چهارشنبه, ۲۶ دی, ۱۴۰۳ / 15 January, 2025
کتاب تلویزیون جهانی و سیاست خارجی
ما مطالب زیادی درباره مدیریت اخبار و اینکه چگونه دولت میتواند تلویزیون را بطور ماهرانه کنترل کند شنیدهایم. و آن را در سخنرانی آقای گورباچف در دسامبر ۱۹۸۷ با رسانههایABC CBS, CNN, NBC, دیدیم که تحت کنترل دولت درآمد. در کشورهایی که در آنها درک حمایت عمومی در ساختار سیاست خارجی ضروری به نظر میرسد، تلویزیون یکی از عوامل اصلی سیاستمداران است که میبایست مورد توجه قرار گرفته شود. آنان میدانند که تلویزیون تا چه حد میتواند تأثیر زیادی درباره نحوه قضاوت سیاستهای آنان و میزان شانس و مؤفقیت آنان بر افکار عمومی داشته باشد.
پروفسور لارن روشنگری ارزشمندی را درباره این موضوعات و همچنین در بسیاری موارد دیگر انجام داده است که شامل تغییرات تکنیکی شگفتآوری که به تازگی اتفاق افتاده است میشود و تغییرات بیشتر دیگری هم در راه است. او برای ما درباره اهمیت روشی که از طریق آن تلویزیون اخبار را بیان می ند صحبت کرد، کاملاً متفاوت با صرفاً انتشار خبر، زیر آن از حالت شناخته شده پرینت تیترهای خبری به همراه جزئیات آن خارج شده و در عوض، چیدمان حقایق و تفسیرها به صورتی که درخواست شده به طوری که منطقی و در صورت امکان به طور کامل مهیج باشد است. او مثالهایی مطرح کرد که مسئولان سیاست خارجی چگونه برای اطلاع رسانی وابسته به تلویزیون هستند و چگونه گاهی از آن برای مطرح کردن عقاید و تفاهمات نه چندان عادی خود استفاده میکنند.
تحول سریع اخبار تلویزیون از اوایل دهه ۱۹۷۰ با تغییرات بنیادین در نحوه اجرای سیاست خارجی و دیپلماسی بینالمللی مصادف است. به گفته آبا ابان سیاستمدار و دیپلمات اسرائیلی: هر گونه بحثی در مورد تغییرات در سیستم سیاسی باید با بیشترین قدرت و دگرگونی همه جانبه و بصورت طولانی مدت شروع شود برچیده شدن سیاست سکوت و پنهان کاری در مذاکرات، سرکشیدن رسانهها در هر مسئلهای و در هر مرحلهای از فرآیند مذاکرات، روح و طبیعت دیپلماسی را به طور کلی تغییر میدهد.
تغییرات همزمان رسانهها و سیاست خارجی قابل گسترش میباشد، به طوری که فراتر از مرزهای ملی گسترش یافته و تقریباً همین معنا تمام ملتهای جهان را نیز در برداشته است. اگر چه این موضوع به طور خاص در ایالات متحده بخاطر نقش سلطهاش در روابط بینالملل، سیستم رسانهای رقابتی و با پشتوانه تجاری و محیط سیاسی که تلویزیون در همه جا برجسته میباشد بیشتر مطرح است.
علاوه بر این، ایالات متحده شایسته توجه ویژه به علت نقش برتر آن در سیستم رسانهای بینالمللی میباشد. این برتری خودش را در دهه ۱۹۷۰ به عنوان یک موضوع بحث سیاست خارجی در مذاکرات بینالمللی به طور خاص در میان ملتهای جهان سوم، با نام دستور جدید اطلاعات بینالملل ظاهر کرد.
در حالی که توافقی عمومی درباره اینکه تلویزیون و سیاست خارجی به طور اساسی تغییر یافتهاند وجود دارد. توافق اندکی در مورد راههایی که چگونه این تغییر بر ساختار ارتباط ایندو مؤثر است وجود دارد لویک کاتلر که در زمان رئیسجمهور جیمیکارتر در طول بحران گروگانگیری ایران به عنوان یکی از مشاوران کاخ سفید انجام وظیفه میکرد، اظهار داشت هم اکنون اخبار تلویزیون تأثیر بسیار زیادی بر نحوه تصمیمگیریهای سیاست ملی، و به طور خاص تصمیمات سیاست خارجی، در مقایسه با روزنامهنگاری دارد. طبق مقایسه به عمل آمده بسیاری از عالمان سیاسی معتقدند که، در مورد مسأله سیاست خارجی، تلویزیون تابع مدیریت اخبار دولت است و دیدگاههای گزینش شده آمریکاییها را به آن سوی مرزها انتقال میدهد. که به تمام زمینهها توجه دارد. با شرایط ویژه از این دیدگاه، پوشش خبری تلویزیون و تأثیر بالقوه آن بر افکار عمومی عواملی هستند که باید برای تحقق سیاست خارجی برنامهریزی و کنترل شود. هدف این سری عناوین بیان اینگونه دیدگاههای ضد و نقیض و پیچیدگیهای تغییرات رابطه رسانه سیاست خارجی در یک دوره تلویزیون جهانی میباشد.
در سال ۱۹۸۷ رسوایی خرید تسهیلات ایران کنترا تازهترین نشانه در امور بینالمللی دال بر تغییرات عمیقتر و طولانی مدت است که تلویزیون در رابطه رسانهها و سیاست خارجی بوجود آورده است. شگفت آن که این موضوع در زمان زمامداری رئیسجمهور ریگان بازیگر سابق سینما که به علت مهارت او در بکارگیری تلویزیون به کرات از او به عنوان ارتباطگر یاد میشود انجام شده است. درگیری ایران شاید حادترین حادثهای بود که در تمام مدت زمامداری او رخ داد.
در نوامبر ۱۹۷۹ سفارت آمریکا در ایران به تسخیر درآمد و آمریکاییها برای مدت ۴۴۴ روز گروگان گرفته شدند. به این بحران طولانی مدت گروگانگیری به عنوان نقطه عطفی در انقلاب ارتباط رسانهای و سیاست خارجی نگاه میشود. این موضوع افکار عمومی را بر شیوه کار تشکیلات اخبار اصلی تلویزیون و اندر کنش آنان با دولتمردان در داخل کشور و دیگر کشورها متمرکز کرد و بسیاری از افراد پیشبینی کرده بودند که این موضوع نقش اساسی در شکست کارتر در انتخابات ریاست جمهوری ۱۹۸۰ داشته است.
آزادی گروگانها در روز شروع کار ریگان به عنوان رئیسجمهور نقطه تلاقی تاریخی و بی بدیلی را در سیاست خارجی و پوشش خبری تلویزیون بوجود آورد. شبکههای تلویزیونی آمریکا از تمام امکانات خود برای جمعآوری جهانی اخبار استفاده کردند تا تقارن این دو واقعه را با فاصله، نیمی از جهان را تحت پوشش قرار دهند.
رئیس جمهور ریگان به پایان دوره ریاست جمهوری خود با هالهای از شکست در سیاست خارجی نزدیک میشد به گونهای چرخه موضوع گروگانگیری را کامل میکرد. مانند بحران نخستین، این بحران در ایران که توجه آن درباره گروگانهای آمریکایی در خاورمیانه بود موجب توجه تداوم اخبار تلویزیون شد. زمانی که اخبار مربوط به وقایع پنهانی ایران کنترا علنی شد، این اعلان به طور مداوم، بصری و با دسترسی عمده جهانی به تلویزیون انجام گرفت. از آنجایی که موضوع در مورد سیاست ایالات متحده نسبت به ایران، اسرائیل، نیکاراگوئه، عراق و لبنان بود و به این علت که تعداد زیادی از کشورها روی این مسأله سرمایه گذاری کرده بودند بخصوص همپیمانان ایالات متحده در خاورمیانه و اروپا، این موضوع نمونه بارزی از تواناییهای جدید تلویزیون ماهوارهای را نمایان ساخت. در ۱۹۸۶ و ۱۹۸۷ اینگونه برنامهها مانند اخبار شبانگاهی ای.بی.سی و برنامه نایت لاین، برنامه خبری مکنیل لهر در شبکه پی. بی. اس و افراد تراز اول سیاسی شامل بسیاری از ملتها را در گفتگوی زنده دور هم جمع کردند. از دیدگاه تلویزیونی موضوع ایران کانترا یک مورد مناسب برای حضور سنگین رسانهای بود که از سوی تشکیلات تجاری و مردمی تلویزیون در واشنگتن حفظ میشد.
کلنل الیور نورت عضو شورای امنیت ملی که عمدتاً درگیر فعالیتهای مخفیانه بود در طول شهادت تلویزیونی خود در طی یک شب مشهور گشت. نظرسنجیهایی که در آن زمان صورت گرفت جهش آشکاری را در میزان پشتیبانی مردمی نسبت به نیکاراگوئه نشان داد. در مقایسه با شاهدانی که قبلاً در کمیته کنگره حضور یافته بودند، نورت نمونه بارزی بود در مورد میزان قدرت عاطفی تلویزیون که به نمایش گذاشته شده بود و همچنین توانایی آن در نشان دادن ظاهر یا تصاویر به گونهای که متضاد با محتوای شهادت و تفکر آرمانی (انتزاعی) باشد.
از دیدگاه سیاسی محکمه ایران کانترا بیانگر تلاش کنگره برای جلب پشتیبانی عمومی در یک مبارزه طولانی کنگره در مقابل نفوذ ریاست جمهوری در سیاست خارجی را نمایان ساخت.
با همه این احتمالات، دلیل اصلی پخش تلویزیونی محاکمه موضوع تأثیر و کنترل بر سیاست خارجی بود. با انجام چنین کاری، کنگره میتوانست به قسمت وسیعی از افکار عمومی از طریق یک رسانه که به طور معمولی بیشتر تحت تسلط رئیسجمهور و افراد شاخه اجرایی دولت میباشد دسترسی پیدا کند.
با وجود گستردگی پیامدهای موضوع ایران کانترا برای سیاست خارجی ایالات متحده و وضوح تغییرات در حال انجام در رابطه با رسانه و سیاست خارجی موضوع ایران کنترا تنها یکی از سری رویدادهایی بود که بر انقلاب اخبار تلویزیون جهانی تأثیر گذاشت. در واقع یکی از اثرات تلویزیون ارائه جلوه بصری عمیقتر بر حافظه جمعی تاریخ میباشد. دهه کنونی و گذشته هر دو با رویدادهایی که به طور بصری ضبط و اغلب در سطح وسیعی پخش تلویزیونی شدهاند جلوهگر شده است. موارد فراوانی برای لیست کردن وجود دارد، وقایعی از قبیل: دیدا رئیسجمهور نیکسون از چین در ۱۹۷۲، آخرین سال جنگ ویتنام، دیدار رئیسجمهور از مصر انور سادات از اورشلیم در ۱۹۷۷، ترور او در ۱۹۸۱، قحطی در اتیوپی در ۱۹۸۴، هواپیما ربایی تی. دبلیو.ای پرواز ۸۴۷ توسط شعبههای لبنانی در ۱۹۸۵ و پیروزی کورازون. سیاکینو و تسلط مردم در فیلیپین در طول سال ۱۹۸۶.
وقایعی که پوشش خبری تلویزیونی نداشتند ممکن است به اندازه آن بحرانها اهمیت داشته باشند و یا به همان اندازه قسمتی از سیاست تلویزیون که پوشش خبری کامل را میطلبد باشند. وقایعی مانند کشتار وحشیانه در کامبوج از ۱۹۷۵ تا ۱۹۷۹ یا تجاوز اندونزی به شرق تیمور در ۱۹۷۸ و کشتار سنگینی که روی داد از جمله وقایعی بودند که به ندرت در اخبار تلویزیون ایالات متحده ذکر میشدند.
چنین نقاط کوری در پوشش خبری اخبار تلویزیون نه فقط در تعدادی کشور بخصوص و یا در رابطه با رویدادهای خاصی بوجود میآید. بلکه بازتاب پوشش خبری گستردهتر طولانی مدت میباشد. برای مثال به طور هماهنگ توجه زیاد به ملتهای غربی اروپایی و توجه اندک به کشورهای جنوب صحرای آفریقا میتواند به خوبی نشانگر ارتباط تلویزیون با سیاست خارجی باشد به صورتی که تنها کشورها یا رویادهای خاص و در زمانهای بخصوصی تحت پوشش خبری قرار میگیرند. دیدگاه کلی مشابهی در مورد الگوهای پوشش خبری و ارتباط آنها با سیاست خارجی در رسانههای نوشتاری نیز به کار میرود.
▪ تغییرات همزمان و سریع تلویزیون و سیاست خارجی هر دو با هم، مستلزم تدوین دوباره نظرات سنتی درباره ارتباط کلی رسانهها و سیاست خارجی به علت بسیاری از دلایل میباشد.
ـ اولاً بیشتر ادبیات تحقیقی درباره این موضوع قبل از اینکه ماهواره، ویدئو، الکترونیک و تکنولوژی حمل و نقل اخبار بینالمللی تلویزیونی را به مرحله کنونی خود برساند نوشته شده بود. امروزه شرایط به طور فزایندهای بینش متداول دهه ۱۹۶۰ که مطبوعات تراز اول اهمیت بیشتری از تلویزیون دارند را که به عنوان یکی از عوامل سیاست خارجی است تضعیف میکند.
ـ دوم آن که عالمان سیاسی مطابق انتظار سیاست خارجی را به عنوان محدودهای جدای از نیروهای داخلی جامعه قلمداد میکردند. از طریق رسانههای گروهی، انتخابات و گروههای متشکل به عنوان عامل متغیر میان پدیدههای داخلی و خارجی عمل میکند.
مفهوم ضمنی این دیدگاه، این است که رویدادهای خارجی در منطقه دوری اتفاق میافتند در حالی که رویدادهای داخل نزدیک خانه روی میدهد. ماهیت صنایع ارتباط بینالمللی تا به آن حد تارشد که به چشمآمد.
با اینکه تلویزیون ماهوارهای به منظور کاهش فاصله میان ملتها و یا صاحب منصبان سیاسی آنان بوجود آمد، نزدیک ساختن نگرشهای سنتی برای اجرا بسیار سخت استـ سوم اینکه نگرشی قدیمی و نسبتاً متداول میگوید، رسانه و سیاستمداران خود را در ارتباطی خصمانه خواهند یافت یا در بهترین شرایط یک فرد در همزیستی ناراحت کنندهای به سر میبرد. با این وجود، سازمانهای مسئول پخش تلویزیونی معاصر از یک سو و سیاست خارجی از سوی دیگر معمولاً آنقدر در ارتباط نزدیک به هم فعالیت میکنند که به نظر میرسد نقش آنها در حال ادغام شدن است. وقتی اینگونه عمل میشود، مناسبتر آن است که هر دوی آنها را یک سازمان در نظر بگیریم.
این سری عناوین مفهوم ارتباط سیاست خارجی با رسانهها را که توسط عالم سیاسی برنارد سی کوهن در عناوین مطبوعات و سیاست خارجی پیشنهاد شده بود گسترش میدهد. قبل از انجام این کار، ضروریست معنای عبارات سیاست خارجی و دیپلماسی را آنگونه که در اینجا استعمال میشوند و برای تأکید بر نیاز به اندکی دورنمای تاریخی توضیح داده و روشن سازیم.
نویسنده: جیمز . اف . لارسن
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست