سه شنبه, ۱۲ تیر, ۱۴۰۳ / 2 July, 2024
مجله ویستا

نقش اتاق های بازرگانی در رشد اقتصاد


نقش اتاق های بازرگانی در رشد اقتصاد

رهبر معظم انقلاب در دیدار با اعضای هیئت رئیسه اتاق های بازرگانی ایران و تهران با تاکید بر لزوم تحقق اصل ۴۴ قانون اساسی فرمودند صدای بخش خصوصی در مجامع تصمیم سازی و تصمیم گیری کشور باید به طور رسا شنیده شود و مسئولان مشورت فعالان اقتصادی را لازمه کارشان بدانند

رهبر معظم انقلاب در دیدار با اعضای هیئت رئیسه اتاق های بازرگانی ایران و تهران با تاکید بر لزوم تحقق اصل ۴۴ قانون اساسی فرمودند: صدای بخش خصوصی در مجامع تصمیم سازی و تصمیم گیری کشور باید به طور رسا شنیده شود و مسئولان مشورت فعالان اقتصادی را لازمه کارشان بدانند. رهبر انقلاب اسلامی در بخش دیگری از بیانات خود با تاکید بر این که اتاق های بازرگانی باید نقش خودشان را به درستی تعریف کنند و فعالان اقتصادی به جرأت و جسارت در میدان باشند، افزودند: در نام گذاری سال جاری به عنوان سال جهاد اقتصادی این تاکید را باید مدنظر قرار داد که حوزه اقتصاد هم میدان جهاد است و تلاش اقتصادی می تواند مصداق کار جهادی تلقی شود.

نگاهی به بیانات رهبر معظم انقلاب حاکی از حساسیت ها و اهمیت حضور بخش خصوصی در عرصه های مختلف اقتصادی و لزوم فعال تر شدن اتاق های بازرگانی ایران و تهران است که مسئولیت خطیر سیاست گذاری و شتاب دادن به رشد شاخص های توسعه اقتصادی و اجتماعی کشور، افزایش رقابت پذیری کسب و کارهای داخلی در سطح ملی، منطقه ای و بین المللی، ارتقای جایگاه اقتصادی و اجتماعی فعالان اقتصادی کشور، بخش خصوصی و به خصوص کارآفرینان و اعضای اتاق و ارتقای سطح کیفیت زندگی کاری اعضا را برعهده دارند.

اتاق بازرگانی که سابقه ۴۰۰ ساله در جهان و عمری ۱۳۰ ساله در ایران دارد، پارلمان بخش خصوصی و کانون و مرکز هم اندیشی فعالان اقتصادی با رویکرد توسعه بخش خصوصی است. کانونی که اولین و مهم ترین وظیفه آن استفاده حداکثری از امکانات و مزیت های نسبی موجود در کشور برای رشد و توسعه اقتصادی و کسب درآمدهای ارزی از محل صادرات محصولات تولید شده در داخل است و در مرحله بعدی باید با برداشتن موانع و توانمندکردن ارتباطات بین المللی، شرایط را برای بازرگانانی که وظیفه خطیر بازاریابی محصولات داخلی در بازارهای خارج از ایران دارند را مهیا کرده و امکان توسعه و رشد صادرات کالا و خدمات ایرانی را فراهم آورد. موضوع مهم و کلیدی ای که گویا سال هاست به فراموشی سپرده شده و یااگر هم نیم نگاهی به آن شده است کافی نبوده و نتوانسته بازارهای هدف را برای صادرات بیشتر محصولات نهایی ایران آماده کند.

در واقع در اکثر ممالک دنیا، وظیفه اصلی اتاق های بازرگانی و بازرگانان هر کشور، گشودن دروازه های بازارهای خارجی برای کالاهای تولید شده در داخل است و هر بازرگان نماینده ای است که کالاهای تولیدشده در کشور خود را به دیگر کشورها عرضه می کند. ولی متاسفانه در ایران بیشتر شاهد آن هستیم که به جای این که بازرگانان کشورهای دیگر بازارهای ما را مورد هدف قرار دهند، این بازرگانان داخلی هستند که با کالاهای خارجی بازارهای ما را مورد هدف قرار داده، و به نمایندگانی برای تبلیغات کالاها و خدمات خارجی و ورود هرچه بیشتر این کالاها به داخل ایران تبدیل شده اند.

در این شرایط تقریباً هر کلنگی که برای آبادانی و رفاه بیشتر توسط دولت زده می شود و هر روستا و مکانی که با جاده به شهر متصل شده و صاحب آب و برق و گاز می شود، تبدیل می شود به یک مشتری و هدف جدید برای تولیدکننده خارجی. موضوعی که باید مورد توجه بیشتر روسا و سیاست گذاران اتاق بازرگانی قرار گیرد.

امروز شرایط اقتصادی کشور هم زمان با هدفمندکردن یارانه ها به شدت نیاز به حضور فعالان اقتصادی بخش خصوصی دارد تا با عزم ملی و فراگیر بتوان این مرحله مهم را به خوبی پشت سر گذاشت و وارد یک اقتصاد سالم با نشانه های شفافیت، رقابت پذیری و عدالت محور شویم و اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران به عنوان یک نهاد مدنی در راستای توسعه پایدار کشور، به پشتوانه منابع انسانی توانمند و متعهد، می بایست در جهت دست یابی به مصالح ملی برای تحقق محورهایی چون: کمک به توسعه نظام اقتصادی کشور، کمک به ارتقای جایگاه بخش خصوصی، کمک به ایجاد فضای مساعد کارآفرینی و رفع موانع کسب و کار، کمک به ارتقای جایگاه جهانی ایران در حوزه اقتصاد، کمک به بالنده سازی تفکر اقتصادی جامعه و حضور مردم در اقتصاد فرامعیشتی، ارایه مشورت و مشارکت در فرآیند تصمیم سازی ها و تصمیم گیری های اقتصادی ارکان حکومت، سامان دهی مرجعیت اطلاعات و مشاوره در بخش های مختلف اقتصاد ملی و بین المللی، هدایت و سامان دهی تشکل یافتن فعالان اقتصادی کشور، نهایت تلاش خود را به کار بندد.

هم چنین یکی از شاخصه های مهم توسعه اقتصادی در هر کشوری، سرمایه گذاری خارجی به ویژه سرمایه گذاری مستقیم است که بسیاری از کشورها از آن بهره مند شده اند. بی شک پتانسیل های ایران، جاذبه های گسترده ای برای سرمایه گذاران خارجی دارد و این موضوع در گفتار و نوشتار خود سرمایه گذاران خارجی عیان است. نقش اتاق بازرگانی در ایجاد شرایط مناسب سرمایه گذاری و جذب سرمایه گذاران خارجی بر هیچ کس پوشیده نیست و این نقش در کشور ما که با برخی تحریم ها روبرو هستیم، بسیار مهم تر و کارآتر خواهد بود. بسیاری از سرمایه گذاران کشورهایی که دولت هایشان با کشور ما مشکلات سیاسی دارند، خواهان توسعه روابط اقتصادی با فعالین کشور ما به ویژه بخش خصوصی هستند و نقش آفرینی اتاق ها در این راستا بدون شک می تواند تاثیرگذار باشد.

آخر سخن این که؛ نقش تشکل ها و اتحادیه های صنفی در فرآیند تصمیم سازی و تصمیم گیری بر هیچ کس پوشیده نیست و هر قدر این تشکل ها توانمندتر و داناتر باشند، اثرگذاری آن هابیشتر و بهتر خواهد بود. از این رو امید است اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران با توسعه توانمندی ها و تحکیم جایگاه خود به عنوان یک نهاد غیردولتی، دانایی محور و فراگیر بتواند نسبت به افزایش تأثیرگذاری حضور فعالان اقتصادی در عرصه های اقتصادی کشور کمک نماید و با به کارگیری استراتژی های مناسب سهم خود را در توسعه و بالندگی اقتصادی کشور ادا نماید.

پیمان جنوبی