چهارشنبه, ۱۹ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 8 May, 2024
مجله ویستا

ده روش برای اثر بخشی بیشتر آموزش


ده روش برای اثر بخشی بیشتر آموزش

در عصر متحوّل امروز ، آموزش کارکنان یک سرمایه گذاری اساسی محسوب می شود . امّا نباید فراموش کرد که آموزش به تنهایی کافی نیست ؛ بلکه باید به روشهای اثر بخش کردن آن، توجّه داشت .

در عصر متحوّل امروز ، آموزش کارکنان یک سرمایه گذاری اساسی محسوب می شود . امّا نباید فراموش کرد که آموزش به تنهایی کافی نیست ؛ بلکه باید به روشهای اثر بخش کردن آن، توجّه داشت .

مقاله زیر می کوشد تا شیوه های کلیدی چنین آموزشی را قبل از شروع ، حین اجرا و پس از انجام آموزش نشان دهد.

قبل از برنامه آموزشی

علّت انتخاب کارکنان را برای شرکت در برنامه آموزشی و همچنین منافع پیش بینی شده آن را برای سازمان شرح دهید. این امر باعث می شود تا دورنمایی از وضعیت پرسنلی خود داشته باشند و چنین بیندیشند که :

“سازمان با آموزش من یک سرمایه گذاری برای من وخود انجام می‌دهد، بنابر این من باید سعی خود را برای شرکت در این آموزش بنمایم . فایده این سرمایه گذاری تقویت مهارت های من است و سازمان نیز در جهت رقابت بیشتر و بهره وری قدم بر می دارد.“

از شرکت کندگان بخواهید تا در مورد فواید حاصل از برنامه صحبت کنند.بعبارت دیگر ، برای بهبود مهارت ها و رفتار خود چه فرصت هایی را در کجا جستجو می کنند؟

بحث کنید و موافقت کارکنان خود را نسبت به دقّت، توجّه و شرکت شان دربرنامه آموزشی جلب کنید.

درنبود شرکت کنندگان، کار و تکلیف لازم را تقسیم کنید. بطوریکه احساس بلاتکلیفی نکنند . این امر باعث می شود تا کارکنان ذهن خود را به دوره آموزشی متمرکز کنند.

اگر تعداد بیش از یک نفر است، قبل از هر چیز یک سیستم جامع بسازید. یک تیم کاری می تواند مطمئن سازد که هم شرکت کنندگان حداکثر نمره را بیاورند. هم آموزش را بفهمند.

در حین اجرای برنامه آموزشی

اگر مدّّت دوره بیش از یک روز طول می کشد، باید خلاصه ای از پیشرفت کار به اطلاع شرکت کنندگان برسد. این امر می تواند به صورت یک میتینگ کوتاه ، یک تماس تلفنی در پایان روز ویا ارسال یک دور نگار باشد.

شرکت کنندگان در دوره باید تشخیص دهند که چه نوع موادی در طول روز ارائه شده است . چه آموزش جدیدی انجام گرفته است و بطور کلّی چه نوع ارزشی در کار وجود داشته است .

در مورد هر نوع دوگانگی در مطالب و یا هرگونه تردید بحث کنید. کمک کنید تا شرکت کنندگان مطالب آموختنی خود را در عمل نشان دهند. سعی کنید سؤالات روشنی را فرمول بندی کنید تا در روز دیگر شرکت کنندگان از مربّی خود بپرسند.

بعد از آموزش

بعد از آموزش با شرکت کنندگان یک جلسه داشته باشید و موارد زیر را بررسی نمایید:

ـ چه نکات ارزشمندی در برنامه آموزشی وجود داشته است ؟

ـ در حال حاضر و تحت چه شرایطی چه کار متفاوتی انجام می دهید؟

ـ از چه زمانی رویکرد جدید را بکار می بندید؟

ـ چه پیشنهاداتی برای بهبود یا عادّی سازی دوره دارید؟

ـ چه کسی باید به این دوره خاص توجه داشته باشد؟

درمورد بهبود ساختار سازمانی دوره و پیشنهادات موجود در این مورد بحث نمایید.