پنجشنبه, ۲۰ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 9 May, 2024
فرزند خواندگی
قانون مربوط به ازدواج با فرزندخوانده موج نگرانیآور بزرگی در جامعه ایجاد کرده که واکنشهای منفی در سطح مطبوعات و رسانهها نمونه آن است. صرفنظر از اینکه برای ازدواج با فرزندخوانده مجوز شرعی وجود دارد در این مورد به خصوص باید به مقبولیت آن نگاه کرد. شورای نگهبان با در نظر گرفتن ملاکهای مربوط به احکام اولیه در ازدواج سرپرست و فرزندخوانده ممنوعیت و خلاف شرع نمیبیند اما مگر هرآنچه خلاف شرع نباشد لزوما می تواند به یک کنش اجتماعی تبدیل شود پاسخ قطعا منفی است.استاد دکتر محقق داماد به پیروی از فقه شیعه و اجتهاد مستمر که ایشان آن را موجب فخر و مباهات میداند بر این باور است که اجتهاد برای تطبیق و سازگارسازی احکام اولیه شریعت با مقتضیات زمان و مکان و امور مستحدثه اجتماعی- اقتصادی- فرهنگی و حتی سیاسی است. وقتی در شرایط خاص ازدواج مثلا یک پیرمرد یا پیرزن
۷۰ – ۶۰ ساله با فرزندخوانده نوجوان خود از آنچنان قباحت اخلاقی و اجتماعی برخوردار است که کسی در سطح رسانههای عمومی آن را عنوان و از آن دفاع نمیکند مجوز شرعی داشتن چنین ازدواجی مانند خلاف شرع نبودن بردهداری است زیرا با وجود خلاف شرع نبودن، داشتن و حتی خرید و فروش برده قرنها است بردهداری عملا منسوخ شده و احکام مربوط به آن را فقط میتوان در موزهها و کتب عهد عتیق پیدا کرد. فقهای شیعه تاکید دارند که هرگاه اجرای یک حکم اسلامی موجب وهن نسبت به اصل اسلام و بدبینی جامعه نسبت به آن شود آن حکم باید اجرا نشود.
راه دور نرویم موضوع قطع اعضای انسان یا سنگسار از دیدگاه شرع نهتنها ممنوع و نامشروع نیست بلکه به عنوان بخشی از نظام قضایی اسلامی به تصویب مجلس شورای اسلامی و تایید شورای نگهبان رسیده و سالها جنبه اجرایی پیدا کرده بود و برخاستن موج منفی علیه این احکام و سیاهنمایی و تبلیغات سوء، مسوولان را بر آن داشت با صدور دستورالعملهای اجرایی و بخشنامهها حتیالمقدور دامنه اجرای این احکام را محدودتر کنند و علت این اقدامات عمدتا بازتابهای منفی اجرای چنین احکامی بوده است که نمونه جدید آن عدم اجرای حکم سنگسار سکینه محمدی است. در شرایطی که کشور با هجومهای همهجانبه اقتصادی و سیاسی و امنیتی روبهرو است که یکی از آنها تحریمهای فلجکننده است آیا به نفع منافع ملی است که چنین نهاد نازیبا و منفوری با تصویب قانون جنبه اجرایی پیدا کند؟ تصویب چنین قانونی رویکرد انسانی هزاران خانواده را شدیدا تحت تاثیر قرار میدهد؛ زیرا شاید در این یا آن کشور چنین اقدامی توبیخ و نکوهش عقلای جامعه را در پی نداشته باشد کما اینکه در بین اقوام و طوایف و قبایل حاشیههای جنوبی کشور خودمان بعضا ازدواج مردان سالخورده با دختران جوان از باب «فصل خون» یا حتی ازدواج معمولی نفرت اجتماعی را همانند جوامع پیشرفته باعث نمیشود اما تصور کنید پیرمرد سالخوردهیی را که دختربچه یک سالهیی را با یک احساس زیبای پدری و با علایقی غیرشهوی پرورانده و بزرگ کرده و در عنفوان جوانی آن دختربچه بخواهد آن احساس پدری را یکباره تغییر دهد و در یک رابطه ازدواجی این فرزند را به عنوان جفت خود به آغوش بکشد و یا مادرخواندهیی با همین مشخصهها که با پسرخوانده خود بر اساس مناسبات زوجیت رابطه برقرار کند در اینجا عرف و اخلاق حسنه قطعا مانع میشود و قبح اخلاقی و اجتماعی چنین اقدامی عملا جواز شرعی آن را مانند بردهداری منسوخ و بلاموضوع میکند.
غلامعلی ریاحی
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
ایران دولت سیزدهم روز دختر دولت انتخابات مجلس شورای اسلامی رافائل گروسی رئیس جمهور سید ابراهیم رئیسی رهبر انقلاب حجاب انتخابات مجلس
قتل تهران پلیس هواشناسی شهرداری تهران سلامت بارش باران آموزش و پرورش سیل قوه قضاییه شهرداری سازمان هواشناسی
گاز نمایشگاه نفت مالیات خودرو قیمت دلار قیمت خودرو قیمت طلا مسکن حقوق بازنشستگان ایران خودرو بازار خودرو بانک مرکزی
نمایشگاه کتاب نمایشگاه کتاب تهران تلویزیون فضای مجازی محمدمهدی اسماعیلی کتاب سینمای ایران سریال دفاع مقدس تئاتر موسیقی سینما
اینوتکس دانشجویان دانش بنیان
رژیم صهیونیستی غزه اسرائیل جنگ غزه فلسطین رفح آمریکا حماس روسیه حمله به رفح نوار غزه ترکیه
فوتبال پرسپولیس استقلال لیگ قهرمانان اروپا رئال مادرید لیگ برتر ذوب آهن بازی باشگاه استقلال لیگ برتر ایران نساجی لیگ برتر فوتبال ایران
اینترنت تبلیغات اپل عیسی زارع پور سامسونگ ناسا گوگل آب مایکروسافت شبکه اجتماعی
سرطان سنگ کلیه هندوانه بیماران خاص کمردرد اعتیاد بیمه سبزیجات افسردگی