سه شنبه, ۱۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 30 April, 2024
فرهنگ, سیاست و تولید علم
انسان تنها موجودی است که به علت برخورداری از عقل، قدرت تفکر، استنتاج، کشف و نوآوری میتواند برای شناخت خود، جهان، جامعه و برقراری روابط با آنها تلاش و موفقیتهایی به دست آورد. از طرف دیگر لازمه غلبه بر دشمن برخورداری از سلاح علم، تفکر، تدبر و محاسبه است.
هرجامعه که از فرهنگ علمی و پشتیبانی حاکمیت از علم و پژوهش برخوردار باشد، زمینههای جهش و ارتقاء وضعیت را دارد و در صورتی که با ایمان به خدا و ارزشهای الهی پیوند داشته باشد، میتواند در جهت انسانی و ارزشهای متعالی و ارتقاء کیفی زندگی حرکت کند.
لازمه هرگونه توسعه و پیشرفتی تحول در عقاید، فرهنگ عمومی و معیارهای مبتنی بر تولید علم و نظریهپردازی میباشد. جنبش نرمافزاری در واقع حاصل رواج تفکر علم مداری، شایسته سالاری و حاکمیت قانون و ارزشها است. از این رو عقلانیت، برنامهریزی، نظم و امنیت، از لوازم تحقق چنین حرکتی میباشد.
نظام آموزشی و محتوای دروس، جهتگیریها و سیاستهای اداری و فرهنگ عمومی بالاترین و مهمترین تأثیرگذاری و تأثیرپذیری را بر جریان تولید علم، جایگاه عالم و محقق، در نتیجه تحولات مثبت یا منفی جامعه و حکومت دارند. لذا شناخت ابعاد مثبت و منفی و چگونگی برخورد و اصلاح نظام آموزشی اجتنابناپذیر است.
● مقدمه
در جهان آفرینش انسان موجودی منحصر به فرد است که از جمله ویژگیهای او کمالجویی، ارتقاطلبی و رشد و پویایی است.
از این رو برای حرکت در مسیر خواسته ذاتی، طبیعی، فطری خود بهرهگیری از عقل، تفکر، تعقل و تدبر را اجتنابناپذیر، و بهرهگیری از علم، آگاهی، تحقیق و پژوهش لازمه این حرکت، و نوآوری، کشف و اختراع را نتیجه، و ارتقاء وضعیت خود را هدف قرار داده است.
از سوی دیگر برای غلبه بر طبیعت و مقابله با تعارضات انسانی ـ اجتماعی نیازمند شناخت کلیه تهدیدات و موانعی است که، حرکت او را به سمت هدف کند یا متوقف میکند. از اینرو دشمنشناسی اعم از دشمنان موجودیت و سلامت او و یا دشمنان موقعیت و منافع و مصالح او ایجاب میکند هر چه بیشتر به سلاح علم و آگاهی، ابزارها و کاربردهای آنها مسلط و مجهز شود. لذا هر چه انسان دشمنان خود را بهتر بشناسد، و راههای مقابله با آنها را به خوبی بیاموزد و ابزارهای لازم فراهم نماید و آنها را در بهینهترین شیوه به کار گیرد، به همان نسبت به دوام موجودیت، قوت و قدرت، هویت و حیثیت و بالاخره ارتقاء وضعیت خود میرسد.
و این است معنای آیه قرآن کریم که فرمود: «هَل یَستَویالذینَ یَعلمون وَالذین لا یَعلَمون، انّما یَتَذکر أُولوالألباب»(۲)
قطعا کسانی که میدانند و میفهمند با کسانی که نمیدانند ـ نه در بودن و نه در چگونه بودن خود ـ برابر نیستند، زیرا درک تمامی ابعاد و صحنههای حیات بشری و برخورد سنجیده و هدفدار، نیازمند شناخت عمیق و داشتن تحلیل دقیق از روند قضایا و آثار و تبعات آنهاست. این اصل بسیار مهم را فقط اندیشمندان و خردمندان متوجه میشدند.
از ویژگیهای جهانبینی اسلام واقعبینی و درک قوانین حاکم بر جهان و جوامع است، و لذا «علم مدار»، «عقل گرا» و «تفکر بنیاد» و دشمن «تحجر»، «تبعیت کورکورانه» و «تصلب در شکل و قالبها» است.
با مطالعه اجمالی تاریخ تمدنها، ظهور و افول آنها، مشخص میشود که دو عامل بیش از عوامل دیگر تعیینکننده و سرنوشتساز بوده است. اول موقعیت و ارزش علم، عالم، تعلیم و تحقیق و در نتیجه نوآوری، ابداع و بالاخره قدرت ناشی از آن، و عامل دوم که بیارتباط با آن نیست، ایمان، اخلاق و جهانبینی حاکم میباشد. لذا دو بال علم و ایمان در دراز مدت تعیینکننده وضعیت و چگونگی حرکت صعودی یا نزولی تمدنها، دولتها، انقلابها و نظامهای سیاسی ـ اجتماعی بوده است.
هیچ تحول مثبت، سازنده و بنیادی در جهت ارتقاء و کمال انسان (تأکید بر ارتقاء و کمال نه توسعه به معنای متعارف، که نیازمند تحقیق مستقلی است) شکل نمیگیرد و ریشهدار نمیشود، مگر اینکه جریان عمومی و ارزشگذاری فردی و اجتماعی، برنامهریزیها، قانونگذاریها و سیاستگذاری بر مبنای علم و تحقیق و با تکیه بر نوآوریها، تولید علم و یافتههای جدید باشد.
امام خمینی(ره) در وصیتنامه سیاسی ـ الهی خود در این زمینه چنین میگوید: «... بدانید مادام که در احتیاجات صنایع پیشرفته، دست خود را پیش دیگران دراز کنید و به دریوزگی عمر را بگذرانید، قدرت ابتکار و پیشرفت در اختراعات در شما شکوفا نخواهد شد، و به خوبی و عینیت دیدید که در این مدت کوتاه پس از تحریم اقتصاد، همانها که از ساختن هر چیز خود را عاجز میدیدند، و از راه انداختن کارخانهها آنان را مأیوس مینمودند، افکار خود را به کار بستند و بسیاری از احتیاجات ارتش و کارخانهها را خود رفع نمودند، و این جنگ و تحریم اقتصادی و اخراج کارشناسان خارجی، تحفهای الهی بود که، از آن غافل بودیم. اکنون اگر دولت و ارتش کالاهای جهانخواران را خود تحریم کنند، و به کوشش و سعی در راه ابتکار بیفزایند، امید است که کشور خودکفا شود، و از دریوزگی دشمن نجات یابد.» (۳)
● تولید علم
اصطلاح تولید علم گفتمان جدید و متناسب با تحولات اخیر در صحنه جامعه بشری است. زیرا در گذشته روند تدریجی افزایش و گسترش دامنه علوم به اندازهای کند بود که مقوله تولید علم (۴) چندان مفهوم و اعتباری نداشت. اما در سه قرن اخیر، علم بیش از گذشته در شکلگیری قدرت، ثروت، رفاه و بالاخره تحولات گوناگون فرهنگی و اجتماعی ایفای نقش کرده است. به گونهای که علم به صورت مستقل یکی از فاکتورها و عوامل تأثیرگذار در سطح بینالمللی مورد توجه قرار گرفته و یکی از مقولات محوری در اقتدار ملی و استقلال، تولید، رفاه، امنیت و دفاع شده است به گونهای که از جمله شاخصها و معیارهای توسعه اقتصادی، اجتماعی و موقعیت، اعتبار و جایگاه بینالمللی هر کشور میزان تولید علم، نوآوری و نظریهپردازی و مطرح بودن در صحنههای علمی، پژوهشی و اختراعات و میزان سرمایهگذاری ملی در این زمینه میباشد. (۵)
«در عصر دودکشها (اشاره به انقلاب صنعتی) فرض بر این بود که کارگران و کارمندان چندان چیز مهمی نمیدانند و اطلاعات مربوطه یا هوش را تنها میتوان از مدیریت بالا یا شمار اندکی از کارکنان دریافت کرد، نسبت نیروی کاری که به کارپردازش دانایی اشتغال داشت بسیار کم بود.»
به عکس، امروزه ما میبینیم که هدف بیشتر آنچه در درون بنگاه (مؤسسه) اتفاق میافتد، تازه کردن و از نو پر کردن مخازن دائما در حال زوال دانایی (نوآوری) و خلق دانش تازه (تولید علم) برای افزودن بر آن، و ارتقای دادههای ساده به اطلاعات و دانایی است.
«کارکنان برای دستیابی به این هدف همواره به کار «واردات» و «صادرات» و «انتقال» داده و اطلاعات مشغولند... در جهان فردا وقتی قدر و ارزش منابع دانایی به عنوان مهمترین منبع شناخته شد، دادن پاداش و تشویق کارکنان، یا حداقل بخشی از آن، براساس موفقیت هر فرد در افزودن ارزش به ذخایر دانایی شرکت صورت خواهد گرفت. به نوبه خود میتوان انتظار داشت که برای کنترل داراییهایی که ماهیت اطلاعاتی دارند و فرایندهایی که آنها را به وجود میآورند، منازعاتی حتی پیشرفته و متعالیتر درگیرد».(۶)
اقتصادانان معمولاً عوامل تولید را به طبیعی و انسانی تقسیم میکنند و برای کار انسان نقش اصلی قائلند، و جامعهشناسان نیز اساس تحولات اجتماعی را انسان و تواناییهای او میدانند. در واقع آگاهی انسان محور و اصل در تحول میباشد، زیرا عوامل طبیعی مانند آب، زمین، منابع زیرزمینی و... تماما در اختیار. در تصرف انسان است تا براساس علم و اراده و هدفی که انتخاب کرده است، آنها را به کار گیرد. (۷)
قرآن کریم در آیات متعددی به این واقعیت اشاره و از جمله میفرماید: «و هوالذی سخر البحر لتأکلوامنه لحما طریا و تستخرجوا حلیه تلبسونها وتریالفلک مواخر فیه و لتبتغوا من فضله و لعلکم تشکرون» (۸)
«خداوند دریا را در تصرف شما قرار داد برای اینکه از گوشتش بخورید و از آن زیورهای زیبا برای اینکه بر خود بپوشانید بدست آورید، و کشتیها را بر روی آن به حرکت درآورید و در مسافرت و تجارت از امکانی که خداوند برای شما فراهم کرده بهره گیرید و با درک این جریان شما به خوبی عمل کنید».
متأسفانه در حال حاضر بسیاری از مسلمانان مصرف کننده و تماشاگر تولیدات علمی، نظریهپردازیها و نوآوریهای دیگران نه تنها در علوم مادی و طبیعی بلکه در علوم انسانی و اجتماعی، که خودشان روزی تغذیهکنندگان علمی جهان و غلبهکنندگان بر تمامی نظامهای فرهنگی، حکومتی و دینی بودهاند. به عبارت دیگر عملکنندگان و تلاشگران در راه اجرای فرامین قرآن نمیباشند.
نتیجه چنین وضعیتی وابستگی شدید اقتصادی ـ صنعتی، سلطهپذیری سیاسی ـ فرهنگی، انزوای علمی و مشکلات اداری ـ اجتماعی در دو قرن اخیر بوده است، معیارها و شیوههای زندگی و آنچه که معروف به توان غرب سرمایهداری است، به صورت وارداتی و تحمیلی در جهان اسلام حاکمیت دارد!
در ادامه این وضعیت در سالهای اخیر نظریه «انتقال تکنولوژی» مطرح شده و بحثهای زیادی را برانگیخته، که در واقع یکی از طرحهای فریب و بازدارنده است. هدف واقعی از این نظریه ادامه سلطه اقتصادی و تحمیل وابستگی، به کشورهای وارد کننده است. در حقیقت تا زمانی که زمینههای ظهور و بروز خلاقیتهای فکری، تولید علم، تحقیق و پژوهش به وجود نیاید، هرچه که وارد شود، مصرفی و موقتی و تحمیلی خواهد بود و کمکی به رشد و ارتقاء کمی و کیفی سطح زندگی مادی و معنوی آنان نخواهد کرد. آخرین و پیچیدهترین تکنیک که در اختیار کشوری قرار میگیرد، با گذشت زمان ارزش خود را از دست میدهد و غیراقتصادی و در مواردی غیرقابل توجیه و زیانآور میشود. در نتیجه تکنیک و ابزار جدیدتری موردنیاز است، و این جریان و وابستگی ناشی از آن همچنان ادامه دارد! مگر آنکه مدیریت و برنامهریزی قوی و علمی بتواند رشد و توسعه همان تکنولوژی و فنآوری را در زمینههای مختلف گسترش و بهرهگیری از آن را برای ابزارهای پیشرفتهتر و کارآمدتر پیگیری کند.
در زمینه علوم انسانی و اجتماعی نیز مشابه چنین وضعیتی دیده میشود. زمانی نظریهای را ارائه و تمامی رویکردها و جهتگیری را شکل میدهند و چندی بعد نظریهای جدید و باطلکننده نظریه قبل عرضه و به کشورهای دیگر صادر میشود! آنچه در طول دو قرن گذشته شاهد بودهایم ظهور نظریههای متنوع همراه با مدهای رنگارنگ در هر زمینه از اروپا و امریکا، مانند انواع خوردنیها و پوشیدنیها صادر و صدور آنها به عنوان بهترین، عالیترین و مناسبترین ایده و کالا و مصرف آنها در کشورهای تحت سلطه بوده است.
«شرکتهای جهانی «انتقال تکنولوژی» به کشورهای فقیر را، موکول به شرایطی میکنند که خود موجب مشکلاتی برای این کشورها میشود. بررسی ۴۰۹ قرارداد مربوط به انتقال تکنولوژی بین شرکتهای جهانی و شرکتهای وابسته در اکوادور، بولیوی،... نشان میدهد که تقریبا ۸۰ درصد این قراردادها استفاده از تکنولوژی انتقال یافته برای صادرات را به کلی ممنوع میکند». (۹)
امام علیبن ابیطالب علیهالسلام فرمود: «لیس الخیران تکثر مالک و ولدک ولکن الخیران تکثر علمک و ان یعظم حلمک» (۱۰)
(خیر و خوشایند بودن این نیست که ثروت و فرزند را زیاد کنی، بلکه مطلوبتر و خوشایندتر این است که بر علمت بیافزایی و حلمت را زیاد کنی.)
در این کلام، خیر در علم و بردباری خلاصه شده و نظیر چنین بیانی در آیات متعددی از قرآن کریم از جمله «ربِّ زدنی علما»(۱۱) نیز مطرح شده است. زیرا که نادانی و و ضعف مقدمه اسارت است. این برداشت از «خیر» در تعارض آشکار با برداشتهای مادی جوامع غربگرا و استعمارزده میباشد. زیرا در این جوامع علم به صورت ابزاری برای سلطه، نه وسیلهای برای ارتقاء، رشد و هدایت آنان است.
● تفکر و تولید علم
آموختن و انباشت و تکرار مکرر علم، ثمرات و آثار محدودی دارد، زیرا در این حالت دانستههای قبلی به دیگران منتقل شده بدون آنکه توجهی به تحولات و دگرگونیهای عینی و بیرونی شده باشد. به عبارت دیگر همچنانکه شرایط اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی و حتی اوضاع طبیعی و آب و هوایی دچار تحول و دست خوش تغییر میشوند و همانطور که مطالب جدیدی از جهان کشف میشود، شایسته است که مطالعه مستمر و دائمی، کشف علل و عوامل، درک آثار و پیآمدهای آن برای هر یک از محققین و دانش پژوهان رشتههای مختلف علوم به صورت ارزش و قابل ستایش و مورد تشویق باشد.
تفکر و تعقل و تدبر سه واژه تقریبا مشابه و مترادفی هستند که از ویژگیهای اختصاصی انسان و دقیقا در راستای هدف کمالطلبی و برای ارتقای وضعیت زندگی به او هدیه شده است.
هرگونه استدلال و فهم ریشهها و علل وقوع پدیدهها، کشف راهحل معضلات و مشکلات و شکستن بن بستها تابعی از تفکر و تعقل و به کار گرفتن قدرت فکر و عقل میباشد. بازشناسی و باز تعریف پدیدههای جدید، راهیابی و خروج از وضعیت نامطلوب و حرکت به سمت وضعیت مطلوب، تبیین و تحلیل واقعیتها و به ویژه آیندهنگری و پیشگیری از روندهای خطرناک و تهدیدآفرین، نیازمند شناخت دقیق قوانین حاکم بر جامعه و جهان و شناخت روندهای اجتماعی است. رسیدن به چنین شناختی و ارائه راهکارهای شایسته نیازمند تفکر و تعقل و تدبر است.(۱۲)
از جمله بحثهای اساسی در زمینه درک و شناخت واقعیتها، هدایت و رشد و از جمله توسعه اقتصادی ـ اجتماعی، نقش تفکر و تحقیق میباشد. در قرآن کریم دهها آیه و همچنین روایات زیادی، در ضرورت و امر به تفکر، تعقل و تدبر وجود دارد که، اگر مسلمانان به مقتضای آنها عمل میکردند، قطعا پیشرفتهترین علوم و جوامع بشری از آنان بود. از جمله میتوان به موارد زیر اشاره کرد.
۱) «و یجعل الرجس علیالذین لا یعقلون»(۱۳)
(خداوند پلیدی و تنگی را برای کسانیکه تعقل نمیکنند و عقلانیت ندارند قرار داده است.)
۲) «... و یتفکرون فی خلقالسموات و الارض، ربنا ما خلقت هذا باطلاً»(۱۴)
(از جمله علائم مؤمنین اینست که در خلقت آسمانها و زمین تفکر میکنند و اعتراف میکنند که خدایا این جهان را بیهدف و بیهوده خلق نکردهای. جهان طبق طرح و قانون و هدفدار خلق شده است)
۳) امام صادقعلیهالسلام فرمود: «لوددت ان اصحابی ضربت رؤوسهم بالسیاط حتی یتفقهوا» (۱۵)
مسلما دوست دارم که با تازیانه بر سر یارانم بکوبند تا به خوبی و عمیقا بیاموزند.
ملتی که مصرفکننده تفکرات، تحقیقات، دستاوردهای علمی و فکری دیگران باشند و از خود آفرینش، خودجوشی، تولید و خلاقیت نداشته باشد، و منتظر است تا دیگران چه میگویند و چه میخواهند، چنین ملتی هیچ آیندهای جز اسارت و عقبماندگی و ذلت ندارد.
هنگامی که عقل و علم حاکم نباشد و اداره امور و برنامهریزیها با احساس کور، تعصب و بدون محاسبه همراه شود، پیشرفت و ارتقاء وضعیت نخواهد بود بر پایه چنین برداشتی، تفکر، تعقل و تحقیق و پژوهش باید آنچنان گسترده و حاکم باشد که کلیه امور بر مبنای استدلال محاسبه، برنامه و علتیابی و آیندهنگری شکل گیرد و به اجرا درآید و از لوازم و ضرورتهای اولیه و بنیادی حرکت فردی و جمعی به سمت اهداف تعیین شده باشد.
«یکی از شیوههای تمایز میان جهان صنعتی و جهان سوم که، اولی محاسبه و بهرهبرداری علمی از آن را در تمامی شؤون زندگی اعمال کرده و دیگری در آن به درجات مختلف ضعیف است، و جهان صنعتی از طریق «نهادینه کردن محاسبه» بر جهان سوم مسلط شده است. هنگامی که محاسبه اصالت یافت، به طور منطقی متد و روش اصالت مییابد... بنابراین ذهن محاسبهگر یک ذهن متدیک و روششناس است... محاسبه روش، کاربرد، افزایش تولید (و در نتیجه قدرت) و تسلط سیاسی همه با تسلسل منطقی به دنبال هم (و تشدیدکننده یکدیگر) قرار گرفتند». (۱۶)
● فرهنگ و تولید علم
فرهنگ عصاره زندگی اجتماعی است و در تمامی افکار، اهداف، معیارها و ارزشگذاریها، فعالیتهای فردی و اجتماعی انسان منعکس میشود. براساس این تعریف انسان با اتکای به فرهنگ، با جهان و جامعه برخورد میکند.
بنابراین چگونگی تفسیر قضایای جهان، راههای تغییر شرایط در جهت اهداف، بستگی به دیدگاههای فرهنگی دارد. انسان و فرهنگ در یکدیگر تأثیر متقابل دارند. اوضاع و شرایط تا حدود زیادی معلول عوامل فرهنگی و از طرف دیگر، دگرگونیهای فکری و فرهنگی تابعی از شرایط اجتماعی و مادی است.
جنبههای مادی فرهنگ سریعتر منتقل و جوامع را تحتتأثیر سختافزاری قرار میدهد. اما این انتقال برای تأثیر بر تمامی ابعاد فرهنگی کافی نیست. افکار، عقاید، معیارها و تمایلات در کوتاه مدت دگرگون نمیشوند. این فاصله زمانی میان تحولات سختافزاری و دگرگونیهای فرهنگی و نرمافزاری را «عقبماندگی فرهنگی» میگویند.
بسیاری از کشورها (از جمله شیخنشینهای حاشیه خلیجفارس) در کنار ابتداییترین شکل زندگی فرهنگی، از آخرین وسایل پیشرفته الکترونیکی و ساختمانهای بسیار مجهز و گران استفاده میکنند. آنها در حالی مصرفکننده آخرین دستآوردهای مادی و صنعتی دیگران میباشند که دارای فرهنگ کاملاً متفاوتی با جامعه و فرهنگ تولیدکنندگان کالاهای مزبور میباشد.
با توسعه و شتاب گرفتن ارتباطات و افزایش مبادلات، طبعا نقش و قلمرو فرهنگ و ابعاد آن گسترده و تأثیرگذاری آن سریع و عدهای میخواهند به تدریج پدیدهای جهانی شود. وضعیت حال و آینده به گونهای است که در بسیاری از تحولات فرهنگ تعیینکننده و سرنوشتساز شده است.
اگر در گذشته نظریات و رویکردهایی مبنی بر روبنا بودن فرهنگ و تأثیرپذیری از جنبهها و ابعاد دیگر اجتماعی وجود داشت، رویکرد امروز توجه ویژه به نقش، اهمیت و قلمرو فرهنگ و قدرت تولید علم و چگونگی تأثیرگذاری و نفوذ در ساختار حکومتها و تأثیرپذیری و نیازهای آن میباشد.
فرهنگ و قدرت تولید علم به عاملی بینالمللی تبدیل شد که، در تحولات مهم سیاسی، اقتصادی و اجتماعی ایفای نقش میکند، و در کشورهای صنعتی به عنوان یکی از بزرگترین زمینههای رشد و توسعه و عامل تداوم و گسترش سلطه میباشد. (۱۷)
فرهنگ عمومی در عرصههای علوم و تکنولوژی، ارتباطات و سیاست مطرح و نفوذ خود را نشان میدهد. سرمایهگذاری کمپانیهای نفتی در زمینه فرهنگ و تلویزیونهای جهانی، مراکز علمی و پژوهشی، دانشگاهها و مطبوعات، تولید وسایل و ابزارهای علمی و تحقیقاتی و به کارگیری آنها در بسیاری از زمینههای آموزشی، فرهنگی و تربیتی، جهت تقویت و گسترش فرهنگ علمی، نشانهای از نقش فرهنگ عمومی در رسیدن به اهداف سیاسی و اقتصادی است.
● ویژگیهای فرهنگ علمی
تولید علم و فرهنگ علمی ارتباط مستقیم با فرهنگ عمومی، دیدگاهها و سیاستهای حاکمیت دارد. فرهنگ علمی زمانی به صورت یک جریان عمومی و ملی در میآید، که برای مردم و یا لااقل اکثریت آنان قابل فهم و مورد قبول قرار گرفته باشد. مهمترین ویژگیهای فرهنگ علمی عبارتست از:
۱) ارزش بودن تفکر علمی
تفکر علمی، داشتن توان درک پدیدههای پیچیده، کشف روابط، قانونمندیها و فرایندها است. شخصی که توان و تأمل تفکر لازم برای شناخت پدیدهها، فرآیندها و سلسله علل و معلولها را نداشته باشد، قادر نیست که نظم علمی یا تئوریک را کشف و تولید علم یا نظریهپردازی کند. وجود افراد زیادی که چنین توانایی و همتی دارند، جامه را قادر میسازد که به تدریج با اختراعات، نوآوری و ابتکار، پیشرفت و توسعه را شتاب دهند.
امام صادق(ع) فرمود: «انما یهلک الناس لانهم لایسألون».(۱۸)
(مردم از این جهترو به تباهی و سقوط میروند که تحقیق، کنجکاوی و پرسشگری ندارند.)
امام علی(ع) فرمود: «تفکرک یفیدک الاستبصار و یکسبک الاعتبار».(۱۹)
«تفکر تو تولید کننده شناخت و بینش و اعتبار دهنده به تو است».
۲) قدرت علمی
تقویت توان علمی و نوآوری نیازمند قدرت فکری و کشف پدیدهها و موضوعات جدید است. پژوهشگری که میخواهد افقهای جدید و نظریههای دقیق ارائه کند، لزوما باید کار نظری و تئوریک بکند. و عالمی که صاحب بینش باشد میتواند در مسیر ایجاد قالبها و و چهارچوبهای نظری قدم بگذارد، و از درون آنها به طرف شناختهایی پیچیده حرکت کند. زیرا تولید علم، نظریهپردازی و نوآوری به عنوان مخرج مشترک تمامی علوم به ویژه علوم انسانی میباشد. کسانی که در علوم انسانی توانستهاند تغییر و تحولی به وجود آورند، دارای پشتوانه نظری و فکری قوی و عمیق بودهاند.
امام خمینی (ره) عنایت ویژهای به تحقیق، تتبع، نوآوری داشت و با وجود موقعیت و شرایط ویژه کشور، در وصیتنامه خود، با درک و اهمیت موضوع و با هوشیاری قابل ستایشی نوشت:
«لازم است علما و مدرسین محترم نگذارند در درسهایی که مربوط است، و حوزههای فقهی و اصولی از طریقه مشایخ معظم ـ که تنها راه برای حفظ فقه اسلامی و فقاهت است منحرف شوند.
و کوشش نمایند که هر روز به دقتها و بحث و نظرها و ابتکار و تحقیق افزوده شود، و فقه سنتی که ارث سلف صالح است و انحراف از آن سست شدن ارکان تحقیق و تدفین است محفوظ بماند و تحقیقات بر تحقیقات اضافه گردد، و البته در رشتههای دیگر علوم، به مناسبت احتیاجات کشور و اسلام برنامههای تهیه خواهد شد و رجالی در آن رشته تربیت باید بشود».(۲۰)
۳) توان تولید فکر و نظریه
پژوهشگر و دانشپژوه توانا و موفق کسی است که بتواند معلومات و مشاهدات خود را جمعبندی و با استدلال، استنتاج جدید به دست آورد. چنین فرهنگ و روحیهای از مشاهدات و تفکرات خود ترکیب و تحلیل جدیدی ارائه میکند توان قیاس و استقراء دارد. تربیت چنین افرادی نیازمند تلاش ویژه و نظام آموزشی خلاق میباشد.
نویسنده: جواد منصوری
فهرست منابع
۱ـ قرآن کریم
۲ـ نهج البلاغه
۳ـ امام خمینی (ره)، روح الله: «وصیتنامه سیاسی ـ الهی»، از انتشارات وزارت ارشاد اسلامی چاپ اول، ۱۳۶۸، تهران.
۴ـ الحیاة، محمد رضا حکیمی، از انتشارات دفتر نشر فرهنگ اسلامی، سال ۱۳۵۸.
۵ـ «جا به جایی در قدرت» الوین نافلر، ترجمه شهیندخت خوارزمی، از انتشارات خوارزمی، تهران، ۱۳۷۴.
۶ـ «سیطره جهانی» ریچارد بارنت، ترجمه مصطفی قریب، از انتشارات هاشمی، تهران، ۱۳۶۳.
۷ـ «نقش تفکر در توسعه اقتصادی و اجتماعی، نوشته دکتر حسین پیرنیا، از انتشارات دانشکده حقوق، دانشگاه تهران، ۱۳۴۷.
۸ـ «ترجمه گزیده کافی»، از انتشارات دفتر نشر فرهنگ اسلامی، تهران، ۱۳۶۱.
۹ـ «عقلانیت و آینده توسعه یافتگی ایران»، دکتر محمد سریع القلم، ناشر: مرکز پژوهشهای علمی و مطالعات خاورمیانه، چاپ اول تهران، ۱۳۸۰.
۱. استاد دانشگاه
۲. سوره زمر، آیه ۹. استفهامی بودن آیه هم تأکید اهمیت موضوع و هم ضرورت به کارگیری تفکر برای درک آن را میرساند.
۳. «وصیتنامه سیاسی ـ الهی امام خمینی(ره)»، انتشارات وزارت ارشاد، چاپ اول، ۱۳۶۸، ص ۲۷
۴. منظور از علم در این نوشتار دانایی (Knowledge) میباشد.
۵. در دهه گذشته ۱% درآمد ناخالص ملی حداکثر میزانی بود که دولتهای پیشرفته صنعتی به این امر اختصاص میدادند ولی اکنون ۲% درآمد ناخالص ملی هدف قرار گرفته و بعضی از کشورها از جمله ژاپن به آن نزدیک شدهاند.
۶. تافلر، الوین: «جابهجایی در قدرت»، ترجمه شهیندخت خوارزمی، از انتشارات خوارزمی، چاپ پنجم، ۱۳۷۴، ص ۲۴۶ و ۲۴۸.
۷. به قول سعدی علیه الرحمه: «ابر و باد و مه و خورشید و فلک در کارند تا تو نانی به کف آری و به غفلت نخوری»
۸. سوره نحل، آیه ۱۴.
۹. بارنت، ریچارد: «سیطره جهانی»، ترجمه مصطفی قریب، از انتشارات هاشمی، تهران، ۱۳۶۳، ص ۲۳۱.
۱۰. نهجالبلاغه، ترجمه «فیضالاسلام»، کلام ۹۱، ص ۱۱۲۸.
۱۱. سوره طه، آیه ۱۱۴، پروردگار! علم مرا بیفزا.
۱۲. ر. ک. به «نقش تفکر در توسعه اقتصادی و اجتماعی»، نوشته «دکتر حسین پیرنیا»، از انتشارات دانشکده حقوق دانشگاه تهران. چاپ اول، ۱۳۷۴.
۱۳. سوره یونس، آیه ۱۰۰.
۱۴. سوره آل عمران، آیه ۱۹۱.
۱۵. گزیده کافی، ج ۱، از انتشارات دفتر نشر فرهنگ اسلامی، چاپ ۱۳۶۱. ص ۳۲، حدیث ۸.
۱۶. دکتر سریعالقلم، محمود: «عقلانیت و آینده توسعهیافتگی ایران»، ناشر: مرکز پژوهشهای علمی و مطالعات خاورمیانه، سال ۱۳۸۰، چاپ اول، ص ۱۴۲.
۱۷. استراتژی امریکا در قرن بیست و یکم، تسلط بیچون و چرا بر جهان و شکل دادن به نظام تک ابرقدرتی و حذف تمامی ساختارهای بینالمللی، از طریق «دموکراتیزه کردن حکومتها و پیاده کردن فرهنگ و ارزشهای امریکایی» میباشد.
۱۸. الحیاة، ج ۱، ص ۴.
۱۹. ترجمه گزینه کافی، ص ۳۵، حدیث ۱۱.
۲۰. «وصیتنامه امام خمینی(ره)»، ص ۲۲.
۲۱. پاسخ مقام معظم رهبری به نامه پژوهشگران حوزه علمیه قم.
۲۲. برای مطالعه و تحقیق به کتاب «انسانشناسی» نوشته «آیت الله حائری شیرازی» مراجعه شود.
۲۳. وصیتنامه امام (ره)، ص ۲۵.
۲۴. حکیمی، محمدرضا: «الحیاه»، ج ۱، چاپ دوم، سال ۱۳۵۸، از انتشارات دفتر نشر فرهنگ اسلامی، تهران، ص ۴۰.
۲۵. بحارالانوار، جلد دوم، شماره ۴.
۲۶. الحیاه، ج ۱، ص ۴۴.
۲۷. منظور از دولت مجموعه دستگاههای حاکمیت یک نظام نه فقط قوه مجریه میباشد.
۲۸. قطعا خداوند تمامی آنچه را که در یک قوم و ملت است دگرگون نمیکند، مگر آنکه آن ملت تمامی آنچه را که در خود دارند (فرهنگ عقاید، روابط و معیارها) تغییر دهند. سوره رعد: آیه ۱۱
۲۹. عقلانیت و آینده توسعه یافتگی ایران، ص ۱۲۷.
۳۰. روزنامه کیهان، شماره ۱۷۸۳۴، ۲۳ آذر ۸۲، ص ۵.
منبع: فصلنامه اندیشه انقلاب اسلامی
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید بلیط هواپیما
ایران مجلس شورای اسلامی مجلس خلیج فارس بابک زنجانی روز کارگر دولت دولت سیزدهم حجاب شورای نگهبان مجلس یازدهم محمدباقر قالیباف
قوه قضاییه هواشناسی تهران سیل شهرداری تهران آموزش و پرورش سلامت شورای شهر تهران قتل دستگیری پلیس شورای شهر
قیمت دلار خودرو قیمت خودرو سایپا ایران خودرو بازار خودرو دلار قیمت طلا تورم مالیات بانک مرکزی ارز
تلویزیون سریال سینمای ایران سینما فیلم موسیقی تئاتر دفاع مقدس رسانه ملی بازیگر کتاب محمدرضا گلزار
سازمان سنجش ناسا شورای عالی انقلاب فرهنگی آموزش عالی
رژیم صهیونیستی اسرائیل فلسطین غزه آمریکا جنگ غزه حماس روسیه نوار غزه عربستان اوکراین ترکیه
فوتبال استقلال پرسپولیس سپاهان تراکتور باشگاه استقلال تیم ملی فوتسال ایران فوتسال وحید شمسایی بازی باشگاه پرسپولیس لیگ برتر
هوش مصنوعی اینترنت تبلیغات اپل همراه اول پهپاد گوگل روزنامه آیفون
داروخانه کاهش وزن بارداری مشروبات الکلی خواب دیابت طول عمر قهوه سلامت روان فروش اینترنتی دارو