پنجشنبه, ۱۸ بهمن, ۱۴۰۳ / 6 February, 2025
آسیب شناسی نگاه به زن و خانواده
تولد بانوی یگانه جهان، فاطمه زهرا(س) نوید بخش آغاز رستاخیزی است كه جهانیان را به عالمی دیگر رهنمون میگردد؛ عالمی كه به شعاع یك زن روشنی مییابد به محبتش گرما میگیرد و به ولیتش سامان و جریان مییابد و در ین میان زن مسلمان ما در سدهی كه دیگران به پنداری غلط، »قرن زنانش« نامیدهاند، مصمم است تا آنگونه كه طلوع خمینی كبیر(ره) را به آغازی بر یك تحول مبارك بدل نمود، با بازخوانی شخصیت زن از سنت نبوی و سیره فاطمی، بابی به جهان جدید بگشید و به درستی محوریت زن در قرن جدید را اثبات نمآید.
همزمانی میلاد فاطمه زهرا(س) با سال پیامبر اعظم(ص)، فرصتی است فرخنده كه میتواند همزمان، دو نتیجه مبارك به ارمغان آرد: نخست، بازخوانی سیره نبوی به منظور بازسازی ذهنیتها و دوم، بازبینی عملكردها و یجاد نقطه آغازینی بر اتحاد امت اسلام: در موضع عینیت بر محور آموزههی نبوی. تأمین ین دو غرض بسته به آن است كه پاسخ پرسشهی اساسی خود را از متن سیره نبوی به دست آوریم و بتوانیم براساس آن، به تبیینی شفاف از جیگاه و شخصیت زن، مسئولیتهی فردی، خانوادگی و اجتماعی وی دست یابیم.
در ین مجال برآنیم تا با مقیسهی میان »فرهنگ اسلامی و سنت نبوی« و واقعیتهی موجود، به آسیبشناسی اجمالی موضوع زن و خانواده بپردازیم و پرسشهی اساسی و بیستههی كارشناسی را در حد اجمال و وسع خود، مورد اشاره قرار دهیم:
الف) آسیب شناسی دفاع از حقوق زنان
هرچند به بركت انقلاب اسلامی حس خودباوری و استقلال فرهنگی در میان فرهیختگان شكل گرفت؛ اما هنوز مدت زمانی باقی است تا تأثیرگذاریهی خود را در یجاد یك جریان بالنده، با ادبیات نظاممند و نخبگان كارآمد - كه الگویی جدید بری تحلیل و سیاستگذاری ارائه نمیند - برجی گذارد.
جریان دفاع از حقوق زنان در كشور ما، در ضمن برخورداری از ویژگیهی مثبت - همچون دیگر كشورهی اسلامی - به فقدان نگاه فعال نسبت به زن مبتلاست. حاكمیت نگاه انفعالی، آثار خود را در محورهی زیر به جی گذاشته است:
۱) مسئله شناسیها:
مسائل و مشكلات زن مسلمان و زن یرانی چیست؟ در پاسخ به ین پرسش اغلب نگاه مسئلهشناسانه لیبرالیستی و فمینیستی، به ین شكل تأثیرات خود را بر ذهن جامعه كارشناسی ما برجی میگذارد كه مسائل خود را از دریچه نگاه دیگران تحلیل كنیم و برنامههی پژوهشیمان را نیز بر همان اساس تنظیم كنیم. متأسفانه منتقدان نیز بر سر همین مسائل، به بحث و جدل میپردازند و استعداد خود را در طرح مسائل نو و بازكاوی عینیت اجتماعی به كار نمیگیرند.
۲) شاخص سازیها:
شاخصهی رشد و توسعه زنان چیست؟ امروزه شاخصهی جهانی كه نهادهی بینالمللی ترویج و توصیه میكنند، ملاك ارزیابی وضعیت زنان قرار گرفته است و در ین میان كمتر نشانی از شاخصهی بومی در تحلیل وضعیت زنان مشاهده نمیشود و حتی متأسفانه نیاز به تنظیم چنین شاخصهیی نیز چندان احساس نمیشود.
بر اساس همین شاخصهاست كه كشور ما در احراز رتبه جهانی حمیت از زنان در برخی موارد در رتبه ۱۵۱ از میان ۱۹۰ كشور جهان قرار دارد۱؛ چه ینكه با پذیرش چنین شاخصهیی است كه احساس حقارت و خودكمبینی بر اندیشه تحلیلگران و مدافعان حقوق زنان حاكم میشود و آنان را ناگزیر از پیروی كشورهی غربی میكند؛ ین در حالی است كه كشورهیی كه بهترین رتبههی جهانی را دارا هستند با بحرانهی وحشتناكی روبرو میباشند؛ بری مثال كشور سوئد و نروژ با دارا بودن رتبههی اول، با فروپاشی كامل خانواده مواجهاند؛ چهینكه ۵۵ درصد فرزندانی كه در سالیان اخیر در ین دو كشور متولد شدهاند نامشروع و ۶۳ درصد اهالی استكهلم داری پیوندهی توافقی خارج از چارچوب ازدواج میباشند.۲
۳) تعاریف و مفاهیم بنیادین و كاربردی:
تحلیل وضعیت زنان بر اساس پذیرش چه مفاهیم و چه تعاریفی انجام میشود؟ بیتردید میتوان مهمترین نمود نفوذ و هجوم فرهنگ بیگانه را در حاكمیت مفاهیم و آموزههی بنیادینی دانست كه جهتگیری كلی علوم انسانی، ادبیات كارشناسی و گفتمان علمی را یجاد كردهاند. پذیرش ین حاكمیت به معنی پذیرش چارچوب تحلیلی است كه دیگران بری ما تنظیم كردهاند و منازعات علمی را به امور جزئی، در ضمن پذیرش همان كلیات، تقلیل دادهاند؛ بنابرین با پذیرش مفاهیمی چون: آزادی، برابری، نسبیت اخلاقی، فردگریی و پذیرش تعاریف حاكم بر علوم اجتماعی، شاهد بروز چند طیف فكری هستیم: گروهی با پذیرش تعاریف و مفاهیم حاكم، به تعارض میان یافتههی علمی و آموزههی دینی رسیده، راه حل را در محدود كردن دین به حیات فردی و حاكمیت نگاه علمی بر اداره جامعه یافتهاند و گروهی نیز با پذیرش اصل دخالت دین در حیات اجتماعی با طرح شعار اجتهاد در اصول، به قرائتی از دین توسل جستهاند كه هماهنگی بیشتری با یافتههی علوم انسانی داشته باشد و گروه سوم كه خود را اصولگرا میدانند، با تقلیل دین به گزارههی جزئی و با نام اقتضائات و شریط زمانی۳ گزارههی دینی را با ادبیات حاكم، هماهنگ و با ین روش به گمان خود روزآمدی فقه را اثباتی مینمیند.
با توجه به آنچه گفته شد، بهوضوح روشن است كه حركت دفاع از حقوق زنان در كشور ما، به گونهی انفعالی پیگیری شده است.
امروزه دفاع از حقوق و شخصیت زن به دو دلیل بیش از هر زمان دیگری احساس میشود؛ اوّل ینكه مسائل اصلی زنان در پشت هالهی از نگرشهی غلط پنهان مانده و دوّم آنكه اصلاحاتی كه در دفاع از زنان انجام میپذیرد، بیش از پیش بر آسیبها افزوده است.
در مقیسهی كوتاه بین شریط كنونی دفاع از حقوق زن با تحوّلاتی كه اسلام در ین زمینه به وجود آورد، بهخوبی روشن میشود كه حركت پیامبر اسلام(ص)، حركتی هدفمند و از سرِ اعتقاد بوده است؛ چرا كه او در ین راه هم با عقید جاهلیت عربی درباره زن مبارزه كرد و هم با فرهنگ وارداتی روم كه در پرستش بتهی مؤنث تجلی پیدا میكرد.
در چنین شریطی پیامبر هم به نقد سنّتهی موجود پرداخت و هم به ترسیم جیگاه و شخصیت زن از منظر اسلام. ین حركت از چند طریق دنبال شد:
۱) همتا دانستن زن و مرد:
برابری زن و مرد در انسانیت و در دستیابی به كمالات انسانی از اصول نگرش اسلام است كه قرآن كریم۴، پیامبر اسلام(ص) و اهل بیت (علیهم السلام) به تبیین آن پرداختهاند. یاتی از قرآن كریم كه یكسان به زن و مرد وعده بهشت میدهد و آنان را چون مردان در اقامه نماز، اعطی زكات، پذیرش سرپرستی خدا و رسول(ص) و اصلاح جامعه اسلامی در قالب امر به معروف و نهی از منكر مسئول میشمارد۵ و بر یمان و تسلیم، صداقت، صبر، خشوع و عفت زن و مرد ارزشی یكسان میگذارد۶، نشانگر یكساننگری اسلام است؛ چنانكه یات الهی كه بر یذی زنان مؤمن و افترا به آنان برمیآشوبد۷، پیامبر(ص) را به استغفار بری زنان و مردان مؤمن فرا میخواند۸ و توبه آنان را قبول میكند؛۹ افزون بر آنكه گفتار پیامبر(ص) كه زنان را همتی مردان شمرده است۱۰، در كنار سیره كرامتمندانه آن بزرگوار، حاكی از برابری زن و مرد در ارزشمندی است.
۲) توجه به ارزش دختران و تشویق به پرورش و حمیت از آنان:
شیوه پیامبر(ص) آن بود كه از یك سو به ارزش و جیگاه ویژه دختران در زندگی توجه دهد و به تأثیر آنان به عنوان مونس، اهل مدارا و نیكی، با خیر و بركت، اهل پاكیزگی و سبب طراوت زندگی اشاره كند۱۱ و از سوی دیگر با بیان رزّاقیت خداوند، احساس سنگینی در نگهداری آنان را برطرف نمید؛ ضمن آنكه علیه سنت دختركشی به عنوان عملی سنگدلانه بشورد۱۲ و اكرام زنان و دختران را در قالب عباراتی كه بهترین مردم را خیرخواهترین آنان در حق زنان میداند، اهانت به زنان را نشانی از پستی بشمارد و بر حمیت از دختران و زنان، بهشت را پاداش قرار میدهد و آن را وجهه همت مردان قرار دهد۱۳.
۳) بیعت با زنان:
پیامبر اكرم(ص) در چند نوبت از زنان بیعت گرفته است. در بیعت »عقبه« كه قبل از هجرت انجام گرفت، سه زن حضور داشتند. در فتح مكه نیز قرآن كریم، پیامبر اكرم(ص) را به گرفتن بیعت از زنان (در صورت تمیل آنان) فراخوانده است.۱۴ نكته جالب آنكه باوجودی كه بیعت به معنی تعهد، به همكاری و تبعیت از حاكم اسلامی، ماهیتی سیاسی و اجتماعی دارد، در مورد زنان بیشتر رنگ و بوی اخلاقی و خانوادگی به خود گرفته است و زنان متعهد شدهاند بری خدا شریك قرار ندهند؛ خود را به دزدی و زنا آلوده نكنند؛ فرزندكشی نكنند؛ فرزند دیگران را به شوهران خود منسوب ننمیند و در كارهی خیر با پیامبر(ص) مخالفت نكنند. در ینجا دو نكته جلب توجه میكند: اول آنكه در جامعهی كه گاه زن را در زمره كالا دست به دست میكنند، سخن از بیعت زنان، انقلاب فرهنگی به حساب میآمد و دوم آنكه گویا الگوی مشاركت زنان در اصلاح جامعه، از نگاه اسلام، الگویی جنسیتی و با محوریت عفاف و حفظ كیان خانواده است.
۴) توجه به شخصیتهی ویژه:
سخنان گهربار پیامبر اكرم(ص) در توصیف شخصیت زنان تاریخ ساز از جمله فاطمه(س)، خدیجه كبری(س)، آسیه(س) و مریم كبری(س)۱۵ بهویژه در مورد فاطمه(س)، در قالب بیاناتی كه رضیت و خشم خداوند را به رضیت و خشم فاطمه پیوند میدهد۱۶ و نیز مریم(س) كه به همراه آموزههی قرآنی، او را زنی كامل، داری عصمت و همسخن با فرشتگان خداوند دانسته است،۱۷ نشانگر آنست كه زن میتواند تمامیحجابها را درنوردد و به قله كمالات رسد.
انتخاب فاطمه(س) به منظور مباهله۱۸، با وجود حضور مدعیان و در نظر گرفتن وی به عنصری محوری در میان اصحاب كسأ كه یه تطهیر در شأن آنان فرود آمد۱۹ نیز به بهترین شكل نمیانگر جیگاه زن در اندیشه اسلامی است.
۵) پرورش عملی زنان:
بهترین شاهدی كه بر كارآمدی برنامههی هر مكتب میتوان ارائه داد، بررسی ابعاد شخصیتی كسانی است كه براساس آموزههی آن پرورش یافتهاند. بررسی زندگی فاطمه(س)، از دوران كودكی و نوجوانی در حمیت از پیامبر اكرم(ص) در مقابل مشركان و حضور در صحنههی جنگ بری پشتیبانی از رزمندگان تا زمان جوانی و ورود یكتنه در عرصه مبارزه با مفاسد سیاسی و انتخاب مشی مبارزه منفی به منظور نشان دادن مظلومیت اهلبیت (علیهم السلام) تا پیان تاریخ، توجه به حفظ معارف و علوم دینی تا آنجا كه آن را معادل حفظ جان دو فرزند عزیزش میشمارد همه؛ بیانگر آن است كه یك زن به گونهی تربیت یافته است كه میتواند به دگرگون ساختن تاریخ بیندیشد. چنین تربیتی را در بانوان ممتازی چون خدیجه(س) كه توانمندی اقتصادی خود را در توسعه دین جدید به خدمت گرفت و در زینب كبری(س) نیز مییابیم. ین تحولات سبب شد كه در طول سدههی پس از ظهور اسلام صدها زن راوی حدیث، فقیه، عارف، متكلم، ادیب، معلم و انسانساز به صحنه یند.
از نكات پیشگفته میتوان رویكرد اصولگریانه به شخصیت زن را در عصر حاضر تبیین نمود. در ین رویكرد، هم با اشكال سنّتی تحقیر زنان و هم با اشكال مدرن آن در قالبِ سوژههی جنسی، سیاسی، اقتصادی و تبلیغاتی - كه زنان را به ابزاری جهت معروف شدن نهادها یا افرادی خاص بدل میكند - مقابله خواهد شد؛ همچنین در ین نقطه، همزمان با نگرشهیی كه زن را از مرز برابری انسانی با مرد فراتر میبرد و به مقام »خدا بانویی« ارتقا میدهد، مبارزه خواهد شد.
پس از دفاع از شخصیت زن به مثابه یك انسان، نوبت به تبیین هویت زن به مثابه یك جنس میرسد. اگر دیدگاه سنتی غرب تأكید بر تفاوتهی طبیعی زن و مرد و نقشهی متفاوت آنان را به قیمت كم رنگ كردن بُعد انسانی و ارزشمندی مشترك زن و مرد میدید، از دهه ۱۹۶۰ میلادی نگرشهی مبتنی بر برابری نقشها رفته رفته جی پی خود را محكم نمودند و تفاوت نقشها را همچون بسیاری تفاوتهی روانی و رفتاری، از مقوله جنسیت (Gender) دانستند كه هیچ پیگاه طبیعی ندارد و صرفاً معلول عوامل تربیتی و اجتماعی است؛ از ین رو ضرورت اصلاح نگرشها به سمت از میان بردن كلیشههی جنسیتی به یك شعار مهم تبدیل شد و برنامههی توسعه در كشورها نیز اصلاح نگرشهی جنسیتی به سمت نادیده گرفتن نقشهی جنسیتی را در دستور كار قرار داد.
انكار نقشهی جنسیتی به ین معنا بود كه اولاً ساختار خانواده كه بر اساس مدل عمودی و رابطه طولی پدر، مادر و فرزندان بود، به چالش كشیده شود و در مرحله بعد، ساختار افقی دموكراسی در خانواده كه تمام اعضا را در یك خطِ افقی همرتبه قرار میداد، پیشنهاد گردد؛ در نتیجه خانواده در جیگاه نهادی منسجم، نقش خود را از دست داد و نقشهی انحصاری در آن از بین رفت؛ چنانكه در فرانسه و انگلستان، تأمین هزینههی خانواده از انحصار مرد خارج شد و مشتركاً بر عهده زن و مرد قرار گرفت؛۲۰ در حقیقت تحولات دهههی اخیر در مجموع به سمت فاصله گرفتن خانواده از الگوی عمودی است.
نقش مادری نیز در دهههی اخیر به عنوان نقش انحصاری زنانه، از سوی فمینیستها از كلیشههی جنسیتی كه نظام مردسالار بری خانهنشین كردن زنان آن را نقشی مقدس وانمود میكند، قلمداد شده است.
انكار نقشهی جنسیتی در عرصه خصوصی (خانواده) جیی بری پذیرش تفاوت نقشها با ویژگیهی جنسیتی در اجتماع باقی نگذاشت و شاخصهی رشد و توسعه اجتماعی زنان بر شاخصهی مردانه منطبق و بیان كننده وضعیت زنان هر كشور گردید.۲۱
با نمودار شدن آثار پذیرش تشابه نقشها و نادیده گرفتن تفاوتهی طبیعی دو جنس، جریان انتقادی نسبتاً قدرتمندی از متخصصان خانوادهدرمانی و دیگر گروهها شكل گرفت كه به بررسی نادیده گرفتن ین تفاوتها پرداختند.
پی نوشت ها:
۱- ایران دخت؛ ش ۳۲ (تیر ۸۵)، ص ۴/
۲-استنلی كرتز؛ »پیان ازدواج در اسكاندیناوی«؛ ترجمه مریم رفیعی؛ حورأ. نیز ر.ك به: »ازدواج در اسكاندیناوی در حال مرگ است«؛ كیهان، ۸۵/۴/۱۹، ص ۱۵/
۳-البته ین سخن به معنی انكار تأثیرگذاری زمان و مكان در تغییر مصادیق نیست. تبدّل عناوین با تحقق شریط آن از مباحث پذیرفته شده در علم فقه است/
۴-نحل: ۹۷، نسأ: ۱۲۴، غافر: ۴۰، آل عمران: ۱۹۵/
۵-توبه: ۷۱ و ۷۲/
۶-احزاب: ۳۴/
۷-نور: ۲۳ و احزاب: ۵۸/
۸- محمد: ۱۹/
۹- احزاب: ۷۳
۱۰-كنزالعمال: ح ۴۵۳۱/
۱۱-وسائلالشیعه؛ ح ۲۷۳۰۶، ۲۷۳۱۴ و نهجالفصاحه؛ ح ۲۴۸۱/
۱۲-تكویر: ۸. و نیز ر.ك به: جعفر سبحانی، فروغ ابدیت؛ ج ۱، ص ۴۸/
۱۳-نهجالفصاحه؛ ح ۱۴۷۷، ۱۵۲۰، ۱۷۲۸/
۱۴-ممتحنه: ۱۰/
۱۵-بحارالانوار؛ ج ۴، ص ۱۶۲، ح ۴.
۱۶-ر.ك: علامه امینی، فاطمْالزهرا(س)، ص ۹۴/
۱۷-آلعمران: ۴۲ - ۴۷/
۱۸-آلعمران: ۶۱/
۱۹-احزاب: ۳۳/
۲۰-لیلا اسدی؛ »بررسی نفقه زوجه و أقارب در حقوق انگلستان«؛ فصلنامه ندی صادق، ش ۲۴، صص ۶-۹. نیز ر.ك به: سعید محسنی؛ »نفقه زوجه در حقوق یران با مطالعه تطبیقی در حقوق فرانسه« پیاننامه كارشناسی ارشد، دانشگاه امام صادق(ع)/
۲۱-سند چهارمین كنفرانس جهانی زن؛ كار پیه عملی و اعلامیه پكن/
۲۲-وسائلالشیعه؛ ح ۲۵۳۴۱/
۲۳- الكافی؛ ج ۵، ص ۵۰۷ و نیز ر.ك به: بحارالانوار؛ ج ۷۷، ح ۱۹۱ و نهجالفصاحه؛ ح ۲۸۹۲/
۲۴- وسائلالشیعه؛ ح ۲۴۹۷۹ و ۲۴۹۵۴/
۲۵ -مستدركالوسائل؛ ح ۱۷۹۳۳/
۲۶ -وسائلالشیعه؛ ح ۲۷۵۵۷/
۲۷ -نهجالفصاحه؛ ح ۱۵۱۹/
۲۸ -وسائلالشیعه؛ ح ۲۱۷۲۰/
۲۹ -وسائلالشیعه؛ ح ۲۷۶۲۸ و ۲۷۳۷۷ و نهجالفصاحه؛ ح ۱۳۹۳/
۳۰ -نهجالفصاحه؛ ح ۲۶۱۷، ۳۱۳۷ و ۳۰۴۷/
۳۱ -وسائلالشیعه؛ ح ۲۴۹۴۲، و نهجالفصاحه؛ ح ۲۶۱۵، ۲۲۳۷، ۱۵۳۵ و ۲۰۹۴/
۳۲ -نسأ: ۳۴/
۳۳ -بقره: ۸۳، ۱۸۰ و ۲۱۵، نسأ: ۳۶، انعام: ۱۵۱، اسرأ: ۲۳، لقمان: ۱۴ نیز رك به: مستدركالوسائل؛ ح ۱۸۰۱۸ و وسائل الشیعه؛ ح ۲۷۶۶۵/
۳۴ -وسائلالشیعه؛ ح ۲۷۷۰۵، ۲۷۶۰۷، ۲۷۶۷۲، و ۲۷۶۷۳/
۳۵ -مستدركالوسائل؛ ح ۱۷۹۰۸/
۳۶ -مستدرك الوسائل؛ ح ۸۱۱۹ و نهجالفصاحه؛ ح ۲۶۲۵/
۳۷ -نسأ: ۱۹
۳۸ -نهجالفصاحه؛ ح ۲۴۱۷ و الكافی؛ ج ۵، ص ۶۷، و نیز وسائلالشیعه؛ ح ۲۷۸۱۴ و ۲۷۶۰۱/
۳۹ -وسائلالشیعه؛ ح ۲۵۳۰۰ و نهجالفصاحه؛ ح ۸۸۱/
۴۰ -وسائلالشیعه؛ ح ۲۵۴۵۷/
۴۱ -ماوئل كاستلز؛ عصر اطلاعات؛ ج ۲، ص ۱۸۰/
۴۲ -وسائلالشیعه؛ ح ۲۴۹۰۱/
۴۳ -همان؛ ح ۲۴۹۰۲ و ۲۴۹۱۴/
۴۴ -همان؛ ح ۲۴۹۱۵، ۲۵۳۱۸/
۴۵ -بقره: ۲۶۸/
۴۶ -وسائلالشیعه؛ ح ۲۴۹۸۴، ۲۴۹۸۳ و ۲۴۹۸۶/
۴۷ -همان؛ ح ۲۴۹۹۶ و نهجالفصاحه؛ ح ۷۸۲/
۴۸ -نسأ: ۳۴/
۴۹ -بحارالانوار؛ ج ۷۷، ص ۳۵۵ وسائلالشیعه، ح ۲۷۸۱۴/
۵۰ -تهذیبالاحكام؛ ح ۱۵۹۷/
۵۱ -مستدركالوسائل؛ ح ۹۹۵۹ و ۳۰۵۷/
۵۲ -نهجالفصاحه؛ ح ۲۷۷۸ و وسائلالشیعه، ح ۲۵۳۱۵ و ۲۵۳۵۴/
۵۳ -وسائلالشیعه؛ ح ۲۸۵۹۷ نهجالفصاحه؛ ح ۲۲۶، بحارالانوار؛ ج ۷۶، ص ۳۳۴، ح ۱/
۵۴ -وسائلالشیعه؛ ح ۲۸۵۹۸ نهجالفصاحه؛ ح ۱۳۸۹، ۷۵ و ۱۳۹۰/
۵۵ -وسائلالشیعه؛ ح ۲۵۴۶۳ و ۲۴۹۵۷/
۵۶ -نهجالفصاحه؛ ح ۲۸، ح ۲۶۲۸ و وسائلالشیعه؛ ح ۲۵۳۲۳/
۵۷ -وسائلالشیعه؛ ح ۲۷۸۷۴/
۵۸ -نسأ: ۳۵/
۵۹ -وسائلالشیعه؛ ح ۲۷۸۷۹ و ۲۸۵۹۸/
۶۰ -وسائلالشیعه؛ ح ۲۸۵۹۸/
۶۱ -مستدركالوسائل؛ ح ۱۵۱۱۰/
۶۲ -نهجالفصاحه؛ ح ۲۱۶۵ و ۶۲۱ و وسائلالشیعه؛ ح ۲۴۹۳۰/
۶۳ -وسائلالشیعه؛ ح ۲۵۰۷۳، ۲۵۰۷۴ و ۲۵۰۷۸/
۶۴ -وسائلالشیعه؛ ح ۲۷۷۷۴ و نهجالفصاحه؛ ح ۲۶۳۰/
۶۵ -بحارالانوار؛ ج ۷۴، ص ۳۸۹، ح ۲/
۶۶ -بقه: ۲۷، رعد: ۲۷، نهجالفصاحه؛ ح ۱۶۹۰، مستدركالوسائل؛ ح ۱۰۳۶۵/
۶۷ -مستدركالوسائل؛ ح ۱۷۹۰۸ و ۸۱۱۹/
۶۸ -وسائلالشیعه؛ ح ۲۷۸۱۴ و ۲۷۸۰۸
۶۹ -وسائلالشیعه؛ ج ۲۵۰۱۹، نهجالفصاحه؛ ح ۱۰۹۶/
۷۰ -وسائلالشیعه؛ ح ۲۷۳۷۵ و ۳۷۳۷۹/
۷۱ -وسائلالشیعه؛ ح ۲۷۵۴۴ و ۲۷۶۲۳؛ نهجالفصاحه، ح ۱۱۰۸/
۷۲ -همان؛ ح ۲۷۶۲۷/
۷۳ -وسائلالشیعه؛ ح ۲۵۴۰۵، ۲۵۴۰۸، ۲۵۴۱۰، ۲۵۴۱۸، ۲۵۱۵۴ و ۲۵۵۳/
۷۴ -وسائلالشیعه، ح ۲۷۵۸۱/
۷۵ -وسائلالشیعه؛ ح ۲۵۲۳۳/
۷۶ -نهجالفصاحه؛ ح ۱۳۹۳/
۷۷ -وسائلالشیعه؛ ح ۲۷۶۲۳/
۷۸ ا-لكافی؛ ج ۶، ص ۴۷/
۷۹ -وسائلالشیعه؛ ح ۲۵۱۵۹، ۲۵۱۵۸، ۲۵۱۵۷، ۲۵۱۶۴، ۲۵۱۶۱ و ۲۵۳۵۴/
۸۰ -وسائلالشیعه؛ ح ۲۵۱۸۱ و ۲۵۱۸۷/
۸۱ -نهجالفصاحه؛ ح ۴۷۸، ۲۰۴۵ و ۱۵۱۹ و وسائلالشیعه؛ ح ۲۵۴۱۸، ۲۵۳۱۰ و ۲۵۲۸۸.
۸۲ -انتقاد از كلیت جبر سازمانی و تكنولوژیك البته نبید به معنی نادیده گرفتن تأثیرات قهری گذار از شریط سابق به شریط جدید تلقی شود؛ بنابرین میتوان تأثیرات شهرنشیتی، مدرنیسم و تكنولوژیهی جدید را پذیرفت؛ اما پرسش اصلی در دو ناحیه است: اول آنكه ین تأثیرات جزئیاند یا در تمام عرصههی حیات و به طور حداكثری و دوم آنكه ین تأثیرات از نوع مقتضی (زمینهساز) است یا علّت تامه/
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست