دوشنبه, ۳۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 May, 2024
نگاهی به نمایش «مالی سویینی»
این روزها اگر به تالار انتظامی در خانه هنرمندان سر بزنید، شاهد نمایشی خواهید بود با نام «مالی سویینی» به نویسندگی براین فرییل و کارگردانی شیما فرهمند.
نمایش مالی سویینی اثری دراماتیک است درباره مالی، دختری که از بدو تولد دچار نابینایی شده و اینک به خواست همسرش فرانک تصمیم میگیرد برای معالجه نزد ماهرترین جراح چشم برود.
این خط داستانی به خودی خود میتواند موقعیت جذابی برای روایت ماجرای دختری که از دهماهگی بیناییاش را از دست داده، اما در دنیایی از گُلها بزرگ شده و نام تکتک آنها را میداند، فراهم کند.
ابعاد متفاوتی که این بستر موضوعی در اختیار کارگردان میگذارد، در شرایط مطلوب و با اندکی هوشمندی از جانب خالق نمایش باید به اثری دستکم متوسط با لحظههایی دیدنی تبدیل میشد، ولی متاسفانه در نمایشی که شیما فرهمند کارگردانی کرده، چنین اتفاقی نیفتاده و فرصت استفاده از یک متنِ خوب در عمل از دست رفته است.
پُربیراه نیست اگر کیفیت ضعیف تئاتر مالی سویینی را ناشی از ضعف کارگردانی آن بدانیم. بهطور معمول، چنین نمایشهایی که بیشترین اطلاعات و پیشرفت داستانی را با اتکا به گفتارهایی خارج از دیالوگ و به صورت فاصلهگذاری در اختیار مخاطب میگذارد، به تصویرسازی و میزانسنهای دقیق و منطقی در چنین لحظههایی نیاز دارد، اما اینجا کارگردان با تلاش در وفاداری به متن نمایشنامه، محصول نهایی را به اثری تخت ، با ابتداییترین ایدهها تبدیل کرده که نه جذابیت دیداری دارد و نه ارزش زیباییشناسانه در ساختار تئاتر.
دنیایی که کارگردان بر صحنه خلق کرده، سر و شکلی تکبعدی و دور از چالشهای لازم در اجرای چنین متنی دارد. در حالیکه کارگردان در سادهترین شکل اجرایی میتوانست مونولوگهای اغلب طولانی و روایتهای یکسویه را از کار حذف و برای آنها تصویرسازی کند؛ اتفاقی که در این نمایش نیفتاده تماشاگر هرچه بیشتر از دنبالکردن کار خسته شود.
نمایش در موارد دیگر امتیازهای مثبتی کسب میکند، از جمله طراحی صحنه (آرین کشیشزاده) و استفاده مناسبی که از دکور شده است.
فضای سفیدی که طراح صحنه در نمایش ایجاد کرده، علاوه بر محیطهای مطب پزشک و بیمارستان، اشارهای کنایی است به معصومیت و پاکی مالی که با وجود سرگردانی در دنیایی از تاریکی، روحی لطیف و سرشار از عشق و امید به زندگی دارد، اما جای تاسف دارد که هرچه طراحی صحنه نمایش خوب است، به همان اندازه طراحی نور به نمایش لطمهزده است.
در میان بازی بازیگران نیز بازی محسن بهرامی و دنیا نصر در نقشهای دکتر رایس و مالی سویینی قابلتوجهاند، گرچه میشد از این سطح فراتر و بهتر باشند.
بازی ابوذر ساعدی در نقش فرانک متاسفانه دلچسب و درست از کار درنیامده و بیشتر از آنکه تصویری از شوهر لوس مالی باشد، با اجرای بدِ ساعدی روی اعصاب مخاطب است.
احمدرضا حجارزاده
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
سید ابراهیم رئیسی سیدابراهیم رئیسی رئیس جمهور ابراهیم رئیسی سقوط بالگرد رئیسی رئیسی ایران سقوط بالگرد بالگرد شهادت شهادت ابراهیم رئیسی حسین امیرعبداللهیان
تهران هواشناسی امتحانات نهایی هلال احمر پلیس آموزش و پرورش سیل قوه قضاییه سازمان هواشناسی مشهد سیل مشهد بارش باران
یارانه یارانه نقدی قیمت دلار بورس قیمت خودرو خودرو دلار بازار خودرو قیمت طلا حقوق بازنشستگان بازنشستگان ایران خودرو
سینما هنرمندان شهید رئیسی تلویزیون سینمای ایران لیلا حاتمی رسانه ملی سریال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی زری خوشکام نمایشگاه کتاب علی حاتمی
قرآن تجهیزات پزشکی
امیرعبداللهیان رژیم صهیونیستی لبنان روسیه ترکیه ولادیمیر پوتین غزه اسرائیل فلسطین آمریکا جنگ غزه حماس
فوتبال پرسپولیس ابراهیم رییسی استقلال لیگ برتر لیگ برتر ایران لیگ برتر انگلیس فدراسیون فوتبال باشگاه پرسپولیس تراکتور بازی بارسلونا
سامسونگ هوش مصنوعی تبلیغات اپل موبایل اینترنت هواپیما نمایشگاه ایران هلث
سرطان رژیم غذایی استرس آلزایمر سازمان غذا و دارو کاهش وزن افسردگی مغز انسان