چهارشنبه, ۲۶ دی, ۱۴۰۳ / 15 January, 2025
معرفی برند نایک (Nike) و داستان موفقیت آن
لوگو نایک و شعار فقط انجامش بده!
فیل نایت، موسس نایک، ابتدا قصد داشت که شرکت را به نام "بعد ششم" نامگذاری کند اما جف جانسون، اولین کارمند نایک نامی دیگر را که مفهومی عمیق تر داشت پیشنهاد داد. نام نایک از نام یک الهه ی یونانی برگرفته شده است که الهه ی موفقیت نامیده می شود. درکنار این اسم، پایه گذاران این برند به اهمیت نشانه ها و نمادها نیز پی بردند. لوگوی نایک توسط کارولین داویدسون طراحی شد. او این لوگو را که مفهوم حرکت و صدایی که هنگام افزایش سرعت به گوش میرسد را تداعی می کرد طراحی کرد. در آخر آنها شعار "Just do it" یا "فقط انجامش بده" را برای خود برگزیدند. بدین ترتیب نایک به برندی تبدیل شد که معنایی فراتر از یک برند تولید لباسهای ورزشی داشت.
بنیان گذاران برند نایک
نایک که در ابتدا با عنوان لوازم ورزشی ربان آبی شناخته میشد در سال 1964 توسط فیل نایت و بیل بورمن تاسیس شد. فیل نایت که یک دونده ی دو نیمه استقامت و متولد شهر پورتلند در ایالت اورگون آمریکا بود تحت آموزش و مربی گری بیل قرار گرفت. بیل به دنبال راههایی برای افزایش راندمان شاگردان خود بود و در اوقات فراغت خود در جهت بالا بردن کیفیت کفش های ورزشی آن ها تلاش میکرد. او ترکیب های مختلفی را امتحان کرد اما نتیجه ای که می خواست را حاصل نکرد. در همین اثنا، شاگرد او برای ادامه ی تحصیل خود در رشته ی کارشناسی ارشد اقتصاد به داشنگاه استنفورد رفت. در آنجا او بر روی پروژه ای کار کرد که پیشنهاد تولید کفش در ژاپن را میداد، پیشنهادی که به خرده فروش ها اجازه ی رقابت با برند های باسابقه ی آلمانی را می داد.
داستان موفقیت برند نایک (نایک چگونه نایک شد؟)
پیشنهادات نایت مورد توجه قرار نگرفت، بنابراین او
خود تصمیم گرفت که با وارد کردن کفش از ژاپن و فروش آنها در شهر خود برای خود کسب
و کاری دست و پا کند. او میخواست که نخستین سهام کفش های خود را به مربی سابق خود
بورمن بفروشد اما در نهایت تصمیم گرفت که با او در این کار شریک شود. اینجا بود که
کسب و کار آنها کلید خورد و درسال 1965 به ارزش باورنکردنی 20000 دلار رسید. از
آنجا که پایه های کسب و کار آنها محکم شده بود، آن دو تصمیم گرفتند که خط تولید
کفش های اختصاصی خود را راه اندازی کنند. پس از چند سال پی گیری و تلاش در
سال 1971با کفش های تمرینی سبک تر در
مقایسه با کفش های موجود در بازار که دارای برآمدگی های گردی بودند که ایجاد
اصطکاک می کرد وارد عرصه ی تولید کفش های ورزشی شدند. آنها نخستین بار در سال 1972
کفش های خود را در آمریکا معرفی کردند. اولین سفیر برند آنها استیو پرفونتاین در
طول سالیان تحصیل خود از سال 1969 تا 1972 رکورد هایی از 2000 میلیون تا 10000 میلیون
را ثبت کرد. خیلی زود آن ها تکنولوژی کپسول هوا در لژ کفش
های خود را در سال 1979 پایه
گذاری کردند.این مسئله موقعیت آن ها را به عنوان یک برند موفق در بازار رقابت کفش
های ورزشی تثبیت کرد.
رشد بی نظیری که نایک در این مرحله بدان دست یافت این برند را به نخستین پیشنهاد عمومی برای خرید کفش های ورزشی تا پایان سال 1980 تبدیل کرد. پس از آن، برند آنها در میان فعالین عرصه ی تناسب اندام شهرت بسیار زیادی پیدا کرد به طوری که در سال 1982 آنها به برند اول تولید کننده ی کفش های ورزشی / تمرینی در امریکا تبدیل شد.
در سال 1985،
آنها به تولید کفش هایی با امضای مایکل جردن بازیکن ان بی ای پرداختند و شهرت فزاینده
ی او باعث شد نایک در فروش به رکوردهای تازه ای دست پیدا کند. خیلی زود نایک به
تولید لباس ها و سایر ابزارآلات ورزشی
پرداخت. آنها تیم های ورزشی مختلفی را در اقصی نقاط دنیا از جمله تیم
فوتبال برزیل و تیم فوتبال زنان و مردان امریکا را حمایت کردند. آنها در سال ،
1996 کفشی با امضای بازیکن گلف تایگر وودز برای سالیان 5 میلیون ساختند.
نقاط عطف محصولات نایکی
نایک به تولید نسخه های جدید از کفش های مشهور خود ادامه داد. این شرکت در سال 2000 مدل جدیدی از کفش های ورزشی را با نام نایک شاکس وارد بازار کرد که معرف نسل آینده ی فناوری محصولات ضد ضربه بود. امروزه نایک یک امپراتوری گسترده است که ورزش هایی مانند تنیس، بیس بال، فوتبال و ورزش های قهرمانی را با یکدیگر پیوند داده است.
رویای بیل
بورمن در یافتن راه حل بهتر و نوآوری های فیل نایت نایک را تبدیل به یکی از سود
آرترین و شناخته شده ترین شرکت های موجود کرده است. در سال 2012 ، درآمد سالیانه نایک 24 بیلیون
دلار بود. نایک بیش از 44 هزار کارمند دارد و برند آن به تنهایی نزدیک به 10 بیلیون
دلار ارزش گذاری شده است. موفقیت نایک نتیجه ی نوآوری های پی در پی و سرمایه گذاری
های به موقع بود.
ادامه مسیر نایک
در میان صدها رقیب، نایک همچنان، با پایبندی بر شاکله ی قوی ای که برند خودر ا بر اساس آن ساخته بود سهم عمدهای از بازار را از آن خود دارد. با تغییر چشم انداز بازاریابی در دهه ی هفتاد، استراتژی بازاریابی نایک نیز تغییر یافت. از اولین روزهای شکل گیری، آنها راههای پیشرفت و حرکت همگام با سرعت رشد بازار را آموختند. همین طور که همه چیز در حال تغییر است، نایک روز به روز نو می شود و محصولات و سیاست های بازاریابی خود را مطابق با روز تغییر میدهد تا همچنان در صنعت خود قدرتمند باقی بماند و به فعالیت ادامه دهد.
گروه مد و پوشاک وب
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست