «دیپلماسی عمومی به دنبال آن است که منافع ملی و امنیت ملی ایالات متحده را از طریق شناخت، اطلاع رسانی و تاثیرگذاری بر مردم کشورهای دیگر و گسترش گفت وگو میان شهروندان و نهادهای امریکایی و همتایان خارجی آنها ارتقا دهد.»
هیات مامور برنامه ریزی ادغام USIA در وزارت امور خارجه امریکا در سال ۱۹۷۷، دیپلماسی عمومی را اینگونه توصیف می کند؛ «دیپلماسی عمومی می کوشد منافع ملی ایالات متحده را از طریق مفاهیم، اطلاع رسانی و تاثیرگذاری بر مخاطبان خارجی ارتقا دهد.» این تعریف از دیپلماسی عمومی می تواند در جهت حفظ و گسترش منافع ملی هر کشوری ورای مرزهای آن تعریف شود.
جمهوری اسلامی ایران نیز مانند هر کشوری نیاز محرز و مشخصی برای جلب افکار عمومی نه تنها در خاورمیانه و آسیای مرکزی دارد بلکه جلب افکار عمومی غرب، خود پشتوانه محکم و قابل اعتمادی محسوب می شود. میان دیپلماسی عمومی و دیپلماسی سنتی هم تفاوت هایی جدی وجود دارد. دیپلماسی عمومی نه تنها با دولت ها سر و کار دارد، بلکه اساساً مخاطب خود را در میان افراد و سازمان های غیردولتی می جوید.
گفته می شود فعالیت های دیپلماسی عمومی می تواند معرف دیدگاه های متفاوتی باشد که از سوی افراد و سازمان های خصوصی یک کشور علاوه بر نظریات دولت مطرح می شود، در حالی که دیپلماسی سنتی به روابط یک دولت با دولت دیگر مرتبط است و نمایندگی های دیپلماتیک معرف آن کشور در دیگر کشورها به شمار می روند.
دیپلماسی عمومی متضمن مشارکت بسیاری از عناصر غیردولتی جامعه است لذا گسترش و تقویت نقش سازمان های غیردولتی معروف به NGO از سیاست های مهم و جدی غرب و به ویژه امریکا در قرن بیست و یک است و از طریق آنها بسیاری از اهداف خود را پیگیری می کنند. وقوع انقلاب های رنگین خود موید نقش دیپلماسی عمومی بود نه دیپلماسی سنتی. بنابراین امروزه با تحول مفهوم دیپلماسی از سنتی به عمومی و شاخص های آن نیاز یک سیاست خارجی پویا و جهانی بهره مندی کامل از یک دیپلماسی عمومی است.
سیاست خارجی ایران با بعد اسلامی خود می تواند با استفاده از دیپلماسی عمومی جایگاه نوینی را برای خود در جهان اسلام شکل دهد. البته پیوند سیاست خارجی با ابزارهای نوین دیپلماسی عمومی یعنی ماهواره، روزنامه های بین المللی، اینترنت و پیوند آن با افکار عمومی غرب اهمیت بیشتری خواهد داشت.
راه اندازی کانال های انگلیسی و فرانسوی زبان برای درک هرچه بیشتر و بهتر غربی ها از جامعه و فرهنگ ایرانی نیازی مبرم محسوب می شود.با شکست ایالات متحده در دیپلماسی خاورمیانه ای خود کشورهای عربی با راه اندازی کانال هایی همچون العربیه و الجریزه در پی کسب این مهم هستند.
لامیس آندونی طی مقاله ای تحت عنوان «دو صد گفته چون نیم کردار نیست»، مینویسد؛ «سیاست امریکا در جهان غرب و کشورهای اسلامی کاملاً به شکست منتهی شده است.» به نظر این نویسنده «دیپلماسی عمومی در جهان اسلام قادر به تغییر شرایط نیست، بلکه تنها راه حصول موفقیت، تغییر سیاست است.» پس با این رویه کشورهای عربی در تلاشند به وسیله رسانه های خود رهبری افکار عمومی منطقه را به دست گیرند.
تحولات عراق خود حاکی از دیپلماسی عمومی عربی است. پس سیاست خارجی می تواند با بهره مندی از دیپلماسی عمومی با استفاده کامل از گفتمان کنونی منطقه در راستای منافع ملی اقدام کند.
نبی الله ابراهیمی
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
ایران اسرائیل غزه مجلس شورای اسلامی دولت نیکا شاکرمی معلمان رهبر انقلاب دولت سیزدهم مجلس بابک زنجانی شهید مطهری
آتش سوزی قوه قضاییه تهران روز معلم پلیس اصفهان سیل شهرداری تهران آموزش و پرورش فضای مجازی سلامت سازمان هواشناسی
قیمت خودرو قیمت طلا قیمت دلار بازار خودرو خودرو دلار بانک مرکزی حقوق بازنشستگان ایران خودرو سایپا کارگران تورم
نمایشگاه کتاب سریال جواد عزتی تلویزیون عفاف و حجاب فیلم سینمایی مسعود اسکویی سینما رضا عطاران سینمای ایران دفاع مقدس فیلم
رژیم صهیونیستی فلسطین آمریکا جنگ غزه حماس نوار غزه چین انگلیس اوکراین نتانیاهو ترکیه یمن
استقلال پرسپولیس فوتبال سپاهان علی خطیر باشگاه استقلال لیگ برتر ایران تراکتور لیگ قهرمانان اروپا رئال مادرید بایرن مونیخ لیگ برتر
هوش مصنوعی تماس تصویری هواپیما تبلیغات اپل تلفن همراه گوگل همراه اول آیفون ناسا عیسی زارع پور وزیر ارتباطات
کبد چرب فشار خون بیمه کاهش وزن دیابت بیماری قلبی مسمومیت داروخانه