دوشنبه, ۲۲ بهمن, ۱۴۰۳ / 10 February, 2025
شبكه توسعه و نوآوری در صنعت كشتی سازی اروپا PRODIS
![شبكه توسعه و نوآوری در صنعت كشتی سازی اروپا PRODIS](/web/imgs/16/134/wp5wd1.jpeg)
رشد پایدار تجارت جهانی لزوم كارایی، انعطافپذیری و كاهش زمان در زنجیره حمل و نقل را روز به روز روشنتر ساخته است. در این راستا، تلاشهای بسیاری در جهت تغییر رویكرد حمل و نقل از جادهای به دریایی در اروپا صورت گرفته تا هم سبب كاهش تراكم و انباشتگی در جادهها شده و هم از تاثیرات سوء آن بر محیط زیست كاسته شود. امروزه صنعت كشتیسازی نقش مهمی در ادغام و یكپارچهسازی تكنولوژیهای مختلف در صنایع اروپا بازی میكند.
همچنین این صنعت یكی از عمدهترین سیاستهای جامعه اروپایی در بخش حمل و نقل، بقای محیطزیست و رقابت و رشد پایدار را تشكیل میدهد. ژوئن سال ۱۹۹۶، در گردهمایی صنایع دریایی كشورهای اروپایی (MIF)، طرح اصلی (Master plan) تحقیق و توسعه صنایع دریایی معرفی شد كه در آن نیازهای تحقیق و توسعه این بخش و اولویتهای تكنولوژیهای كلیدی در منطقه (TPAS) تعیین شده بود. به دنبال این گردهمایی، صنعت كشتیسازی كه توسط كمیته تحقیق و توسعه انجمن كشتیسازی اروپایی (CESA) هدایت میشد، عملیات تحقیق و توسعه را برای هماهنگی هرچه بیشتر در اجرای این طرح آغاز كرد. ب
رای این طرح، ۴ زمینه اصلی تعیین و به این منظور شبكهای با عنوان PRODIS تشكیل شد تا به توسعه تولید و نوآوری در این صنعت بپردازد. هدف از تشكیل این شبكه موضوعی هماهنگی فعالیتهای R&D مرتبط با توسعه تولید و نوآوری بود. افزون بر این، شبكه با ارتباط با پروژههای مختلف ملی، قادر به جذب سرمایههای موجود نیز بود. در همین راستا شبكه مرجع دیگری برای دستیابی اعضا به تامینكنندگان و مصرفكنندگان نهایی برنامهریزی شد. این چارچوب شامل ۴ زمینه موضوعی درحال پیگیری و یك زمینه درحال اجرا (طراحی كشتیهای جدید) است كه به دلیل ماهیت طراحی، كلیه فرآیندها را مورد بررسی قرار میدهد. شبكه موضوعی یاد شده دو گروه تكنولوژیهای وابسته به كشتیسازی را مشخص میكند كه عبارتند از:
- تكنولوژیهای وابسته به روشهای حمل و نقل در آبهای عمیق و نامحدود برای كشتیرانی در اقیانوسها یا ترابری بین قارهای
- تكنولوژیهای وابسته به روشهای حمل و و نقل در كرانهها یا آبهای محدود برای كشتیرانی در كرانهها یا میان قارهای
این شبكه، همچنین گزارشی از تكنولوژیهای روز یا مطابق با آخرین پیشرفتهای علمی ارائه میدهد كه برای توسعه تولید ضروری هستند. از این رو پروژههای جدید و مرتبط با موضوع، اجرا خواهند شد.
●مشاركت و گستردگی اعضا
تعریف واژه كنسرسیوم برای اعضای اتحادیه اروپایی كاری مشكل است چرا كه تمامی یاردهای كشتیسازی در اروپا، شركای آنها، تامینكنندگان مشهور و همچنین موسسات تحقیقاتی در این كنسرسیوم مشاركت دارند. دلیل اساسی تشكیل این كنسرسیوم هدایت یاردهای كشتیسازی جهت توسعه و اجرای نوآوریها و ورود به بازارهای جدید است. از آنجا كه این یاردها به خودی خود قادر به نوآوری نیستند باید دانش امكانات جدید مورد سفارش بازارها توسط تامینكنندگان و موسسات تحقیقاتی و دانشگاهی به آنها منتقل شود. این كنسرسیوم، نمایندگی یاردهای مهم كشتیسازی در دنیا كه به ساخت كشتیهای ویژهای چون كشتیهای تفریحی "liner" مشغول هستند را برعهده دارد. این اقدامات تنها بخشی از موارد موجود درخصوص حمل و نقل دریایی اروپاست. شاید این امر به دلیل عدم عضویت دارندگان كشتی و اپراتورها در این كنسرسیوم و به علت فنی بودن شبكه در ابتدای كار است. از این رو، اپراتورها باید با آخرین پیشرفتهای علمی آشنا شوند. علاوه بر این، دارندگان كشتی و دیگر دستاندركاران صنعت دریایی نیز، باید به كارگاههای آموزشی این كنسرسیوم كه یكی از اهداف اساسی آن، آگاهی از نتایج تحقیقات آینده و توسعه است، راه یابند.
بیشتر اعضا، نمایندگان چندین یارد بوده و در نتیجه این موضوع سبب مشاركت گسترده آنان میشود. درواقع، تمامی اعضا، مسئولیت توسعه پوشش شبكه را برای بومیسازی تكنولوژیها برعهده دارند. تامینكنندگان و دارندگان كشتی در شبكه نیز، پیشگامان ارتباط با دیگر تامینكنندگان و مالكان كشتی هستند.
●چشمانداز رقابتپذیری
رقابت بین یاردهای كشتیسازی در اروپا بر اساس اجرای سریع نوآوری در طراحی كشتیهای جدید است. این در حالی است كه یاردهای كشتیسازی در كره و ژاپن كه رقیبان عمده اروپا به شمار میروند از چنین سرعتی برخوردار نیستند. درواقع این نوآوریها، پایه و اساس كشتیسازی اروپا در آینده و نزدیك به چشمانداز آن است. از این رو موضوعات مورد بحث در این شبكه برای صنایع دریایی اروپا بسیار حائز اهمیت است. اروپا قارهای است كه بیشتر عبور و مرورهای بینالمللی در آن صورت میگیرد و این امر سبب تراكم شدید در جادههای آن شده است. در حالی كه راههای آبی در داخل این قاره و همچنین كانالهای موجود به طور كامل مورد بهرهبرداری قرار نمیگیرند. از سوی دیگر، كاربرد حمل و نقل دریایی سبب دستیابی به هدف توسعه پایدار نیز میشود. با این اوصاف، اروپا از شرایط و موقعیت مناسبی برای توسعه ترانزیت دریایی در خطوط داخلی در مقایسه با رقبای اصلی خود، ژاپن و كره برخوردار است. به این ترتیب یاردهای اروپایی در شرایط رقابتی برتر قرار خواهند گرفت.
افسانه حسین زاده
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست