سه شنبه, ۱ خرداد, ۱۴۰۳ / 21 May, 2024
گیربکسهای نسل جدید
یکی دیگر از بخشهای مهم خودرو سیستمهای انتقال نیرو است که شامل کلاچ، گیربکس و دیفرانسیل است. در گیربکسهای اتوماتیک نسل جدید که عموماً تیپترونیک نیز هستند همانند نسلهای قبلی از مبدل گشتاور به جای کلاچهای مکانیکی سود میبرند. این مبدلها از نیروی هیدرودینامیکی روغن جهت انتقال نیرو استفاده میکنند. این مبدلها معایب نسلهای قبلی خودرا نیز اصلاح کردهاند (مکانیکهای قدیمی به مبدلها، توربین میگفتند)
اگر به خاطر داشته باشید گیربکسهای اتوماتیک قدیمی از شتاب اولیه خوبی برخوردار نبودند و گاهی حس میشد به اندازهای که پدال گاز را میفشاریم انرژی حرکتی خوبی نمیگیریم این مشکل با ظهور سیستم LOCK UP در مبدلهای گشتاور حل شده است به طوری که خودروهای قدرتمند با گیربکسهای تیپ ترونیک میتوانند دود لاستیکها را به راحتی فقط با فشار ناگهانی به پدال گاز درآورند.
مصرف زیاد لنت ترمز در خودروهایی که از گیربکس اتوماتیک سود میبرند نشاندهنده این است که متاسفانه مالکین این خودروها از دنده معکوس و نیروی بازدارنده موتور استفاده نمیکنند همانطور که در گیربکسهای دستی ما میتوانیم با کم کردن دنده از ترمز موتور استفاده کنیم گیربکسهای اتوماتیک هم به همین صورت است. علاوه براینکه در نسل جدید این گیربکسها میتوانید به راحتی این کاررا انجام دهید و چون در برنامه نرمافزاری این گیربکسها از برنامههایی استفاده شده است که در مقابل دستورات نادرست راننده عکسالعملی از خود نشان نمیدهد تا از موتور و گیربکس محافظت کند.
برای استفاده بهینه از این سیستمهای انتقال قدرت چهار برنامه روی عملکرد خودرو در محیطهای مختلف پیشبینی شده است
۱) تعویض دنده اتوماتیک
۲) تعویض دنده دستی به کمک دسته دنده ویا شیفترهای روی فرمان
۳) برنامه تعویض دنده اتوماتیک اسپرت
۴) برنامه تعویض دنده اتوماتیک زمستان برای سطوح لغزنده با هماهنگی کامل با برنامه کنترل پایداری خودرو.
در مورد سرویس و نگهداری این گیربکسها عموماً توسط خودروسازان اعلام شد که روغنهای این گیربکسها نیاز به تعویض ندارد مگر زمان تعمیر آنها پس میبینید که این سیستمهای انتقال نیروی جدید چقدر اقتصادی و هوشمندانه ساخته شدهاند که این مساله از نظر کاهش مصرف سوخت نیز قابل توجه است.
مواردی هست که با وجود آنها باید برای بررسی و تعمیر گیربکس به تعمیرگاهها مراجعه کرد:
۱) بالا رفتن حرارت گیربکس (بهترین دما بین ۷۲ تا۸۸ درجه سانتیگراد میباشد)
۲) صدای نامتعارف در هنگام حرکت با دنده عقب و صدای نامتعارف در آستانه حرکت و ضربه زدن در زمان درگیر کردن دنده
۳) حرکت خودرو به سمت عقب در بالارفتن از شیبها (پس زدن در شروع حرکت به سمت بالا در شیبهای تند)
باید توجه داشت که در توقفهای پشت چراغ قرمز دنده را باید خلاص کنیم واگر توقف ما زمان بیشتری است حتماً دسته دنده را در حالت پارکینگ بگذاریم و در هنگام پارک خودرو به قفل پارکینگ اکتفا نکرده و حتماً از ترمز دستی استفاده کنیم. در نهایت به خاطر داشته باشید همواره در زمان پارک کردن خودرو ابتدا ترمز دستی را بکشید و سپس پا را از روی ترمز بردارید و بعد از آن دنده را در وضعیت پارک قرار دهید چرا که اگر در مسیرهای شیبدار خودرو را ابتدا با دنده پارک متوقف کنید ممکن است گیربکس در این دنده باقی بماند (گیر کند) و در زمان حرکت مجدد از پارک خارج نشود.
نویسنده : مجید جنیدی
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ابراهیم رئیسی سقوط بالگرد رئیسی رئیسی شهدای خدمت سیدابراهیم رئیسی ایران شهادت بالگرد حسین امیرعبداللهیان تبریز
تهران هواشناسی کنکور امتحانات نهایی شهرداری تهران شورای شهر تهران هلال احمر سانحه بالگرد رئیسی پلیس مشهد سیل قوه قضاییه
قیمت دلار قیمت خودرو بورس قیمت طلا شهادت رئیس جمهور خودرو یارانه بازار خودرو دلار حقوق بازنشستگان بازنشستگان سایپا
سینمای ایران تلویزیون سینما لیلا حاتمی داریوش ارجمند سریال آیت الله سید ابراهیم رئیسی هنرمندان شعر رسانه ملی جشنواره کن وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
کنکور ۱۴۰۳ تجهیزات پزشکی دانش بنیان باتری تلسکوپ فضایی هابل
رژیم صهیونیستی روسیه فلسطین ترکیه امیرعبداللهیان اسرائیل غزه آمریکا جنگ غزه چین ولادیمیر پوتین عربستان
فوتبال پرسپولیس استقلال رئال مادرید لیگ برتر باشگاه پرسپولیس لیگ برتر ایران لیگ برتر انگلیس فدراسیون فوتبال بازی لیورپول منچسترسیتی
هوش مصنوعی مایکروسافت اپل گوگل سامسونگ تبلیغات موبایل آیفون
سلامت سرطان سزارین قهوه مغز کاهش وزن رژیم غذایی طول عمر آلزایمر مغز انسان افسردگی فشار خون