دوشنبه, ۲۴ دی, ۱۴۰۳ / 13 January, 2025
تكامل راهبردهای اجرا و بهبود كیفیت
مدیریت كیفیت طی چهار دوره متمایز در طول سالهای گذشته تكامل یافته است. اكنون هر یك از سازمانها بسته به میزان شكلگیری و تكامل فرایند مدیریت كیفیت آنها، در یكی از مراحل چهارگانه زیر قرار دارند:
در دوره اول و دوم به منظور اطمینان از كیفیت محصولات و خدمات ارائه شده، از متدولوژی تشخیص استفاده میشود. دوره سوم برپایه پیشگیری بنا شده است و به جای تمركز بر محصول و خدمات، بر فرایند و روشهای تولید متمركز میشوند.
در دوره چهارم توجه سازمان به جهتگیری راهبردی معطوف میشود؛ گونهای كه منافع همه ذینفعان و خواستههای فعلی و آینده مشتریان در اولویت نخست قرار میگیرد.
در دوره اول یعنی «بازرسی» بهترین اقدام برای حل مشكل و رسیدن به كیفیت مورد نظر، بازرسی به منظور تشخیص عیوب بود. نقش كیفیت در دوره اولیه منحصراً در بخش بازرسی دیده میشد، بخشی كه همه فعالیتهای آزمایش، اندازهگیری، طبقهبندی و دستهبندی محصول به گروههای تأیید شده و مردود در آن صورت میگرفت اما در آن، مشكلات فرایند تا انتها تشخیص داده نمیشد. این روش نه تنها پرهزینه بود بلكه در تشخیص محصولات غیرقابل پذیرش (نامنطبق) به كار نمیآمد. این وضعیت به هدایت كیفیت به سمت دوره بعدی یعنی «كنترل كیفیت آماری» منجر شد.
متأسفانه طی دوره دوم كیفیت نیز هنوز دیدگاه قبلی وجود داشت و سازمانها در پی حل مشكل پس از وقوع عیب بودند. در روش جاری، محصولات كنترل میشدند تا در صورت وجود عیب، از ارسال آنها به مشتریان جلوگیری شود.
بازرسیها در مراحل مختلف فرایند از ورودی تا مرحله تولید و نهایی اعمال میشد. بر تولید محصول یكنواخت تأكید فراوانی وجود داشت. با ابداع فنون آماری، بازرسیها كاهش یافت و متخصصان كیفیت به استفاده از روشهای حل مسئله و فنون آماری در بازرسی پرداختند.
در این دوره همچنین مسؤولیت كیفیت برعهده واحدهای ساخت و مهندسی گذاشته شد؛ اگرچه تمركز و نگرش كنترلی در كیفیت كماكان وجود داشت. رویكرد یادشده عملكردی واكنشی داشت و فاقد هرگونه ارزش افزوده بود زیرا تمركز این روش بر محصول تولید شده بود و بر كیفیت محصول هیچگونه تأثیری نداشت. اگر محصولی تولید میشد، بهترین پیشنهاد این رویكرد، تشخیص قطعه غیرمنطبق و جلوگیری از ارسال آن به مشتری بود. با افزایش بازرسیها، عدم انطباقهای بیشتری هم كشف میشد؛ البته بدون امكان پیشگیری ریشهای از وقوع عیب. چنین وضعیت نامطلوبی در نهایت به شكلگیری دوره سوم انجامید.
دوره «تضمین كیفیت» انقلابی در مبحث كیفیت بود كه به تغییر نگرش در این زمینه انجامید. در این دوره تأكید بر تشخیص محصول نامرغوب، به تأكید بر عدم تولید محصول نامرغوب تغییر یافت. این رویكرد، به جای محصول تولید شده، بر فرایند تولید محصول تمركز میكرد. در این دوره مشخص شد كه تنها راه ریشهای پیشگیری از تولید محصول نامرغوب، كنترل فرایند تولید محصول یا خدمات است. این دوره بر هماهنگی عملكردهای زنجیره تأمین كامل تأكید میكرد كه از طراحی آغاز و به مشتری ختم میشد؛ به نحوی كه بخشهای مختلف، در برآورده سازی هدف اصلی یعنی پیشگیری از بروز مشكلات كیفی نقش ایفا میكنند. در این زمینه طراحی با استفاده از ابزار پیشرفته از قبیل «طراحی آزمایشها (DOE)» و «تجزیه و تحلیل عیوب و آثار آن (FMEA)» از جایگاه خاصی برخوردار بود. برنامهها و طرحهای بهبود كیفیت به منظور تعالی كیفیت معرفی شدند. نقش متخصصان كیفیت به مشاوره در فعالیتهایی از قبیل طراحی برنامه، برنامهریزی كیفیت، اندازهگیری كیفیت و بهبود كیفیت تغییر یافت. این تغییر نقش موجب شد وظایف كیفی درون سایر فعالیتها نهادینه شده و از تعداد متخصصان كیفیت كاسته شود. اكنون مسؤولیت كیفیت بین كلیه فعالیتها از قبیل مهندسی، ساخت، مواد و كیفیت تقسیم شده به گونهای كه تمركز كلی بر كیفیت فرایند است.
در دوره چهارم یعنی «مدیریت كیفیت راهبردی» تمركز اصلی بر نفوذ و تأثیر راهبردها بر سازمان با تأكید بر نیازهای مشتریان و بازار است. روشهای مورد استفاده در این دوره عبارتند از: برنامهریزی راهبردی، تعیین اهداف و به حركت درآوردن كل مجموعه سازمان.
وظیفه متخصصان كیفیت تعیین اهداف، آموزش و پرورش نیروهای متخصص و مشاوره در زمینه بهبود مستمر است. در این دوره، مدیران ارشد سازمان در فرایند كیفیت مشاركت میكنند و رهبری مقتدرانهای را ارائه میدهند. تاكنون مرسوم بود كه مدیر ارشد مسؤولیت كیفیت را به دیگران محول كند و كیفیت به عنوان عنصری استراتژیك در كل فعالیت تجاری در نظر گرفته شود؛ به گونهای كه منافع همه ذینفعان سازمان مد نظر قرار گیرد. جهتگیری در این دوره به سمت كیفیت حاصل از مدیریت كیفیت است. در این دوره فعالیتهای بهبود كیفیت در بسیاری از سازمانها به طرز چشمگیری افزایش یافته است.
●بهبود كیفیت
بسیاری از تلاشهای صورت گرفته به منظور بهبود كیفیت، به رغم بهرهگیری از TQM با شكست رو به رو شده است. چرا این گونه است؟ مدیریت كیفیت جامع مجموعهای از اصول و قوانین است. لازمه توفیق فعالیتهای بهبود كیفیتی وجود مجموعهای از اصول است كه براساس آنها راهبردی مشخص شكل میگیرد و آن گاه با استفاده از ابزار مناسب به اجرا در آید.
برای مثال، یك برنامه بهبود كیفیت مطرح ۶ است؛ راهبردی كه مبنای آن كاهش دامنه نوسانات است كه با استفاده از رویكرد نظام یافته و سیستم اندازهگیری مناسب اجرا میشود. بهبود كیفیت ایده و راهبردی جدید نیست؛ آنچه كه به موفقیت ۶ منجر میشود، اصولی است كه راهبرد براساس آنها شكل میگیرد. اصول ۶ شامل هدایت و راهبری مدیریت ارشد، پروژههای اصلی، هفتهها آموزش و تخصیص منابع است.
ویرایش جدید استاندارد ISO ۹۰۰۱ : ۲۰۰۰، شامل ۸ اصل مدیریت كیفیت به شرح ذیل است:
ـ تمركز بر مشتری
ـ نگرش سیستمی به مدیریت
ـ راهبری
ـ بهبود مستمر
ـ مشاركت كاركنان
ـ تصمیمگیری براساس واقعیات
ـ نگرش فرایندی
ـ ارتباط با تأمین كنندگان توأم با نفع دوجانبه
استراتژی استاندارد تجدیدنظر شده موارد ذیل را در بر داشته است:
ـ استاندارد بنیادی بیشتر
ـ گنجاندن اصول TQM در آموزشهای ممیزی داخلی
ـ هماهنگ سازی مستندات استاندارد ۹۰۰۱ با ۹۰۰۴
ـ الزام بر آگاهی از استاندارد ISO ۹۰۰۴
●●نتیجه
به رغم آن كه بسیاری از سازمانها تمام تمركز خود را بر روی فلسفه مدیریت استراتژیك و پیشگیری قرار دادهاند، هنوز سازمانهایی وجود دارند كه تضمین كیفیت محصولات و خدماتشان منحصراً برپایه بازرسی استوار است.
همچنین بسیاری از سازمانها اصول و فلسفه بهبود كیفیت را یاد گرفته و به درستی درك كردهاند و آنها را در برنامههای مدیریت كیفیت خود لحاظ میكنند تا منافع كلیه ذینفعان از جمله مشتریان، تأمین كنندگان، سهامداران، جامعه و كارمندان آنها تأمین شود.
نوشته : جی دنیس بیكرافت
ترجمه: حمیدرضا خضری یزدان
مدیریت مهندسی و پشتیبانی كیفیت
منبع:
Quality Congress, ۲۰۰۴ , pg : ۴۲۵ - ۴۲۷
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست